Visa fullständig version : Skolmat kcal...?
Tjabbaooo. Det jag käkar i skolan har jag ingen aning om hur mycket kcal det är? Jag ligger på underskott nu så det är ganska viktigt... Jag kan ta lunchen idag som ett exempel. Jag tog, 2 friterade fiskpanetter ca 200g (tror det heter så), friterat på utsidan men bra fisk på insidan... hehe. + Lite potatis, ca 40g. Sen massa broccoli och bönor!
Har ingen aning hur jag ska veta hur mycket det innehåller? Finns ju ingen innehållsförteckning på maten liksom...
Ni som även käkar i skolan varje dag, hur gör ni? Kan ni alla maträtter i huvudet eller? :confused:
(Btw, kanske en dum dum fråga... men det är fan viktigt!)
Tjabbaooo. Det jag käkar i skolan har jag ingen aning om hur mycket kcal det är? Jag ligger på underskott nu så det är ganska viktigt... Jag kan ta lunchen idag som ett exempel. Jag tog, 2 friterade fiskpanetter ca 200g (tror det heter så), friterat på utsidan men bra fisk på insidan... hehe. + Lite potatis, ca 40g. Sen massa broccoli och bönor!
Har ingen aning hur jag ska veta hur mycket det innehåller? Finns ju ingen innehållsförteckning på maten liksom...
Ni som även käkar i skolan varje dag, hur gör ni? Kan ni alla maträtter i huvudet eller? :confused:
(Btw, kanske en dum dum fråga... men det är fan viktigt!)
Om du vet ungefär hur mycket du tog så är det ju bara att googla hur mycket fiskpanetter etc innehåller per 100g och räkna ut, eller har jag missat något?
Om du vet ungefär hur mycket du tog så är det ju bara att googla hur mycket fiskpanetter etc innehåller per 100g och räkna ut, eller har jag missat något?
Det har du rätt i... jag verkar vara för slö för att tänka själv... :smash:
mysglenn
2012-03-07, 16:31
låter som att du håller på att bajsa på dig, varför är detta viktigt du började väl träna för typ en månad sen?
höfta till med något, räkna med 700kcal per måltid bara för att vara på den säkra sidan.
låter som att du håller på att bajsa på dig
:laugh:
låter som att du håller på att bajsa på dig, varför är detta viktigt du började väl träna för typ en månad sen?
Bajsa på mig?... Jag vill börja bygga från lägre fettprocent.
höfta till med något, räkna med 700kcal per måltid bara för att vara på den säkra sidan.
Hur menar du då?
mysglenn
2012-03-07, 16:37
Hur menar du då?
du borde ha viktigare saker att tänka på än att ligga på kcal underskott och räkna kcal i skolmaten
längd och vikt?
var inte du 15år typ?
ja om du inte vet så better safe than sorry
iaf den som tutade i dig att du "ska" bygga från lägre kroppsfett får hjälpa dig att göra detta med att deffa i praktiken med skolmat etc.
du borde ha viktigare saker att tänka på än att ligga på kcal underskott och räkna kcal i skolmaten
''Viktigare saker''?
längd och vikt?
179-180
över 72
mysglenn
2012-03-07, 16:43
''Viktigare saker''?
179-180
över 72
göra läxor, vara med kompisar, träna, ha kul?
72kg ja då måste du deffa
seriöst, ta det lite piano, är det du har koll på och något som verkar säkert och lätt att räkna ut. Ät inte sås, gratänger etc, sånt är omöjligt att veta.
jag deffade/bantade när jag gick i gymnasiet utan att räkna, körde på sunt förnuft
Tanka "ShapeUp" appen om du har iPhone, sen ta typ fiskpinnar och skriv in hur mycket du åt.
Som jag idag på skollunchen, åt först 2 såna panerade fiskar, sen 5 små fiskbullar med panering och sen typ 75g stekt sill på det. Skrev in det som 300g fiskpinnar. =747 kcal
göra läxor, vara med kompisar, träna, ha kul? Jadå... varje dag.. *screwy*
seriöst, ta det lite piano, är det du har koll på och något som verkar säkert och lätt att räkna ut. Ät inte sås, gratänger etc, sånt är omöjligt att veta.
jag deffade/bantade när jag gick i gymnasiet utan att räkna, körde på sunt förnuft Käkar inga såser, men jag tror på det också. Sunt förnuft. Tycker det suger att räkna kalorier men visst, lite koll ska man ha.
Tanka "ShapeUp" appen om du har iPhone, sen ta typ fiskpinnar och skriv in hur mycket du åt.
Som jag idag på skollunchen, åt först 2 såna panerade fiskar, sen 5 små fiskbullar med panering och sen typ 75g stekt sill på det. Skrev in det som 300g fiskpinnar. =747 kcal
Låter bra, har dock en gammal skit mobil :hbang:
Säger som ditt användarnamn, Ät så mycket du orkar och lite till om du ska bygga muskler. Du väger 72 kg och ska deffa, Kommer ju inte bli mycket kvar av dig och du lär inte vara så fet nu heller.
Skit i kaloriräkning nu. Du kan få en bra kropp utan att räkna det.
Du kommer nog garanterat tröttna på gymmet om du tar allting för seriöst, slappna av lite, ät mycket och träna hårt så kommer du få bra resultat.
Om du verkligen vill räkna på detta så är det väl bra att du lär dig. Har inte sett dina andra trådar, tycker dock att du låter lite övernojig. Vill du ligga på underskott är det väl bara käka lite mindre, räkna på kcal mer noggrant hemma så kommer du också lära dig på ett ungefär hur många kcal det är i många livsmedel, brukar ju vara ganska basic stuff dom serverar i plugget?
Håller med mysglenn till en viss del, även om jag tycker han låter lite väl stroppig, "du är väl typ 15 år?" "du har väl typ bara tränat i en månad likzom?"..
Men whatevs, han har rätt i det han säger imo :)
Tråna hårt, ät bra käk och ha kul.
Säger som ditt användarnamn, Ät så mycket du orkar och lite till om du ska bygga muskler. Du väger 72 kg och ska deffa, Kommer ju inte bli mycket kvar av dig och du lär inte vara så fet nu heller.
Skit i kaloriräkning nu. Du kan få en bra kropp utan att räkna det.
Du kommer nog garanterat tröttna på gymmet om du tar allting för seriöst, slappna av lite, ät mycket och träna hårt så kommer du få bra resultat.
Jag har tränat i 2 månader, fått lite, lite massa men mer styrka. (Sl 5x5).
Men jag känner att jag inte vill ligga på överskott nå mer eftersom jag inte trivs i den fettprocent jag är i nu... ''Kommer inte bli nåt kvar av dig'', jag tränar som jag gjorde innan, käkar mindre kcal. Denna tråden kan låsas.. fått de svar jag ''behöver'', (lite dum tråd kanske).
mysglenn
2012-03-07, 18:12
Jag har tränat i 2 månader, fått lite, lite massa men mer styrka. (Sl 5x5).
Men jag känner att jag inte vill ligga på överskott nå mer eftersom jag inte trivs i den fettprocent jag är i nu... ''Kommer inte bli nåt kvar av dig'', jag tränar som jag gjorde innan, käkar mindre kcal. Denna tråden kan låsas.. fått de svar jag ''behöver'', (lite dum tråd kanske).
Jag menar inget illa heller, säger bara att många speciellt unga nybörjare, silar mygg men sväljer kameler i början.
Jag menar inget illa heller, säger bara att många speciellt unga nybörjare, silar mygg men sväljer kameler i början.
Om jag inte skulle vart nybörjare skulle jag inte blivit medlem på detta forum;)
Huhu, ''silar mygg men sväljer kameler''. Jag tror jag vet men är inte helt 100 på vad det står för, vad är det för talspråk? :)
mysglenn
2012-03-07, 19:02
Om jag inte skulle vart nybörjare skulle jag inte blivit medlem på detta forum;)
Huhu, ''silar mygg men sväljer kameler''. Jag tror jag vet men är inte helt 100 på vad det står för, vad är det för talspråk? :)
det betyder att man ser till smådetaljer men inte det stora hela
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.