handdator

Visa fullständig version : Mina lår!

lothlar
2012-03-07, 19:31
Hejsan kolo!

Har en liten fråga angående lår/förväntan vid deff!

Det råkar nu vara så att mina lår har blivit ganska rejäla (är inte enorm, men proportionellt sett)... Beror väl på vem man frågar, men jag tycker inte det är varken bekvämt eller särskilt snyggt i nuläget (med risk för att bli kallad discogymmare)! Jag undrar därför vad folk anser om att eventuellt skära ned lite på knäböjen? Kör SL 5x5.

Anledningen till att jag frågar är att jag ligger i deff och funderar lite kring om jag kan förvänta mig att tappa tillräckligt mycket omkrets för att bli bekväm eller om jag kanske ska droppa och köra squats en gång var tredje pass eller liknande. Funderar isåfall på att byta ut knäböjen mot mer chins, dips och vanlig magträning (situps, crunches etc.)

Så vad sägs? Är knäböj en på tok för viktig övning, tappar man mycket omkrets oavsett?

Peace out!

vicarious
2012-03-07, 19:33
Kör 2-3 set tunga böj per vecka under deffen. Bör vara tillräckligt för att bibehålla det du har. Att sluta träna dom helt låter som en dålig idé.

Hur mycket kroppsfett har du? Låren kommer säkert se bättre ut när du tappat några kilon, om du inte är hård redan.

lothlar
2012-03-07, 19:39
Tack för snabbt och givande svar!
Har inte mätt kroppsfett på ett bra tag. Precis bulkat (500 kcal överskott) upp 10 kg, så är inte hård.

Planen var väl kanske inte riktigt att lägga av helt, men låter knäböj vartannat pass som en bra idé?

lothlar
2012-03-07, 19:42
Följdfråga:

Vilket pass är isåfall bäst att skippa knäböjen på? Rows eller marklyft? (A elr B)

vicarious
2012-03-07, 20:08
Jag tycker inte SL 5x5 är särskilt vettigt under deff. Träna 2-3 pass i veckan och kör som sagt ett par tunga set böj per vecka. Allt eftersom du går ned i vikt kommer dina lår bli smalare när du tappar fettet där. Slutar du träna knäböj helt eller kör det för sällan under deffen riskerar du att tappa lite av dina benmuskler. Resultatet då är att benen blir mindre, men du har fortfarande kvar fett där.

lothlar
2012-03-07, 22:15
Ok! Tackar så hemskt mycket för din hjälp!