Visa fullständig version : Aktivitetsfaktor
Hej!
Undrar vad ni tror att jag kan ha för aktivitetsfaktor för att räkna ut mitt dagliga energibehov.
- Styrketränar 3 ggr i veckan (3split). Intensiva pass på ca 45-60min.
- Joggar 3 ggr i veckan (30min ganska lugn jogg)
Vilodag: 1 dag i veckan.
Har ett stillasittandes kontorsjobb men promenerar till buss fram/tillbaka osv.
Vad tror ni? 1,3? 1,4?
Svar uppskattas mycket! Tack på förhand.
Testa 1,4.
Går du ner för fort - reglera.
Går du ner för långsamt - reglera.
gurkvatten
2012-03-14, 21:08
Underbar timing på denna tråd, har suttit och klurat på det där med aktivitetsfaktorn idag. Någon som vågar gissa min?
Jobbar 7h i livsmedelsbutik 4ggr/vecka (en del kassa, ganska mycket gående fram och tillbaka, en del varuplock), styrketränar hårt 4-5ggr/vecka.
Min egen gissning var 1.5, men det känns sjukt svårt att gissa. Några tankar?
Fishtank
2012-03-14, 21:11
1. Gissa på något.
2. Ät efter det en vecka och kolla om du går upp eller ner i vikt
3. Höj eller sänk efter behov.
4. ???
5. Profit.
Sheogorath
2012-03-14, 21:13
Jag tror de flesta gör bättre i att försöka skatta hur många kalorier de snittar över en mätperiod där de står stilla i vikt, och utgå från det. Uppskattar du 2500 kcal? Ät då 2500 varje dag i en vecka och logga vikten. Vad hände? Lägg sen till eller dra ifrån allt efter behov. Fortsätt logga, utvärdera och justera.
Edit: pucktvåa på Fishtank. :D
gurkvatten
2012-03-14, 21:21
Ja det är givetvis det tillvägagångssätt jag kommer tillämpa i längden, väger mig två gånger per dag, för anteckningar osv.
Dock skadar det ju inte att ha en så bra utgångspunkt som möjligt. Tycker ni 1.5 känns rimligt, eller är det helt off?
vicarious
2012-03-14, 21:24
Ja det är givetvis det tillvägagångssätt jag kommer tillämpa i längden, väger mig två gånger per dag, för anteckningar osv.
Dock skadar det ju inte att ha en så bra utgångspunkt som möjligt. Tycker ni 1.5 känns rimligt, eller är det helt off?
Låter ganska rimligt.
Sheogorath
2012-03-14, 21:25
Väga sig två gånger per dag är galet onödigt. En gång, när du pinkat på morgonen, räcker gott och väl.
Det här med aktivitetsfaktor är så sjukt tubbigt. Hade jag haft din förbrukning hade jag behöver ange över 2,0 i aktivitetsfaktor för att formeln skulle stämma på mig. För dig kanske 1,5 kommer visa sig stämma. Det är alltså en skillnad på över 50% i energiintag vilket är MYCKET. Eftersom man själv måste skatta sin faktor och det finns stora individuella skillnader så är de där formlerna skapligt oanvändbara. Tycker jag.
gurkvatten
2012-03-14, 21:33
Aight aight, tack för svaren, Dieten påbörjades idag, så väntar med spänning på resultaten. Antar att viktnedgången kan gå snabbt de närmsta dagarna (man förlorar vatten osv osv)? Så borde inte justera upp kcal-intaget även om jag tappar snabbt de närmsta tre dagarna?
Ang, vägning kör jag som du säger på morgonen, innan frukost, efter piss! Kvällsvägningen är mest för skojs skull, känns bra att ha koll på skillnaden tömd/full osv!
Tack återigen
Sheogorath
2012-03-14, 21:38
Antar att viktnedgången kan gå snabbt de närmsta dagarna (man förlorar vatten osv osv)? Så borde inte justera upp kcal-intaget även om jag tappar snabbt de närmsta tre dagarna?
Sant. Man kan säkert tappa extravätska upp till två veckor efter dietstart så man kan gott ha lite is i magen innan man höjer upp kalorierna. Men för snabb viktnedgång mer än två veckor ska man nog inte acceptera tycker jag.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.