Visa fullständig version : hur borde jag lägga upp kosten? (nattarbetare)
användaren
2012-03-09, 15:08
jag jobbar natt vilket innebär att jag oftast går upp vid 16 på dagarna för att sedan jobba 21-7. under den tiden jag jobbar äter jag bara lätt mat typ yoghurt, macka eller soppa möjligtvis.
äter även frukost innan jag kommer hem och lägger mig vid 8 på morgonen.
har räknat lite på det och det är svårt att komma upp i kaloriöverskott på riktig mat. tyvärr kan jag bara klämma i mig 1 lagat mål mat de dagar jag jobbar natt eftersom jag inte vill äta lagad mat senare än 21.
bör jag fundera över att dricka gainers på natten? eller skall jag försöka äta mera kalorier på mitt enda lagade mål mat som jag äter innan jag åker till jobbet?
Pretorian
2012-03-09, 15:14
DU borde väl kunna äta som vi som inte har nattarbete fast du gör det omvänt? När du går upp börjar du med frukost och sen blir det lunch osv.
Varför vill du inte äta lagad mat efter 21 om du nu går kl 16?
Det är antagligen dåligt för hälsan att äta på natten. Sen är ju frågan var man tycker natten börjar. 22 är nog den tiden jag senast hade valt att äta om jag var tvungen att planera in en sen måltid.
Jag tycker du ska fokusera på att få in mer kalorier innan du går till jobbet och innan du går och lägger dig på morgonen.
användaren
2012-03-09, 15:28
DU borde väl kunna äta som vi som inte har nattarbete fast du gör det omvänt? När du går upp börjar du med frukost och sen blir det lunch osv.
Varför vill du inte äta lagad mat efter 21 om du nu går kl 16?
jag kan tyvärr inte vända på matrutinerna på samma sätt som jag gör med sovrutinerna. magen klarar det helt enkelt inte :(
jag har klarat det för många år sedan när jag hade skiftarbete men en dag sa det plötsligt stopp och jag kunde inte käka ordentlig lagad mat efter ~22.
Det är antagligen dåligt för hälsan att äta på natten. Sen är ju frågan var man tycker natten börjar. 22 är nog den tiden jag senast hade valt att äta om jag var tvungen att planera in en sen måltid.
Jag tycker du ska fokusera på att få in mer kalorier innan du går till jobbet och innan du går och lägger dig på morgonen.
det är lite knepigt att käka mycket mängd på morgonen innan jag går och lägger mig också. sover sämre när magen får jobba järnet. kan ju iofs testa att blanda ner lite olja eller nåt annat i kvargen på morgonen. antar att magen kan jobba lite lättare på det än om jag skulle stoppa i mig 5 korv med bröd eller liknande.
låt säga att jag har käkat 2000 kalorier på en dag och natt. när jag kommer hem så vill jag ha 1000 till och väljer då att käka 500 för att sen fylla på med 500 kalorier rapsolja. är det mycket sämre än om jag hade käkat 1000 kalorier ren mat?
Tror du får avgöra själv hur det känns. Sover du sämre eller får ont i magen av ett upplägg så är det säkert inte bättre även om den som föreslagit upplägget hade goda argument för det.
500 kalorier rapsolja är mycket men om du misstänker att det blir lättare för magen att jobba med en större andel energi från olja så kanske det är värt att testa.
Jag hade nog hellre valt att blanda raps och oliv än att använda enbart raps. 300 kcal från oliv (neutral smak vid så stora mängder) och 200 från raps.
Anledningen är för att det kanske blir lite mycket fleromättat fett på en gång annars (kan verka pro-inflammatoriskt). Olivolja innehåller stora mängder enkelomättat vilket är mer neutralt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.