handdator

Visa fullständig version : Recept på kalorität smoothie till min undernärda mamma?

niille
2012-03-13, 15:02
Min mamma har råkat ut för en tumör och har genomgått operation, hon har svårt att få i sig rätt antal kalorier och hennes nurvarande kaloribehov är runt 1300kcal. Hon har träffat dietist och fått näringsdrycker men hon får i sig max 1 om dagen och hon tycker dom smakar illa, dom ligger på runt 300kcal styck. Annars äter hon mat som vanligt egentligen och hamnar oftast runt 1300kcal om dagen.

Hon älskar frukter och jag tänkte köpa en blender till henne och vill få tag på recept som är kaloritäta samt lätta att få i sig utan att hon blir proppmätt. Lite frukt och rapsolja kanske?

Holabandola
2012-03-13, 15:05
Nestle fullkorn barnvälling från 12 mån. gör den kraftig och tjock. Hon kommer bli fet som en bebis med äppelkinder.
Är också berikad med b-vitaminer och järn bla. Välling är en komplett måltid.
gott gott..mmmm

Ola Wallengren
2012-03-13, 15:10
Tycker hon inte om sina näringsdrycker bör hon höra av sig till sin dietist igen, det finns sannolikt många fler att testa. Dietisten kan också ha förslag på andra mer eller mindre hemlagade alternativ.

niille
2012-03-13, 15:10
Nestle fullkorn barnvälling från 12 mån. gör den kraftig och tjock. Hon kommer bli fet som en bebis med äppelkinder.
Är också berikad med b-vitaminer och järn bla. Välling är en komplett måltid.
gott gott..mmmm

Bra tips ska kika lite på det, men vet inte om den kommer tilltala henne i smaken. Tänkte mer på något man kan mixa ihop hemma typ som mjölk, rapsolja, bananer, havregryn och andra kaloritäta saker.

Anton Fräs
2012-03-13, 15:12
tycker hon inte om sina näringsdrycker bör hon höra av sig till sin dietist igen, det finns sannolikt många fler att testa. Dietisten kan också ha förslag på andra mer eller mindre hemlagade alternativ.

+1

niille
2012-03-13, 15:18
Hon får i sig vitaminer osv genom sina multivitamintabletter så näringsdryckerna i sig är inget måste.

z_bumbi
2012-03-13, 15:20
Har hon testat gainomax?

Annars så leta bara reda på GODA recept på smoothies och milkshakes och används fet mjölk och yoghurt. Att börja hälla i olja eller på något annat sätt försöka öka kalorimängden kan däremot få helt motsatt verkan.

niille
2012-03-13, 15:23
Har hon testat gainomax?

Annars så leta bara reda på GODA recept på smoothies och milkshakes och används fet mjölk och yoghurt. Att börja hälla i olja eller på något annat sätt försöka öka kalorimängden kan däremot få helt motsatt verkan.

Nej det har hon inte, men jag tror det kan bli lite dyrt i längden om man ska dricka gainomax däremot. Jo jag får kika runt lite tänkte mest att jag skulle få lite goda tips här på kolo först :)

Gurkyngel
2012-03-13, 15:24
Det finns en uppsjö av näringsdrycker; olika smaker, olika innehåll/användningsområden (proteinrika, fiberrika, energitäthet, diabetesanpassade), olika konsistenser (drickyoughurtliknande och saftliknande) osv. Dietisten borde därför kunna erbjuda en annan sort om de första inte passade. Eller så gör man som du säger egna, faktiskt ganska kul att experimentera ihop.

När jag gick min sjuksköterskeutbildning hade vi en uppgift som handlade om att komponera ett energitätt mellanmål åt en patient. Patienten jag valde hade KOL men receptet duger nog fint åt människor med andra sjukdomar som kräver ett ordentligt energiintag :)
Ingredienser: youghurtnäringsdryck med jordgubb- eller hallonsmak, vispgrädde, vaniljglass, frysta hallon, ev mjölk
Tillvägagångssätt: vispa hälften av grädden och ställ åt sidan. Mixa ihop resten av grädden med näringsdryck, glass och hallon. Om det behövs späd med lite mjölk. Häll upp i en skål, toppa med vispad grädde och bär/frukt. Blir som en "milkshakesoppa" som ätes med sked. Går också att mixa ihop allt och servera i glas som vanlig milkshake. b
Blev poppis bland både patienter och personal ;)

Popliteus
2012-03-13, 15:46
Gainer utblandad med fet mjölk toppad med vispgrädde? Kan ju även blanda ner lite mixad frukt :)

Apos78
2012-03-13, 15:50
Prata med hennes dietist igen. Finns massor av näringsdrycker samt recept på hemmasnickrade.

Gällande multivitamin så är energi och protein primärt.

snarlik
2012-03-13, 16:15
Kokosolja är en hit att blanda i, funkar till alla frukter. Men som sagt, hennes dietist har en bättre övergripande bild av hennes behov och bör rimligtvis kunna ta hänsyn till hennes smakpreferenser.

Holabandola
2012-03-13, 17:48
Jag tror fortfarande att välling vore en hit. Jag har själv gått upp mycket och snabbt i vikt med det.
Finns inget negativt med att dricka det, väldigt billigt också.
Smakena v välling kan vara lite ovan i början, men jag tror om att alla kan älska det bara man provar det några gånger. Man måste lära sig tycka om smaken. Ungefär som med oliver, ingen människa gillar oliver första gången de smakar. Men efter tag så älskar man smaken till slut.
Näringsdrycker är hutlöst dyra och så revolutionerande är de inte, utan det är mest socker, en fattig källa protein och lite vitaminer (iallfall de jag tittat på).

RassK
2012-03-13, 17:52
Har hon testat mjölk? Rätt så bra flytande näringskälla.

312
2012-03-13, 17:59
Har hon testat mjölk? Rätt så bra flytande näringskälla.

Håller med här. Be henne dricka fet mjölk. Prova annars att göra egen smoothie, finns säkert ett flertal recept där ute på det så kallade internet. ;)

1684_
2012-03-13, 18:32
Fresubin jorgubb e en sjukt god näringsdryck på 300kcal 2,5dl om jag minns rätt