Visa fullständig version : Rått kött och risker
the_matsson
2012-03-10, 21:25
Hej Bullen.
Då ett par av mina bekanta blivit mer och mer inspirerade av Fredrik Colting (http://coltingblogg.com/2011/08/24/intervju-med-fredrik-colting-i-senaste-runner%C2%B4s-world/) har de tagit efter och börjat äta en del rått kött. Både fläsk, nöt och även kyckling.
Det känns som en rimlig tanke att människan under den övervägande delen av sin evolution inte har tillagat mycket av sin mat, och att kroppen därför inte borde ha några problem (snarare tvärtom) med matsmältning och så vidare.
Men: Hur är det med bakterier, parasiter och annat bus?
Är risken för diverse sjukdomsfall som följd av att äta rått kött försumbar?
Varför är det mer accepterat att äta rått nötkött?
Jag hittar inte riktigt något vettigt när jag letar själv, och skulle vara tacksam om forats samlade elit ville hjälpa mig reda ut situationen. Jag tycker det är en riktigt intressant fråga och skulle gärna sätta mig och gnaga på en rå fläskfilé om det visade sig vara ett rimligt risktagande.
Referens för riskgradering blir rimligen jämförelse med andra höga riskbilder som att vistas i trafiken eller varför inte bara andas storstadsluft.
Kom igen nu! Någon som vet något?
Klein kommer inte att kunna hålla sig för att skriva ett svar:).
Fläskfilé är väl de "kött" som samlar bakterier snabbast osv, någonting pga att grisar inte har svettkörtlar så att dem aldrig svettas. Kommer inte ihåg allt, men något liknande, så det skulle jag i sådana fall äta upp direkt, inte låta det stå i kylen 2 dagar innan jag äter det. (Rått alltså)
Fast, jag skulle nog inte ge mig på att äta det rått i huvudtaget.
the_matsson
2012-03-10, 21:47
Klein kommer inte att kunna hålla sig för att skriva ett svar:).
Får hoppas han kikar in. Gillar verkligen hans blogg, och han borde ju ha lite koll på läget.
Att fläsk ska tillagas ordentligt är m a p risken för parasiten trikiner.
Den risken är idag också kopplad till att vi äter mer vildsvin.
Men varför chansa med rått fläskkött. Yersinia är inte att leka med...den heller:
http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/yersiniainfektion/
the_matsson
2012-03-11, 10:15
Att fläsk ska tillagas ordentligt är m a p risken för parasiten trikiner.
Den risken är idag också kopplad till att vi äter mer vildsvin.
Men varför chansa med rått fläskkött. Yersinia är inte att leka med...den heller:
http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/yersiniainfektion/
Tack för länken, det lät ju inte som en trevlig åkomma. Å andra sidan inte heller dödlig om man är frisk. 600 fall om året var dock ganska högt!
Jag hittade den här, angående parasiter och framförallt trikiner:
http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Parasiter/Parasiter-i-kott/
Förekomst av trikiner hos svenska tamsvin är utomordentligt sällsynt, däremot påvisas trikiner ibland hos vildsvin.
Chansa, och chansa. Det handlar som sagt att jag är nyfiken på om möjligheten finns att äta lite rått då och då utan ett onödigt risktagande. Hade sugit att behöva vara the sad panda och behöva avråda mina köttätande kompisar också!
De flesta matförgiftningarna är inte dödliga.
Men jag ser ingen vinst med att vara dålig i några dygn och tappa styrka och träningspass.
the_matsson
2012-03-11, 10:59
Nej, nej. Självklart är det ingen vinst i det. Men jag dricker å andra sidan inte alkohol för de hälsofrämjande effekterna heller.
Eller, ibland kanske.
Holabandola
2012-03-11, 15:12
höh, hur tänkte du nu?
Anledningen till att människan är det ledande djuret anses bero på att vi lärde oss tillaga maten över öppen eld, och kunde därmed få ut mer näring och energi ur maten än vad rå föda ger. Vi fick således energiöverskott och våra hjärnor fick energi att växa och vi blev intelligenta varelser.
Varför skulle man vilja fcka med det?
Sen kanske du skulle behöva ha tillbaka din degenerade blindtarm för att kunna smälta det råa köttet på ett adekvat sätt. Det finns en historisk anledning till att vi har en blindtarm.
Därtill smittorisken med rått kött, och hur äckligt det är att äta.
jag är av den åsikten att smakar det illa, så ska man inte heller äta det.
Rå kyckling och rått fläsk smakar verkligen inte bra. Däremot kan rå oxfile, nöt smaka helt okej. Därtill rå lax och skaldjur smakar bra, men där finns det också en mycket mindre smittorsik också. Så smakar det illa, dont do it.
the_matsson
2012-03-11, 19:12
höh, hur tänkte du nu?
Anledningen till att människan är det ledande djuret anses bero på att vi lärde oss tillaga maten över öppen eld, och kunde därmed få ut mer näring och energi ur maten än vad rå föda ger. Vi fick således energiöverskott och våra hjärnor fick energi att växa och vi blev intelligenta varelser.
Varför skulle man vilja fcka med det?
Sen kanske du skulle behöva ha tillbaka din degenerade blindtarm för att kunna smälta det råa köttet på ett adekvat sätt. Det finns en historisk anledning till att vi har en blindtarm.
Därtill smittorisken med rått kött, och hur äckligt det är att äta.
jag är av den åsikten att smakar det illa, så ska man inte heller äta det.
Rå kyckling och rått fläsk smakar verkligen inte bra. Däremot kan rå oxfile, nöt smaka helt okej. Därtill rå lax och skaldjur smakar bra, men där finns det också en mycket mindre smittorsik också. Så smakar det illa, dont do it.
Att människans framgång beror på att vi tillagar vår mat var en ny teori som jag inte har hört förr. Och då ser jag inte spannmålsproduktionen vi ägnat oss åt de senaste tusentals åren som en del i denna "framgång", så att du inte drar upp det.
Att blindtarmen tillbakabildats pga av att vi börjat tillaga vår mat låter som en ren gissning. Med tanke på att den i alla fall hos t.ex. hästar används för att bryta ned cellullosa känns det lika rimligt att gissa på att den är en rest från kostvanor riktigt tidigt i vår utveckling då vi snarare åt en helt annan typ av mat.
Nej, de flesta äter nog inte saker som smakar illa, men nu är det ju din personliga åsikt att detta är äckligt. Rå köttfärs är ett vanligt pålägg i Tyskland, och i Japan är det visst inte ovanligt med rå kyckling. Det finns ju för tusan folk som gillar surströmming, så smaken tycker jag vi kan lämna därhän i diskussionen.
the_matsson
2012-03-11, 19:23
Ska kanske påpeka att jag är själv fruktansvärt oinsatt i vårt ursprung och vad vi är vana vid för mat, och just nu skiter jag i det. Jag tycker vi släpper den diskussionen också, och fokuserar som sagt på om det i dagsläget vore farligt att äta kött rått, som vi köper i kyldisken på ICA.
Hade nog inte ätit annat rått kött än nystyckad nöt, samt vilt, undantag svinsläkten.
Förövrigt är det mycket godare att fräsa på ytorna (störst risk för bakterier där) och ugnsteka det till 52 grader innertemp på låg värme (100 grader) och låta vila (stiger till cirka 55 grader på eftervila).
Inte allt för varmt för köttet och mycket mycket godare. Ät mer kött ifall ni är rädd för förstörda makronutrienter.
Får hoppas han kikar in. Gillar verkligen hans blogg, och han borde ju ha lite koll på läget.
Äter han fortfarande hjärna?
Länk?
the_matsson
2012-03-11, 19:29
Äter han fortfarande hjärna?
Länk?
Here: Proteinsyntes (http://www.proteinsyntes.se/)
Jag kikar in rätt sporadiskt, men då han inte alltid skriver så ofta så brukar det gå att läsa ikapp.
Att människans framgång beror på att vi tillagar vår mat var en ny teori som jag inte har hört förr. Och då ser jag inte spannmålsproduktionen vi ägnat oss åt de senaste tusentals åren som en del i denna "framgång", så att du inte drar upp det.
I 99 fall av 100 så ökar kroppens förmåga att bryta ned protein ifall de denatureras innan med värme.
Upphettning av kött mjukar upp kollagenet. Förutom att köttet blir mer lättuggat blir kollagenet också mer tillgängligt för våra enzymer.
Finns inget possitivt med att äta rått kött.
Helt nötkött måste brynas på ytan eller putsas ordentligt för att bli av med matförgftande bakterier som EHEC, Campylobakter, Salmonella mfl.
the_matsson
2012-03-11, 20:54
I 99 fall av 100 så ökar kroppens förmåga att bryta ned protein ifall de denatureras innan med värme.
Upphettning av kött mjukar upp kollagenet. Förutom att köttet blir mer lättuggat blir kollagenet också mer tillgängligt för våra enzymer.
Finns inget possitivt med att äta rått kött.
Helt nötkött måste brynas på ytan eller putsas ordentligt för att bli av med matförgftande bakterier som EHEC, Campylobakter, Salmonella mfl.
Okej. Du ska ha ett tack för dina fina svar. :)
Sverker är så vitt jag förstått det kreationist. Förmodligen inte rätt person att lyssna blint på när det gäller kosthållning och evolution. Det bästa är att ta reda på saker själv. Idag är det väldigt enkelt med Internet.
Rått kött har många fördelar. Opiatiska peptider och exempelvis kreatin förstörs av tillagning, samt mikronutrienter såsom liponsyra. Därtill bildas det cancerogena ämnen och AGE vid tillagning. Det är möjligt att man får mer energi från tillagat kött men det är i så fall till stor del på bekostnad av peptider som har andra funktioner än att ge aminosyror. Parasiter och andra patogener kan man säkert få problem med. Ju högre en organism är i näringskedjan, desto mer utsatt är den för patogener och desto mindre utsatt är den för rovdjur. Är man orolig så är det bäst att hålla sig till gräsätande djur. Sushi/sashimi som serveras på restaurang har i regel varit frusen för att ta kål på eventuella parasiter. Parasiter är ju inte heller nödvändigtvis dåligt. Det finns studier på folk som fått sina tarmproblem lösta med hjälp av parasiter. Man får ta det onda med det goda.
Nice post.....Thanks for posting guys.
Perramja
2012-03-12, 08:03
Sverker är så vitt jag förstått det kreationist. Förmodligen inte rätt person att lyssna blint på när det gäller kosthållning och evolution. Det bästa är att ta reda på saker själv. Idag är det väldigt enkelt med Internet.
Rått kött har många fördelar. Opiatiska peptider och exempelvis kreatin förstörs av tillagning, samt mikronutrienter såsom liponsyra. Därtill bildas det cancerogena ämnen och AGE vid tillagning. Det är möjligt att man får mer energi från tillagat kött men det är i så fall till stor del på bekostnad av peptider som har andra funktioner än att ge aminosyror. Parasiter och andra patogener kan man säkert få problem med. Ju högre en organism är i näringskedjan, desto mer utsatt är den för patogener och desto mindre utsatt är den för rovdjur. Är man orolig så är det bäst att hålla sig till gräsätande djur. Sushi/sashimi som serveras på restaurang har i regel varit frusen för att ta kål på eventuella parasiter. Parasiter är ju inte heller nödvändigtvis dåligt. Det finns studier på folk som fått sina tarmproblem lösta med hjälp av parasiter. Man får ta det onda med det goda.
Say what?! No way:confused:
Say what?! No way:confused:
Du läser ett inlägg från en person som många ignorerar rent ut sagt.
Hur var det nu, Klein? Du åt rått kött och ansåg det vara underbart, va?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.