Logga in

Visa fullständig version : Sänka LDL kolestrolvärden?

sumialic
2012-03-09, 13:48
Var på hälsoundersökning och doktorn sa inget negativt alls. Allt var bra sa han. Men kollar jag på specifikationen jag fick så ligger mitt LDL kolestrolvärde på 136mg/dl och normal är <100, låg risk 100-129, "risco moderado" 130-159. Vet inte hur jag ska översätta risco moderado hehe men sedan finns även Risco elevado 160-189 och hög risk över 190.

Att han säger att allt är bra med mig låter ju bra, men gillar ändå inte att jag ligger så högt över så vad kan mina höga LDLvärden bero på och hur kan jag sänka dem?

Vet inte om ni behöver veta kosthållning och så bara skriv så langar jag den:)

Sen en annan grej jag låg över på är Veolcidade sedimentacão som jag bara kan få till sedimenteringsfart (vad det nu ska vara?). Riktvärden första timmen 3-7 jag hade 8 och riktvärden andra timmen 7-15 jag hade 17.

En tredje grej var urea (karbamid?) där riktvärde var 17-43 och jag låg på 48.

Vet inte om jag kan få svar på allt här, men LDLvärdena är det som är det viktigaste sen hade det andra också varit kul att få info om om det finnes:)

Apos78
2012-03-09, 13:54
Det är alltid svårt att göra en bedömning utifrån endast en markör. Sett till enbart LDL så ligger du högt men jag lämnar definitivt till läkaren att göra en bedömning av detta. Du ska nog fråga honom om du har funderingar kring provsvaren.

Springer
2012-03-09, 14:20
Sedimenteringsfart? Det är väl detsamma som "sänkan"? Gjorde jag ju i högstadiet/gymnasiet, man fick se hur fort blodkropparna sjönk neråt i röret på sitt eget blod. Det får man antagligen inte nu längre

http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4nkningsreaktion

LunaSpice
2012-03-09, 14:31
LDL är egentligen inte så intressant. Det är förhållandet mellan HDL och LDL samt total kolesterolkvot som spelar roll. Ta gärna reda på det så blir det lättare att bedöma.

Gällande de andra proverna så är det procentuellt sätt ganska smått förhöjda värden och inget direkt att oroa sig för. Urea kan vara förhöjt om du ligger på ett högt proteinintag (vilket 99% av alla här gör :)). Men inget av värdena är farligt höga på nåt sätt. Har du en fungerande och frisk kropp i övrigt så spelar det mindre/ingen roll med enstaka förhöjda värden.

Sniggel
2012-03-09, 16:02
Vet inte om det är någon större risk att man kan ha för mycket LDL. Är ju inte säkert att det som står på papperet är något som ska slaviskt följas. Läkaren kanske har tagit hänsyn till helheten (ration bl a) samt andra parametrar när det gäller dig som person och ansett att du inte har något att oroa dig för.

sumialic
2012-03-13, 17:58
Tackar för alla svar!

Jag litar ju på läkarens ord att jag är frisk, men tänkte det kunde vara bra att sänka det ändå eftersom det inte kändes bra när det låg såpass högt över normalvärdena.

Resterande kolestrolvärden låg inom normal, har dock inte kvar siffrorna då jag slängde papperna efter jag skapade tråden, hehe.