handdator

Visa fullständig version : deffa eller bygga?

simp4n
2012-03-08, 22:17
hej, jag har deffat sen 1 december och gått ner ~10kg, och nu velar jag bland att fortsätta deffa eller bygga? har fett kvar runt magen men resten av kroppen ser ut som en undernärd fånge, det gör mig osäker på vad jag ska göra.. bifogar några bilder

http://imageshack.us/g/848/framsidacleaned.jpg/

vad tycker ni?

mvh

Meanmug
2012-03-08, 22:18
Deff

simp4n
2012-03-09, 17:04
Deff

deff eller kcal balans?

Tobbis
2012-03-09, 18:21
deff eller kcal balans?

Eftersom han skrev deff menar han nog deff ;)

simp4n
2012-03-09, 18:35
Eftersom han skrev deff menar han nog deff ;)

haha jo de vet jag :p undrade bara vad han tyckte mellan deff och balans istället för deff och bygga

mysglenn
2012-03-09, 18:38
Bygg, seriöst

dannyM
2012-03-09, 19:09
Bygg, seriöst

Håller med! Jag tycker utan tvekan att du ska bygga. Ser ingen direkt mage heller som du verkar dig tycka ha :)

benacii
2012-03-09, 19:16
Bygg, seriöst

:hbang:

stridis
2012-03-09, 19:18
Du behöver mer muskler och du är inte överfet, det blir med andra ord kcal-balans eller en tämligen lean bulk.

Tycker man alltid skall vara i slagläge inför deff, så att man inte måste börja med att deffa xx kg bara innan kilona som åker av syns i spegeln.

simp4n
2012-03-09, 19:23
Du behöver mer muskler och du är inte överfet, det blir med andra ord kcal-balans eller en tämligen lean bulk.

Tycker man alltid skall vara i slagläge inför deff, så att man inte måste börja med att deffa xx kg bara innan kilona som åker av syns i spegeln.

lean bulk, ett överskott på ~200kcal kanske?

zeusden1
2012-03-09, 19:44
Deff för sen bulk.

simp4n
2012-03-09, 20:19
ni skriver ju olika allihop :(

stridis
2012-03-09, 21:28
ni skriver ju olika allihop :(

Tricket är att sålla bland svaren. Du kan börja med att sålla bort Mysglenns svar.;)

Tobbis
2012-03-09, 21:29
Tricket är att sålla bland svaren. Du kan börja med att sålla bort Mysglenns svar.;)

:laugh:

simp4n
2012-03-10, 11:30

jahapp

312
2012-03-10, 12:10

Eller inte.

Bygg, snälla. Det kommer se så mycket bättre ut om du gör det. Dock inte +1000kcal överskott, utan mer runt 200kcal eller liknande. Deff kommer resultera i att du ser ut såhär:

http://nichole86myblog.files.wordpress.com/2010/07/spikis.jpg?w=510

simp4n
2012-03-10, 13:17
Eller inte.

Bygg, snälla. Det kommer se så mycket bättre ut om du gör det. Dock inte +1000kcal överskott, utan mer runt 200kcal eller liknande. Deff kommer resultera i att du ser ut såhär:

http://nichole86myblog.files.wordpress.com/2010/07/spikis.jpg?w=510

ja jag funderar på det, 200kcal överskott blir runt 2400-2500kcal / dag

Knatcharn
2012-03-10, 15:26
Har stått inför nästan exakt samma val / situation. Jag valde att bygga, för att hellre bli lite större med "relativt lite" underhudsfett än "The Skeleton Look" utan fett.

Finns ingen som kan ge dig svaret vad du skall göra, du måste lägga upp fördelar vs nackdelar själv.

Men för att svara på frågan så ligg i med träningen och käka ordentligt. Det måste inte vara 500+ kcal överskott.

mysglenn
2012-03-10, 15:28
tricket är att sålla bland svaren. Du kan börja med att sålla bort mysglenns svar.;)

b * g

simp4n
2012-03-10, 17:46
Har stått inför nästan exakt samma val / situation. Jag valde att bygga, för att hellre bli lite större med "relativt lite" underhudsfett än "The Skeleton Look" utan fett.

Finns ingen som kan ge dig svaret vad du skall göra, du måste lägga upp fördelar vs nackdelar själv.

Men för att svara på frågan så ligg i med träningen och käka ordentligt. Det måste inte vara 500+ kcal överskott.

hur stort överskott kör du med?

stridis
2012-03-12, 12:43
b * g

*fniss*

Eller inte.

Man skall välja noga vilka man tar råd av...

312
2012-03-12, 12:51
Man skall välja noga vilka man tar råd av...

Precis. :)

eiri
2012-03-12, 12:53
bygg

Popliteus
2012-03-12, 12:56
Bygg, givet

Spartansk
2012-03-12, 12:59
Eller inte.

Och bulk kommer leda till att han ser ut såhär:

http://www.bodybuilding.com/fun/images/2010/male-transformation-chris-london_a.jpg

"Bulk" är för såna som har svårt för att lägga på sig fett. Jag röstar för att trådstartaren håller sig på kaloribalans, med deff som andra alternativ.

mysglenn
2012-03-12, 13:08
Precis. :)

varför ska folk inte lyssna på mig lixom? Jag leker med stridis i gymmet, alla dagar i veckan. 95kg bänk, wtf ...

kottovic
2012-03-12, 13:10
Oväntat att sparta förespråkar balett före byggning.

Reaper123
2012-03-12, 13:12
Du ser ju inte direkt ut att ha något muskelmassa att tala om, så en deff skulle se jävligt märkligt ut om du inte lyckas lägga på dig lite muskelmassa i processen.

Skulle säga kcalbalans/lite överskott med mycket protein i kosten och fokus på kvalitativ styrketräning (inte 7st "lite vad som helst"/vecka, utan ett utstuderat fungerande program), sen börjar du deffa när du känner dig för fet!

stridis
2012-03-12, 13:20
varför ska folk inte lyssna på mig lixom? Jag leker med stridis i gymmet, alla dagar i veckan. 95kg bänk, wtf ...

Hmm, så du bänkar 130kg? Jag tar 120kg strikt utan att vara mysig, så visst är du starkare men bespara mig ditt wtf.

Spartansk
2012-03-12, 13:21
Oväntat att sparta förespråkar balett före byggning.

Ovanligt att du skriver floskler istället för argument.

Intressant dessutom att du valde just balett som exempel. Balettdansörer är nämligen ganska muskulösa. Fysiken här nedan t ex är närmast identisk med den hos någon som sysslat med seriös byggning i ett par år:

http://farm5.static.flickr.com/4030/4206902953_04d222b6c4.jpg

kottovic
2012-03-12, 13:33
Lika bra exempel som den lönnfeta karaktären lite högre upp. När ska.du sluta använda fetma som synonym för att vilja växa?

Spartansk
2012-03-12, 13:42
Lika bra exempel som den lönnfeta karaktären lite högre upp.

Vad var det för fel på något av mina exempel?

När ska du sluta använda fetma som synonym för att vilja växa?

När ska du sluta påstå att jag skrivit saker jag inte har skrivit?

Spartansk
2012-03-12, 13:49
Fan, jag orkar inte med en sån här diskussion igen. Kottivic fattade ju inte min poäng i den förra tråden som handlade om samma sak, trots att jag gång på gång förklarade skiten under 22 sidor.

Här är den förra tråden, som jag rekommenderar att trådstartaren läser. Det finns några guldklimpar där: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=180083

hidden
2012-03-12, 13:49
Förstår din situation med att du vill bli av med fett från magen. Men ett tips är att du istället satsar på beach 2013 :) Kcal-balans/mindre bulk eller vad du vill kalla det är ett tips.

Börja sedan deffa några veckor efter jul igen. Eller när du helt enkelt känner dig "fet" igen.

kottovic
2012-03-12, 13:59
Sparta förstår inte att man kan bygga utan att.bli fet men det går tydligen aldrig fram. Ibland glömmer jag bort att du endast tränar för att få tjejer vilket gör att du alltid förespråkar deff. Ska börja kalla dig Dhalsim from nu.

Spartansk
2012-03-12, 14:01
Sparta förstår inte att man kan bygga utan att.bli fet men det går tydligen aldrig fram. Ibland glömmer jag bort att du endast tränar för att få tjejer vilket gör att du alltid förespråkar deff. Ska börja kalla dig Dhalsim from nu.

Dhalsim? Killen från Street Fighter-spelen som lever i celibat? Ditt sinne för logik är osvikligt. *rolleyes*

mysglenn
2012-03-12, 18:40
Hmm, så du bänkar 130kg? Jag tar 120kg strikt utan att vara mysig, så visst är du starkare men bespara mig ditt wtf.

Du kanske ska motivera "varför" folk inte ska lyssna på mig, de "råd" jag ger är ju knappast unika, som du såg fick jag flera "+1" i denna tråd..

mysglenn
2012-03-12, 20:30
Du kanske ska motivera "varför" folk inte ska lyssna på mig, de "råd" jag ger är ju knappast unika, som du såg fick jag flera "+1" i denna tråd..

kanske för att jag har plack?

kottovic
2012-03-12, 20:31

För att du inte ser ut som Proxy

stridis
2012-03-13, 10:14

Jag vill först och främst att folk skall hålla sig hälsosamma, så det är en klar faktor, då jag ser dig som en relativt onyanserad förespråkare av bulk.

mysglenn
2012-03-13, 10:22
Jag vill först och främst att folk skall hålla sig hälsosamma, så det är en klar faktor, då jag ser dig som en relativt onyanserad förespråkare av bulk.

Rekommenderar du folk att inte äta rött kött med? Samt hålla nere på konsumtion av mejerivaror?

Jag sitter inte direkt och säger åt folk att äta allt vad dom ser att de måste upp i vikt för allt i världen. Snarare kanske om man väger 70kg på 180cm kanske man inte ska bry sig så mycket om hur mycket/lite fett man har på kroppen utan istället satsa på styrketräningen...

stridis
2012-03-13, 10:32
Rekommenderar du folk att inte äta rött kött med? Samt hålla nere på konsumtion av mejerivaror?

Jag sitter inte direkt och säger åt folk att äta allt vad dom ser att de måste upp i vikt för allt i världen. Snarare kanske om man väger 70kg på 180cm kanske man inte ska bry sig så mycket om hur mycket/lite fett man har på kroppen utan istället satsa på styrketräningen...

I de fallen så håller jag mig i princip till livsmedelsverkets rekommendationer i de råd jag ger. Givetvis har man i åtanke att tränade har högre mängd muskelmassa...

saxat från deras hemsida:
1. Undvik att bli överviktig, behåll normal kroppsvikt hela livet. Läs mer på länken till höger, "När är man överviktig?"1

5. Begränsa intaget av rött kött (i rapporten definierat som kött från nöt, gris, lamm och get) till 500 gram (tillagad vikt) per vecka och undvik charkuteriprodukter. Läs mer i Frågor & Svar på länken till höger.

Gabriel174
2012-03-13, 11:02
Ställer du dig själv den frågan är svaret till 90%: deff. Är du inte nöjd med din fettprocent nu kommer du knappast att vara det efter att du bulkat. Du sysslar inte med professionell byggning, och måhända att man får mer muskelmassa ifall man bulkar oftare, vad spelar det för roll för dig? Du vill väl se bra ut året runt, och inte bara under sommaren? Deffa till en fettprocent du är bekväm med, och när du väl är där- hetsät inte upp dig.

Popliteus
2012-03-13, 11:08
Ställer du dig själv den frågan är svaret till 90%: deff. Är du inte nöjd med din fettprocent nu kommer du knappast att vara det efter att du bulkat. Du sysslar inte med professionell byggning, och måhända att man får mer muskelmassa ifall man bulkar oftare, vad spelar det för roll för dig? Du vill väl se bra ut året runt, och inte bara under sommaren? Deffa till en fettprocent du är bekväm med, och när du väl är där- hetsät inte upp dig.

Håller inte med, svaret för nybörjare är ofta ligg på kcalbalans och kötta på i gymmet så kmr relutat i både styrka och kroppslig estetik.

Gabriel174
2012-03-13, 11:11
Håller inte med, svaret för nybörjare är ofta ligg på kcalbalans och kötta på i gymmet så kmr relutat i både styrka och kroppslig estetik.

Tycker det är väldigt dåligt att generalisera på det sättet. Är du fet ska du inte ligga på kaloribalans. Då ska du ner i vikt. TS tränar väl för hälsan & att se bra ut, är han då inte nöjd med sin fettprocent ska han deffa. Det eller kaloribalans (beroende på utgångsläge). Bulka, när han redan inte är nöjd med sitt kroppsfett är ett dåligt tips.

Popliteus
2012-03-13, 11:17
Tycker det är väldigt dåligt att generalisera på det sättet. Är du fet ska du inte ligga på kaloribalans. Då ska du ner i vikt. TS tränar väl för hälsan & att se bra ut, är han då inte nöjd med sin fettprocent ska han deffa. Det eller kaloribalans (beroende på utgångsläge). Bulka, när han redan inte är nöjd med sitt kroppsfett är ett dåligt tips.

Ts är knappast fet om du kollar på bilderna han lagt upp. Jag tycker det är dåligt att generalisera att 90% av dem som ställer frågan deff eller bygg ska deffa med tanke på att ätstörningar är så vanligt förekommande. Alla som ställer frågan: "deff eller bygg?" baserar den inte på att dem känner sig feta.

mysglenn
2012-03-13, 11:19

Sen när man kommit ner sig till 58kg och lite magrutor så inträder paniken av att man ser ut som ett benrangel och därmed börjar "hetsbulka" och styrketräna som besatt, övertränar och får inga resultat...

sakta men säkert tror jag är melodin, att försöka ligga på energibalans och få in rutin och kunskap om kost och träning.

Gabriel174
2012-03-13, 11:43
Ts är knappast fet om du kollar på bilderna han lagt upp. Jag tycker det är dåligt att generalisera att 90% av dem som ställer frågan deff eller bygg ska deffa med tanke på att ätstörningar är så vanligt förekommande. Alla som ställer frågan: "deff eller bygg?" baserar den inte på att dem känner sig feta.

Skulle säga att han har 20% i BF. Antingen deffar han ett tag (han kommer fortfarande att kunna bygga muskler). Eller så håller han sig på balans. Bulk är det sista han borde få rekommenderat.

Sen när man kommit ner sig till 58kg och lite magrutor så inträder paniken av att man ser ut som ett benrangel och därmed börjar "hetsbulka" och styrketräna som besatt, övertränar och får inga resultat...

sakta men säkert tror jag är melodin, att försöka ligga på energibalans och få in rutin och kunskap om kost och träning.

Vet inte varför, men jag har fått bilden av att du är förespråkare för bulk oavsett utgångsläge. Har skummat igenom en del trådar på Kolozzeum, och det spelar ingen roll om det är ryggsmärta eller utseendemässiga bekymmer, ditt svar är alltid bulk. Därför brukar jag faktiskt sålla bort det du skriver. Men som du säger, att ligga på energibalans skulle leda till att han får mer muskler och tappar fett, så det skulle nästan vara det bästa. Men, om det stod mellan att bulka eller deffa skulle jag säga deffa alla dagar i veckan.

Popliteus
2012-03-13, 11:59
Skulle säga att han har 20% i BF. Antingen deffar han ett tag (han kommer fortfarande att kunna bygga muskler). Eller så håller han sig på balans. Bulk är det sista han borde få rekommenderat.

Håller med om att han inte ska bulka. Mitt råd skulle ist vara att träna på och inte lägga för stort fokus på maten, bara se till att inte vikten rinner iväg eller att det blir fail i spegeln.

mysglenn
2012-03-13, 12:01
Vet inte varför, men jag har fått bilden av att du är förespråkare för bulk oavsett utgångsläge. Har skummat igenom en del trådar på Kolozzeum, och det spelar ingen roll om det är ryggsmärta eller utseendemässiga bekymmer, ditt svar är alltid bulk. Därför brukar jag faktiskt sålla bort det du skriver. Men som du säger, att ligga på energibalans skulle leda till att han får mer muskler och tappar fett, så det skulle nästan vara det bästa. Men, om det stod mellan att bulka eller deffa skulle jag säga deffa alla dagar i veckan.

Leta reda på de ställen där jag skriver "grisbulka ffs" och posta dem till mig i ett PM

Spartansk
2012-03-13, 12:56
Till er som tycker att "deffar han nu så ser han ju bara smal ut": Är det verkligen så hemskt att bara se smal ut då? Det måste väl ändå vara bättre, utseendemässigt, att ha 60 kg fettfri massa +5 kg fett än 60 kg fettfri massa + 15 kg fett?

mysglenn
2012-03-13, 13:25
Till er som tycker att "deffar han nu så ser han ju bara smal ut": Är det verkligen så hemskt att bara se smal ut då? Det måste väl ändå vara bättre, utseendemässigt, att ha 60 kg fettfri massa +5 kg fett än 60 kg fettfri massa + 15 kg fett?

om man är 160 kanske, inte 180cm dock...

stridis
2012-03-13, 16:31
om man är 160 kanske, inte 180cm dock...

Jag vet folk som har tävlat i kampsport som varit 175-180cm och runt 65kg, de har inte sett konstiga ut. de har varit tämligen smalt byggda dock. Mer fett hade inte varit till fördel.

zeusden1
2012-03-13, 17:39
Deffar han nu slipper han deffa lika mycket efter sin efterkommande bulk. Har man lägre kroppsfett på kroppen kan man bygga mer på överskott!
Jag tror att det klokaste således skulle vara att gå ned i vikt och sen lägga sig på ett överskott. Att lägga sig på ett överskott nu är klokt, men mindre klokt än det motsatta.