handdator

Visa fullständig version : Lite frågor om vägning

Rawsteel
2012-03-12, 22:51
Som topic, jag har nydligen gått in i en diet och har börjat räkna kalorier.
Det jag undrar är om kött ska vägas när det är fryst, tinat eller efter stekning?
Även ägg är jag nyfiken på då slv visar att 100g kokt ägg innehåller mindre kalorier är 100g stekt ägg, gissar dom med en viss mängd smör man steker i eller vad?
So far så har jag vägt kött när det är tinat och ägg när det är rått (separerar gulan och vitan och väger det för sig), gör jag då rätt?
Mvh

EDIT - Räknar ni med oljan/smöret ni steker maten i eller gissar ni? Det mesta köttet suger ju inte in det utan det hamnar ju mest bara lite på ytan.

312
2012-03-12, 22:58
Fryst, om du nu inte har fryst den själv.

Stekt ägg tappar väl vätska eller så, precis som kyckling etc, vilket slutar i att det innehåller mer kalorier per 100 gram.

Smöret bör man räkna med om man steker ägg, eftersom ägg suger upp det.

Rawsteel
2012-03-12, 23:04
Äter mest kycklingfilé nu under "deff" så den är ju fryst när jag köper den.
Men om det blir mer kalorier efter jag stekt det bör jag inte väga det då för att få en mer korrekt överblick av hur mkt kalorier jag stoppat i mig?
Mina 100g kycklingfilé kommer ju efter tillagning sjunka rejält i mängd då all vätska försvinner och jag kommer då ha räknat med massa vikt som egentligen inte finns vilket resulterar i att jag hamnar på ett större kaloriunderskott än vad jag vill, korrekt?
Anledningen till att jag är så osäker här är för att jag tror jag sett en post av Grub för länge sedan där han skrev att det ska vägas innan det är tillagat.

Zizou
2012-03-12, 23:04
Väg köttet i det format som du köpte det. Köper du det rått, väg det rått. Fryst, väg det fryst.

Äter mest kycklingfilé nu under "deff" så den är ju fryst när jag köper den.
Men om det blir mer kalorier efter jag stekt det bör jag inte väga det då för att få en mer korrekt överblick av hur mkt kalorier jag stoppat i mig?
Mina 100g kycklingfilé kommer ju efter tillagning sjunka rejält i mängd då all vätska försvinner och jag kommer då ha räknat med massa vikt som egentligen inte finns vilket resulterar i att jag hamnar på ett större kaloriunderskott än vad jag vill, korrekt?
Anledningen till att jag är så osäker här är för att jag tror jag sett en post av Grub för länge sedan där han skrev att det ska vägas innan det är tillagat.

Då ska du väga den fryst.
Anledningen till att det är mer kalorier när den är stekt är eftersom den tappar vätska och på så sätt blir det alltså mer kalorier per 100g. Väg den fryst. Den kommer hur som helst att innehålla samma mängd kalorier, bara att vikten kommer att ändras pga vätskeförlust.
Ja, det ska vägas innan det är tillagat.

Rawsteel
2012-03-12, 23:09
Då vet jag:) Tack så mkt för 2 snabba svar.

AtomicPuffin
2012-03-12, 23:13
Dom flesta tabeller brukar skilja tex på bacon, stekt bacon, avrunnen bacon osv.

Står bara livsmedlet utan beskrivning brukar man mena rå/olagad/torrvikt/som i förpackningen. Så rått kött, okokt pasta/ris etc.

När du väger beror på vad du äter och hur. Tex bacon kommer tappa ganska mycket fett när du steker det, det smälter helt enkelt och hamnar i pannan, så om du inte gör sös på det borde du väga efter och använda tabellvärde för stekt bacon tex. Pasta är lättare att väga innan du kokar och använda vad som står på förpackningen.

Smör/olja brukar jag bara räkna om det känns relevant. Det är så många fel som smyger in ändå (all lax har inte samma fetthalt, all pasta är inte likadan, förpackningarna får ha ett visst antal % fel i deklarationen, vågen är billig, din uppskattning av vad du förbränner, glaset mjölk du glömde ta med etc).