Visa fullständig version : Bänkpress, hur mycket ger rövlyft?
Tjenare Kolozzeum jag undrar hur mycket ett rövlyft i den här kalibern ger.
http://www.leehayward.com/dvdpics/badbench.jpg
Såg en snubbe på gymmet som värmde upp, normalt, med 80kilo i några rep.
Sedan tror jag att han hade 20x3 på vardera sida, totalt 120 kilo. Sedan körde han fyra extrema rövlyft och failade på sin sista.
Till min fråga: Jag undviker själv att lyfta röven, det kan väl bara skada ryggen och säte? Men varför är det, när man inte orkar och lyfter röven, orkar trycka upp vikten? Borde man inte ha med styrka med röven i bänken med trycket från benen?
Mvh
Ola
Det där är ju både en rejäl brygga samt rövlyft, måste ju göra en 30-40kg minst!
10-15kg extra får jag upp på det viset.
Nitrometan
2012-03-08, 13:39
24,3 kg.
Raschmus
2012-03-08, 13:41
Vet inte hur många kg det ger mig men det ger mig absolut de två sista repzzzN
Stefan J
2012-03-08, 13:44
Minst 95%.
10-15kg extra får jag upp på det viset.
Det ända vettiga svaret tydligen.
17.2, om man har skor dvs. Har man bara tofflor etc så ligger på det 15.1-15.3, tyvärr.
Raschmus
2012-03-08, 13:49
Mitt var seriöst. Det är individuellt. Testa bänka en gång med rövlyft så får du se hur du själv ligger till om du fortfarande är nyfiken.
text....
Men varför är det, när man inte orkar och lyfter röven, orkar trycka upp vikten? Borde man inte ha med styrka med röven i bänken med trycket från benen?
Mvh
Ola
Mitt var seriöst. Det är individuellt. Testa bänka en gång med rövlyft så får du se hur du själv ligger till om du fortfarande är nyfiken.
Jotack jag vet att det ibland hjälper att pressa upp vikten men det är ingen teknik jag strävar efter. Jag frågade generellt varför folk gör så istället för strikt.
Om du läser min frågeställning så kanske det vore mindre troll.
Jag var faktiskt semiseriös.. (kanske drog till lite i överkant)
Men med så liten lyftväg samt lutningen av rövlyftet så skulle jag lätt få upp 20kg extra, någon som faktiskt är bra på bänk borde få upp mer.
ChrisDEFC
2012-03-08, 13:57
Man får en "bättre" vinkel och mer hjälp av latsen. Trycker man upp röven samtidigt som stången träffar bröstet får man dessutom mer skjuts på stången, trycker man upp röven innan får man kortare lyftväg... Typ så. Rövlyft + magiska fingara på stången kan nog ge en 30-50kg extra.
Man får en "bättre" vinkel och mer hjälp av latsen. Trycker man upp röven samtidigt som stången träffar bröstet får man dessutom mer skjuts på stången, trycker man upp röven innan får man kortare lyftväg... Typ så. Rövlyft + magiska fingara på stången kan nog ge en 30-50kg extra.
Ja han hade hjälp av sin flickväns fingrar också. Synd att folk ska behöva göra sånt bara för dom är vikt kåta :s
Sent from my GT-i9000 using Tapatalk
Jotack jag vet att det ibland hjälper att pressa upp vikten men det är ingen teknik jag strävar efter. Jag frågade generellt varför folk gör så istället för strikt.
Hur fan ska vi veta det? Vilket folk? Skälet skiftar väl med den som gör det. Gå fram och fråga nästa gång du ser det om du är nyfiken. Ett par möjliga skäl som jag kan dra på stående fot är: viktkåthet, för att få upp den sista repetitionen, man vet inte bättre, man använder rövlyft som ett sätt att få viktvana, man lyfter röven omedvetet osv. Osv. Att tillskriva alla som gör rövlyft någon sorts "allmänt" skäl blir självklart absurt.
Det som jag skrev här uppe kunde du listat ut själv, om du undrar om det finns någon dold mening med rövlyft som alla utom du är införstådd i så kan jag lugna dig med att det finns det ej.
Raschmus
2012-03-08, 14:07
Du har rätt, blev omedveten oft, sorry.
TOPIC: Whatever CHRISDEFC said.
WHITEFOLKS
2012-03-08, 14:14
Sedan tror jag att han hade 20x3 på vardera sida, totalt 120 kilo. Sedan körde han fyra extrema rövlyft och failade på sin sista.
Antar att han hade en stång också så borde bli 140kg.
Antar att han hade en stång också så borde bli 140kg.
Oj ja det tänkte fel, han hade 15x3 + 5. Blev fel när jag skrev det bara. Det ska bli 120 ialf :P
kottovic
2012-03-08, 14:29
Det jag alltid undrat är varför vissa lyfter röven när dom reppar
Kanske 10%?
Jag börjar bli riktigt trött på alla pajassvar (12345578mg, EXAKT!!) som ska betyda "det kan man inte svara så pricksäkert på". De flesta här har väl lyft med rövlyft och känt hur mycket det ger.
För övrigt förlängs latsen under pressdelen av en bänkpress. Att man blir starkare tror jag beror på kortare ROM i bröstmuskeln vid rövlyft + att nederdelan av bröstmuskeln får ta över mer.
Pudzianovski
2012-03-08, 14:31
Samma sak som varför vissa målar vikterna? Man orkar mer.
mysglenn
2012-03-08, 14:36
Fråga Magnus S
Fishtank
2012-03-08, 14:36
Bara jag som inte tjänar något på det?
Dålig rövlyftsteknik? :/
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Ja, kanske borde fråga killen nästa gång. Tror jag är snabbare än honom, större är jag i alla fall inte :P
Fråga Magnus S
Magnus Svensson?
mysglenn
2012-03-08, 14:38
Magnus Samuelsson?
Ja precis
Samma sak som varför vissa målar vikterna? Man orkar mer.
Rövlyft är väl mer jämförbart med kvartsböjar.
Man kan lyfta mer. Lyfta mer är kul.
130kg finsk sisu
2012-03-08, 14:52
ca 20kg mer.
Stefan J
2012-03-08, 14:52
Rövlyft är väl mer jämförbart med kvartsböjar.
Mja. Med ett riktigt mäktigt rövlyft kanske du kan få 15-20% extra, men då får det vara ett riktigt stort rövlyft och en kraftfull studs för att komma upp i de siffrorna, samt att man tränat in det länge. Jag hade inte rubbat 20% över mitt max om jag så lyfte röven till taket. I en kvartsböj kan du nog göra 100%+ jämfört med en fulldjupsböj, i alla fall om du är relativt otränad. Skillnaderna blir mindre med "fusk" ju mer tränad man blir (killar som rawböjer 350 kommer inte göra några 700kg i en kvartsböj och bänkare som Smulter kommer inte att kunna häcka upp 310-315kg om de tar 260 strikt. Däremot kan en individ som bänkar 100kg säkert häcka upp 120-125).
ca 20kg mer.
Ja du har nog koll på det. Schysta videos för övrigt :)
http://youtu.be/BbsIjMySPZY
ChrisDEFC
2012-03-08, 15:24
Har en trevlig historia på temat kvartsböjar: Polaren kom och sa att han tagit 190kg i knäböj. Eftersom han inte tränar överdrivet mycket ben fråga jag om djupet varpå han inte riktigt hade någon koll. Sen lärde jag han djupa knäböjar och efter 2reps på 80kg fick ha typ kramp i låret och fick avbryta och den första repsen såg allt annat än lätt ut. Han hade förmodligen knappt böjt benen i sin maxning...
mysglenn
2012-03-08, 15:31
Har en trevlig historia på temat kvartsböjar: Polaren kom och sa att han tagit 190kg i knäböj. Eftersom han inte tränar överdrivet mycket ben fråga jag om djupet varpå han inte riktigt hade någon koll. Sen lärde jag han djupa knäböjar och efter 2reps på 80kg fick ha typ kramp i låret och fick avbryta och den första repsen såg allt annat än lätt ut. Han hade förmodligen knappt böjt benen i sin maxning...
:laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:
Robbmeister
2012-03-08, 15:39
Hahahaha :laugh:
:laugh::laugh::laugh::laugh:
Men måste ändå erkänna att det är måttligt störande att folk inte kan använda rätt namn på rätt övning.
Silencer
2012-03-08, 16:11
Det ger mycket. Rövlyft tycker jag är fusk. Ska man köra med det så kör konsekvent och kör rövlyft på varje rep, varje pass. Annars mixtrar man ju med variablerna och vet inte om man blivit starkare eller ej.
stromming
2012-03-08, 17:37
Det ger mycket. Rövlyft tycker jag är fusk. Ska man köra med det så kör konsekvent och kör rövlyft på varje rep, varje pass. Annars mixtrar man ju med variablerna och vet inte om man blivit starkare eller ej.
Får hålla med. Å andra sidan, ifall du vanligtvis inte kör rövlyft kanske det kan vara värt att fläska på 10 kg extra och lyfta rejält på baken ifall du fastnat på en viktplatå.
mysglenn
2012-03-08, 17:53
Då måste väl "studs" och brygga med vara "fusk"?
Tänk om jag ökat 10kg bara för att jag kan brygga bättre tex?
vem fuskar jag för? Vilka regler har jag skrivit på?
stromming
2012-03-08, 18:03
Han skrev ju att det är viktigt att vara konsekvent så man vet ifall man ökar eller inte.
Latissimus Dorsi
2012-03-08, 18:19
Vid fall av prickiga strumpor är det en marginell ökning på 12.3 procent, vid fall av randiga strumpor går prestandan ibland upp till 15 procent mer!
För egen del så ger det som sagt 10-20kg. Om jag ökar min rövlyftarbänk från 130-160kg så har jag blivit starkare.
dream_theater_
2012-03-08, 18:26
Har du hela fötterna i backen och röven i bänken så kan du väl brygga skiten ur dig. Vem du fuskar för? Vi pratar väl bänkpress här.
Vid fall av prickiga strumpor är det en marginell ökning på 12.3 procent, vid fall av randiga strumpor går prestandan ibland upp till 15 procent mer!
Fyyy gud vad tråkigt. Inte nog med att du är puck-125a eller något.
mysglenn
2012-03-08, 18:45
Har du hela fötterna i backen och röven i bänken så kan du väl brygga skiten ur dig. Vem du fuskar för? Vi pratar väl bänkpress här.
Är bänkpress en slags universalgren eller? Det är väl bara fusk om man tävlar i det? ... orka att någon liten fjantig sticka kommer och säger åt en att man lyfter lite på röven.. jag tävlar inte i bänk lixom
samma med de som säger att det är fusk med kosttillskott osv. orka
billmaier
2012-03-08, 19:24
Omöjligt att svara på frågan, det är så individuellt. En som alltid har tränat med rövlyft får garanterat mycket mera än någon som prövar första gången. Har själv tränat så länge med röven i bänken, att tror om jag plötsligt skulle försöka lyfta med rövlyft skulle jag prestera sämre.
Jag har simmaraxel och får ont som satan i den om jag inte kör med rövlyft, troligtvis pga mindre ROM och annan vinkel. Kör hellre fuskbänk än att inte köra alls.
Glöm inte 3,27kg för varje tegelsten under fötterna...
dream_theater_
2012-03-08, 22:20
Är bänkpress en slags universalgren eller? Det är väl bara fusk om man tävlar i det? ... orka att någon liten fjantig sticka kommer och säger åt en att man lyfter lite på röven.. jag tävlar inte i bänk lixom
Jaahaa men dåså. Såvida man inte tävlar så kan man alltså inte göra fel på något sätt med någonting.
Såg du bilden som TS hade i sitt första inlägg? Kallar du det "lyfta på röven lite"? Lixxssszzsom
En fågel är en fågel, men pratar du korpar när du sett skator så blir det ju fel.
Du kan ju kalla det något som beskriver övningen bättre: bänk med rövlyft, fulbänk etc. Jag skriver ibland sådant i min träningsjournal; ja när jag använder mig av sådana tekniker då.
mysglenn
2012-03-08, 22:54
Jaahaa men dåså. Såvida man inte tävlar så kan man alltså inte göra fel på något sätt med någonting.
Såg du bilden som TS hade i sitt första inlägg? Kallar du det "lyfta på röven lite"? Lixxssszzsom
det blir ju bara relevant när man ska tävla eller jämföra med andra?
om någon kör bänk utan att ha hälen i backen, eller kör med utan stopp, inte springer jag fram och skriker "fuuuuuuuuuuusk" och ger dom en örfil..
samma med chins, om någon drar upp knäna lite, eller gungar osv så får dom väl göra det.
mysglenn
2012-03-08, 22:55
En fågel är en fågel, men pratar du korpar när du sett skator så blir det ju fel.
Du kan ju kalla det något som beskriver övningen bättre: bänk med rövlyft, fulbänk etc. Jag skriver ibland sådant i min träningsjournal; ja när jag använder mig av sådana tekniker då.
Ska man köra med stopp med? Det gör ju en hel det med rent resultatmässigt...
Ska man köra med stopp med? Det gör ju en hel det med rent resultatmässigt...
Det kan man ju fråga sig. Kör jag ettor eller så----> med stopp normalt sätt.
Reppar man så känns det som ett extramoment i mitt tycke, så jag menar bänkpress utan stopp när jag skriver bänkpress xxx kg 5 reps. Istället skriver jag ifall jag kör med stopp i flera repetitioner. Så bänkpressandet blir liksom repsbänkande i det fallet.:D
Det är bra ifall det framgår på något sätt, men annars så är det ju bara att köra på.
Om jag inte bänkar med rövlyft så pruttar jag oavbrutet under hela passet.
Spartansk
2012-03-09, 03:26
Men jag fattar inte hur en sån operation kan göra en bättre i bänkpress? :confused:
http://www.beverlyhillsbuttlift.com/
göteborg
2012-03-09, 08:04
Jag får iaf ca 5 kg av rövlyft och studs i jämnförelse med "ipfgodkänt", det är ganska lite om jag ser på andra.
mysglenn
2012-03-09, 08:07
Det kan man ju fråga sig. Kör jag ettor eller så----> med stopp normalt sätt.
Reppar man så känns det som ett extramoment i mitt tycke, så jag menar bänkpress utan stopp när jag skriver bänkpress xxx kg 5 reps. Istället skriver jag ifall jag kör med stopp i flera repetitioner. Så bänkpressandet blir liksom repsbänkande i det fallet.:D
Det är bra ifall det framgår på något sätt, men annars så är det ju bara att köra på.
personligen tycker jag det är skitsamma för jag tävlar bara mot mig själv, precis som många andra gör.
Anton Fräs
2012-03-09, 08:29
0-5kg, kan knappt bänka utan rumpan i.
Kanske 5 kilo. Gör det aldrig så är nog helt värdelös på det.
Anders The Peak
2012-03-09, 12:54
Det beror på hur man utför bänkpressen om man bryggar upp som värsta styrkelyftare så bör inte vinsten vara mycket mer än +/0 kg. Men om man normalt kör bänkpressen liggandes platt på bänken som en sill bör det kunna handla 10-20 kg eftersom det blir som att köra med kloss.
Arne Persson
2012-03-09, 13:00
ca 20kg mer.
Då gör MS i praktiken alltså 2*210 kg på filmen?;):)
Spartansk
2012-03-09, 13:02
Vid vilken vinkel går gränsen, rent teoretiskt, för när rövlyftet slutar ge extra kraft?
Är det teoretiskt ultimata rövlyftet ett där bröstkorgen blir helt lodrät?
Kalliban
2012-03-09, 13:05
Vid vilken vinkel går gränsen, rent teoretiskt, för när rövlyftet slutar ge extra kraft?
Bra långa ben har du iaf då :laugh:
Leviathan
2012-03-09, 13:05
men jag fattar inte hur en sån operation kan göra en bättre i bänkpress? :confused:
http://www.beverlyhillsbuttlift.com/
:d
Anders The Peak
2012-03-09, 13:12
Nja, man brukar döma bort maglyft som egentligen är det optimala läget dvs kortast väg att lyfta vikten. Blir som en kloss på 15-20 cm.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.