Logga in

Visa fullständig version : Jag går inte ner i vikt.

Stopher
2012-03-07, 10:14
Hej.

Vill börja med att tillägga att jag tidigare under motivation av olika slag har lyckats gå ner flertalet gånger från ~85kg till 70-73kg
Viktökningarna har berott på olika skeden i livet där jag ätit dåligt och rört på mig för lite, och viktnedgångarna har jag tränat som en galning.
Jag vill försöka hitta lite balans i det jag gjort, för att gå ner i vikt, men ändå stanna där.

Dagens;
Vikt: 88kg
Längd: 173cm
Uppskattat kroppsfett enligt maskin på gym: 25-29%

Mitt problem är att jag inte kommer neråt på vågen.
Jag tränar 3x i veckan där jag kör ca 40 min styrketräning, á 2-split.
För att hela tiden rotera träningen så har jag lagt så att jag
Vecka1, tränar: Bröst-triceps-axlar två gånger, Rygg-biceps-mage en gång.
Och vecka2, vice versa.
Efter de passen så springer jag 20-25 min intervallträning med puls i arbetsläget på ~179, samt viloläge på runt 150/160.

Jag har vid förra defförsöket räknat kalorier, där total viktnedgång enligt alla beräkningar skulle vara 4958kcal på 3 veckor. När jag tränade mycket/rörde mig mycket så åt jag mer. Och hade en balans på oftast -500kcal, men ibland blev det även plus.

Kan jag verkligen lita på appen "Min räknare, Kaloriräknaren" där jag lägger in bl a allting jag gjort på en dag, allt ifrån att stå upp, vilket jag gör i butiken, till att köra bil?
Eller ska jag räkna ut mitt basala intag för sängliggandes och köra på det oavsett hur mycket jag tränar?

Jag vet att jag själv har svårt för kolhydrater. Stoppar jag väl i mig något, så slinker gärna mer ner.

Behöver hjälp utav någon som kanske har något bättre tips än jag själv verkar ha.

Kost i dagsläget:

Frukost:
2/3 skivor bröd med smör och skinka/salami.
3-4 dl mjölk.

alt. Whey80, 2 skopor, + 3dl mjölk + kalcium pyruvate.

Lunch:
Någon sorts kött med sallad, allt ifrån fläskfilé till räkor, beroende på vart jag är och vad som finns tillgängligt, men skippar gärna kolhydraterna annat än till frukost. Lite keso.

alt. Whey80, 2 skopor, + 3dl mjölk + kalcium pyruvate, + lite kött/keso.

Middag:
Kött + grönsaker. Keso

Mellanmål:
Keso, grönsaker, tonfiskburk.

Efter träning:
Whey80 + 3dl mjölk + L-Glutamin(5g)

Snacks som blir på kvällen när det väl blir:
Chokladkaka, kakor.. sötsuget som drar in på kvällarna.
Vill dock upplysa om att det inte är alltför ofta. Max 2gg/vecka.

Tips om förbättring någon?
Tack på förhand.

Vänliga hälsningar
Stopher

Hamsterkakan
2012-03-07, 10:15
Ät mindre, träna mer. Väldigt enkelt.

312
2012-03-07, 10:17
Du bör inte köra intervaller precis efter styrketräningen, konditionsträning hämmar muskeltillväxt.

OnT: Du ligger inte på kaloriunderskott, så du får helt enkelt äta mindre. Din kost säger ingenting eftersom du inte skriver hur mycket av allt du äter. "kött + grönsaker" kan vara 1kg kött eller 100g.

Läs hela den här: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

"Snacks som blir på kvällen när det väl blir:
Chokladkaka, kakor.. sötsuget som drar in på kvällarna.
Vill dock upplysa om att det inte är alltför ofta. Max 2gg/vecka."
Bara det där kan förstöra otroligt mycket. Om du ligger på kaloriunderskott alla dagar men överäter väldigt mycket dessa 2 "ätardagar" så kan du förstöra alla deffdagar som du haft.

mysglenn
2012-03-07, 10:18
skippa snasket på kvällarna

Glutamin är verklingslöst, seriöst, lägg ner det

bröd är en kaloribomb

Denniss
2012-03-07, 10:25

bröd är en kaloribomb

Carbzones bröd är lösningen på det problemet!

Stopher
2012-03-07, 10:26
Enligt min apps beräkning så anser den att jag ska äta 2500kcal / dag för att gå ner i vikt. Kan det verkligen stämma? Det känns som det är otroligt högt för att gå ner i vikt?? Den har ju inget kroppsfett inräknat där dock. Vad bör jag lägga mig på?

Denniss
2012-03-07, 10:32
Enligt min apps beräkning så anser den att jag ska äta 2500kcal / dag för att gå ner i vikt. Kan det verkligen stämma? Det känns som det är otroligt högt för att gå ner i vikt?? Den har ju inget kroppsfett inräknat där dock. Vad bör jag lägga mig på?

Räkna inte så mycket. Lägg dig på en 2000-2500kcal och utvärdera om några veckor. Har du inte gått ned, så är det för högt. Går du ner för snabbt, är det för lågt.

Stopher
2012-03-07, 10:36
Ät mindre, träna mer. Väldigt enkelt.
Absolut, är dock rädd att äta för lite, vilket jag gjort tidigare.
Det har resulterat i att jag inte orkat längre och istället har ätit så mycket jag kunnat proppa i mig för att kompensera.

Du bör inte köra intervaller precis efter styrketräningen, konditionsträning hämmar muskeltillväxt.

OnT: Du ligger inte på kaloriunderskott, så du får helt enkelt äta mindre. Din kost säger ingenting eftersom du inte skriver hur mycket av allt du äter. "kött + grönsaker" kan vara 1kg kött eller 100g.

Läs hela den här: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Har läst Grubs guide, det var via den jag försökte förra gången men misslyckades.

bröd är en kaloribomb

Så glutaminet gör ingenting? Har kört efter tips från Marcos Silva, stoppat i mig det han gör efter träning fast en light-version utav det. Dvs inget EAA eller Kolhydrater i shaken efter träning.

Carbzones bröd är lösningen på det problemet!
Prova det förut, men kunde verkligen inte få ner en macka utan att hulka hela tiden :P

Stopher
2012-03-07, 10:38
Räkna inte så mycket. Lägg dig på en 2000-2500kcal och utvärdera om några veckor. Har du inte gått ned, så är det för högt. Går du ner för snabbt, är det för lågt.

Men det låter ändå rimligt med 2000-2500?
Det känns som det är ganska högt, men det kanske det inte är?
Får prova ett par veckor och se.

Börjar dagen idag med whey80 iaf, 316kcal totalt med mjölk.

Mental
2012-03-07, 11:04
Mackorna på morgonen och snasket på kvällen hade jag skippat. Och om jag skulle köra seriöst hade jag fimpat alkohol och allt runt det med.

Sedan hade jag kostregistrerat, med t.ex. gratisvarianten av dietistxp.
Det här ska ju vara en förändring för livet, och inte bara ytterligare en bantnign, så därför skulle jag ge mig själv riktigt gott om tid, ingen beach2012stress alltså.

Jag hade sett till att ha fasta rutiner, dvs inte slarva med mat eller träning, varken mer eller mindre utan konstant ganska lika.

Jag hade lagt mig på exakt 2000kcal eller så nära jag kunde komma, och kört så en månad med vägning varje morgon och registrerin i t.ex. excel för att få en trendlinje.

Om det är i dietstart hade jag inte räknat vikten den första veckan pga vätskeförluster mm. Jag hade inte haft ätardagar, och jag hade inte försök vara duktig genom att äta ännu mindre vissa dagar.

Efter en månad på en fast träningsrutin och med ett fast energiintag hade jag utvärderat. och antingen minskat till 1800kcal, legat kvar på 2000 eller ökat till 2200 beroende på hur mina kurvor sett ut.

Det viktiga för mig är långsiktighet och fasta rutiner.

mysglenn
2012-03-07, 11:36
glutamin är det överlägset vanligaste aminosyran, den är dessutom icke- essentiell, finns varken studier eller logik som talar för att det är meningsfullt att inta glutamin separat.

det är som att ta ett par bitar druvsocker till en stor portion pasta...

bara för skojs skull, räkna ut hur mycket glutamin du får i dig på 30gram vasslepulver.

svantepung
2012-03-07, 12:36
Känns som att du är lite i samma situation som jag varit tidigare. Förra våren gick jag ner 20kg, men började känna mig nöjd och drack öl hela sommaren och sen började jag högskola. Nu har jag äntligen tagit tag i nedgången igen och jag har lärt av mina misstag.

Det ända är att intala dig varje dag är hur vill jag se ut? Sen se till att du gör allt för att nå dina mål. Gör du efter Grubs guide har jag svårt att se att man kan misslyckas. Allt handlar om vilja!

Stopher
2012-03-07, 13:24
Idag har jag bestämt mig och kört igång med deffen.
Har velat mellan bulk/deff, men känner att det här betyder mer för mig.
Återkommer med hur dagens kostschema såg ut.