Visa fullständig version : Tjock av Zero?!
Läste detta på en sida där man kan få hjälp att gå ner i vikt och blev lite förvånad.
"Många säger att man inte får ha funlight i kesellan, varför?*Vet att det innehåller aspartam men vad har det för påverkan på kroppen är väl egentligen min fråga?*Aspartam påverkar kroppens ämnesomsättning negativt och ökar människans sötsug. Jag har väldigt negativa erfarenheter av aspartam genom jobbet. Människor som är väldigt överviktiga trots helt normal kost FÖR ATT de dricker 3 liter cola light. Inte bra!"
Och en hänvisning till denna "studien"
http://www.aftonbladet.se/halsa/article14479651.ab
Och att det fin studier som bevisar asp... Skadan på kroppen.
Finns det mer belägg än detta för aftonbladet är ju ingen säker källa direkt
;)
vicarious
2012-03-09, 09:25
"Många säger att man inte får ha funlight i kesellan, varför?*Vet att det innehåller aspartam men vad har det för påverkan på kroppen är väl egentligen min fråga?*Aspartam påverkar kroppens ämnesomsättning negativt och ökar människans sötsug. Jag har väldigt negativa erfarenheter av aspartam genom jobbet. Människor som är väldigt överviktiga trots helt normal kost FÖR ATT de dricker 3 liter cola light. Inte bra!"
De är inte överviktiga för att de dricker Cola Light. De är överviktiga för att de inte gör av med all den energin de får i sig. Light-drycker innehåller ingen energi och påverkar inte vikten direkt. Däremot kan det som du skriver eventuellt finnas en indirekt påverkan genom ett ökat sötsug.
Kan väl bara referera till mig själv. Har legat på diet i 5 månader, gått ner drygt 10kg, testat min ämnesomsättning som var normal, och druckit Cola Zero/Light hela tiden.
Så mig har det då inte påverkat.
Scratch89
2012-03-09, 09:57
Trams.
Sheogorath
2012-03-09, 10:18
Om man inte räknar kalorier kan det kanske finnas en poäng med att vänja sig av med en preferens för sötma inkl. sötningsmedel, men räknar man kalorier så äter man ju ändå inte mer än man bestämt oavsett om man är hungrig, sugen eller whatnot och då kan man ju tycka att det är "värt" att dricka light-läsk, exempelvis. Så gör jag. Om något kommer exempelvis Pepsi Max under de omständigheterna att bidra till viktnedgång p.g.a. koffeinet, och drycker utan koffein som 7UP light m.fl. kommer göra varken till eller från.
Asp. ökar väl knappast sötsuget mer än andra ämnen med söt smak/sötningsmedel?
Och då/i så fall borde man inte säga att set ökar sötsuget eftersom man inte pratar om det när det kommer t ex socker. Ingen säger ju att vanlig cola ökar sötsuget varpå aspartam får onödigt mkt skit.
Man behöver inte räkna kalorier för att kunna äta sötningsmedel. Har du lite koll på vad du äter och kan hålla dig ifrån godsaker när suget tränger sig på.
Springer
2012-03-09, 11:18
Kan det inte vara att sötsuget stillas med aspartamet lika gärna? Eller är socker knark? Jag minns inte hur det var...
Kan inte säga att mitt sötsug ökar. Använder cola light just av den anledningen att det hjälper mig att hålla en annars rätt trist diet.
Kan det inte vara att sötsuget stillas med aspartamet lika gärna? Eller är socker knark? Jag minns inte hur det var...
För mig så ger inte aspartamet något större sug direkt, blir nöjd med det jag får, socker däremot triggar igång ett djävulskt sug efter mera.
Jag tro det kan vara så att det är mer kopplat till livsstilsvanor, tidigare kanske man käkade cola+chips så byter man det mot bara cola zero då triggas det igång en massa saker o man stoppar i sig mer än vad som är tänkt.
Sheogorath
2012-03-09, 12:50
Man behöver inte räkna kalorier för att kunna äta sötningsmedel. Har du lite koll på vad du äter och kan hålla dig ifrån godsaker när suget tränger sig på.
Vem har sagt det?
Vem har sagt det?
Ingen har sagt det. Men det kan vara värt att påpeka att lite koll på vad man stoppar i sig, är tillräckligt för att sötningsmedel ej ska påverka ens diet negativt.
Eddie Vedder
2012-03-09, 13:02
Asp. ökar väl knappast sötsuget mer än andra ämnen med söt smak/sötningsmedel?
Och då/i så fall borde man inte säga att set ökar sötsuget eftersom man inte pratar om det när det kommer t ex socker. Ingen säger ju att vanlig cola ökar sötsuget varpå aspartam får onödigt mkt skit.
Jag orkar inte leta upp forskningen så lita på mig eller låt bli. ;) Men jag tror det finns en del studier, djurstudier och kanske även på människa, som visar att sötad kalorifri läsk ger mer aptitökning än sockersötad eftersom den trots allt ger en den energi som den söta smaken är förknippad med. Men eftersom måltid + sockersötad läsk sannolikt ger mer kalorier än det marginellt större intaget av efter lightläsken ger så är det ju fortfarande bättre med lightläsk ur just det perspektivet.
Lillleif
2012-03-09, 13:10
Ah, lightläsk demoniseras i kvällspressen igen. Logiken bakom:
a - Jag äter när jag blir sötsugen.
b - Cola Zero gör mig sötsugen.
c - Alltså äter jag.
Problemet ligger väl snarare i (a) än i (b)? Hur ska en person någonsin kunna hålla vikten om han eller hon råkar falla offer för all möjlig kausalitet som triggar sötsuget?
kalajset
2012-03-09, 13:36
Kan inte säga att mitt sötsug ökar. Använder cola light just av den anledningen att det hjälper mig att hålla en annars rätt trist diet.
När vi ändå är inne på personliga erfarenheter så +1
Använder produkter med aspartam i stort sett dagligen under viktnedgång. Oftast just light läsk/proteinpulver. Viktnedgången går bra, (räknar inte kalorier), smaken på produkterna är bra. Tycker t ex oftast light läsk är godare än den sockersötade varianten nuförtiden.
För mig så ger inte aspartamet något större sug direkt, blir nöjd med det jag får, socker däremot triggar igång ett djävulskt sug efter mera.
Kan bara hålla med. Jag har aldrig märkt av något större sötsug, (egentligen inget överhuvudtaget), efter aspartamintag själv. Av någon outgrundlig anledning så är det däremot ofta just produkter med en hög sackaroshalt som kan trigga igång ett rejält sug. Enklast löses detta för egen del genom att helt enkelt inte äta dylika produkter överhuvudtaget. Eller åtminstone ytterst sällan.
Jag orkar inte leta upp forskningen så lita på mig eller låt bli. ;) Men jag tror det finns en del studier, djurstudier och kanske även på människa, som visar att sötad kalorifri läsk ger mer aptitökning än sockersötad eftersom den trots allt ger en den energi som den söta smaken är förknippad med. Men eftersom måltid + sockersötad läsk sannolikt ger mer kalorier än det marginellt större intaget av efter lightläsken ger så är det ju fortfarande bättre med lightläsk ur just det perspektivet.
Vid föreläsning i Göteborg för något år sedan pratades det en del om detta har jag för mig. Har inga studier att hänvisa till men som jag minns det så hade man sett följande. Intag av socker gav en stimulans åt hjärnan som en tid efter intag avtog. Dock såg det annorlunda ut för sötningsmedel, där stimulansen inte avtog på samma sätt som för det rena sockret. Teorin var då att sötningsmedlet gav en lite annan effekt på hjärnan och att denna effekt inte klingade av som den rena effekten från sockret.
Stämmer detta så betyder det eventuellt att sötningsmedel (oklart vilket/vilka) leder till ett mer ihållande sötsug och att det i förlängningen kan leda till ett ökat intag av söta livsmedel. Därmed inte sagt att det nödvändigtvis måste betyda energiöverskott.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.