Visa fullständig version : kony 2012
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Y4MnpzG5Sqc
Lite intressant läsning
http://blog.joerenken.com/2012/03/07/invisible-children-and-kony-2012-exposed/
Akerhage
2012-03-07, 19:19
Roligt för satt precis och funderade på om jag skulle starta en tråd om detta! Bra någon gjorde, hoppas de fångar honom!
Grapeman
2012-03-07, 19:40
intressant. ;)
http://visiblechildren.tumblr.com/
Roligt för satt precis och funderade på om jag skulle starta en tråd om detta! Bra någon gjorde, hoppas de fångar honom!
+1, skickas runt överallt. väldigt intressant och hemskt att sånt här håller på, ingenting man själv kan föreställa sig.
cirkelrak
2012-03-07, 20:36
intressant. ;)
Det där låter mest som en massa skitsnack.
Jens.Andersson
2012-03-07, 20:42
Finns ju iofs källor till alla påståenden om man vill klicka och läsa vidare.
Som bloggen själv säger, vill du sprida ordet om Kony så sprid det om Joseph Kony
och inte KONY 2012.
Varför det?
Bra att detta uppmärksammas!
willtjam
2012-03-07, 22:41
http://i.imgur.com/khtOV.jpg
kallekula
2012-03-07, 22:55
Varenda gång någon försöker göra något gott i världen så ska alla dessa konspirationsteoretiker komma ut ur garderoberna och peka finger åt att de inte alls har så "ädla motiv" som de utmålas. Vad är poängen med sånt? Har aldrig fattat det.
Är ni rädda för att det finns goda människor? Kanske till och med bättre än er, så de måste smutskastas ner till eran nivå?
Varenda gång någon försöker göra något gott i världen så ska alla dessa konspirationsteoretiker komma ut ur garderoberna och peka finger åt att de inte alls har så "ädla motiv" som de utmålas. Vad är poängen med sånt? Har aldrig fattat det.
Är ni rädda för att det finns goda människor? Kanske till och med bättre än er, så de måste smutskastas ner till eran nivå?
Men har du ens läst länken? Videon går ut på att man ska skänka pengar till ett gäng college studenter i USA som driver en välgörenhetsorganisation som har blivit kritiserad för att dem tar mycket pengar till sig själva. Och detta ska man göra för att stoppa en brottsling som inte gjort något på 6 år.
Visst det är hemskt men har svårt att tro att detta skulle hjälpa någon förutom dem som driver organisationen.
Och om man nu vill skänka till välgörenhet finns det myyycket bättre organisationer för det.
luderlasse
2012-03-07, 23:02
Va handlar detta om, är lite för trött för att se hela filmen just nu, någon som kan förklara lite?
hahah true shit, willtjam.
F.ö. startade jag upp filmen och glodde 2 minuter in i den för att sedan se att den va 30 minuter lång :)
kallekula
2012-03-07, 23:14
Men har du ens läst länken? Videon går ut på att man ska skänka pengar till ett gäng college studenter i USA som driver en välgörenhetsorganisation som har blivit kritiserad för att dem tar mycket pengar till sig själva. Och detta ska man göra för att stoppa en brottsling som inte gjort något på 6 år.
Visst det är hemskt men har svårt att tro att detta skulle hjälpa någon förutom dem som driver organisationen.
Jaha och? Vad är det du vill säga? Alla dessa välgörenhetsorganisationer du pratar om har gjort ett pissdåligt jobb i att föra fram barnen som lider i Afrika. Dessa killar har gjort ett PR-jobb utan dess like. Ärligt talat ser jag inget problem i att de tjänar en hacka själva med tanke på hur bra jobb dom gjort i att föra fram frågan till omvärlden. Kanske till och med lyckas göra frågan så pass viktig att man lyckas gripa en av de mest eftersökta människorna i världen.
Varför har inte dina underbara välgörenhetsorganisationer gjort något liknande för att lyfta fram frågan då, om de har mycket mer "ädla motiv"?
kallekula
2012-03-07, 23:16
http://1.bp.blogspot.com/_mmBw3uzPnJI/S_5HXcpLekI/AAAAAAABShE/w5JW8u_2j4g/s1600/Haters_Gonna_Hate_23.jpg
Jaha och? Vad är det du vill säga? Alla dessa välgörenhetsorganisationer du pratar om har gjort ett pissdåligt jobb i att föra fram barnen som lider i Afrika. Dessa killar har gjort ett PR-jobb utan dess like. Ärligt talat ser jag inget problem i att de tjänar en hacka själva med tanke på hur bra jobb dom gjort i att föra fram frågan till omvärlden. Kanske till och med lyckas göra frågan så pass viktig att man lyckas gripa en av de mest eftersökta människorna i världen.
Varför har inte dina underbara välgörenhetsorganisationer gjort något liknande för att lyfta fram frågan då, om de har mycket mer "ädla motiv"?
Så det är viktigare med bra PR än ett bra syfte? Sen förstår jag inte varför man ska lägga ner så mycket pengar på att hitta en brottsling som gömt sig i 6 år när det finns viktigare saker att göra, som t.ex hjälpa svältande barn. Klart det är en hemsk människa och man borde hitta honom men det finns finns många saker som borde prioriteras högre.
kallekula
2012-03-07, 23:24
Så det är viktigare med bra PR än ett bra syfte? Sen förstår jag inte varför man ska lägga ner så mycket pengar på att hitta en brottsling som gömt sig i 6 år när det finns viktigare saker att göra, som t.ex hjälpa svältande barn. Klart det är en hemsk människa och man borde hitta honom men det finns finns många saker som borde prioriteras högre.
Bra PR är inget självändamål, det är såklart resultatet som räknas i slutändan. PR är i detta fall ett medel för att nå målet. Comprende? Well, nu låter du bara som en riktig bitterfitta! Man måste väll börja någonstans eller har du för mycket sand i vaginan idag som tvingar dig till att gnälla på allt?
Röda Björnen
2012-03-07, 23:28
Jag får lite ont i magen av denna rörelse, känns mer som en kult.
Joseph Kony har pga att landets arme blivit bättre tränad av amerikanska rådgivare haft svårt som är tack vare rörelsen och den dagen var underbar och ajg hoppas verkligen de stannar tills han är fångad, det som är fel med rörelsen är att 90% av medlemmarna är just som bilden williamtj visade upp. Det är något som är "inne" just nu, denna person var en hemsk hemsk person för 10-15 år sedan och var riktigt aktiv med just bortrövanden och mord och då brydde sig inte en jävel och nu helt plötsligt ska alla bry sig för att nu har de en facebook sida och nu får medlemmarna upskattning samt en hel del cash!
+1
+1
Bra PR är inget självändamål, det är såklart resultatet som räknas i slutändan. PR är i detta fall ett medel för att nå målet. Comprende? Well, nu låter du bara som en riktig bitterfitta! Man måste väll börja någonstans eller har du för mycket sand i vaginan idag som tvingar dig till att gnälla på allt?
Kan man inte argumentera så börjar man med påhopp :) Det kallas att vara källkritisk och jag ser ingen anledning till att vara positiv till en organisation bara för att dem gjort en bra video. Det finns källor länkade tidigare i tråden som visar att just denna organisation inte är den mest trovärda och därför finns det bättre välgörenhetsorganisationer att donera till om man nu vill det.
Röda Björnen
2012-03-07, 23:28
Han kallar åtminstone inte folk för "bitterfitta" och är allmänt dryg för att han inte håller med dig.
MVH
http://i.imgur.com/khtOV.jpg
+1
Blir galet irriterad på allt detta tjafs om Kony helt plötsligt.
Tror folk ärligt på att det gör skillnad om de delar videon eller inte? Det här är på samma nivå som att skänka 100 spänn på rädda barnen-galan och sen känna att nu har man gjort sin del.
Sen förstår jag inte varför man ska lägga ner så mycket pengar på att hitta en brottsling som gömt sig i 6 år när det finns viktigare saker att göra, som t.ex hjälpa svältande barn. Klart det är en hemsk människa och man borde hitta honom men det finns finns många saker som borde prioriteras högre.
Borde man aldrig någonsin lägga ner pengar på att rädda djur? Svältande barn är väl ändå viktigare?
Att gnälla så mycket över att relativt rika människor ger bort några ynka dollar är patetiskt.
Rellos_87
2012-03-07, 23:32
Saker är ofta lite mer komplexa än vad som framkommer i en 25 minuter lång video med pretentiösa collegestudenter och en gullig unge som pratar världskonflikter. Stör mig något otroligt på dessa Facebook-aktivister som inte tittar på helheten utan sväljer allt som kommer i en fin förpackning. Hela biten med "Action Kit" och röda armband var bara för mycket...
+1
Blir galet irriterad på allt detta tjafs om Kony helt plötsligt.
Tror folk ärligt på att det gör skillnad om de delar videon eller inte? Det här är på samma nivå som att skänka 100 spänn på rädda barnen-galan och sen känna att nu har man gjort sin del.
Klart att det kan göra skillnad. Och det är väl bättre att skänka 100 spänn än att inte göra ett skit?
I vilket fall är det sjukt vilken spridning videon har fått. Klippet lades upp för 2 dagar sen och för några timmar sen hade den 4,2 miljoners views. Nu är den uppe i 7,3 miljoner.
kallekula
2012-03-07, 23:39
Borde man aldrig någonsin lägga ner pengar på att rädda djur? Svältande barn är väl ändå viktigare?
Att gnälla så mycket över att relativt rika människor ger bort några ynka dollar är patetiskt.
Nej, nu tänkte du fel! Man måste ju först rådgöra med vad den hjälmomstrålade Petoria tycker är viktigt såklart! Eftersom han har mage att störa sig på vad andra människor använder sina införtjänade pengar på.
Klart att det kan göra skillnad. Och det är väl bättre att skänka 100 spänn än att inte göra ett skit?
Ja allt är ju bättre än inget brukar man ju säga. Men skillnaden är ju extremt marginell. Mest hyckleriet jag stör mig på.
"Kolla på mig jag gör en insats! Skänker en promille av min årsinkomst och delar en länk!" Men att faktiskt skänka pengar gör ju ändå en liten skillnad det är sant. Men att dela en länk är ju direkt b.
Samma med alla dessa som copypastar in texter i stil "min släkting dog i cancer de flesta kommer inte att kopiera detta blabla".
Har inte orkat se hela. Steppade lite. Men tolkar jag det rätt om pengarna går till nuvarande armen i Uganda?
cirkelrak
2012-03-07, 23:57
Ja allt är ju bättre än inget brukar man ju säga. Men skillnaden är ju extremt marginell. Mest hyckleriet jag stör mig på.
"Kolla på mig jag gör en insats! Skänker en promille av min årsinkomst och delar en länk!" Men att faktiskt skänka pengar gör ju ändå en liten skillnad det är sant. Men att dela en länk är ju direkt b.
Samma med alla dessa som copypastar in texter i stil "min släkting dog i cancer de flesta kommer inte att kopiera detta blabla".
Eftersom målet är att öka medvetenheten så är det just facebookposterna som är värdefulla. Man vill nå ut till så många som möjligt så att de som har verklig makt att göra något också blir medvetna och tar tag i det.
Eftersom målet är att öka medvetenheten så är det just facebookposterna som är värdefulla. Man vill nå ut till så många som möjligt så att de som har verklig makt att göra något också blir medvetna och tar tag i det.
Kan inte se vad det gör åt Kony. Sprid medvetenhet om EUs tullagar och subventionering av jordbruket eller något istället(något som gemene man faktiskt kan påverka och något som faktiskt är viktigt).
cirkelrak
2012-03-08, 00:08
Läs gärna vad han skrivit mer på bloggen sedan det första inlägget:
A lot of people are bemoaning the perceived negative tone of my article, which wasn’t necessarily my intent. The article below is written to create discourse on issues I feel are important, and to a degree I am playing devil’s advocate.
Rellos_87
2012-03-08, 00:09
Intressant artikel av någon som tycks ha lite kunskap i ämnet.
http://ilto.wordpress.com/2006/11/02/the-visible-problem-with-invisible-children/
"Invisible Children was founded in 2004, with the film crew filming in Uganda in 2003. Watching Invisible Children is watching old news. Will watching it alert you to what has occurred in Uganda? Yes, but it will not let you know what is happening there today."
"Uganda has problems today. Their government is ridden with corruption. There are people still living in fear in IDP camps, afraid that violence will again return to their land. The education system is inadequate and many do not have the chance to go to school. For those who do work their way through the school system, there is a good chance that there will not be a job for them when they get even a university degree. Why doesn’t anyone want to do something about these problems? Why will thousands of people participate in IC’s Global Night Commute but not take the time to actually find out what is going on in Uganda today?"
shadowfire
2012-03-08, 00:10
I vilket fall är det sjukt vilken spridning videon har fått. Klippet lades upp för 2 dagar sen och för några timmar sen hade den 4,2 miljoners views. Nu är den uppe i 7,3 miljoner.
This.
Jag hade aldrig hört talas om personen i fråga. Ökad medvetenhet om vad som händer i världen = win.
shadowfire
2012-03-08, 00:15
Duktig kille på propaganda dock, skickligt spelat på tårar, känslor osv... det känns dock nästan lika skrämmande som banditen i afrika. Tänk om djungeltarzan är oskyldig? Power of internet and media....
Låter lite småsint.
Klart att man kan göra mer, men någon gör en (liten) god gärning och mår (omotiverat mycket?) bättre av det. Win-Win. :thumbup:
mattilainen
2012-03-08, 00:41
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/420356_399663790047583_100000118976184_1654201_214 4451141_n.jpg
kopierar vad en skrev på facebook nyss då :)
"Alla ni som delar videon Kony 2012 och tjatar hål i huvudet på oss andra, ni är medvetna om att organisationen bakom filmen, Invisible Children, stödjer den Uganska armén samt Sudan People’s Liberation Army, som båda två blivit anklagade för både våldtäkter och plundringar?
Jag bara undrar.
På den bifogade bilden kan ni förresten se Invisible Childrens grundare posera tillsammans med ett gäng härliga soldater i redan nämnda Sudan People's Liberation Army, med vapen och hela köret.
Nästa gång, tänk till liiite innan ni börjar go bananas och tro på allt ni sett i en youtube-film. Eller vad vet jag..."
Rellos_87
2012-03-08, 00:46
Har IC skrivit något om just den bilden? Skulle vara intressant att höra deras svar. De vill förhindra kidnappningar och tvångsrekryterande av barn samtidigt som de står och poserar med arméns vapen...Oh the irony...
Man får nog vara lite naiv för att tro att en "liberation army" i ett land som befunnit sig en sådan situation en lång tid är guds bästa barn. Lite osmakligt att stå och posera sådär, men det är väl inte allt för svårt att föreställa sig en situation där det kanske är bättre att stå och posa lite med dem än att skapa avstånd mot sina bundsförvanter.
Ett försök är alltid värt något. Om det nu fungerar så har människorna tillsammans stor makt att påverka framtiden och utopisk fred på jorden.
Nej, nu tänkte du fel! Man måste ju först rådgöra med vad den hjälmomstrålade Petoria tycker är viktigt såklart! Eftersom han har mage att störa sig på vad andra människor använder sina införtjänade pengar på.
Men vad hemskt att någon är kritisk och inte accepterar allting man hör. Det är väl klart att något som får så här mycket uppmärksamhet ska diskuteras. Om du vill så kan du skänka pengar som kommer gå till Ugandas och Sudans armé som just är kända för att begå saker som visas i den här videon, eller så kan du skänka till en annan välgörenhetsorganisation. Men det var ju iofs en fin och rörande video så bäst du lyssnar på den istället för fakta.
Västvärlden kidnappar och förslavar barn från Haiti, ingen bryr sig. En afrikan gör detsamma, vartenda människa blir hippie och måste posta vackra texter på Facebook om hur elak kony är.
Visst, bry er gärna om Kony, det gör jag också. Men bry er då lila mycket om samma sak som händer på andra platser, bli inte bara upprörda när Aftonbladet säger till er eller ni ser en video på facebook.
Åååå såklart finns det människor som är 'smarta' och måste gå emot strömmen. Grattis, ni är effektiva energitagare. haterz gonna hate
mattilainen
2012-03-08, 09:24
donera till läkare utan gränser eller något annat sm man faktiskt vet var pengarna går till.
Nitrometan
2012-03-08, 09:26
http://chzmemebase.files.wordpress.com/2012/03/internet-memes-uganda-be-joking-here.jpg
http://chzmemebase.files.wordpress.com/2012/03/internet-memes-oh-you-shared-kony.png
Jens.Andersson
2012-03-08, 09:26
donera till läkare utan gränser eller något annat sm man faktiskt vet var pengarna går till.
Det gör du med KONY 2012 också.
Nitrometan
2012-03-08, 09:38
Det gör du med KONY 2012 också.
Går alla pengar jag skänker till Joseph Kony till Läkare utan gränser?
Har inte orkat se hela. Steppade lite. Men tolkar jag det rätt om pengarna går till nuvarande armen i Uganda?
This.. Är det korrekt? Ugandas Arme och Sudans peoples liberation army. Eller har jag missförstått?
Intressant artikel av någon som tycks ha lite kunskap i ämnet.
http://ilto.wordpress.com/2006/11/02/the-visible-problem-with-invisible-children/
Intressant länk.
"When I traveled into Southern Sudan, you could sense something was different there. There is a greedy spirit there that you can feel. Foreign aid had ruined South Sudan. People do not want to work, they want handouts. An entire generation has been cared for by the UN and other NGO’s. They are fed, clothed, protected, and sent to school without having to do anything. I walked through the market there and saw UNICEF tarps and blankets for sale. I could also buy Samaritan’s Purse shoe-boxes, filled with all sorts of American goodies. I thought back how I thought it was a good idea for me to send a shoebox filled with soap, toothpaste, bouncy balls, and a washcloth to a faraway land. What I realize now is that sending things, whether money, objects, or people to a place that I have no information on is a bad idea."
Alltsa, har inte LRA redan halva centralafrikas arméer + USA efter sig? Vad hjälper det om man sjänker en slant sa nagra hipsters kan trycka fler tröjor?
Och säg inte att det handlar om awareness, för det finns väl ingen som pa allvar aldrig hört talas om LRA förut?
Akerhage
2012-03-08, 13:19
Nu har jag inte läst mig in mer på detta än att jag sett videon. Men de ska ju ha cred för att de lyckats med en av sina planer, att sprida videon. 32+ miljoner visningar och det rullar på som fan. Där lyckades det med något iaf.
Alltid kul med lite kupper, skall bli spännande att se hur det ser ut den 20e april när alla planscher och affisher skall upp.
Nu vet jag inte huruvida pengarna går till studenter som vill tjäna en hacka och skiter i resten. Men med lite PR och öppna forum kan man iaf komma ganska långt och det tycker jag är jäkligt coolt!
Trist at Kony-dokumentar får oppmerksomhet
Uganda-ekspert Morten Bøås slakter den populære dokumentarfilmen om konflikten i Uganda.
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10070039
Ähh det är väl ingen större uppoffring att ge videon en till view eller en like på FB. Han säger ju klart och tydligt att han vill få omvärlden att få upp ögonen för vad som händer i Afrika. Skulle ett barn rövas bort och tvingas att döda i västvärlden skulle det vara allover the news, medan han menar att barnen i Afrika är osynliga för omvärlden.
Så se videon eller dela den på nätet om ni känner för det, det är ju ingen som tvingar någon att öppna plånboken, utan som jag förstår det är det att uppmärksamma andra om som händer som är det viktiga.
Nitrometan
2012-03-08, 13:44
Ähh det är väl ingen större uppoffring att ge videon en till view eller en like på FB. Han säger ju klart och tydligt att han vill få omvärlden att få upp ögonen för vad som händer i Afrika. Skulle ett barn rövas bort och tvingas att döda i västvärlden skulle det vara allover the news, medan han menar att barnen i Afrika är osynliga för omvärlden.
Så se videon eller dela den på nätet om ni känner för det, det är ju ingen som tvingar någon att öppna plånboken, utan som jag förstår det är det att uppmärksamma andra om som händer som är det viktiga.
http://chzmemebase.files.wordpress.com/2012/03/internet-memes-dont-be-this-girl2.jpg
http://chzmemebase.files.wordpress.com/2012/03/internet-memes-dont-be-this-girl2.jpg
Han sa ju klart och tydligt att han ville att hans lilla film skulle spridas för att göra omvärlden uppmärksam på vad som händer och deras arbete.
Jag tycker det är en viktig fråga att man visar vad som pågår utanför västvärlden, synd bara att USA enbart är intresserade av att "befria folket" i länder där det råkar finnas olja...
Nitrometan
2012-03-08, 13:55
Fast filmen handlar ju om "gamla nyheter" och om Sydsudan innan det blev fritt.
Fast filmen handlar ju om "gamla nyheter" och om Sydsudan innan det blev fritt.
Fast spelar det egentligen någon större roll? Budskapet om vad som händer i dessa länder sprids ju åtminstone, är antagligen miljoner med människor som inte ens har någon aning om hur verkligheten ser ut utanför sin egen comfort-zone. Jag tror nog att den enorma spridningen på internet bara i sej gör en hel del nytta i längden.
Är kony tillfångatagen redan? eller har han bara förflyttat sig? Är det enda som är old md filmerna datumen på dem?
Rellos_87
2012-03-08, 14:37
Han sa ju klart och tydligt att han ville att hans lilla film skulle spridas för att göra omvärlden uppmärksam på vad som händer och deras arbete.
Jag tycker det är en viktig fråga att man visar vad som pågår utanför västvärlden, synd bara att USA enbart är intresserade av att "befria folket" i länder där det råkar finnas olja...
Ingen olja i Uganda? :confused:
"Nyligen upptäcktes det olja vid Lake Albert området som uppskattas till mellan 400 miljoner upp till 2 miljarder tunnor. Denna upptäckt är utan tvekan den största landbaserade upptäckt i Afrika söder om Sahara på minst 20 år. " - http://www.swedishtrade.se/sv/vara-kontor/afrika/kenya/Narliggande-marknader/Uganda/
Ingen olja i Uganda? :confused:
"Nyligen upptäcktes det olja vid Lake Albert området som uppskattas till mellan 400 miljoner upp till 2 miljarder tunnor. Denna upptäckt är utan tvekan den största landbaserade upptäckt i Afrika söder om Sahara på minst 20 år. " - http://www.swedishtrade.se/sv/vara-kontor/afrika/kenya/Narliggande-marknader/Uganda/
Ahhaaaaa, nyheter för mig. Det förklarar varför USA plötsligt är så villiga att skicka trupper dit.
Jag uppfattade aldrig videon i det avseendet att man skulle donera pengar till en organisation ( bland miljoner andra ) utan mer det faktum att man idag med bredband och facebook knutit samman hela världen på ett sätt man aldrig gjort tidigare.
Ta t.ex revolterna i arabvärlden som var möjligt pga facebook/wikileaks. Jag är intresserad att veta hur det hade blivit annars.
Visst vill de tjäna pengar på det, man får inte vara dum, men jag måste säga att idéen är jäkligt smart, för om hela världen ( nästintill) är knuten till samma informationskanal kan inte en enda person gå anonym om denna uppmärksammas i densamma.
Flera krigsförbrytare under andra världskriget gick som sagt under jorden i sydamerika och hittades aldrig förrän flera decennier senare. Idag är detta i princip inte längre möjligt.
http://www.guardian.co.uk/world/us-news-blog/2012/mar/07/kony-2012-video-viral-invisible-children
Bra artikel
Skyll inte pa andra bara för att du själv inte har koll.
http://articles.cnn.com/2011-10-14/africa/world_africa_africa-obama-troops_1_obama-orders-south-sudan-central-african-republic?_s=PM:AFRICA
http://media.tumblr.com/tumblr_lz1pxfelXt1qfjjak.gif
Gabriel174
2012-03-08, 16:44
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/431250_247476552013897_227306634030889_530961_3711 64163_n.jpg
Mollestam
2012-03-08, 16:55
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/429756_10150591160252467_645467466_9249095_1715042 108_n.jpg
http://articles.cnn.com/2011-10-14/africa/world_africa_africa-obama-troops_1_obama-orders-south-sudan-central-african-republic?_s=PM:AFRICA
http://media.tumblr.com/tumblr_lz1pxfelXt1qfjjak.gif
Vem har jag skyllt vad på?! :S Skrev bara att den som har lust kan se och dela videon. :P
young_george
2012-03-08, 17:09
Vilka fler länder tycker du att dom ska "befria" och varför är det deras jobb?
Ahhaaaaa, nyheter för mig. Det förklarar varför USA plötsligt är så villiga att skicka trupper dit.
Får inte USA köpa deras olja redan?
BelowAverage
2012-03-08, 17:14
http://www.30bananasaday.com/forum/topics/joseph-kony?xg_source=activity
Vettigt folk med vettiga åsikter.
*popcorn*
askmehow
2012-03-08, 17:59
http://www.torontostandard.com/the-sprawl/kony-2012-scam-viral-video-visible-children
Vem har jag skyllt vad på?! :S Skrev bara att den som har lust kan se och dela videon. :P
Du beskyller USA (kollektivt?) för att inte hjälpa till av anledningen att Uganda inte har olja, när Obama nyligen skickat dit trupper för att hjälpa att ta fast honom.
Vilka fler länder tycker du att dom ska "befria" och varför är det deras jobb?
Får inte USA köpa deras olja redan?
Jag menar inte att det är USA:s jobb att befria alla jordens lidande människor, absolut inte. Jag menar helt enkelt bara att det kan vara bra att uppmärksamma västvärlden på vad som dagligen pågår i en del utvecklingsländer.
Just Uganda har jag ingen aning om, men alla arabländer som har olja säljer nog för att det det är bra för deras ekonomi, hade de låtit bli att sälja hade det varit märkligt. Ska försöka att inte spamma sönder den här tråden med en massa påhopp på USA. Men innan de går in och befriar folk i div länder kan de ju ta hand om de sina, Venezuela ska inte behöva gå in och rädda USA:s befolkning från att frysa ihjäl när det redan finns amerikanska bolag som går med enorma vinster. Jag vill inte gärna tro att de väljer att gå i krig på grund av länders oljeresurser. Men ett land med oljeresurser kan i framtiden bli ett hot och de vill då gärna ha ett politiskt försprång.
Själv hade jag ingen aning om att Uganda nyligen hittat olja fram till alldeles nyss och själva förnekar de ju självklart att det är därför de valt att skicka trupper just till Uganda. (http://www.newvision.co.ug/news/18504-us-denies-interest-in-uganda-oil.html).
BelowAverage
2012-03-08, 18:16
Jag menar helt enkelt bara att det kan vara bra att uppmärksamma västvärlden på vad som dagligen pågår i en del utvecklingsländer.
Jag har fått för mig att alla är ständigt medvetna om att det pågår krig, svält och naturkatastrofer i U-länder. Däremot verkar man sluta bry sig så snart saker tappar i nyhetsvärde, och sen när det blossar upp så här igen så bryr man sig en tid.
Tror du fått det lite om bakfoten om du tror att folk är omedvetna, vi väljer helt enkelt att inte göra något.
cirkelrak
2012-03-08, 18:17
Var inte just det där ett resultat av Invisible Childrens kampanj?
Var det? Källa?
Du inser att nyheten är från Oktober förra året?
Eller trodde du menade själva filmen men antar att du menar det dem gjort innan. Men har svårt att tro att de fått USA att skicka ner trupper med tanke på att ingen hört talas om dem förrän för några dagar sen.
luderlasse
2012-03-08, 18:30
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/420356_399663790047583_100000118976184_1654201_214 4451141_n.jpg
kopierar vad en skrev på facebook nyss då :)
"Alla ni som delar videon Kony 2012 och tjatar hål i huvudet på oss andra, ni är medvetna om att organisationen bakom filmen, Invisible Children, stödjer den Uganska armén samt Sudan People’s Liberation Army, som båda två blivit anklagade för både våldtäkter och plundringar?
Jag bara undrar.
På den bifogade bilden kan ni förresten se Invisible Childrens grundare posera tillsammans med ett gäng härliga soldater i redan nämnda Sudan People's Liberation Army, med vapen och hela köret.
Nästa gång, tänk till liiite innan ni börjar go bananas och tro på allt ni sett i en youtube-film. Eller vad vet jag..."
Tack för detta inlägget, tyckte att något kändes fel när jag såg filmen men ville inte gnälla.
Det är något med folk som åker ner till Subsahara afrika för att tvätta sitt fläckade samvete. Jag håller helt med dej, skänk pengarna där man vet att dom gör nytta.
filmjölk
2012-03-08, 18:54
Vad är det han Kony gjort för fel? Han adopterar fattiga barn och ger dem en utbildning, en framtid och något att kämpa för? Det är ju som Madonna för sjutton.
cirkelrak
2012-03-08, 19:13
Var det? Källa?
Du inser att nyheten är från Oktober förra året?
Eller trodde du menade själva filmen men antar att du menar det dem gjort innan. Men har svårt att tro att de fått USA att skicka ner trupper med tanke på att ingen hört talas om dem förrän för några dagar sen.
Jo jag menar att de har jobbat med det innan. I filmen tyckte jag de påstod att de var med och medverkade till att beslutet om att skicka trupper togs.
luderlasse
2012-03-08, 23:22
Vad är det han Kony gjort för fel? Han adopterar fattiga barn och ger dem en utbildning, en framtid och något att kämpa för? Det är ju som Madonna för sjutton.
haahahaha
http://cdn.memegenerator.net/instances/400x/15785509.jpg
http://cdn.memegenerator.net/instances/400x/15883871.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-AtMJWuYB0rk/T1fshuLlvTI/AAAAAAAAAhk/Kb_9zTdXMdg/s250/KONY.jpg
http://s17.postimage.org/lsndq819b/1331159566672.jpg
Jason Russell THE NAKED MELTDOWN Caught on Tape
http://www.tmz.com/2012/03/16/jason-russell-video-naked-meltdown-kony/
En dag leker miljontals västlänningar människorättskämpar genom att dela en film på facebook.
Nästa dag hittar någon något skumt i filmen och alla postar en "debunk"-film.
På den tredje dagen kommer någon på att det kan finnas olja i landet och USA blir skurk igen och alla världens problem blir återigen pga den amerikanska imperialismen.
Det känns som en vanlig cykel nu för tiden.
mjölk-dryck
2012-03-18, 18:34
Nu hade jag i och för sig hört om att det var fuffens med hela saken innan jag såg videon - och självklart har det spelat in - men något känns faktiskt fel videon rätt igenom. Det är liksom för ytligt eller naivt på något sätt, och då tar det ändå emot för mig att känna så.
7DO73Ese25Y
Word up (baserar åsikten på denna enstaka video :) )!
http://en.wikipedia.org/wiki/Jason_Russell
On March 15, 2012, Russell was detained by San Diego police and taken to a local hospital after allegedly vandalizing cars and making sexual gestures after removing his underwear.[12][13] According to a brief statement issued by Invisible Children, Russell was suffering from exhaustion, dehydration and malnutrition in the wake of the emotional toll of the media storm around Kony 2012.
Ehm... jahaja.
Länga man hörde nåt om Kony nu. Kan sakna det.
Machine Gun Preacher handlar ju till viss del om Kony.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.