Logga in

Visa fullständig version : Minimjölk och morgoncardio.

Timeea
2004-01-18, 17:51
När jag tränar cardio på morgonen (motionscykel 50-60 min) har jag extremt svårt att göra det på tom mage. Blir helt yr- har ganska lågt blodsocker. Brukar ta ca 3 dl minimjölk i två koppar kaffe innan. Binder jag ris på egen rygg genom detta? Eller snarare fett på egen bak:devil: ...?? Jag har prövat äta rent protein innan ex tonfisk men blir tung i magen och yr vilket leder till at tjag ej orkar cykla så länge jag vill. Önskar kommentarer om mina deciliter minimjölk. GI är lågt men insulinindex högt eller hur är det? MVH en undrande Timeea:em:

Korgull
2004-01-18, 18:01
LÅgintensiv cardio: Ät ingen energi (kcal) innan
Intensiv cardio: Kolh. och protein innan

King Grub
2004-01-18, 18:04
Om det är svårt eller omöjligt för dig att köra cardio på tom mage är det bättre om du äter ett mindre mål innan. Om målets kolhydrater är riktigt långsamma stabiliserar de ditt blodsocker utan att ge den förbränningsförsämring som snabba kolhydrater skulle ge. All-Bran, flerkornsbröd, havregröt eller pasta är bra och ger ett lågt insulinpåslag, mycket mycket lägre än samma energimängd från mjölk, och även lägre än den flesta proteinmaten av typ fisk eller kött.

Förutom att stimulera insulinutsöndringen stimulerar mjölk även utsöndring av andra hormoner, t ex IGF-1, vilket är fettförbrännande, så din mjölkslurk försämrar heller inte fettförbränningen så mycket som du kanske befarade.

SeWs
2004-01-18, 18:26
Käka nåt innan det är ju inte meningen att man ska må illa av att träna och inte svimma eller nåt sånt heller, visst vill man va fin så får man lida pin eller vad det heter men ändå..

zipper
2004-01-19, 00:31
Det är väl vad som passar dig bäst ? Måste man så måste man.
Eller som sagt no pain no gain

Droog
2004-01-19, 01:08
Originally posted by King Grub

Förutom att stimulera insulinutsöndringen stimulerar mjölk även utsöndring av andra hormoner, t ex IGF-1,

Nu får du förklara dig "Kingen", hur går det till?

King Grub
2004-01-19, 11:20
IGF-1 reglerar celltillväxt- , delning och differentition, och mänsklig och ko-IGF-1 är identiska, i huvudsak bundna i protein.

IGF-1 förstörs inte genom pastörisering, utan denna process ökad dramatiskt IGF-1 nivåerna i mjölken (Juskevich and Guyer, 1990). IGF-1 absorberas lätt genom tarmväggarna. (Juskevich & Guyer, 1990); (Monsanto 1987). Senare studier stöder detta (Mepham, 1992), och andra studier har visat att IGF-1 kan absorberas i blodströmmen och där påverka andra hormoner (Donovan and Odle, 1994).

Human Insulin-like growth factor (IGF-I) and bovine IGF-I are identical. Both contain 70 amino acids in the identical sequence.
Judith C. Juskevich and C. Greg Guyer

Droog
2004-01-19, 12:30
Du tog bort en viktig del när du ändrade inlägget, nämligen det om rBGH. Rekombinant boskaps-tillväxthormon som de ger korna i USA och som ligger till grund för mycket av den hysteri och forskning som gjorts. Det stod att rBGH höjde nivåerna av obundet IGF-1 tror jag och förmodligen hade högra aktivitet?

Men spela roll, det jag tyckte var märkligt och varför jag frågade dig efter förklaring beror på att protein i sin nativa struktur mycket sällan kan ges som orala mediciner, främst beroende på att de bryts ned i mage/tarm (IGF-1 har tex 6 klyningsställen för pepsin) men också för att de är så stora och därmed får svårt att ta sig igenom våra membran. De peptid/protein-läkemedel som ändå finns distrubueras därför intravenöst, med nässpray etc. Man kan också skydda peptiden/proteinet genom att ändra strukturen lite.

Du har ju onekligen presenterat några artiklar som påvisar att absorption sker men vid en snabb sökning på nätet så hittar jag en källa som säger att upptaget är mycket begränsat för friska individer. Detta stöder det jag tror mig kunna om läkemedel - nämligen att peptider och proteiner måste anstränga sig extra hårt för att kunna administreras oralt.

Jag tog första bästa jag hittade och källorna till sidan är ju iaf nyare än de du lade upp. http://www.mercola.com/2001/aug/22/igf-1.htm
Det behöver ju inte betyda att "dina" är felaktiga utan det kanske handlar om hur de definierar "readily", jag tänker inte söka reda på dem och kontrollera vilka metoder de använt utan låter frågan vara nu men posta gärna om du har något mer intressant.