handdator

Visa fullständig version : Äta på kvällen

Huttius
2012-03-12, 23:25
Tja! Jag har inte riktigt börjat med en stenhård deff. Men ska sluta med all skräpmat och all läsk, också sluta äta sent på kvällen en massa knäckemackor med smör och dricka ett glas mjölk om dagen.

Några frågor bara. Är det verkligen 0 kcal (kalorier) i vatten? Hur mycket vatten bör man dricka, har hört att man ska dricka jättemycket. Typ ha en vattenflaska i skolan.

och nu har jag ganska sena handbollträningar (efter gym) där jag kommer hem runt 9-10 och är JÄTTEHUNGRIG! Något tips på något mättande och med lite kcal man kan äta? Vanligtvis brukar jag äta 4-5 knäckemackor med ganska mycket smör och ost på. Idag åt jag dock bara en apelsin och ett glas vatten.

Så lite tips på hur jag ska göra med mina sena träningar?

MVH Huttius

Fishtank
2012-03-12, 23:26
Ja vatten är 0 kcal.
Mitt tips är att spara middagen till efter träningen och äta en rejäl middag då istället.
Är du törstig så dricker vatten, du lär känna av om du är uttorkad.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

TREX
2012-03-12, 23:27
Gör matlåda om du inte orkar ställa dig och steka vid 9-10 så är det problemet löst.

Ja, det är verkligen 0 kcal i vatten, så nära 0 du kan komma.

LarsLasr
2012-03-12, 23:49
Jag skulle rådit dig att äta det du ska just efter träningen då det är då du verkar vara som hungrigast samt behöver näring för återhämtning mest.
Och som fishtank säger är det bara dricka när du är törstig samt under lång fysisk aktivitet, typ gym eller träning. Onödigt att halsa flera liter under dagens gång bara för att, men kroppen är duktig på att göra sig av med överflöd samt snåla om du dricker för lite så inget du behöver oroa dig för.

Hur gammal är du och vilken längd/vikt?
Är du säker på att en stenhård deff är det bästa för dig för att utvecklas inom handboll och på gymmet?

Sheogorath
2012-03-13, 06:45
Det här med att inte äta sent på kvällen i deffsyfte är bara trams. Det viktigaste är att äta mycket kalorier, protein och kolhydrat efter att man tränat. Råkar det vara så att man tränar sent på kvällen får dagens största mål lämpligen bli innan man går och lägger sig. Inga problem med det, annat än att vissa kanske sover sämre med magen full. Vad man får göra, såklart, är att hålla igen på kalorierna tidigare på dagen så att dygnets totalintag blir lagom stort för att gå ner i vikt så snabbt som man vill.

Huttius
2012-03-13, 07:03
Jag är 1,87 och väger runt 89 på morgonen, 17 år gammal och vill se bra ut inför sommaren.

Kan också säga att jag tränar Sl 5x5 innan handbollsträningarna.

Eddie Vedder
2012-03-13, 07:07
Tränar du först styrka och sen handboll och äter en apelsin efter det?

Huttius
2012-03-13, 07:53
Nej haha, tränade styrka direkt efter skolan, kom hem åt middag (couscous kyckling och mycket sallad) vilade några timmar, tränade handboll, kom hem och tog en apelsin och lite vatten, sen la jag mig

Reaper123
2012-03-13, 08:45
Det här med att inte äta sent på kvällen i deffsyfte är bara trams. Det viktigaste är att äta mycket kalorier, protein och kolhydrat efter att man tränat. Råkar det vara så att man tränar sent på kvällen får dagens största mål lämpligen bli innan man går och lägger sig. Inga problem med det, annat än att vissa kanske sover sämre med magen full. Vad man får göra, såklart, är att hålla igen på kalorierna tidigare på dagen så att dygnets totalintag blir lagom stort för att gå ner i vikt så snabbt som man vill.+1 på detta!

Använder själv detta tänk när jag ibland har väldigt sena träningar, PFar förvisso så långa fastor (och träna på tom mage) är inget problem för mig! :)

King Grub
2012-03-13, 12:06
Här såg man att en större nedgång vid ett stort kolhydratintag på kvällen/eftermiddagen.

http://www.nature.com/oby/journal/v19/n10/full/oby201148a.html

Här såg man större bevarande av fettfri massa med stora kvällsmåltider.

http://jn.nutrition.org/content/127/1/75.full

Springer
2012-03-13, 14:03
"Seventy-eight police officers (BMI >30) ..." :)

Abstractet berättade inte exakt hur de modifierade dieten?