handdator

Visa fullständig version : Skaffa ett till jobb. Men vad?

FLP
2012-03-13, 22:58
Jag jobbar idag heltid skift och är ledig i stötar om 4-5 dagar.

Jag känner att jag laddar upp batterierna på halva den här tiden och planerar att fylla den resterande tiden med ett extraknäck.

Dvs 5-8 timmars jobb 4-6 dagar i månaden.
Jag har inget emot att arbeta fysiskt men är heller inte utbildad till något speciellt utöver mitt yrke.

Så nu till frågan, vad kan jag tänkas söka för jobb?

Jag har väl ett löneanspråk på minst 90kr/ timmen

Bosatt i sthlm

Mvh/ Flp

regus
2012-03-13, 23:06
Är det någon slags regelbundenhet dagarna du är ledig? Kontaktperson kanske kan fungera.

FLP
2012-03-13, 23:09
Är det någon slags regelbundenhet dagarna du är ledig? Kontaktperson kanske kan fungera.

Ja det är fast skift, det rullar på i samma takt varje månad.
Arbetsförmedlingen tänker du?

regus
2012-03-13, 23:12
Ja det är fast skift, det rullar på i samma takt varje månad.
Arbetsförmedlingen tänker du?

Jag menar kontaktperson för någon som är lite socialt felanpassad av olika anledningar. Kanske någon snoris som röker och langar lite för mycket hasch som behöver få en vettig och vuxen kontakt. Jobbet kan gå ut på att gå på bio, fika, snacka etc.

FLP
2012-03-13, 23:18
Jag menar kontaktperson för någon som är lite socialt felanpassad av olika anledningar. Kanske någon snoris som röker och langar lite för mycket hasch som behöver få en vettig och vuxen kontakt. Jobbet kan gå ut på att gå på bio, fika, snacka etc.

Det låter inte helt fel faktiskt, har dock för mig att ersättningen är rätt så kast men ska kolla upp det.

Fler tips?

Tänkte typ ta truck kort och kanske söka ö
Lager jobb?

FrankDrebin
2012-03-13, 23:19
Jobba kvällar på valfri mataffär? Bra timlön och desto bättre OB..guldgruva för den outbildade.

mattilainen
2012-03-13, 23:22
hemtjänsten! Underbart :)

312
2012-03-13, 23:23
hemtjänsten! Underbart :)

Berätta mer. :)

regus
2012-03-13, 23:25
Det låter inte helt fel faktiskt, har dock för mig att ersättningen är rätt så kast men ska kolla upp det.

Fler tips?

Tänkte typ ta truck kort och kanske söka ö
Lager jobb?

Ja, det är kasst betalt. Jag tror att det kan bli svårt (men inte omöjligt) att hitta en arbetsgivare som vill ha en person som arbetar samma vecka i månaden och inte kan tänka sig att ta fler pass de andra dagarna.

FLP
2012-03-13, 23:26
Jobba kvällar på valfri mataffär? Bra timlön och desto bättre OB..guldgruva för den outbildade.

Det var ingen dum ide faktiskt, bor väldigt nära ett centrum.

Frågan är om en matbutik kan ta in någon som bara vill jobba 4-6 dagar i månaden

Kål
2012-03-13, 23:30
Telefonförsäljare? Beror väl lite på hur gammal du är men det kanske är intressant. Bor du i Stockholm kan jag ordna ett jobb som ger 112 spänn i timmen. Matbutik, hemtjänst osv är ganska svårt att få anställning redan som det ser ut så jag har svårt att se att de anställer någon för åtta timmar i veckan som inte kommer kunna hoppa in vid andra tillfällen.

FLP
2012-03-13, 23:33
Telefonförsäljare? Beror väl lite på hur gammal du är men det kanske är intressant.

Funderat lite på tanken också, vad för typ av säljare skulle vara roligast tro?
Jag är 23 fyller 24

FrankDrebin
2012-03-13, 23:34
Det var ingen dum ide faktiskt, bor väldigt nära ett centrum.

Frågan är om en matbutik kan ta in någon som bara vill jobba 4-6 dagar i månaden

Självklart. Finns dom som bara jobbar 1-2 kvällar i veckan så det är bara att prova sig fram. I mindre butiker kan det vara enklare att bara gå in och skaka hand med chefen och dra några rövarhistorier så är det klart.

Kål
2012-03-13, 23:47
Jag är 23 fyller 24

Definitivt den typen då du säljer mot befintliga kunder. Som jag skrev innan så kan jag hjälpa dig om du känner för det.

Anledningen till att jag frågade om ålder är mest på grund av att större delen av dina kollegor kommer vara mellan 18-20, det kanske inte är så kul om man är över 25.

FLP
2012-03-14, 00:38
Definitivt den typen då du säljer mot befintliga kunder. Som jag skrev innan så kan jag hjälpa dig om du känner för det.

Anledningen till att jag frågade om ålder är mest på grund av att större delen av dina kollegor kommer vara mellan 18-20, det kanske inte är så kul om man är över 25.

Skickade ett pm till dig

Loke
2012-03-14, 00:46
Jag är 23 fyller 24

Ju mer avancerade tjänster, ju roligare. För den som gillar intellektuella diskussioner iaf. Försäkringar, pension etc är bra skit. Strumpor och tvkanaler är skit.

Det är iaf min ödmjuka åsikt, det beror väl slutligen på vilken typ av säljare du är, och det vet man nog inte förns man provat.

FLP
2012-03-14, 01:07
Ju mer avancerade tjänster, ju roligare. För den som gillar intellektuella diskussioner iaf. Försäkringar, pension etc är bra skit. Strumpor och tvkanaler är skit.

Det är iaf min ödmjuka åsikt, det beror väl slutligen på vilken typ av säljare du är, och det vet man nog inte förns man provat.

Det har du nog rätt i, tror att det extra jobbet jag vill ha ska vara intressant och det ät nu allt nytt till en början.

Är bara ute efter snabba/ lätta pengar för att betala av lite lån och säkra framtiden lite mer.

Vill inte ha några lån när jag är 40 är målet, idag har jag en miljon i lån på lyan :-P

Kål
2012-03-14, 01:11
Skickade ett pm till dig

Verkar vara något strul med pmfunktionen, kolla om du fått mitt meddelande.

mysglenn
2012-03-14, 06:56
Gå en kurs? Lär dig programmera/webdesign?

Raschmus
2012-03-14, 09:31
Jag jobbar måndag-fredag 08:00-17:00 på kontor. Fredag & lördag 21:00-04:00 som bartender. En gång i veckan är jag kontaktperson. Barjobb kanske blir tajt eftersom du jobbar skift men kontaktperson kanske kan vara något? Riktigt dålig payoff. Får 2,2k/månad som ska gå till min ficka och gemensamma aktiviteter. Samla på dig två kontaktpersoner så har du 6-8h extra jobb i veckan där du styr över tiderna. Ännu en gång inte bra deg men jävla härlig känsla att göra så stor skillnad i en utsatt människas liv.

Edit: Att äta betald pizza för att sedan se betald bio med en kompis som avgudar dig får du en smärre betalning i både cash och egoboost. Kan ju knappast bli bättre?

mattilainen
2012-03-14, 22:30
Berätta mer. :)

Det är ett underbart jobb helt enkelt :) Gamla är så jävla goa! Ingen prestige och inget jävla dravel. Dom är raka och ärliga och säger vad dom tycker. Man lär sig väldigt mycket, man får anpassa sig mot sina vårdtagare, vilket gör jobbet intressant och roligt. Man lär sig hur man ska respektera folk och deras hem. Man får se hur folk faktiskt har det när dom blir gamla, det är verkligen ingen dans på rosor att vara gammal och pensionär.

Att man känner att man kan hjälpa någon är otroligt skönt, även om det är något så enkelt som att få dom upp ur sängen, gå på toa, göra mat etc. Detta kan avgöra hur deras dag blir/ser ut. Tänk att vara beroende av folk hela tiden, om man då kan göra att denne person tycker det varit roligt att man varit där och hjälp till kan ju inte annat än att göra en glad? Att vara hos en person i 15 minuter kan faktiskt göra att hela resterande av den dagen blir lite lättare för personen, beroende på hur man själv är och bemöter individen.

Något jag lärde mig snabbt var att man aldrig ska säga "Det var så lite så" till någon som säger tack om man hjälp till med något. Vissa sa faktiskt rakt ut "Nej, det var inte så lite, för mig som inte skulle klarat av det du nu gjorde hur mycket jag än skulle försökt så är det inte något litet", även om man bara hjälpte till med disken/ta upp något från golvet etc etc.. Man får insikt i hur man påverkar folk beroende på sig själv och sitt eget humör och det man säger.

Sen tycker jag det är så kul att träffa så många olika folk, så många olika tankar och historier man får höra. Det som jag tänkt till ibland är när man ser deras gamla kort, man tittar på korten och tänker ibland "Damn, hon var het, undra vem det är?" och så får man reda på att det var hon som ung, då får man verkligen en inblick i att även att personen nu är gammal och behöver hjälp så har hon engång varit precis som mig, varit ute och festat, varit ute med kompsiar och haft många intressen. Att få ta del av ens persons livsvärd och liv får mig i alla fall att lysa upp. Att få det förtroendet att något faktiskt vill berätta sånt för en betyder för mig mycket. Jag tycker även det är intressant att tänka "Hur kommer jag bli som gammal?" "Hur vill jag bli som gammal?" "Hur kommer jag vara som vårdtagare? Kommer jag vara omtyckt som xxx eller kommer jag vara den där gamla surgubben som alla hemtjänster har?". Man kan faktiskt ändra på sig om man bara vet hur man själv tycker och vill bli.

Herregud, detta blev en roman, finns mycket att skriva om. Roligt att du fråga! :)

Kål
2012-03-15, 02:28
HEMTJÄNSTEN

Jag vill också slå ett slag för hemtjänsten. Sjukt roligt och väldigt givande. Tyvärr tycker jag att tidsschemat borde vara mindre pressat så att man inte behöver stressa sig igenom samtal med pensionärer som behöver någon att prata med.

Spartansk
2012-03-15, 10:53
Bemanningsföretag kanske? Då ringer de när de har jobb, så kan du tacka ja eller nej, har jag hört.