Visa fullständig version : Negativ effekt av "godis" under deff?
Tjena koloiter.
Eftersom många här skriver att dom äter godis, chips, kakor och allt möjligt gott så måste jag bara fråga. Upplever ni att deffen går lika bra då? Alltså på samma kalorimängd men olika innehåll.
Jag har precis lärt mig hur jag kan få i mig mycket protein och samtidigt extrem mättnad på få kalorier. Bland annat havregrynsgröt med psylliumfrön (och prottepulver ofcåårz), omeletter, magert kött med broccoli, m.m. Och detta har lett till att jag nu ren teoretiskt sett kan bli mätt på nästan under 1000 kcal en relativt inaktiv dag (typ gym och sen softa på soffan med polarna). Så om jag då vill ligga på -500, i mitt fall ~2000, tror ni att det blir skillnad på om man tar en 200 kalorier godis där, eller kanske 1000 kalorier godis?
Vet att ämnet säkert varit uppe många gånger men skulle vara intressant att få lite personliga aspekter från alla som skriver "godis och läsk" så fort någon som är ny på forumet vill ha lite fina defftips. Har ni deffat både med och utan att fylla ut med gott och dra ned på annat? Har ni märkt någon skillnad? Blir man lika hård? Är en kalori = en annan kalori?
Själv trodde jag att deff handlade om att äta kött och broccoli och sen gå hungrig resten av dagen, tugga tuggumi och gråtrunka till mattrådar på kolo... Min värld har förändrats totalt nu när jag har full koll på allt jag äter och inser att jag vissa dagar inte blir hungrig alls trots att jag bara satt i mig ~1000 kcal, bara det är rätt grejer...
För mig funkar det bättre om jag räknar med en fika eller två varje dag under deff.
Som jag skrev i en annan tråd: "Jag mår bra utav det, och mår jag bra går träningen bra."
Vattukvinnan
2012-03-11, 07:03
Beror säkerligen på insulinpåslaget o dess påverkan på kroppen! Borde helt klart vara skillnad på kcal och kcal.... Tycker själv dock att godis o socker begäret försvinner när man plockat bort det ur kosten o kämpat förbi begäret .....?
Sheogorath
2012-03-11, 08:18
Just socker (observera: inte "kolhydrat" i allmänhet, exempelvis inte chips eller pommes eller pasta) kan göra skillnad p.g.a. hur halva sockermolekylen tas om hand i kroppen. Detta handlar inte om insulinpåslaget utan om andra saker som du kan läsa om om du söker på "fruktos" här på forumet. Dessa negativa saker med socker är sannolikt mindre negativa vid viktnedgång men finns där. Vidare är det inte likadant under alla omständigheter på dagen. Efter ett tömmande konditionspass, eller på morgonen, eller efter flera timmars fasta kan man ta hand om socker bättre än i TV-soffan efter en hel dags svullande t.ex.
En kalori är alltid en kalori i den bemärkelse att energiöverskott alltid får dig att gå upp i vikt (antingen i muskler, glykogen eller fett) men alla "pluskalorier" har inte lika stor benägenhet att bilda muskler, glykogen och fett. Eftersom det är muskler och glykogen vi vill bygga eller i vart fall spara ÄR det viktigt vad vi äter.
Men som sagt: läs på mer om detta här på forumet och kom ihåg att det t.o.m. finns omständigheter där godis ger bättre återhämtning än riktig mat, och vill du fylla ut med exempelvis chips eller andra sockerfria produkter är det inga problem överhuvudtaget sålänge du får i dig vad du behöver.
Sheo, mycket bra skrivet! Att läsa dina inlägg är alltid intressant.
Sheo, mycket bra skrivet! Att läsa dina inlägg är alltid intressant.
Verkligen!
Om jag var lagd åt det hållet hade jag nog blivit lite kär i dig...*cupid*
Just socker (observera: inte "kolhydrat" i allmänhet, exempelvis inte chips eller pommes eller pasta) kan göra skillnad p.g.a. hur halva sockermolekylen tas om hand i kroppen. Detta handlar inte om insulinpåslaget utan om andra saker som du kan läsa om om du söker på "fruktos" här på forumet. Dessa negativa saker med socker är sannolikt mindre negativa vid viktnedgång men finns där. Vidare är det inte likadant under alla omständigheter på dagen. Efter ett tömmande konditionspass, eller på morgonen, eller efter flera timmars fasta kan man ta hand om socker bättre än i TV-soffan efter en hel dags svullande t.ex.
En kalori är alltid en kalori i den bemärkelse att energiöverskott alltid får dig att gå upp i vikt (antingen i muskler, glykogen eller fett) men alla "pluskalorier" har inte lika stor benägenhet att bilda muskler, glykogen och fett. Eftersom det är muskler och glykogen vi vill bygga eller i vart fall spara ÄR det viktigt vad vi äter.
Men som sagt: läs på mer om detta här på forumet och kom ihåg att det t.o.m. finns omständigheter där godis ger bättre återhämtning än riktig mat, och vill du fylla ut med exempelvis chips eller andra sockerfria produkter är det inga problem överhuvudtaget sålänge du får i dig vad du behöver.
Läste precis detta [http://forum.body.se/showpost.php?p=72386&postcount=1] för att lära mig lite mer, väldigt intressant, men det jag undrar är egentligen väldigt enkelt. Är det fruktos i godis och andra onyttigheter, är det inte sackaros som strösocker..?
Sheogorath
2012-03-11, 11:24
Läste precis detta [http://forum.body.se/showpost.php?p=72386&postcount=1] för att lära mig lite mer, väldigt intressant, men det jag undrar är egentligen väldigt enkelt. Är det fruktos i godis och andra onyttigheter, är det inte sackaros som strösocker..?
Druvsocker och fruktsocker är monosackarider, d.v.s. består av en (1) molekyl (glukos respektive fruktos). Socker (sackaros) är en disackarid, d.v.s. består av två molekyler, i det här fallet en del glukos och del del fruktos. Andra disackarider är t.ex. maltos (två glukos) och laktos (en glukos och en galaktos).
Alltså: i tarmarna bryts socker ner till glukos och fruktos. Anledningen till att man talar om socker som problematiskt är att höga koncentrationer fruktos knappast förekommer alls på naturlig väg. Man kan sannolikt inte äta t.ex. färsk frukt och få i sig "för mycket" fruktos. Detta därför att en så stor del av frukten består av fibrer och vatten. För att få i sig för mycket fruktos får man i stort sett stoppa i sig läsk, juice och annat med tillsatt socker, typ då godis och kakor.
Druvsocker och fruktsocker är monosackarider, d.v.s. består av en (1) molekyl (glukos respektive fruktos). Socker (sackaros) är en disackarid, d.v.s. består av två molekyler, i det här fallet en del glukos och del del fruktos. Andra disackarider är t.ex. maltos (två glukos) och laktos (en glukos och en galaktos).
Alltså: i tarmarna bryts socker ner till glukos och fruktos. Anledningen till att man talar om socker som problematiskt är att höga koncentrationer fruktos knappast förekommer alls på naturlig väg. Man kan sannolikt inte äta t.ex. färsk frukt och få i sig "för mycket" fruktos. Detta därför att en så stor del av frukten består av fibrer och vatten. För att få i sig för mycket fruktos får man i stort sett stoppa i sig läsk, juice och tillsatt socker, typ då godis och kakor.
Så anledningen till att man bara diskuterar fruktos när man pratar om negativa effekter av godis/skräpmat/yadayada är för att glukos finns naturligt i andra källor? (I högre halter än fruktos i frukt). Eller?
Btw, du är en hjälte som förklarar detta för mig på en söndagmorgon Sheo.
Sheogorath
2012-03-11, 11:42
Så anledningen till att man bara diskuterar fruktos när man pratar om negativa effekter av godis/skräpmat/yadayada är för att glukos finns naturligt i andra källor? (I högre halter än fruktos i frukt). Eller?
Btw, du är en hjälte som förklarar detta för mig på en söndagmorgon Sheo.
Ja, det kan man kanske säga. Äter du t.ex. pasta eller ris kommer alla nedbrytbara kolhydrater att bli glukos. Som sagt: för att få i sig de mängderna fruktos som krävs för negativa hälsoeffekter får man stoppa i sig saker med tillsatt socker (eller juice eller stora mängder torkad frukt). Med färsk frukt och grönsaker har man inte en chans skulle jag säga. Om jag minns rätt så innehåller t.ex. ett helt äpple omkring 6 g fruktos. Det är vad du hittar i typ två små skumtomtar. Och hur svårt är det att klämma ett helt 150 g paket? Inte särskilt.
Death to the skummtomts!! Nej men väldigt intressant samtliga inlägg här. Och lite beklämmande då jag precis klämt en liten påse lösgodis.
Under min förra deff åt jag 100g skumgodis direkt efter träningen, och sedan en mindre mängd ''bra'' kolisar (potatis,pasta,ris). Klarade iallafall av deffen som planerat, gick ner till den vikt jag hade som mål.
Varför? Godis är gott och ville inte välja bort det bara för att jag deffade.
Opti? Troligen inte. Men gott var det :)
Death to the skummtomts!! Nej men väldigt intressant samtliga inlägg här. Och lite beklämmande då jag precis klämt en liten påse lösgodis.
Varför är det beklämmande? Fett lagras ju, på samma sätt som fruktos, direkt in som kroppsfett vid ett överskott.
Sheogorath
2012-03-11, 17:12
Varför är det beklämmande? Fett lagras ju, på samma sätt som fruktos, direkt in som kroppsfett vid ett överskott.
Det är inte godis efter träning som är problemet, inte heller att fruktos lättare lagras som fett än exempelvis glukos utan det handlar om VAR fettet bildas, när det bildas. Att det viscerala fettet är farligare än det perifiera. Det krävs MYCKET godis för att det ska bli fettbildande efter träning. Däremot krävs det inga större mängder om man redan glykogenladdat.
Snor tråden lite spinoffigt:
Brukar gå över kcalbudget lördagar; igår blev det inte med socker utan med fett och protein (ost och nötter, dock på tok för mkt, långt över mängden kcal om jag hade valt vanlig sockerlördag). Men kroppen tycks må bättre idag; och överskottet har om jag förstår det rätt mindre risk att lagras in som invärtes fett?
När det gäller självaste deffen, dvs viktnedgången så borde inte godis vara något problem så länge det får plats i din kcal budget.
Det är så jag ser på saken i alla fall.
Det är inte godis efter träning som är problemet, inte heller att fruktos lättare lagras som fett än exempelvis glukos utan det handlar om VAR fettet bildas, när det bildas. Att det viscerala fettet är farligare än det perifiera. Det krävs MYCKET godis för att det ska bli fettbildande efter träning. Däremot krävs det inga större mängder om man redan glykogenladdat.
Eftersom du är expert på fruktos-nojan, hur pass påtagligt är det här under icke-extrema omständigheter? Säg att vi har någon som ligger på kcalbalans, ungefär, men som får i sig en hel del fruktos, fortfarande i "rimliga" mängder. Kommer han få en omfördelning av fettet (till visceralt) till den grad att det påverkar hälsan negativt?
Samma sak om en person ligger på underskott, kommer det viscerala fettet att öka samtidigt som underhudsfettet minskar lite extra (pga fruktosen)?
Sheogorath
2012-03-11, 18:09
När det gäller självaste deffen, dvs viktnedgången så borde inte godis vara något problem så länge det får plats i din kcal budget.
Det är så jag ser på saken i alla fall.
Fast det är ju fortfarande rätt vikt man vill tappa och man vill ju gärna inte dra på sig onödigt med visceralt fett. En deff handlar ju egentligen inte om att gå ner i vikt över huvud taget utan om att komma i bra form. Vi tar ett extremt exempel för att illustrera vad som KAN bli ett problem. Någon deffar och hamnar på underskott med 3000 kcal. Han äter de flesta av sina kolhydrater efter träningen, på eftermiddagen. Han drar i sig kvällsmålet på 1500 kcal med bra mat bestående av protein och kolhydrat, tillgodoser hela sitt behov av vitaminer etc men drar sedan i sig 1000 kcal från godis till efterrätt. Hans mat kommer fylla upp lever och muskler bra, sedan kommer 1000 kcal godis och knackar på. Vad händer när levern inte kan omsätta all fruktos? Jo vi får fettbildning i och kring levern. Fettförbränningen tickar såklart på som vanligt och eftersom han ligger på underskott kommer vikten att gå ner men för varje gång han drar i sig sin godispåse kommer han få ytterligare visceral fettbildning.
Om han istället ätit mindre socker, eller spritt ut godisintaget över dygnet, eller ätit det efter träning hade det här inte hänt. Det handlar alltså inte om "att" utan mer om "när" och "hur".
Sheogorath
2012-03-11, 18:14
Eftersom du är expert på fruktos-nojan, hur pass påtagligt är det här under icke-extrema omständigheter? Säg att vi har någon som ligger på kcalbalans, ungefär, men som får i sig en hel del fruktos, fortfarande i "rimliga" mängder. Kommer han få en omfördelning av fettet (till visceralt) till den grad att det påverkar hälsan negativt?
Samma sak om en person ligger på underskott, kommer det viscerala fettet att öka samtidigt som underhudsfettet minskar lite extra (pga fruktosen)?
Se mitt svar ovan. I vilken utsträckning det sker kan nog ingen svara på eftersom det inte är undersökt, dessutom kommer effekten på någon som är fysisk aktiv att vara mindre eftersom fysisk aktivitet bränner andelsmässigt mer visceralt fett än stillasittande.
Off topic: jag är sån att jag föredrar att äter godis när jag vet att min kropp kan hand om det bra, då kan jag njuta mer. Dels får jag tillfredsställelsen av smaken men OCKSÅ av vetskapen att musklerna får bra återhämtning. Vill jag ha random snacks så finns ju alltid chips.
Se mitt svar ovan. I vilken utsträckning det sker kan nog ingen svara på eftersom det inte är undersökt, dessutom kommer effekten på någon som är fysisk aktiv att vara mindre eftersom fysisk aktivitet bränner andelsmässigt mer visceralt fett än stillasittande.
Tänkte mest på huruvida det extra viscerala fettet som bildas kommer att förbrännas i större utsträckning? Om vikten är konstant eller går neråt.
Finns det någon realistisk möjlighet att en smal person kan ha en farlig mängd visceralt fett?
Jag kanske borde sluta tillsätta ren fruktos i matlagningen :(
Sheogorath
2012-03-11, 18:33
Tänkte mest på huruvida det extra viscerala fettet som bildas kommer att förbrännas i större utsträckning? Om vikten är konstant eller går neråt.
Finns det någon realistisk möjlighet att en smal person kan ha en farlig mängd visceralt fett?
Jag kanske borde sluta tillsätta ren fruktos i matlagningen :(
Det är inte helt ovanligt med framförallt män med smala armar och ben men en ganska stor "pondus" som de själva kallar det. Så bland otränade är det definitivt så att det kan förekomma. Om det är möjligt hos en deffad atlet? Jag skulle gissa så här: "Mätbart? Ja. Märkbart? Nej". Men det är åter igen spekulativt eftersom det inte är undersökt.
Fast det är ju fortfarande rätt vikt man vill tappa och man vill ju gärna inte dra på sig onödigt med visceralt fett. En deff handlar ju egentligen inte om att gå ner i vikt över huvud taget utan om att komma i bra form. Vi tar ett extremt exempel för att illustrera vad som KAN bli ett problem. Någon deffar och hamnar på underskott med 3000 kcal. Han äter de flesta av sina kolhydrater efter träningen, på eftermiddagen. Han drar i sig kvällsmålet på 1500 kcal med bra mat bestående av protein och kolhydrat, tillgodoser hela sitt behov av vitaminer etc men drar sedan i sig 1000 kcal från godis till efterrätt. Hans mat kommer fylla upp lever och muskler bra, sedan kommer 1000 kcal godis och knackar på. Vad händer när levern inte kan omsätta all fruktos? Jo vi får fettbildning i och kring levern. Fettförbränningen tickar såklart på som vanligt och eftersom han ligger på underskott kommer vikten att gå ner men för varje gång han drar i sig sin godispåse kommer han få ytterligare visceral fettbildning.
Om han istället ätit mindre socker, eller spritt ut godisintaget över dygnet, eller ätit det efter träning hade det här inte hänt. Det handlar alltså inte om "att" utan mer om "när" och "hur".
Eftersom jag inte syftade på just kcalmängden, utan just det du beskriver här - så tolkar jag det som att det är ett bättre val att gotta fett och protte än socker med tanke på formstatus? Socker är väldigt "knarkigt" för mig; en rejäl åktur, svår dipp, massivt dåligt mående efteråt (fys + psyk) med kvarvarande sug. Fett + protteöverskott känns inte som den effekten, så blev lite nyfiken..
Eftersom jag tidigare haft bmi på 42 så känns det inte helt ointressant att se det inre fettet smälter bort, vilket enligt min pt är vad som hänt på sistone (iom att det syns förbättringar i spegeln som kalipern inte noterar vid fettmätning). Därav intresset i frågan; har ofta haft en lite deppig känsla av att min uppväxt o leverne som fet aldrig på riktigt kan repareras. Det här ger mig lite hopp om att med lite planering så kan jag ge kroppen bättre förutsättningar att vara hälsosam framöver. Så det är inte kg på vågen en cm på bandet jag funderar på, utan just att göra det bästa av situationen och underlätta för en funktionell hälsosam kropp.
Sheogorath
2012-03-11, 18:49
Eftersom jag inte syftade på just kcalmängden, utan just det du beskriver här - så tolkar jag det som att det är ett bättre val att gotta fett och protte än socker med tanke på formstatus? Socker är väldigt "knarkigt" för mig; en rejäl åktur, svår dipp, massivt dåligt mående efteråt (fys + psyk) med kvarvarande sug. Fett + protteöverskott känns inte som den effekten, så blev lite nyfiken..
Eftersom jag tidigare haft bmi på 42 så känns det inte helt ointressant att se det inre fettet smälter bort, vilket enligt min pt är vad som hänt på sistone (iom att det syns förbättringar i spegeln som kalipern inte noterar vid fettmätning). Därav intresset i frågan; har ofta haft en lite deppig känsla av att min uppväxt o leverne som fet aldrig på riktigt kan repareras. Det här ger mig lite hopp om att med lite planering så kan jag ge kroppen bättre förutsättningar att vara hälsosam framöver. Så det är inte kg på vågen en cm på bandet jag funderar på, utan just att göra det bästa av situationen och underlätta för en funktionell hälsosam kropp.
Tja, det låter som att du har flera goda skäl att undvika socker tycker jag. Min sambo har också en besvärlig relation till det "vita giftet". Hon upplever allt det du beskriver. Själv får jag varken "kick" eller "krasch" utan har valt att göra så som jag gör mer i bakgrund av det teoretiska. För henne hade det varit uteslutet att som jag äta godis efter träning eftersom det hade triggat igång en massa hos henne.
speedy83
2012-03-11, 19:32
Det är inte helt ovanligt med framförallt män med smala armar och ben men en ganska stor "pondus" som de själva kallar det. Så bland otränade är det definitivt så att det kan förekomma. Om det är möjligt hos en deffad atlet? Jag skulle gissa så här: "Mätbart? Ja. Märkbart? Nej". Men det är åter igen spekulativt eftersom det inte är undersökt.
En ganska god beskrivning av mig, smal på alla håll men med en stor mage. Men försöker jobba bort det :)
Tja, det låter som att du har flera goda skäl att undvika socker tycker jag. Min sambo har också en besvärlig relation till det "vita giftet". Hon upplever allt det du beskriver. Själv får jag varken "kick" eller "krasch" utan har valt att göra så som jag gör mer i bakgrund av det teoretiska. För henne hade det varit uteslutet att som jag äta godis efter träning eftersom det hade triggat igång en massa hos henne.
Jo, det blir nog mer "retning" för mig också.. Men om jag planerar att äta något sött känns det bra med bakgrund till varför det är bättre att lägga det där, och som motivation att inte ha det en slapp lördag.. Tack för att du delade med dig och förklarade på ett bra sätt!
Måste kontra med en fråga här för att försöka lära mig ännu lite lite till och utnyttja dig Sheo :)
Om man byter plats på målen så det blir efterrätt först och middag sen? Då borde man väl inte lägga på sig något (över det normala) visceralt fett? Fruktoset in i levern och sen resten av maten blir, om det är för mycket, perifert fett?
Och en fråga till, om jag skulle tvinga dig att uppskatta (vet att det är svårt och beroene på det ena och det andra och troligtvis det tredje) hur lång tid efter en middag det börjar bli "ok" att börja äta godis vad skulle du tro? Självklart är målet att få så lite visceralt fett som möjligt och kunna njuta av sitt godis (inom sin kalori och proteinbudget) med gott samvete.
Sheogorath
2012-03-11, 22:03
Måste kontra med en fråga här för att försöka lära mig ännu lite lite till och utnyttja dig Sheo :)
1. Om man byter plats på målen så det blir efterrätt först och middag sen? Då borde man väl inte lägga på sig något (över det normala) visceralt fett? Fruktoset in i levern och sen resten av maten blir, om det är för mycket, perifert fett?
2. Och en fråga till, om jag skulle tvinga dig att uppskatta (vet att det är svårt och beroene på det ena och det andra och troligtvis det tredje) hur lång tid efter en middag det börjar bli "ok" att börja äta godis vad skulle du tro? Självklart är målet att få så lite visceralt fett som möjligt och kunna njuta av sitt godis (inom sin kalori och proteinbudget) med gott samvete.
1. Det borde funka så ja. Det vore dessutom ett utmärkt upplägg för en forskningsstudie. Lätt att hålla koll på (två måltider och tiden däremellan) och visar det samma resultat oavsett vilken som läggs först faller hela teorin platt. Vi får hoppas att något sådant kommer.
2. Jag vet inte. Jag hade litat till min magkänsla (hoho). Om jag känt mig tom och lite småhungrig och det gått några timmar sedan jag åt (alternativt om jag levt på något som mest liknar LCHF) så hade jag ätit med gott samvete.
1. Det borde funka så ja. Det vore dessutom ett utmärkt upplägg för en forskningsstudie. Lätt att hålla koll på (två måltider och tiden däremellan) och visar det samma resultat oavsett vilken som läggs först faller hela teorin platt. Vi får hoppas att något sådant kommer.
2. Jag vet inte. Jag hade litat till min magkänsla (hoho). Om jag känt mig tom och lite småhungrig och det gått några timmar sedan jag åt (alternativt om jag levt på något som mest liknar LCHF) så hade jag ätit med gott samvete.
1. Kanske ska utbilda sig till forskare lite snabbt och ta tag i allt man undrar själv helt enkelt... Kan ju inte gå och vänta på svar hela livet.
Så efterrätten före middagen.... Känns som att man skulle bli lite socialt off faktiskt...
2. Hmmm då är det nog ingen fara för mig personligen, äter så lite kolhydrater så jag skulle nog kvala in som en LCHF:are även fast det är ofrivilligt och mest HighProtein för mig...
Kan ju alltid vänta nån timme efter maten med efterrätten... Ironiskt nog är väl detta tvärtemot vad många rekommenderar? Med insulin osv att det skulle vara bättre att trycka i sig eventuella kakor och annat gott direkt efter en stor måltid?
...Herregud vad mycket teorier det finns...*gah!*
Sheogorath
2012-03-12, 05:56
1. Kanske ska utbilda sig till forskare lite snabbt och ta tag i allt man undrar själv helt enkelt... Kan ju inte gå och vänta på svar hela livet.
Så efterrätten före middagen.... Känns som att man skulle bli lite socialt off faktiskt...
2. Hmmm då är det nog ingen fara för mig personligen, äter så lite kolhydrater så jag skulle nog kvala in som en LCHF:are även fast det är ofrivilligt och mest HighProtein för mig...
Kan ju alltid vänta nån timme efter maten med efterrätten... Ironiskt nog är väl detta tvärtemot vad många rekommenderar? Med insulin osv att det skulle vara bättre att trycka i sig eventuella kakor och annat gott direkt efter en stor måltid?
...Herregud vad mycket teorier det finns...*gah!*
Gällande insulin och övervikt: http://traningslara.se/pastaendet-att-insulin-gor-dig-fet-ar-en-stor-fet-logn/
Viktigt att komma ihåg här är att många människors godiskonsumtion vida överstiger vad som borde vara fysiologiskt möjligt för levern att omsätta till glykogen i en sittning. Levern kan lagra omkring 100 g kolhydrat, något mer hos idrottsutövare. Det skall mycket till för att levern ska vara helt tömd så låt säga att man efter en längre tids fasta har 20 g glykogen kvar. Vi har då alltså 80 g att spela med. Det skulle vara ungefär 200 g godis (av den sämre sorten där 50% av kolhydraterna är fruktos) om ALL fruktos gick till levern och ALL glukos till musklerna (d.v.s. att inget glukos skulle konkurrera ut fruktos från "leverplats" vilket nog är orimligt att tänka sig i praktiken). Så även med optimala förutsättningar är det ganska små påsar vi snackar om, och detta därför att godis är så extremt sockerrikt. Sedan finns det bättre och sämre. Mjukt skumgodis som marshmallows, och mjukt gelégodis som grodor och även Dumle innehåller som mest 25% fruktos. Är förstaingrediensen glukossirap blir det så.
Tror det behövs en sticky om fruktos på kost & närings-delen, Sheo kan författa en :D
Sportfiskaren
2012-03-14, 11:22
Tror det behövs en sticky om fruktos på kost & närings-delen, Sheo kan författa en :D
+1
Intressanta inlägg av Sheogorath!
Sheogorath
2012-03-14, 11:25
+1
Intressanta inlägg av Sheogorath!
OK OK. Jag ska vid tillfälle göra en längre sammanställning om godis, fruktos, the good, the bad mm med referenser och sen köra den genom kritiker som Sverker m.lf. så att den inte är för färgad/populariserad.
ok ok. Jag ska vid tillfälle göra en längre sammanställning om godis, fruktos, the good, the bad mm med referenser och sen köra den genom kritiker som sverker m.lf. Så att den inte är för färgad/populariserad.
1+ :d
http://www.youtube.com/watch?v=dBnniua6-oM
Intressant film om fruktos för de som är intresserade.
Gröna grodor är 75% glukos? Yay, en av mina favoriter är alltså opti som efterträningsmat :)
http://forum.body.se/showthread.php?t=4132
Kan han inte bara skriva den här också? :)
Tack, väldigt lärorikt.
Tror nog ni ska vara lite kritiska till det som sägs där. Här är en artikel skriven av Guddi här på forat relaterat till detta, http://traningslara.se/robert-lustig-fruktos-och-overvikt-vad-ar-det-han-sager/
smackthat
2012-03-27, 18:42
Något som jag har undrat över är hur räknar man ut den ungefärliga kalori mängden i lösvikts godis?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.