Visa fullständig version : "Deffa?"
smackthat
2012-03-06, 22:06
Hej, har inte riktigt förstått uttrycket deffa komplett än, har läst massor av tråder där det skrivs om att gör av med mer kalorier än vad man tar in.
Till exempel detta: "Så om du gör av med 2000 kalorier och stoppar i dig 2500 så kommer du inte bli deffad. Du måste göra av med mer än du stoppar i dig."
Tolka mig inte som en komplett idiot men det här får mig att tro att man ska gå ut och springa några mil tills man har förbränt 2000 kalorier så att man endast få ett intag av 500 kalorier. Vore vänligt om jag fick en klar förklaring :) Ja, kanske en anledning till varför jag undrar detta, känner att jag behöver minska fettmängden, framhäva musklerna och då göra en så kallad deffning. Jag är endast 14 år men det bör väll inte vara några problem?
Det jag har förstått av deffning är att man bör ligga på ett kalori underskott och äta fler och mindre portioner samt 2-3g protein per kg kroppsvikt. Rätta mig gärna om jag har fel.
Träningen är också något som jag undrar om medans man deffar, ska man träna som man brukar, styrka eller fokusera på kondition? Är det möjligt att behålla det mesta av muskelmassan under deffning, man vill ju inte förlora sina muskler som man försöker framhäva om ni förstår hur jag menar *flex* ;).
Kan ni lägga upp ett exempel på hur en dags måltid kan se ut?
Om det spelar någon roll så är jag ca 164cm lång och ca 64kg tung.
vicarious
2012-03-06, 22:12
Hej, har inte riktigt förstått uttrycket deffa komplett än, har läst massor av tråder där det skrivs om att gör av med mer kalorier än vad man tar in.
Till exempel detta: "Så om du gör av med 2000 kalorier och stoppar i dig 2500 så kommer du inte bli deffad. Du måste göra av med mer än du stoppar i dig."
Tolka mig inte som en komplett idiot men det här får mig att tro att man ska gå ut och springa några mil tills man har förbränt 2000 kalorier så att man endast få ett intag av 500 kalorier. Vore vänligt om jag fick en klar förklaring :) Ja, kanske en anledning till varför jag undrar detta, känner att jag behöver minska fettmängden, framhäva musklerna och då göra en så kallad deffning. Jag är endast 14 år men det bör väll inte vara några problem?
Det jag har förstått av deffning är att man bör ligga på ett kalori underskott och äta fler och mindre portioner samt 2-3g protein per kg kroppsvikt. Rätta mig gärna om jag har fel.
Allting du gör förbrukar energi. Det kostar flera hundra kalorier per dygn bara för att hålla igång dina organ i kroppen. Man har något som kallas för basalmetabolism. http://sv.wikipedia.org/wiki/Basalmetabolism
Träningen är också något som jag undrar om medans man deffar, ska man träna som man brukar, styrka eller fokusera på kondition? Är det möjligt att behålla det mesta av muskelmassan under deffning, man vill ju inte förlora sina muskler som man försöker framhäva om ni förstår hur jag menar *flex* ;).
Kan ni lägga upp ett exempel på hur en dags måltid kan se ut?
Om det spelar någon roll så är jag ca 164cm lång och ca 64kg tung.
Fokusera på styrketräning. Konditionsträna om du vill men det är inget krav.
Tokruska
2012-03-06, 22:13
Här ser du mitt dagsintag.. (jag äter mindre än jag förbrukar alltså hamnar jag på ett underskott -> jag går ner i fett -> musklerna blir definerade.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=178477&page=15
smackthat
2012-03-06, 22:26
Tack för svaren, det här är fortfarande oklart för mig om vad som menas med att hamna på underskottet, om man använder denna metoden 66.5 + (13.75 x 64) + (5.003 x 164) - (6.775 x 14) och gånger då med vi säger 1.6 (1766,992-94,85=1672,142: 1672,142*1,6~2675 kalorier. Då blir mitt dagliga intag för att stå still i vikt 2675 kalorier, korrekt? Och för att då hamna i underskott så skall jag endast stoppa i mig mat så jag hamnar runt 2000 kalorier per dag, då hamnar jag på ett underskott. Har jag förstått detta rätt nu :)?
Tack för svaren, det här är fortfarande oklart för mig om vad som menas med att hamna på underskottet, om man använder denna metoden 66.5 + (13.75 x 64) + (5.003 x 164) - (6.775 x 14) och gånger då med vi säger 1.6 (1766,992-94,85=1672,142: 1672,142*1,6~2675 kalorier. Då blir mitt dagliga intag för att stå still i vikt 2675 kalorier, korrekt? Och för att då hamna i underskott så skall jag endast stoppa i mig mat så jag hamnar runt 2000 kalorier per dag, då hamnar jag på ett underskott. Har jag förstått detta rätt nu :)?
Stoppar du i dig mat som motsvarar 2000kcal så kommer du då ligga på ett kaloriunderskott på 675kcal vilket motsvarar en viktminskning på 1kg var 11-12 dag.
smackthat
2012-03-06, 22:36
Några tips på någon smidig mat som man kan ta till mellanmål som innehåller mycket proteiner under tiden man ligger på underskott. Att hålla koll på kalorierna måste vara tufft, hur gör ni? Jag menar om man äter hemma kan man ju lätt kolla upp vad maten innehåller, kanske inte väga den direkt men få en bild på ungefär. I skolan är det ju annat, där står det ju inte någon direkt skylt som lyder "230kcal/100g, 5protein/100g" osv.
Några tips på någon smidig mat som man kan ta till mellanmål som innehåller mycket proteiner under tiden man ligger på underskott. Att hålla koll på kalorierna måste vara tufft, hur gör ni? Jag menar om man äter hemma kan man ju lätt kolla upp vad maten innehåller, kanske inte väga den direkt men få en bild på ungefär. I skolan är det ju annat, där står det ju inte någon direkt skylt som lyder "230kcal/100g, 5protein/100g" osv.
Tja! Jag är också ung som du, 15...
Jag har lärt mig mycket av snubbarna här på kolo så jag delar med mig av informationen. Kvarg åt jag för första gången idag, det är skit bra... inte så jätte mycket kalorier men mycket protein! Kyckling är också grymt! Jag ligger själv på deff nu och det känns ok. Man känner sig hungrig ofta men det går bra.
Jag funderar också över skolmaten, jag vette fan heller vad allt innehåller liksom... Jag mäter kalori intaget någorlunda hemma men det blir en del på känn. Började i söndags så ska kolla nästa söndag om det hänt nåt :)
Men äta mat med mycket protein, men med låga kalorier! :D
Om man räknar kalorier så lär man sig ganska snabbt vad vissa ingredienstyper generellt sett innehåller och man kan göra ganska hyfsade gissningar.
Sedan så är de flesta också äldre än gymnasieåldern så det är inte lika vanligt att man äter skolmat.
smackthat
2012-03-06, 23:23
Så här har jag tänkt mig om hur de kommande veckerna eller månaderna kommer att se ut, tiden beror väll på hur det går. :)
Träning
mån: boxningsträning
tis: vila
ons: boxning
tors: boxning
fre: kondition, kroppsstyre träningar såsom armhävningar
lör: vila
sön: samma som fredag
En normal dags måltider kommer att försöka hålla runt 1900-2000kalorier (775-675 underskott) skulle kunna se ut så här:
Frukost
Lunch i skolan
Middag före träning
Kvällsmat efter träning.
Räcker måltiderna till på en dag, blir det lagom träning under deffning eller är jag i behov av någon mer specifik träning? Och man kommer väll antagligen inte att klara av lika mycket på träningarna som man brukar?
Antar att det kommer att bli tufft att gå ner 700kalorier per dag när man är van vid så pass mycket, iallafall första veckan?
Just nu ser jag det som en omöjlighet att få i sig cirka 190g protein per dag om man säger att 100g kyckling innehåller 21g protein och 120g kcal så får man trycka i sig cirka 900g kyckling vilket motsvarar nästan 1000kcal. Har ni något smart sätt att fördela proteinen under dagen, rekommendera gärna livsmedel som innehåller mycket protein.
En normal dags måltider kommer att försöka hålla runt 1900-2000kalorier (775-675 underskott) skulle kunna se ut så här:
Frukost
Lunch i skolan
Middag före träning
Kvällsmat efter träning.
Räcker måltiderna till på en dag, blir det lagom träning under deffning eller är jag i behov av någon mer specifik träning? Och man kommer väll antagligen inte att klara av lika mycket på träningarna som man brukar?
Det är inte antalet måltider per dag som avgör om du går ner eller inte, det är hur mycket kalorier du äter. Sen om du äter 1900-2000 kalorier på 2, 3 eller 4 måltider spelar mindre roll.
smackthat
2012-03-06, 23:44
Det är inte antalet måltider per dag som avgör om du går ner eller inte, det är hur mycket kalorier du äter. Sen om du äter 1900-2000 kalorier på 2, 3 eller 4 måltider spelar mindre roll.
Kanske uttryckte mig lite fel i inlägget, tänkte mest på om man tar flera mål istället för endast 2-3 per dag så minskar nog suget :)
Kanske uttryckte mig lite fel i inlägget, tänkte mest på om man tar flera mål istället för endast 2-3 per dag så minskar nog suget :)
Du får väl prova dig fram, det är högst individuellt. Jag trivs bäst med 3 mål per dag utan mellanmål, då blir jag minst sugen och frestad - andra vill äta var tredje timme.
Knatcharn
2012-03-07, 13:43
Några tips på någon smidig mat som man kan ta till mellanmål som innehåller mycket proteiner under tiden man ligger på underskott.
Citerar King_Grub ur "Deff - en guide." (Finns här http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881)
"Bra protein hittar du i rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka, kassler, lövbiff, mager mjukost, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingbröst, keso, kesella, grynost, bland många andra källor."
Tips från mig är makrill i tomatsås (på konserv, lägg på rostat bröd/knäcke), Keso med lite örtsalt (funkar jättebra som sås/röra till det mesta också), Kvarg (Med en skvätt mjölk och fun light, börja sleva!) och såklart vassleprotein i pulverform (I folkmun proteinshake).
smackthat
2012-03-07, 15:53
Tack för svaren och, tipsen på protein produkterna @Knatcharn
Idag var första dagen med ett mål på att ligga runt 1900 kalorier per dag, så här såg det ut.
Frukost: Äpple, macka med keso - ca 170kcal
SkolLunch: 3 potatisar, 3 stekta fläskbitar(små), 1 slev löksås - ingen aning hur många kcal det kan vara..
Inan träningen(om 1,5timme): cornflakes+mjölk, macka+keso - ca 580 kcal
Om jag uppskattar Lunchen som ungefär 900kcal, ? Så har jag än så länge stoppat i mig idag 1650kcal vilket betyder att jag har 250 till godo efter träningen. Undra vad man kan hitta på för något på 250kcal som mättar lagom :)
Ett tips är ju att lägga upp måltiderna på ungefär lika kcal. Jag brukar köra på 400-600 kcal till lunch och middag, något lägre till frukost och än mindre till mellanmål. Att behöva svälta sig vissa perioder på dygnet gör ju att det blir svårare att hålla dieten. Hellre en jämn mättnadskänsla.
Sedan, prioritera proteinet framför kolhydraterna. Optimalt är 2g protein per kg kroppsvikt.
abstract
2012-03-07, 16:19
Ett tips är ju att lägga upp måltiderna på ungefär lika kcal. Att behöva svälta sig vissa perioder på dygnet gör ju att det blir svårare att hålla dieten.
Högst individuellt, jag kör mitt race precis tvärt om. Minimalt intag under arbetstid för att kunna gå loss fritt på kvällen. Känslan av att kunna äta sig proppmätt en gång överstiger lätt känslan av flera småmål. För mig.
Högst individuellt, jag kör mitt race precis tvärt om. Minimalt intag under arbetstid för att kunna gå loss fritt på kvällen. Känslan av att kunna äta sig proppmätt en gång överstiger lätt känslan av flera småmål. För mig.
+1
Numera, när jag förstått att en stor frukost inte alls är det bästa för hälsan, så har jag börjat äta efter den hunger jag egentligen alltid haft naturligt, och den är större ju längre tid som gått på dagen. Att följa hungern gör mig piggare och gladare. Synd att det skulle ta runt 25 år innan man kunde börja äta mer naturligt (iaf utan dåligt samvete) :P
Passar det bättre, visst, men han uttryckte det ju inte så. Han käkade bra mycket till lunch och mellanmål och behövde svälta sig på kvällen. Men funkar det för han så, ok... Jag själv känner också att jag kan spara in lite på dagen för att äta på kvällen, men inte tvärtom, det är inte hållbart i längden.
Frukost: Äpple, macka med keso - ca 170kcal
SkolLunch: 3 potatisar, 3 stekta fläskbitar(små), 1 slev löksås - ingen aning hur många kcal det kan vara..
Inan träningen(om 1,5timme): cornflakes+mjölk, macka+keso - ca 580 kcal
Om jag uppskattar Lunchen som ungefär 900kcal, ? Så har jag än så länge stoppat i mig idag 1650kcal vilket betyder att jag har 250 till godo efter träningen. Undra vad man kan hitta på för något på 250kcal som mättar lagom :)
Det lät rätt mycket för 3 potatisar och några fläskbitar.
Testa väga 3 normalstora potatisar hemma och kolla upp näringsvärde för fläskbitarna också på tex www.raknakalorier.se
Du vill inte göra misstaget av att ligga på ett alldeles för stort underskott
smackthat
2012-03-08, 07:45
Det lät rätt mycket för 3 potatisar och några fläskbitar.
Testa väga 3 normalstora potatisar hemma och kolla upp näringsvärde för fläskbitarna också på tex www.raknakalorier.se
Du vill inte göra misstaget av att ligga på ett alldeles för stort underskott
Vad kan det få för konsekvenser? ;)
Att muskler är en del av det som försvinner, inte bara fett.
smackthat
2012-03-08, 09:21
Att muskler är en del av det som försvinner, inte bara fett.
Hur stort kaloriunderskott är kvinnor för att göra av med för mycket Muskle?
Hur stort kaloriunderskott är kvinnor för att göra av med för mycket Muskle?
Det beror helt på hur mycket fett man har på kroppen. Ju mer fett, desto större underskott kan man ligga på utan att förlora muskler. Man brukar ju säga -500 kcal/dag som en rekommendation om man inte är väldigt överviktig.
Springer
2012-03-08, 09:58
Trevlig tråd med bra tips! En utelunch på jobbet brukar jag skatta till 800 kcal, då lägger de upp. Tar man fisken och skippar den oftast feta såsen, så blir det närmare 600 kcal. Tyvärr har jag ofta inte den disciplinen. ;)
120-140 gram fisk eller kött brukar det vara.
Samt att du blir onödigt hungrig och inte står ut med dieten i längden. Att du gör snedsteg och frossar i godis eller liknande som kompenserar och överkompenserar för det för stora underskott du hållt de senaste dagarna.
Du blir seg och trött och presterar dåligt vilket ytterligare kan spä på förlusten av muskelmassa utöver vad själva kaloriunderskottet gör. Och händer det så är det inte längre en "deff" utan en bantning.
smackthat
2012-03-08, 17:00
Samt att du blir onödigt hungrig och inte står ut med dieten i längden. Att du gör snedsteg och frossar i godis eller liknande som kompenserar och överkompenserar för det för stora underskott du hållt de senaste dagarna.
Du blir seg och trött och presterar dåligt vilket ytterligare kan spä på förlusten av muskelmassa utöver vad själva kaloriunderskottet gör. Och händer det så är det inte längre en "deff" utan en bantning.
Tack, få be mattanterna att sätta upp vad sliten innehåller ;) blir så svårt att gissa kan bli flera 100 mindre om man gör det?
kände även att jag blev frustrerad lätt på träningen igår antar att det beror på att det tar första dagen med ett ordentligt underskott, ca 800
smackthat
2012-03-08, 20:45
Behöver lite hjälp med att räkna ut mitt dagliga behov av kalorier.. så här fick jag det till.
Män: 66.5 + (13.75 x 63) + (5.003 x 164) - (6.775 x 14) =1848,092
Sen mellan 1,2-2,0 valde jag 1,7 kan det vara rimligt med 3 boxnings träningar i veckan + 2 egna pass?
Iallafall 1848,092*1,7=3142.
Det låter som en väldigt hög siffra i mina öron, igår åt jag ca 1800 kalorier, och idag runt 1900 kanske lite mer, och så kom jag på att när jag tränar förbränner jag väll runt 500 iallafall, då blir det ju inte alls högt?.. Ser ut som att jag får öka med kalorier rejält för att inte tappa för mycket muskelmassa?
Känner också att jag inte får i mig tillräckligt med protein under en dag (ca 150g) genom att äta en frukost som består av t.ex flingor, mjölk, skolmaten kanske någon macka med keso inan träning och något lätt efter träningen som frukt, macka. Har verkligen inte tid för att ställa mig och laga någon protein rik mat såsom kyckling.
Knatcharn
2012-03-09, 14:20
Spara gärna in lite mer under dagen istället så att du får mycket mat efter träningen för återhämtningens skull.
Pretorian
2012-03-09, 15:23
Har verkligen inte tid för att ställa mig och laga någon protein rik mat såsom kyckling.
Jag har inte läst hela tråden men det låter som en svår deff om du inte tar dig tid att laga proteinrik mat. Eller har jag missat något? (Kanske ska läsa hela tråden ändå... men "har inte tid")
Knatcharn
2012-03-09, 15:53
Jag har inte läst hela tråden men det låter som en svår deff om du inte tar dig tid att laga proteinrik mat. Eller har jag missat något? (Kanske ska läsa hela tråden ändå... men "har inte tid")
Håller med, det krävs en del för att lyckas. Att laga mat är en av sakerna :) Det är inte mycket tid om du tänker efter TS.. du kan laga storkok och ha för hela veckan.
smackthat
2012-03-09, 22:27
Tips på någon enkel maträtt som inte tar alldeles för lång tid som är enkel att tillaga?
abstract
2012-03-10, 08:02
Tips på någon enkel maträtt som inte tar alldeles för lång tid som är enkel att tillaga?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=179449
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.