handdator

Visa fullständig version : 15år Deffa hårt?

Fikz
2012-03-08, 22:37
Tjena. Behöver gå ner 10-12 kilo tills sommarlovet. Är typ 177 och väger 80...

Behöver kost råd för att deffa men ändå bygga samtidigt.
Tränar 3ggr i veckan dock ingen cardio.
Har ni tips på att gå ner så snabbt som möjligt men samtidigt inte tappa muskler?

MVH Fikz

AdrianP
2012-03-08, 22:41
Deffa o bygga går inte samtidigt... Bygga vissa dagar, deffa vissa dagar i veckan så att man i helhet "deffar och bygger" går.

1kg fett = 7000kcal tror jag

70 000 kcal måste du gå minus på ~90 dagar

777 kcal-/dag de resterande tre månaderna, så har du förhoppningsvis gått ner 10 kg.

Här om du vill läsa mer: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

312
2012-03-08, 22:42
Deffa o bygga går inte samtidigt... Bygga vissa dagar, deffa vissa dagar i veckan så att man i helhet "deffar och bygger" går.

1kg fett = 7000kcal tror jag

70 000 kcal måste du gå minus på ~90 dagar

777 kcal- de resterande tre månaderna, så har du förhoppningsvis gått ner 10 kg.

Det kan man visst, men det är inte de lättaste. Men eftersom han är 15år och nybörjare så lär det knappast vara omöjligt.

Lägg dig på underskott och ät mycket protein. Har du läst deffguiden?

AdrianP
2012-03-08, 22:51
Det kan man visst, men det är inte de lättaste. Men eftersom han är 15år och nybörjare så lär det knappast vara omöjligt.

Lägg dig på underskott och ät mycket protein. Har du läst deffguiden?

Är inte så kunning, men visst efter träning när proteinsyntesen är aminosyreberoende och inte kaloriberoende bygger han muskler...

Annars är väl lagring av muskelglykogen och bättre neuromotorisk kontroll som gör att han "ökar".

Om du är säker på att det går, verkligen 100% så lägger jag mig.

312
2012-03-08, 22:57
Är inte så kunning, men visst efter träning när proteinsyntesen är aminosyreberoende och inte kaloriberoende bygger han muskler...

Annars är väl lagring av muskelglykogen och bättre neuromotorisk kontroll som gör att han "ökar".

Om du är säker på att det går, verkligen 100% så lägger jag mig.

Jag vågar inte säga 100%, men jag vet att både Grub och Eddie har nämnt att det går, men det är däremot mycket svårare.

I den åldern växer man ofta så det knakar i vilket fall som helst. Dessutom innebär nästan alltid den inledande delen av en träningskarriär stora ökningar. Och i den åldern är det ju inte orimligt att man är nybörjare.

Man bygger muskler vid underskott precis på samma sätt som vid överskott. Dock är nedbrytningen också större, så det är svårare att få balansen positiv.

Svårt, men det går.

Men nu ska vi inte gå offtopic.

UntillIbleed
2012-03-09, 07:30
Tjena. Behöver gå ner 10-12 kilo tills sommarlovet. Är typ 177 och väger 80...

Behöver kost råd för att deffa men ändå bygga samtidigt.
Tränar 3ggr i veckan dock ingen cardio.
Har ni tips på att gå ner så snabbt som möjligt men samtidigt inte tappa muskler?

MVH Fikz

Tjena mannen! Gått igenom precis det du tänker göra nu!

Käka mycket protein och strunta i kolhydraterna så gott som du kan!

Jag skulle legat på SL ifall jag vart i din sits, dock 10kg är relativt mycket på sådan kort tid. dvs - Lite för sen är du ;)

160g ~ protein om dagen minst!
Ligg på 19-2000kcal om dagen, beroende på din aktivitetsfaktor.

Fordon
2012-03-09, 10:50
Att läsa Deffguiden är en bra start. Ät sunt och träna sunt. Stressa inte och det är långt kvar till sommarlovet. Haka inte upp dig på vad vågen säger. Skynda långsamt :)

Fikz
2012-03-10, 15:22
Att läsa Deffguiden är en bra start. Ät sunt och träna sunt. Stressa inte och det är långt kvar till sommarlovet. Haka inte upp dig på vad vågen säger. Skynda långsamt :)

Tack för alla svar! Ska läsa deff guiden nu!