handdator

Visa fullständig version : hur mycket BF% tror ni jag ligger på?

Trapz
2012-03-10, 15:10
Skulle vara intressant att veta vad ni tror jag ligger på för bf% just nu.
Känns som den är ganska låg och jag vill bli grövre men har svårt för att lägga på mig både fett och muskelmassa tyvärr.

Sen skulle det vara toppen om någon skulle kunna dela med sig av ett kostschema för att lägga på sig lite muskler, tror jag behöver få i mig i snitt 2500-3000 kcal per dag kanske. Men har svårt för att ens komma upp i dom mängderna, hatar att gå och småäta hela tiden och äter helst lite större mål när jag väl är hungrig.

Knatcharn
2012-03-10, 15:15
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=163800

Ola Wallengren
2012-03-10, 15:20
Under 10% skulle jag tippa på.
Vill du gå upp i vikt så träna och ät allt gott du kan tänka dig. Se till att träna vettogt men inte för mycket. Ät nyttigt och proteinrikt 50% och vad som helst annat resten. Ät hellre oftare än sällan. Väg dig då och då för att ha koll på läget. Ökar du i vikte men inte på gymmet så får du ändra tränigen.

Machop
2012-03-10, 17:19
skulle tippa på att du behöver 3500+kcal

benacii
2012-03-10, 17:48
skulle tippa på att du behöver 3500+kcal

Hur tänker du här?

Rusk
2012-03-10, 17:50
Att äta 3000kcal om dagen är verkligen inte svårt.
Bara att lägga till lite fetre såser till maten, köpa fetare ost/mjölk/smör etc.
Jag personligen käkar nästan alltid snask för 4-600 kcal om dagen när jag ligger på överskott:p

vicarious
2012-03-10, 19:50
Gissar på runt 8%.

Trapz
2012-03-10, 19:59
Jo det är väl förmodligen det som behövs, har svårt att få i mig fett i mina måltider.
Det enda jag käkar som är fett är väl typ mjölk, ibland hela stekta eller kokta ägg på macka, lax, avokado ibland och slänger på lite nötter i flingorna ibland. Har svårt för att hitta några andra bra källor till fett som jag tycker om :P

Varför tror du jag behöver 3500 kcal? Det låter extremt mycket, jag tränar väl i snitt 4-5 gånger i veckan plus endel promenader och ibland löpning. Jobbet är varierande men oftast stående och går endel, lyfter lättare grejer. Annars i stort sett stillasittande förutom att fixa och städa hemma, laga mat osv. Så jag tror det borde räcka med kanske 2500-3000 om dagen högst, fast jag vet inte riktigt.

Vill inte heller lägga på mig för mycket fort, känns bara onödigt.

Adam87
2012-03-11, 00:19
Hade 8% i sommras

Nutrid
2012-03-11, 00:50
För lite för att jag vill jämföra mig i alla fall!

Morty
2012-03-11, 09:18
6-9%, säkert närmre den lägre. Det är väldigt lågt, med tanke på att du trots en del muskler mest ser undernärd ut imo.

Trapz
2012-03-11, 12:37
Allright, jo det är ju det jag tycker också, vill inte gå runt och vara spinkig längre :)
Men har så sjukt svårt att behöva äta hela tiden, kan nog kanske också bero på att jag tidigare vägt ungefär 15 kg mer och varit småfet utan några som helst muskler, så är väl lite rädd att lägga på mig fett i dagsläget.

Men försöker pressa så gott det går.

proteinsynthesis
2012-03-11, 12:48
Allright, jo det är ju det jag tycker också, vill inte gå runt och vara spinkig längre :)
Men har så sjukt svårt att behöva äta hela tiden, kan nog kanske också bero på att jag tidigare vägt ungefär 15 kg mer och varit småfet utan några som helst muskler, så är väl lite rädd att lägga på mig fett i dagsläget.

Men försöker pressa så gott det går.

Hur svårt kan det vara? Så länge du inet har krav på att gå upp i vikt mha. grönsaker och kycklingfile .

Om du inte orkar ändra din kost så drick kolhydrater, gainer, efter träningen.

Se till att göra mycket goda såser på grädde till maten, då kommer du snabbt upp i många kalorier.

Potatismos med smör i istället för kokt potatis.

Pasta med smör i ger bra med kalorier också.

Avsluta kvällarna med lite efterrätt, en milkshake med glass,bär/frukt, proteinpulver och annat gott i.

Gober
2012-03-11, 13:20
Tror inte att du har problem att öka i vikt eller att du rent fysiskt har problem att äta mer. Det du skriver skvallrar nog mer om optinoja, att du är rädd för energirik mat.

Mellanmål 5dl 3% mjölk, 1,5dl havre, 1dl proteinpulver, mixa så har du ett bra mellanmål att fylla ut behovet med. Bara ett litet exempel på mat son är lätt att få i sig och med bra värde. Ta tag i ditt problem med rädslan för mat och viktuppgång så löser det sig.

Albin Eriksson
2012-03-11, 14:42
Låter snarare som begynnande matstörning än fysiskt problem att äta mer mat, det är något du får komma tillrätta med innan det får snöbollseffekt.

Trapz
2012-03-11, 19:39
Mycket sitter nog helt klart i huvudet och att äta är väl inga problem egentligen, det är väl det att det "känns" fel att äta ibland. Men oftast så tvingar jag mig själv och verkligen försöker tänka att det är maten som gör att jag blir större och inte träningen.
Sen hjälper det ju inte att jag har sånt sjukt kontrollbehov av att veta exakt vad jag trycker i mig och vill hela tiden att det ska vara det bästa, det börjar bli riktigt jobbigt faktiskt.

Tror mycket av det här sitter kvar sen viktnedgången. Då tränade jag, främst löpning, för att gå ner i vikt. Att ställa om sig att träna och äta för att gå upp i vikt är inte lätt för min del tyvärr.

Morty
2012-03-11, 20:01
Du har ju ett guldläge nu. Du kan äta så pass mycket att varje träningspass blir en fröjd och har stora marginaler innan du blir fet.

Du måste våga släppa taget och äta för att träna. Kliv på ett schema med kraftig inplanerad progression, typ Stronglifts, sen så kan du slå vad med dig själv att du ska höja dig X mycket i alla övningar.