handdator

Visa fullständig version : Kort fråga angående aktivitetsnivåvärde!

Deanmartin
2012-03-06, 23:53
När man ska skriva in värde för aktivitetsnivå, för att i sin tu beräkna hur mycket kcal man förbrukar per dag, så står det följande:

Lite eller ingen motion 1.2
Lätt motion (träning 1-3 dagar per vecka) 1.375

Jag kör bara styrketräning 3ggr/v (Stronglift 5x5). Rör mig knappt något om dagarna. Har jobbet 5min ifrån mig och jobbar från 8-17 där jag mest sitter still.

Ska jag verkligen skriva in 1.375 då? Skillnaden blir ju ganska stor i kalorier.

1.2 motsvarar 1383kcal per dag (för att uppnå en stabil viktnedgång).

1.375 motsvarar 1731kcal per dag (för att uppnå en stabil viktnedgång).

Vad tror ni? Ska jag skriva in 1.2 istället pga att jag utan tvekan rör mig mindre än de flesta arbetande människor?

luckyboi
2012-03-07, 09:16
Har också funderingar angående detta, vissa säger 1.2 vid väldigt stillasittande arbete, andra säger att 1.2 är nånting man ska räkna med om man är en sängliggande pensionär.

Vunnis
2012-03-07, 09:31
Formeln är inte exakt i alla fall så du får prova en siffra och utvärdera.

mommy
2012-03-07, 09:32
Sängliggande är 1,0.

1,2 vid stillasittande arbete och ingen träning.

Tycker du ska räkna med 1,3 i alla fall. Oavsett vad du räknar med så är formeln en grov uppskattning, så oavsett vad du räknar med är det ändå bara en fingervisning. Om det är rätt räknat ser du på vågen sen och justerar efter det.

powderdog
2012-03-07, 15:22
Har varit många trådar om det här på sista tiden, jag förstår inte riktigt varför. Ingen kan ge dig en exakt siffra, det är helt enkelt bara att göra en uppskattning och testa. Går du ner mer/mindre än vad du beräknat, så höj/sänk aktivitetsfaktorn och testa igen. Svårare än så är det inte. Det är inte direkt som så att man kan "förstöra" något på en vecka.

Glhf

Sheogorath
2012-03-07, 15:39
För att ge ett exempel på hur trubbig formeln är så har jag ett måttligt aktivt arbete, tränar styrka 3 ggr / vecka + spinning 1 ggr / vecka och behöver ange en aktivitetsfaktor på drygt 1,9 för att formeln ska stämma på mig.

Alltså: väga och mäta is king. Formel is not.