sumialic
2012-03-09, 13:48
Var på hälsoundersökning och doktorn sa inget negativt alls. Allt var bra sa han. Men kollar jag på specifikationen jag fick så ligger mitt LDL kolestrolvärde på 136mg/dl och normal är <100, låg risk 100-129, "risco moderado" 130-159. Vet inte hur jag ska översätta risco moderado hehe men sedan finns även Risco elevado 160-189 och hög risk över 190.
Att han säger att allt är bra med mig låter ju bra, men gillar ändå inte att jag ligger så högt över så vad kan mina höga LDLvärden bero på och hur kan jag sänka dem?
Vet inte om ni behöver veta kosthållning och så bara skriv så langar jag den:)
Sen en annan grej jag låg över på är Veolcidade sedimentacão som jag bara kan få till sedimenteringsfart (vad det nu ska vara?). Riktvärden första timmen 3-7 jag hade 8 och riktvärden andra timmen 7-15 jag hade 17.
En tredje grej var urea (karbamid?) där riktvärde var 17-43 och jag låg på 48.
Vet inte om jag kan få svar på allt här, men LDLvärdena är det som är det viktigaste sen hade det andra också varit kul att få info om om det finnes:)
Att han säger att allt är bra med mig låter ju bra, men gillar ändå inte att jag ligger så högt över så vad kan mina höga LDLvärden bero på och hur kan jag sänka dem?
Vet inte om ni behöver veta kosthållning och så bara skriv så langar jag den:)
Sen en annan grej jag låg över på är Veolcidade sedimentacão som jag bara kan få till sedimenteringsfart (vad det nu ska vara?). Riktvärden första timmen 3-7 jag hade 8 och riktvärden andra timmen 7-15 jag hade 17.
En tredje grej var urea (karbamid?) där riktvärde var 17-43 och jag låg på 48.
Vet inte om jag kan få svar på allt här, men LDLvärdena är det som är det viktigaste sen hade det andra också varit kul att få info om om det finnes:)