Visa fullständig version : "Too much protein" va falls?
21:07 in i videon. Va fan jiddrar han om? 22.19 säger han typ "Your body can't store protein" yada yada. Är det här en sån sak där det är stor skillnad på tränande individer och icke tränande eller? Han är ju ändå läkare med mat som intresse så att säga..
KNCGkprGW_o
AtomicPuffin
2012-03-10, 00:53
"Your body can't store protein" yada yada.
Kroppen har inga passiva proteinlager. Förenklat har du protein som används i dina celler, protein i matsmältningen på väg till blodet och protein som flyter runt i blodet på väg mellan nedbrutna celler och behövande celler eller från matsmältningen.
Till skillnad mot fett som vi bekant lagrar i bilringarna, eller kolhydrater i celler, muskler lever etc. Dvs lager där dom bara ligger still och väntar på att ett behov skall uppstå.
Protein som inte behövs precis exakt just nu kommer förbrännas till energi. Dock kommer höga halter av protein stimulera muskeltillväxt. Kroppen ökar sitt momentana behov när den ser att det verkar finnas gott om muskelgodis.
Sen det där om farliga restprodukter låter lite gammaldags och inte i linje med modern forskning, men då är mina referenser inte egen kunskap egentligen utan mina tolkningar av andras kunskap.
Jo, jag tänkte mer vad som händer med protein som så att säga "inte behövs", när han säger att vi äter mer än vi behöver. Jag har alltid trott att det användes som energi precis som fett och kolhydrater så länge man inte låg över sitt kaloribehov.
Ja. Det är dumt att äta mer protein än nödvändigt. Stort slöseri av resurser och en belastning på miljön när vi äter kyckling, gris, nöt, lax etc som utfödras med spannmål, soja etc som vi själva kan äta.
Alla med en begränsad ekonimi borde se fördelen att själv äta vete, potatis, havre, bönor mm. Med lite kunskap går det att trixa ihop en utmärkt kost för muskelbygge:thumbup:
Anders The Peak
2012-03-10, 10:04
Håller med Sverker. Det helt förkastligt att äta för mycket protein när man egentligen behöver mest kolhydrater för muskelbygge/idrottsutövande.
det är ju bara på kolo som man förespråkar över 3g/kg kroppsvikt.
kolhydrater är grymt underskattade här
Ja. Det är dumt att äta mer protein än nödvändigt. Stort slöseri av resurser och en belastning på miljön när vi äter kyckling, gris, nöt, lax etc som utfödras med spannmål, soja etc som vi själva kan äta.
Alla med en begränsad ekonimi borde se fördelen att själv äta vete, potatis, havre, bönor mm. Med lite kunskap går det att trixa ihop en utmärkt kost för muskelbygge:thumbup:
Håller helt med. Man bör faktiskt väga in helheten i argumentationen, även tränande individer. Energieffektivitet är kanske det bästa argumentet, verkningsgrad, möjlighet att föda fler med en kortare produktionskedja.
Det är ren ekonomik i grunden (NEK).
Nu kanske jag verkar en smula velig, men det jag är ute efter var mer skadligheten han talar om när han säger "too much protein", därav vad jag skrev innan om att jag trodde att det helt enkelt användes som energi eller lagrades som fett/muskler.
edit/ Gäller det vid deff också då eller? Att 2xKV är överdrivet? Eller blir det helt andra parametrar att räkna med när man ligger på underskott?
Silencer
2012-03-10, 14:27
Kolhydrater is the shit. Äter max 2g/kg protein under bulk, men ofta mindre, och det verkar gå bra.
Under deff tror jag fortfarande man behöver mycket protein.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.