Visa fullständig version : Omega 3 som inte är animaliskt
Fiskolja skulle ju vara överlägset Omega 3 från vegetabiliska källor som ex linfröolja. Men jag tänkte ändå höra om nån känner till ett bra alternativ till fiskolja om man är vegetarian. Har sett Omega 3 utvunnit från alger som skulle vara "snarlikt" fiskoljan men den kostade runt 300kr/60 kapsal så det känns väl inte vidare aktuellt.
Ola Wallengren
2012-03-14, 12:34
Det är algolja som gäller, eventuellt kompletterat med lite linfröolja. Jag tror det finns blligare alternativ så leta vidare.
Algoljan ska även vara bättre än fiskoljan. Jag är själv på gång att beställa Omega3-tabletter baserade på alger. Jag har dock räknat med att det kommer kosta.
Algolja är dyrt. Om man googlar runt lite så kan man väl få ett OK pris, men algolja är generellt dyrt.
Har för mig att algoljan innehåller mycket mer DHA och mindre EPA än fiskoljan.
Jag skulle själv välja en olja som är högre på EPA;)
Tyvärr är ju fiskoljan fortfarande... fisk. ;)
Ser nu att det finns en jästolja i USA som bara innehåller EPA. 600mg per tablett á 1200mg tydligen. Rätt fin mängd EPA, ungefär det dubbla mot fiskolja. Dock finns den bara till försäljning i USA för tillfället.
Algoljan jag hittade som skeppade till Sverige hade ration EPA: 235mg DHA: 470mg per tablett.
Tack så mycket för svaren. Är väl kanske lite "nyhetens behag" fortfarande över algoljan. Får väl dock googla lite hårdare så man slipper vänta ett par år innan priset faller...:)
Spartansk
2012-03-14, 23:56
..
INGREDIENTS
2 capsules provide:
EPA – Eicosapentaenoic - 10mg
DHA – Docosahexaenoic – 400mg
Vegetarian Capsule Shell (modified food starch, glycerine, carrageenan, sorbital, purified water).
..
Fast nu har du valt en produkt som, av någon anledning, innehåller en väsentligt mindre mängd EPA än den jag syftade på. Varför då? Försöker du bevisa att algoljan är sämre genom att länka till en produkt som råkat få ut mindre EPA?
Spartansk
2012-03-15, 10:42
Fast nu har du valt en produkt som, av någon anledning, innehåller en väsentligt mindre mängd EPA än den jag syftade på. Varför då? Försöker du bevisa att algoljan är sämre genom att länka till en produkt som råkat få ut mindre EPA?
Nej. Omega 3:n jag valde var faktiskt den enda vegetariska jag kunde hitta på Google utan större ansträngning.
Nej. Omega 3:n jag valde var faktiskt den enda vegetariska jag kunde hitta på Google utan större ansträngning.
Känns lite subjektivt men ok.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.