Visa fullständig version : Problem med Ketosis
Hej.
Min första post här på forumet. :)
191cm
102kg
Mitt upplägg ser såhär ut:
Kcal: 2614 26kcal/kg
fett: 167g 1.6g/kg
Protein: 210g 2g/kg
Kolhydrater: 29.5g
Till saken, startade en keto diet (CTD) i Måndags 5/3.
Köpte Ketostix igår och testade, fick resultatet (1.5 Låg)
Gjorde en till idag bara för att, och då har det minskat till Spår 0.5.
Hur lång tid ska det ta innan man kommer in riktigt i ketosis?
Har legat på högt kolhydratsintag innan om det kan ha någon inverkan?
Tuggummi innehåller sötningsmedel och kolhydrater kan det ha negativ inverkan?
Eller är det så simpelt att jag är för ivrig att det kan ta längre tid?
Mvh
King Grub
2012-03-08, 16:43
Du äter så mycket protein att det kanske blir svårt överhuvudtaget.
leanimal
2012-03-08, 16:51
Men snälla, GÖR OM GÖR RÄTT!
King Grub
2012-03-08, 16:52
Vad?
LC-HFDs must be high in fat, but also low in protein contents to be clearly ketogenic.
Am J Physiol Endocrinol Metab. 2010 Oct 13
leanimal
2012-03-08, 17:01
Mycket protein gör förbränningen högre och glykogen depåerna tömms snabbare.
Schroder
2012-03-08, 17:05
mycket protein gör så du inte kommer in i ketos.
Läste att 2g protein / kg var lagom vid keto. Stämmer inte det?
Sen är det tänkt att jag ska ladda i helgen men är inte ens i keto än så borde jag inte skjuta upp min första laddning tills nästa fredag?
King Grub
2012-03-08, 17:07
Det är inte otänkbart, men olika individer svarar olika och kräver inte samma makronutrientintag/fördelning för att nå ketos.
Det är inte otänkbart, men olika individer svarar olika och kräver inte samma makronutrientintag/fördelning för att nå ketos.
Intressant, hur ser du på min andra fråga ang laddningen? Ska jag skjuta på den tills nästa helg då jag förhoppningsvis är i ketosis.
Hur mycket bör jag sänka proteinet?
Tack för svaren hittills.
Jag skulle börja med att läsa på vad en ketodiet är och hur den fungerar för när du gjort det får du svar på alla frågorna du ställt i den här tråden.
Jag skulle börja med att läsa på vad en ketodiet är och hur den fungerar för när du gjort det får du svar på alla frågorna du ställt i den här tråden.
Har läst men uppenbarligen enligt dig har jag missat något. Kan räkna bort kolhydraterna för går att komma in i ketos med kolis intag.
Så det måste vara proteinet, så ska prova gå ner till 190g istället.
Samt uppladdning bör man göra varje vecka för att fylla på glykogendepåerna.
Tror nog jag ska köra TKD så mina gympass inte blir lika lidande.
Är du ute efter forumpost eller har du inget mer att säga som kan hjälpa mig?
vicarious
2012-03-08, 17:52
Har läst men uppenbarligen enligt dig har jag missat något. Kan räkna bort kolhydraterna för går att komma in i ketos med kolis intag.
Så det måste vara proteinet, så ska prova gå ner till 190g istället.
Samt uppladdning bör man göra varje vecka för att fylla på glykogendepåerna.
Tror nog jag ska köra TKD så mina gympass inte blir lika lidande.
Är du ute efter forumpost eller har du inget mer att säga som kan hjälpa mig?
KG skriver ju att det varierar från individ till individ. Hur tror du då att vi ska kunna svara på var din gräns går?
Silencer
2012-03-08, 20:00
Sen är det tänkt att jag ska ladda i helgen men är inte ens i keto än så borde jag inte skjuta upp min första laddning tills nästa fredag?
Kroppen kommer ovandla proteinet till glukos. Som sagt, vissa kommer lättare dit än andra. Om du inte är i ketos, prova sänka proteinintaget och öka fettintaget. Det brukar sägas att det finns en proteinsparande effekt i ketosen så du behöver inte få panik för att du sänker proteinintaget. Men om du märker att det går sämre på gymmet så tycker jag du ska avbryta.
Kroppen kommer ovandla proteinet till glukos. Som sagt, vissa kommer lättare dit än andra. Om du inte är i ketos, prova sänka proteinintaget och öka fettintaget. Det brukar sägas att det finns en proteinsparande effekt i ketosen så du behöver inte få panik för att du sänker proteinintaget. Men om du märker att det går sämre på gymmet så tycker jag du ska avbryta.
Tack för det utförliga svaret. Ska göra som du och andra sagt, minska proteinet och se hur det går.
A.Steinbach
2012-03-08, 22:24
Men snälla, GÖR OM GÖR RÄTT!
Mycket protein gör förbränningen högre och glykogen depåerna tömms snabbare.
Men snälla på dig själv
Protein har inte så dramtisk effekt på energiförbrukningen som du verkar tro och speciellt inte så att det skulle skynda på tömningen av glykogendepåerna för att man äter mer protein, vilket endast leder till att mer glukos bildas. Teoretiskt så bildas 0,58g glukos per gram protein.
The effect of changes in the percentage of dietary energy from protein on the thermic effect of food has been reviewed recently (48). On the basis of a meta-analysis, it was concluded that the thermic effect of food increases 7 kcal/1000 kcal of ingested food for each increase of 10 percentage points in the percentage of energy from protein. Thus, if a subject is instructed to consume a 1500-kcal/d energy-restricted diet with 35% of energy from protein, then the thermic effect of food will be 21 kcal/d higher than if protein only 15% of the dietary energy.
Thus, although substituting carbohydrate for fat in the diet does not appear to alter total energy expenditure, increasing protein intake to 30–35% of energy does increase energy expenditure. The increase, however, is only 70 kcal/d, or 2.7% of a median 2550-kcal/d total energy expenditure for an adult.
Am J Clin Nutr 2004;79(suppl): 899S–906S.
Is a calorie a calorie?
Och ett högt proteinintag kan motverka ketos så är det bara men det varierar mellan individer. Även initiala nivåer av lagrat glykogen samt aktivitetsnivå har inverkan på hur mycket protein/kolhydrater man kan inta innan ketos motverkas.
TarkanB hade ett intag på 210g protein per dag. Teoretiskt ger det 122g glukos. 122g plus de 29g kolhydraterna han intog separat ger ett totalt intag på 150g glukos. Det är 50g över gränsen för där man räknar att ketos börjar inträda. Sen kan det ju hända att han räknat fel eller glömt ta med kolhydrater från vissa källor som bidrar med lite kolhydrater och då kanske det totala intaget av glukos är ännu lite högre.
Han skrev också att han legat på högt kolhydratintag innan start av dieten vilket gör att han initialt har höga glykogendepåer vilket gör det svårare för intagen glukos att "försvinna" och därmed inverkar mer till att motverka ketosen.
If an individual is exercising, it is assumed that protein requirements are higher than the minimum of 1.75 grams/kg (~0.8 grams/lb). A protein intake of 0.9 grams of protein/lb of total bodyweight is an appropriate protein level to start at. Although this is slightly higher than the values suggested above, we can assume that extra protein is necessary during the initial phases of adaptation.
If an individual is consuming even marginal amounts of carbohydrates (30 grams), then less protein is necessary to achieve a positive nitrogen balance. Recall from the previous chapter that 1 gram of protein will produce 0.58 grams of glucose. So 2 grams of protein will produce a little more than 1 gram of glucose. Therefore, for every gram of carbohydrate consumed on a
ketogenic diet, protein requirements should go down by 2 grams. Someone consuming the maximum of 30 grams of carbohydrate per day could reduce protein intake by approximately 150 grams per day.
Protein and ketosis
Although there are no hard and fast rules for how much protein can inhibit ketosis, some individuals have reported trouble maintaining ketosis if they consume too much protein per day, or even excessive amounts of protein at a given meal. To the contrary, some individuals have eaten 1.2 grams protein/lb or higher and had no problems establishing and maintaining ketosis.
This may be related to the glycogen depletion caused by weight training. In a depleted state, incoming carbohydrate is used to refill muscle glycogen before it is used to refill liver glycogen. In essence, the depletion of muscle glycogen provides a ‘sink’ for excess glucose produced from dietary protein or carbohydrate intake.
The Ketogenic Diet - Lyle McDonald 1998
A.Steinbach vilket svar. :) Kul läsning.
Du kommenterade på mitt proteinintag samt kolhydratsintag. Vissa kör TKD vilket blir extra kolhydrater innan och efter gymmet.
Ska räkna om imorgon och gå ner till 180-190g protein. Har räknat om flera gånger så blir förvånad om jag missat nån kolhydrat där och där.
Men som du sa, har säkert fulla glykogendepåer vilket kan ta ett längre tag att försvinna. Jag får bara kriga vidare i min diet och hoppas på att dom töms.
Du verkar väldigt insatt i detta ämne, hur lågt bör jag gå på mitt proteinintag tycker du?
Mvh
Scratch89
2012-03-09, 10:01
Jag bara måste fråga: Varför vill du hamna i ketos bara för sakens skull?
Jag bara måste fråga: Varför vill du hamna i ketos bara för sakens skull?
Jag vill se vad som krävs för att komma in i ketosis och hur det är.
Träna. Svårare än så är det inte.
Gå ned på gymmet imorgon, tidigt. Kör ett helkroppspass. Mesa inte utan tryck på vad du kan.
Cykla hem och fyll på med en ostomelett och ett glas grädde. Inte nödvändigt men det är säkert trevligare att äta något än att bara dricka vatten under dagen.
Gå ned på gymmet på eftermiddagen och kör om passet. När det blir olidligt kan du sätta dig i roddmaskinen och känna hur det är att blåsa ut stora moln av aceton.
Träna. Svårare än så är det inte.
Gå ned på gymmet imorgon, tidigt. Kör ett helkroppspass. Mesa inte utan tryck på vad du kan.
Cykla hem och fyll på med en ostomelett och ett glas grädde. Inte nödvändigt men det är säkert trevligare att äta något än att bara dricka vatten under dagen.
Gå ned på gymmet på eftermiddagen och kör om passet. När det blir olidligt kan du sätta dig i roddmaskinen och känna hur det är att blåsa ut stora moln av aceton.
Om jag ska träna på morgonen lär jag träna 05 för jag har börjat studerat igen.
Kör tunga och intensiva pass på eftermiddagen.
Äter min mat med ca 3 timmars intervall, håller mig mätt bra faktiskt.
Brukar kör CT efteråt ibland om jag inte tar det på en helgdagarna.
Jag skrev bara för att berätta att det är lätt att komma i ketios. Hård träning för tömning av glykogenförråden i levern och musklerna. Går du redan på kaloriunderskott är levern inte lika full och ketiosen kommer fortare.
Jag skrev bara för att berätta att det är lätt att komma i ketios. Hård träning för tömning av glykogenförråden i levern och musklerna. Går du redan på kaloriunderskott är levern inte lika full och ketiosen kommer fortare.
Ligger på underskott med 500kcal. Får helt enkelt lägga i en ännu högre växel på gymmet, lite mer CT också för den delen
Ska försöka minska mina kolhydrater lite mer, får höja fettet lite bara.
Kanske tar längre tid om man kör på Keto (TKD) då äter man 20g kolhydrater innan och efter gymmet.
A.Steinbach
2012-03-11, 15:53
A.Steinbach vilket svar. :) Kul läsning.
Du kommenterade på mitt proteinintag samt kolhydratsintag. Vissa kör TKD vilket blir extra kolhydrater innan och efter gymmet.
Ska räkna om imorgon och gå ner till 180-190g protein. Har räknat om flera gånger så blir förvånad om jag missat nån kolhydrat där och där.
Men som du sa, har säkert fulla glykogendepåer vilket kan ta ett längre tag att försvinna. Jag får bara kriga vidare i min diet och hoppas på att dom töms.
Du verkar väldigt insatt i detta ämne, hur lågt bör jag gå på mitt proteinintag tycker du?
Mvh
Borde bli en lagom mängd att inta, kanske något lägre de dagar då du äter extra kolhydrater innan och efter träningen beroende på hur intensiv träningen är så att dom kolhydraterna inte "stör" ketosen för mycket.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.