Visa fullständig version : Vektorisering av logga för tryck?
Akerhage
2012-03-10, 11:02
Hej hopp!
Har suttit med en logga i Photoshop CS5, har skapat en logga för vårt korplag. Tryckeriet ville ha den vektoriserad. Det förstår jag ju att de vill, men har ingen koll på hur man vektoriserar bilder. Har endast bilden i jpeg och i photoshop-format. Har aldrig jobbat med illustrator något innan, eller med vektorisering.
Någon som är kunnig inom detta? Kanske till och med någon som kan hjälpa mig med loggan?
Kan ju PMa filen isf till den som kan = )
Antar de vill ha loggan sen i .eps eller liknande format, där bildkvaliten då inte förvanskas vid uppstorning etc.
Bilden ser ut såhär då, har den dock utan bakgrund, och de vita kanterna vill jag även ha med, då den skall vara på en svart tröja.
http://i630.photobucket.com/albums/uu23/Akerhage/loggajpegny.jpg
Stod inför samma problem när jag på skoj tryckte upp kolozzeum-logon på några linnen, då funklade: http://vectormagic.com/home utmärkt! Men man förlorade en del detaljer i processen. Kan vara värt ett försök dock!
Stod inför samma problem när jag på skoj tryckte upp kolozzeum-logon på några linnen, då funklade: http://vectormagic.com/home utmärkt! Men man förlorade en del detaljer i processen. Kan vara värt ett försök dock!
Mycket bra tips, då löste det sig smidigt med att vektorisera vår klubblogga :thumbup:
Akerhage
2012-03-10, 11:56
Tack, skall kolla på det så fort jag kommer hem!
Jens.Andersson
2012-03-10, 12:00
Snygg logga men comic sans som font? :(
Acka crew are no strangers to drinking spirits after a match, judging by the mugs of ale.. :D
Spartansk
2012-03-10, 12:09
Det är jättelätt i Illustrator.
1. Öppna Illustrator.
2. File -> New -> OK.
3. File -> Place -> Välj din fil
4. Anpassa den efter fönstrets storlek genom att hålla muspekaren över ett hörn, hålla ner Shift, klicka och dra.
5. Klicka på "Live Trace" (en ruta ovanför fönstret).
6. Spara som "Save for web and devices", och välj JPEG, om du vill spara den som JPEG.
7. Väl sparad som JPEG blir det lätt att ta bort eventuella kanter runt bilden i Paint.
hahavaffan
2012-03-10, 12:15
Steg 6 och 7 kanske han ska undvika dock, om tryckeriet vill ha en vektoriserad bild.
Spartansk
2012-03-10, 12:16
Steg 6 och 7 kanske han ska undvika dock, om tryckeriet vill ha en vektoriserad bild.
Haha, ja, just det.
Akerhage
2012-03-10, 12:31
Skall testa detta med. Har dock hört man får rita en del själv då? Haha ja lite B med det typsnittet ändå. :)
Akerhage
2012-03-10, 12:34
Acka crew are no strangers to drinking spirits after a match, judging by the mugs of ale.. :D
ajjamen!
Spartansk
2012-03-10, 14:03
Skall testa detta med. Har dock hört man får rita en del själv då?
Nää, fan. Bara om det blir dåligt vektoriserat. Men man kan fippla lite med inställningarna efteråt, så vektoriseringen tar med tunnare/tjockare streck, osv.
KaptenKnäsvag
2012-03-10, 14:59
Om det någonsin skall bli riktigt bra får du måla den igen i Illustrator eller liknande. Har själv gjort liknande saker, det tar lite tid men resultatet brukar vara bra. Kör loggan som ett lager längst bak och rita nya lager ovanpå.
Akerhage
2012-03-10, 15:24
Den hemsidan som länkades först gjorde jobbet lite halvdant, för det blev gråa streck runtom de svarta av någon anledning. Inte varit hemma än så inte testat illustrator än. Kapten Knäsvag, får testa detta, men det är väl inte att rita med en penna som i ps? Utan man ritar med curves eller nåt?
Spartansk - du kanske vill testa göra den snabbt om du sitter med illustrator? Har inte ens det på datorn...än = )
Spartansk
2012-03-10, 15:57
Spartansk - du kanske vill testa göra den snabbt om du sitter med illustrator? Har inte ens det på datorn...än = )
Det tar ett bra tag även om ett geni som jag ska göra den. För 200 spänn gör jag det.
Akerhage
2012-03-10, 16:16
Du kan få en påse whey80 =)
Spartansk
2012-03-10, 16:36
Nä, men två påsar duger!
Akerhage
2012-03-10, 18:16
Nä, men två påsar duger!
Gaah, tuff förhandlare, ska ge det ett tappert försök först, annars PMar jag dig så får du göra ett hästajobb med bilden då :hbang:
Spartansk
2012-03-10, 18:23
Gaah, tuff förhandlare, ska ge det ett tappert försök först, annars PMar jag dig så får du göra ett hästajobb med bilden då :hbang:
Yes! Och du får givetvis betala frakten för påsarna!
Vi snackar minst 2 timmars jobb, jag jobbar alltså för mindre än minimilön. Jag är den största förloraren på dealen!
Akerhage
2012-03-10, 18:26
Sure thing, du får se det positivt, du får lära dig mer om illustrator, det ville du ju göra enligt ngn annan tråd jag såg detta i = )
Men löser jag det inte imon på bakfyllan så hör jag av mig så löser vi det så sätt!
Spartansk
2012-03-10, 18:32
Låter bra!
Akerhage
2012-03-12, 09:07
Vi snackar minst 2 timmars jobb, jag jobbar alltså för mindre än minimilön. Jag är den största förloraren på dealen!
Tog säkert 5 sekunder att trycka på "live trace"-knappen, två timmars arbete? WTF? :p
Blev ju faktiskt väldigt bra, antagligen en lätt bild att vektorisera med svart/vit och tydliga kanter.
Arf Pingvin
2012-03-12, 09:46
Det beror på dina krav på kvalitet. Det är alltid små saker som skiljer när man gör en live trace. Ställer man in min area, treshold etc så kan man komma nära ibland men det blir aldrig 100%. Ofta brukar det sluta med att jag ritar om saker manuellt.
Akerhage
2012-03-12, 10:12
Okay, jag ställde ju inte in något nu, men tyckte det blev bra ändå, men som sagt, jag tror att bilden jag hade kanske var ganska optimal för en vektorisering. Och för ändamålet kommer den nog vara alldeles perfekt =)
Spartansk
2012-03-12, 10:54
Tog säkert 5 sekunder att trycka på "live trace"-knappen, två timmars arbete? WTF? :p
Blev ju faktiskt väldigt bra, antagligen en lätt bild att vektorisera med svart/vit och tydliga kanter.
När jag tryckte på Live Trace såg det inte bra ut. Dödskallarna "försvann" t ex. Men sedan dess, igår faktiskt, har jag blivit bättre på att Live Tracea. Jag kom på att man kunde få till det rätt bra genom att pilla med inställningarna.
Akerhage
2012-03-12, 13:06
Jag använde mig av min pdf-version när jag tog "file-->place" i illustrator, så det blev bättre då. Antagligen blev kanske den jpeg-bilden som du sparade från första posten i tråden här för lågupplöst kanske?
Men tackar dig för hjälpen med illustrator, jag blev nöjd som tusan. Dödskallarna försvann när jag lekte lite med treshold och den andra stapeln med. Men funkade fint som det var inställt från början =)
Spartansk
2012-03-12, 13:25
Men tackar dig för hjälpen med illustrator, jag blev nöjd som tusan.
Any time!
http://internetbrofist.blogg.se/images/2009/brofist_64247984.jpg
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.