handdator

Visa fullständig version : Vad är manligt?

JJOHANSSON
2012-03-06, 21:55
Inspirerad av erik och mackans nya program.

Jag är en typisk redneck älskare, en man ska vara stark, jaga och laga sin mat (helst över öppen eld). En man ska kunna allt och inte vara beroende av någon annan. Behöver jag en ny vägg hemma i huset då bygger jag en vägg, är bilen trasig då lagar jag den etc.

Vad är egentligen manligt/omanligt enligt dig?

mysglenn
2012-03-06, 21:57
kroppsbehåring, lagom med underhudsfett (ca 18%) och mängder med muskler och stark som en oxe.

askmehow
Bodybuilding. Manligt, men ändå inte.

Sparven från Minsk
Skägg o valkar i händerna

Kwon
2012-03-06, 22:00
Blir inte manligare än Don Frye alternativt Putin
fNfnVtMeI84

Don Frye on marriage
uhnXKi_Axy8

Don Frye on Wanderlei (this one is very emotional)
qg1tJeis_0o

mangemani
2012-03-06, 22:06
det är ett speciellt utseende enligt mig, vissa får det och vissa får det tyvärr aldrig.
ett gott exempel är m j fox, han har haft det där pojk utseendet under hela sitt liv och har aldrig vuxit ifrån det och människan är väl uppåt 40-50 vid det här laget, likaså den där som gör rösten för chris i family guy och har spelat med i buffy the vampire slayer, ser ut som en liten pojke men är ändå uppåt 40 år han med.
manliga drag i ansiktet och manlig kropp(och det behöver nödvändigtvis inte vara muskler inblandade).

Olegh
2012-03-06, 22:10
Skägg och snåpp är typiskt manliga attribut. Resten är.. individuellt. Jag ogillar att folk ska begränsas av stereotyper, även om det finns vissa egenskaper jag inte finner särskilt charmerande vare sig hos män eller kvinnor. Ibland än mindre hos det ena könet än det andra.

stridis
2012-03-06, 22:14
kroppsbehåring, lagom med underhudsfett (ca 18%) och mängder med muskler och stark som en oxe.

Det är väl kvinnor som har så mycket kroppsfett.:confused:

TREX
2012-03-06, 22:16
th1rHpmze5s

Respekt och HD, det är manligt det.

mysglenn
2012-03-06, 22:17

jag menar givetvis att man inte ska ha magrutor ;) bögigt

Thelvino
2012-03-06, 22:18
Skägg och snåpp är typiskt manliga attribut. Resten är.. individuellt. Jag ogillar att folk ska begränsas av stereotyper, även om det finns vissa egenskaper jag inte finner särskilt charmerande vare sig hos män eller kvinnor. Ibland än mindre hos det ena könet än det andra.

:thumbup:

stridis
2012-03-06, 22:20
jag menar givetvis att man inte ska ha magrutor ;) bögigt

Det är fjolligt att ha antydan till saggpattar.

hanushans
2012-03-06, 22:24
Jag undrar mest hur män talar. I senaste avsnittet av Walking Dead sa Dayle eller vad han heter till Shane typ "Lets talk as men". Men sen fortsatte de prata likadant.

TREX
2012-03-06, 22:25
Jag undrar mest hur män talar. I senaste avsnittet av Walking Dead sa Dayle eller vad han heter till Shane typ "Lets talk as men". Men sen fortsatte de prata likadant.

Okomplicerat och rakt på sak.

L2310
2012-03-06, 22:26
Händig, stark, tillräckligt stor för att man som tjej ska känna sig liten och kunna fånga och tillaga sin egen (och min) mat om man är vilse i vildmarken (alt. campar för en manlig karl går inte vilse). Har ni det så har ni mig runt lillfingret! *cupid*

Sherman
2012-03-06, 22:27
http://crackbillionair.files.wordpress.com/2010/10/don.jpg

mysglenn
2012-03-06, 22:31
Det är fjolligt att ha antydan till saggpattar.

absolut :-)

Kwon
2012-03-06, 22:33
Oh, we doin' (spinning shit) movie-characters and actors now?

Clint Westwood
http://www.arnadal.no/film/actors/images/eastwood_clint_training.jpghttp://geektyrant.com/storage/2011-post-images/eastwood.jpg?__SQUARESPACE_CACHEVERSION=1330445507 568

Sean C
http://a3.ec-images.myspacecdn.com/images02/103/8af64b62781244f4834b74a191fc582c/l.jpg3FgMLROTqJ0

Kwon
2012-03-06, 22:33

Dale

To talk as men
9UiUsA_4fC0

TREX
2012-03-06, 22:37

Om du menar hur det ska låta så skulle jag svara Eastwood,

tBeYB6RRQ5c

Tricklew
2012-03-06, 22:39
Fetma och en extremt överdriven machoattityd.

Så med andra ord, en korsning på en styrkelyftare och kroppsbyggare.

mysglenn
2012-03-06, 22:40
när en tjej beskriver en som en björn, ja då är man på god väg =)

TREX, är det du på bilden? Min flickvän undrar...

mysglenn
2012-03-06, 22:41
när en tjej beskriver en som en björn, ja då är man på god väg =)

TREX, är det du på bilden? Min flickvän undrar...

Kwon
2012-03-06, 22:43

To Talk as Men, 1:32
HrMzJrLdu_Y

kottovic
2012-03-06, 22:44
En riktig man.

l44f0SbQ_0A&feature=related

Puryeah
2012-03-06, 22:51
Vara tränad (så man _åtminstone_ inte är smalfet, spinkig eller fet)
Ha bra stil, tänker hyfsad kunskap inom kläder (framför allt kostymer och allt som hör till), klockor etc.
Inte klaga på småsaker
Skägg, typ http://zachsweets.com/wp-content/uploads/2012/02/ryan-reynolds.jpg
Vara relativt händig, inte behöva ta bilen till verkstaden för småsaker

Någon postade en bild på Don Draper i Mad Men, klockrent exempel!

young_george
2012-03-06, 22:58
Modig, intelligent, skapande, inte rädd för att syna sig själv och världen.

Carl Jung, Terence McKenna och Leo Tolstoy är bra exempel.

Har noll att göra med utseende, stil och andra attribut som neurotiska samhällen använder som måttstock.

rememberence
2012-03-06, 23:01
ZwYbiZwbkuY

Nuff said...

hanushans
2012-03-06, 23:07
To Talk as Men, 1:32

Åh inte den, stackars man :)

TREX: Shane är inte rak, han konspirerar rätt mycket.

TREX
2012-03-06, 23:10
Manlig

http://4.bp.blogspot.com/_N8DqB59SAhE/TUm03HV9qFI/AAAAAAAABn8/9Qd2ZAVrraY/s1600/Gustav+II+Adolf.jpg

LeBron
2012-03-06, 23:18
7VKAggGisCc&feature=related

L-Sami
2012-03-06, 23:21
-Muskelmassa
-Stark i knäböj, bänkpress och marklyft :D
-Go mot sin tjej
-Självständig
-Självförtroende
-Basröst

frozzon
2012-03-06, 23:21
clintan.

Tricklew
2012-03-06, 23:23

Har noll att göra med utseende, stil och andra attribut som neurotiska samhällen använder som måttstock.

+1.

Förväntar mig att resten av tråden fylls av homoerotiska bilder och klipp på män, true homo.

Kwon
2012-03-06, 23:25
Just in time with Tricklevs post.

Manu Bennett (Crixus) (somewhat homo)
http://www.bodybuilding.com/fun/images/2010/muscfit_april2010cover.jpg
http://cdn.images.1.ranker.com/user_node_img/6402/1000195988/full/7-fights-photo-u6.jpg
http://www.dvdactive.com/images/reviews/screenshot/2011/8/spartacusbdcap3_original.jpg

Olegh
2012-03-06, 23:26

Tveklöst trevliga egenskaper, men var är det manliga? Du skulle lika gärna kunna ha beskrivit egenskaper du värdesätter hos en flickvän.

young_george
2012-03-06, 23:34
Tveklöst trevliga egenskaper, men var är det manliga? Du skulle lika gärna kunna ha beskrivit egenskaper du värdesätter hos en flickvän.

Det skulle man ju även kunna säga om stark, händig och skäggig, om man nu har de preferenserna hos sin flickvän?

312
2012-03-06, 23:34
Jag är en typisk redneck älskare, en man ska vara stark, jaga och laga sin mat (helst över öppen eld). En man ska kunna allt och inte vara beroende av någon annan. Behöver jag en ny vägg hemma i huset då bygger jag en vägg, är bilen trasig då lagar jag den etc.

Era kommentarer summerade det hela ganska bra. Omanligt: Hipsters på 50kg med fejkglasögon. Ryser.

Olegh
2012-03-06, 23:44
Det skulle man ju även kunna säga om stark, händig och skäggig, om man nu har de preferenserna hos sin flickvän?

Den som föredrar en skäggig flickvän vill jag prata allvar med, men absolut. Det var elakt av mig att citera just ditt inlägg. Men det var inte mycket till förklaring varför just de egenskaperna skulle vara specifikt manliga.

Eller det kanske inte finns mer logik bakom det hela än att du tycker det och att det är din personliga åsikt.

Visserligen belyser det bara andemeningen jag försökte förmedla i mitt första inlägg, att det är meningslöst att definiera "manligt" eftersom det inte finns något sånt. Det är alltför flytande. Vad du (och andra i tråden) plitar ner är alltså snarare beskrivningar på "bra egenskaper hos en man", snarare än vad som är manligt. (Fast vilka bra egenskaper hos en man skulle inte vara det hos en kvinna?)

luderlasse
2012-03-06, 23:45
JvltzwkUEEA

Alternativt muskler, kampsport, vapen...

JJOHANSSON
2012-03-06, 23:49
Den som föredrar en skäggig flickvän vill jag prata allvar med

Haha :D

En man ska inte följa modet, det gör kvinnor. Nu säger jag inte att han ska gå runt i sina skogshuggarskjortor, boots och slitna gamla jeans utan att han ska ha sin egen stil, inte köpa kläder som han inte är bekväm i bara för att en kille på stan har samma kläder.

Kalsonmodeller är inte manliga, hur mycket man än vill se ut som en.

hanushans
2012-03-06, 23:49
Den som föredrar en skäggig flickvän vill jag prata allvar med, men absolut. Det var elakt av mig att citera just ditt inlägg. Men det var inte mycket till förklaring varför just de egenskaperna skulle vara specifikt manliga.

Eller det kanske inte finns mer logik bakom det hela än att du tycker det och att det är din personliga åsikt.

Visserligen belyser det bara andemeningen jag försökte förmedla i mitt första inlägg, att det är meningslöst att definiera "manligt" eftersom det inte finns något sånt. Det är alltför flytande. Vad du (och andra i tråden) plitar ner är alltså snarare beskrivningar på "bra egenskaper hos en man", snarare än vad som är manligt. (Fast vilka bra egenskaper hos en man skulle inte vara det hos en kvinna?)

Jag håller med dig. Om man tänker sig manligt som något positivt kommer de egenskaperna man väljer som manliga lika väl passa som kvinnliga.

Matsa
2012-03-07, 00:09
Att kunna jaga sin egen mat och reparera saker tycker jag är manliga egenskaper men eftersom en man inte bör vara bortkommen i alltför många situationer så tycker jag även att en viss stil och förmåga att föra sig är bra egenskaper. Mixa James Bond, Don Frye och Zeb Macahan så får du förmodligen ett rätt manligt resultat. En stenhård jävel med finess som kan spåra en brunbjörn i en vecka, slå ihjäl den med sina bara händer, släpa hem den genom ett bottenlöst kärr och efter allt detta ser fortfarande byxorna nypressade och slipsen nyknuten ut. Givetvis kan han även tillreda den men något får kärringen fan göra själv.

När det gäller fysiken så kan lite högre kroppsfett vara manligt under förutsättning att man har styrka och muskelmassa nog för bearmode. Är man bara halvstark och gubbfet så vore det förmodligen bättre att vara rippad, hur manligt är det att väga 100+ trots att man inte skulle ha en suck mot lättviktsjuniorer liksom?

Helst ska man dock inte bry sig för mycket om sin fysik, det är suspekt.

TREX
2012-03-07, 00:32
Ni som svarar jagar, menar ni då jaga som i jaga med gevär? För det känns ju ganska "enkelt" i jämförelse med egentillverkade vapen eller fällor.

Jaga med gevär kan ju en liten flicka göra.

C.E.J.
2012-03-07, 00:34
Jaga med gevär kan ju en liten flicka göra.

Så talar en riktig karl!

Spartansk
2012-03-07, 00:35
Oh, we doin' (spinning shit) movie-characters and actors now?

Karl-Oskar Nilsson.
Crocodile Dundee.
McGyver.
Han i Braveheart.

Svårt att överträffa ovanstående kvartett.

TREX
2012-03-07, 00:39
Karl-Oskar Nilsson.
Crocodile Dundee.
McGyver.
Han i Braveheart.

Svårt att överträffa ovanstående kvartett.

Bruce Willis som John McClane från Die Hard filmerna vill jag addera till listan.

Öm mot sin kvinna, stenhård mot sina fiender!

Påhittig (Tejpar fast vapnet på ryggen i slutscenen där), kunnig (Kan hantera massa olika typer av vapen, både pistoler och hel-automatiska historier) och uppfinningsrik (Gör bomber och saker).

EkarN
2012-03-07, 00:57
Så mycket alphamale i ett klipp är svårt att slå:

HyWf8EoeksA&feature=related

burkmannen
2012-03-07, 02:01
Ett tätt jävla skägg med starka ansiktsdrag och grova underarmar/händer.

J.V
2012-03-07, 03:44
Att bry sig om vad som anses manligt och omanligt är ganska omanligt.

JoHannibal
2012-03-07, 07:05
Det är manligt att vara bra på allt, speciellt sporter.

stridis
2012-03-07, 08:14
Omanligt:

1. Do you have a decrease in libido (sex drive)?
2. Do you have a lack of energy?
3. Do you have a decrease in strength and/or endurance?
4. Have you lost height?
5. Have you noticed a decreased "enjoyment of life"?
6. Are you sad and/or grumpy?
7. Are your erections less strong?
8. Have you noticed a deterioration in your ability to play sports?
9. Are you falling asleep after dinner?
10. Has there been a recent deterioration in your work performance?

grondahl
2012-03-07, 08:29
Våldsutövande är rätt manligt, även mot sig själv (självmord).

Tricklew
2012-03-07, 08:46
Omanligt:

4. Have you lost height?

Vad fan, får man inte ens ta en eftermiddags tupplur? :D

Gesendet unter Verwendung meines iPhone.

Spartansk
2012-03-07, 09:07
Omanligt:

4. Have you lost height?

Kommer det från någon sådan där "ät vår naturmedicin så blir ungdomlig igen"-naturmedicinsförsäliningssida?

Osten80
2012-03-07, 09:11
Karl-Oskar Nilsson.

Själva definitionen av manlighet.

Robbmeister
2012-03-07, 09:14
http://2.bp.blogspot.com/_YGLQQZTHoU0/SnmQzuKg33I/AAAAAAAAJdo/KNiv9kU3t0o/s400/putin-horse.jpg

Så ska en man se ut.

aijou
2012-03-07, 09:16
Omanligt:

4. Have you lost height?

Tycker det låter som vanliga ålderstecken. Antagligen sådant som alla kommer känna av på ålderns höst. ;)

Jag tycker det är manligt med smala marklyft och ett praktfullt skägg. Förmågan att behålla lugnet i stressande situationer är också ganska manligt.

drakfelt
2012-03-07, 09:36
Såg ett väldigt bra citat på kolo:

Dock kan med fördel "A human being" bytas ut mot "A man"

A human being should be able to change a diaper, plan an invasion, butcher a hog, conn a ship, design a building, write a sonnet, balance accounts, build a wall, set a bone, comfort the dying, take orders, give orders, cooperate, act alone, solve equations, analyze a new problem, pitch manure, program a computer, cook a tasty meal, fight efficiently, die gallantly. Specialization is for insects.
-Robert A. Heinlein

Postat via en mobil enhet

Spartansk
2012-03-07, 09:42

A human being should be able to change a diaper, plan an invasion, butcher a hog, conn a ship, design a building, write a sonnet, balance accounts, build a wall, set a bone, comfort the dying, take orders, give orders, cooperate, act alone, solve equations, analyze a new problem, pitch manure, program a computer, cook a tasty meal, fight efficiently, die gallantly. Specialization is for insects.
-Robert A. Heinlein

Är det där en bra livsfilosofi tycker du? Snacka om upplagt för prestationsångest. :D

drakfelt
2012-03-07, 09:45
Är det där en bra livsfilosofi tycker du? Snacka om upplagt för prestationsångest. :D

Kan väl vara något att sträva efter?
Åtminstone riktlinjen att vara mångsidig?

Tror säkert att du Spartansk kan hälften av sakerna och du är väl under 30?

pwnyou
2012-03-07, 09:49
Riktigt androgen. Mörk röst, hårig, stor och hård i sinnet.

TREX
2012-03-07, 10:07

-Robert A. Heinlein

Jag ser inte riktigt det manliga i att kunna ta order, lösa ekvationer eller programmera en dator.

"Slåss effektivt" låter ju lite sisådär också om jag ska vara helt ärlig, det känns manligare att slåss med stora svepande krokar.

Knatcharn
2012-03-07, 10:09
Jag ser inte riktigt det manliga i att kunna ta order, lösa ekvationer eller programmera en dator.

Att programmera en dator är ganska löst uttryckt men det borde väl ingå i att vara "händig" ala 2000-tal. Fixa brudens datorproblem... :)

TREX
2012-03-07, 10:11
Att programmera en dator är ganska löst uttryckt men det borde väl ingå i att vara "händig" ala 2000-tal. Fixa brudens datorproblem... :)

Det ser ut som något den här snubben skulle pyssla med ungefär,

http://1.bp.blogspot.com/_rc_3TrmUKN8/S_quVDEo9_I/AAAAAAAAAL4/y2VZHHYTIC4/s1600/computer-geek_48.jpg

Jag håller det fortfarande som nördigt att pyssla med datorer.

drakfelt
2012-03-07, 10:13

"Slåss effektivt" låter ju lite sisådär också om jag ska vara helt ärlig, det känns manligare att slåss med stora svepande krokar.

Det är ju din åsikt, självklart tycker även jag att skägg och muskler hör till de manligaste av attributen.

Dock anser jag mångsidighet i övrigt vara manligt - allmänt händig och aldrig tafatt!

Olegh
2012-03-07, 10:33
Jag håller det fortfarande som nördigt att pyssla med datorer.

Det gör lite ont att se hur du använder epitetet "nörd". Din definition verkar vara ungefär tio år för gammal.

Nörderi är i sämsta fall neutralt och i bästa fall något väldigt positivt, om man har vett nog att uppskatta sådana drag.

drakfelt
2012-03-07, 10:35
Det gör lite ont att se hur du använder epitetet "nörd". Din definition verkar vara ungefär tio år för gammal.

Nörderi är i sämsta fall neutralt och i bästa fall något väldigt positivt, om man har vett nog att uppskatta sådana drag.

+1

stridis
2012-03-07, 10:36
Vad fan, får man inte ens ta en eftermiddags tupplur? :D.

Nej, då är du inte en viril Man med stort M.

Kommer det från någon sådan där "ät vår naturmedicin så blir ungdomlig igen"-naturmedicinsförsäliningssida?

Det är från en sida om nedsatt testosteron.:D

Spartansk
2012-03-07, 10:39
Kan väl vara något att sträva efter?
Åtminstone riktlinjen att vara mångsidig?

Tror säkert att du Spartansk kan hälften av sakerna och du är väl under 30?

Åh, tack för komplimangen. :)

Om jag ska vara lite mer seriös så tror jag faktiskt som du, att poängen är att man ska sikta på att vara mångsidig. Jag tycker det är en intressant tanke, och har läst den förr; i den filosofiska boken Zen och konsten att sköta en motorcykel, faktiskt.

Jag ser inte riktigt det manliga i att kunna ta order

Att ta order innebär att kunna släppa sitt ego och göra det som är bäst för världen i stort. Väldigt manligt, anser jag.

TREX
2012-03-07, 10:56
Att ta order innebär att kunna släppa sitt ego och göra det som är bäst för världen i stort. Väldigt manligt, anser jag.

Riktiga män har stort ego.

Tricklew
2012-03-07, 11:03

Riktiga män har byggt sin heder kring sin dotters sexualitet, se Hulk Hogan, kristna folk i Amerika samt mellanöstern.

Gesendet unter Verwendung meines iPhone.

Spartansk
2012-03-07, 11:05

Bebisar har stort ego. Riktiga män gör vad en man måste göra.

ARMSTARK
2012-03-07, 11:32
Manligt är allt det som en man vill göra eller vara, oavsett vad det är.

Exempel:
Vill man vara hemma med barnen, och är det, även om omgivningen/arbetet är emot det, är man djävligt manlig.
Är man däremot hemma med barnen för att mamman till barnen vill det, och kräver det, är man djävligt omanlig.

AKA, en man gör som han vill och står rakryggad i sitt val, oavsett vad andra tycker.

drakfelt
2012-03-07, 11:38
Manligt är allt det som en man vill göra eller vara, oavsett vad det är.

Exempel:
Vill man vara hemma med barnen, och är det, även om omgivningen/arbetet är emot det, är man djävligt manlig.
Är man däremot hemma med barnen för att mamman till barnen vill det, och kräver det, är man djävligt omanlig.

AKA, en man gör som han vill och står rakryggad i sitt val, oavsett vad andra tycker.

Tanken är god, men faller lite på "oavsett vad det är"

Exempel: Klä sig i frugans klänning, sminka upp sig ordentligt och trippa i 14cm klackar på stan. Bara man står för det, så är det manligt - eller?

ARMSTARK
2012-03-07, 11:43

Exempel: Klä sig i frugans klänning, sminka upp sig ordentligt och trippa i 14cm klackar på stan. Bara man står för det, så är det manligt - eller?

Hahaha, jag gillar inte sättet du använder mina egna ord emot mig! Nej, jag skulle inte säga att det är så manligt. :D

drakfelt
2012-03-07, 11:46
Hahaha, jag gillar inte sättet du använder mina egna ord emot mig! Nej, jag skulle inte säga att det är så manligt. :D

:D

Håller dock med dig att det är manligt att stå för åsikter/handlingar när många är emot en.

Dock finns vissa gränser ;)

aijou
2012-03-07, 11:51

Jag vill nog ändå påstå att det krävs "cojones" för att göra en sådan sak.

drakfelt
2012-03-07, 11:54
Jag vill nog ändå påstå att det krävs "cojones" för att göra en sådan sak.

Och jag vill påstå att cojones och manlighet är två olika ting.

Tex.
En kvinna kan ha "cojones"
En kvinna kan INTE vara manlig.

Mina fem cent..

drakfelt
2012-03-07, 11:55
Edit.
Dubbelpost

Tricklew
2012-03-07, 11:58
Och jag vill påstå att cojones och manlighet är två olika ting.

Tex.
En kvinna kan ha "cojones"
En kvinna kan INTE vara manlig.

Mina fem cent..

Har du aldrig träffat en manlig kvinna?

drakfelt
2012-03-07, 12:01
Har du aldrig träffat en manlig kvinna?

Visste att det skulle komma upp.. Men okej, omformulering. I positiv bemärkelse kan en kvinna inte vara manlig, men "cojones" behöver ej vara negativt.

drakfelt
2012-03-07, 12:02
Känner att jag är ute på tunn jävla is, och Tricklew kommer att vara under den när den går sönder.

garluch
2012-03-07, 12:03
http://drmcninja.com/comics/2011-07-15-21p56.jpg

Lumberjacks är manligt.

Sandra81
2012-03-07, 12:07
En som kan döda getingar och spindlar när jag inte vågar.*flex*
Behålla lugnet i stressade situationer.
Kunskap i överlevnad
Händig
Ej för fåfäng
basröst
fysiskt stark .starka snygga armar och händer och nacke & bra hållning
bra självfötroende

mikaelj
2012-03-07, 12:13
Skilj på manlighet i form av utseende/fysik och manlighet i form av psyke. Två olika sker.

Yes
2012-03-07, 12:15
Att amma sina barn är manligt.

Tricklew
2012-03-07, 12:15
Känner att jag är ute på tunn jävla is, och Tricklew kommer att vara under den när den går sönder.

Nejdå, men jag blev lite förvånad bara, för mig känns det självklart att en kvinna kan inneha typiskt manliga drag, och uppfattas som manlig, medan det omvända förstås gäller för män också. Jag har träffat mer än en man jag skulle benämna som rätt så feminin. Sedan har jag också träffat totalt könslösa människor, äkta hen, det brukar vara djupt religiösa män i småorter runtom i landet.

För att se manliga kvinnor, så räcker det med att titta på valfri kroppsbyggande tjej och hennes överkompenserande med enorma silikoninlägg.

filmjölk
2012-03-07, 12:33
Manlighet kan vara flera olika saker. Sinnebilden av en stoiskt lugn, eftertänksam och kontrollerad samuraj är ett manligt ideal. Sinnebilden av en galen bärsärk som ylar koleriskt som en rabiessmittad varg är också den manlig. Även om det är enorm skillnad på dessa två, tom motsatsförhållande till varandra, är de båda supermanliga.

En lugn, trygg, trogen och självsäker familjefar är manlig. En stilig douchebag som byter kvinnor som en annan byter kalsonger, med charm och pondus kan också vara manlig.

Jag tror manlighet behöver åtminstone tre olika definitioner, där allt är lika manligt om alla karaktärsdrag hamnar inom ramarna för en specifik typ. Jag får fundera på detta och utveckla.

Jr.
2012-03-07, 12:34
http://alphabetofmanliness.com/

Tycker den förtjänar att nämnas här, om så bara för att det är rolig läsning! :)

JJOHANSSON
2012-03-07, 13:43
Bear grillz i extrem överlevnad är en riktig man.

MrBoris
2012-03-07, 13:46
manlighet kan vara flera olika saker. Sinnebilden av en stoiskt lugn, eftertänksam och kontrollerad samuraj är ett manligt ideal. Sinnebilden av en galen bärsärk som ylar koleriskt som en rabiessmittad varg är också den manlig. även om det är enorm skillnad på dessa två, tom motsatsförhållande till varandra, är de båda supermanliga.

En lugn, trygg, trogen och självsäker familjefar är manlig. En stilig douchebag som byter kvinnor som en annan byter kalsonger, med charm och pondus kan också vara manlig.

Jag tror manlighet behöver åtminstone tre olika definitioner, där allt är lika manligt om alla karaktärsdrag hamnar inom ramarna för en specifik typ. Jag får fundera på detta och utveckla.
+1..

Southwind
2012-03-07, 13:47
http://media.comicvine.com/uploads/10/100948/2169474-uri_boyka.jpg

http://www.facebookvideodown.com/video/faceimage/img-335507070.jpg

http://muscle.iuhu.org/wp-content/uploads/2010/05/scott-adkins-boyka1.jpg

Southwind
2012-03-07, 13:51
Något som skulle vara sjukt manligt vore Jay Cutlers fysik med Jay Lenos käke.

Ska försöka hitta något liknande...

Edit, Detta:

http://i26.tinypic.com/14alwr5.jpg

TREX
2012-03-07, 13:54
Bear grillz i extrem överlevnad är en riktig man.

Han får hjälp av proffs och gör inte allt själv, är osäker på om han ens sover ute på plats ibland.

Sandra81
2012-03-07, 14:09
verkar vara många killar som tror att bara för att man har muskler så är man manlig?:confused:

ARMSTARK
2012-03-07, 14:21
En som kan döda getingar och spindlar när jag inte vågar.*flex*
Behålla lugnet i stressade situationer.
Kunskap i överlevnad
Händig
Ej för fåfäng
basröst
fysiskt stark .starka snygga armar och händer och nacke & bra hållning
bra självfötroende

Waow, 8/8, vore jag ungre skulle jag skicka ett PM! ;)

TREX
2012-03-07, 14:32
verkar vara många killar som tror att bara för att man har muskler så är man manlig?:confused:

Hur är det med om han är välutrustad? Kan du tycka att en kille är mindre manlig för att han är klent utrustad?

Spartansk
2012-03-07, 14:46

Vadå, är det någon i den här tråden som har antytt det?

filmjölk
2012-03-07, 14:49

Givetvis inte, men det är ett manligt kompensationsattribut. Om jag tar mig själv som exempel så är jag ärkefjollig, gnällig, jobbar som underSKÖTARE (det heter visst så) har tummen mitt i handen, gillar att baka kanelbullar och kan inte hänga med i vare sig en fotbollsdiskussion eller en diskussion om bilmotorer om så mitt liv hängde på det.

Utan mitt risiga skägg, min gubbfeta mage, mitt snusande och min dåliga ursäkt för ett manligt könsorgan är jag praktiskt taget en kvinna. (Inte en snygg kvinna heller, utan en rugguggla)

Lite muskler på det där hade gjort mig väldigt mycket bekvämare i min manlighet. Då hade jag kanske tom vågat slätraka mig.

BelowAverage
2012-03-07, 14:59
Allt som är hårigt, luktar illa och kränker kvinnor.

exor
2012-03-07, 15:04
Clintan är manlig enligt mig.

Spartansk
2012-03-07, 15:04
Givetvis inte, men det är ett manligt kompensationsattribut. Om jag tar mig själv som exempel så är jag ärkefjollig, gnällig, jobbar som underSKÖTARE (det heter visst så) har tummen mitt i handen, gillar att baka kanelbullar och kan inte hänga med i vare sig en fotbollsdiskussion eller en diskussion om bilmotorer om så mitt liv hängde på det.

Utan mitt risiga skägg, min gubbfeta mage, mitt snusande och min dåliga ursäkt för ett manligt könsorgan är jag praktiskt taget en kvinna. (Inte en snygg kvinna heller, utan en rugguggla)

Lite muskler på det där hade gjort mig väldigt mycket bekvämare i min manlighet. Då hade jag kanske tom vågat slätraka mig.

Humor är förbannat manligt. Och med det i åtanke borde du känna dig manlig om du så bytte garderob med Peter Siepen.

EkarN
2012-03-07, 15:16
Manlighet kan vara flera olika saker. Sinnebilden av en stoiskt lugn, eftertänksam och kontrollerad samuraj är ett manligt ideal. Sinnebilden av en galen bärsärk som ylar koleriskt som en rabiessmittad varg är också den manlig. Även om det är enorm skillnad på dessa två, tom motsatsförhållande till varandra, är de båda supermanliga.

Stort +1

Spartansk
2012-03-07, 15:19

Jag tror jag hittade en gemensam nämnare bland alla de där: De gör vad de själva vill och skiter i allt motstånd.

Sandra81
2012-03-07, 15:46
Hur är det med om han är välutrustad? Kan du tycka att en kille är mindre manlig för att han är klent utrustad?

nje inte de första man tänker på .. men känns som grabbar tycker manlighet är muskler. den som tex orkar lyfta tyngst i bänkpress är manligast?.. jag själv tycker det är bara en liten del tänk om en stor kille med stora muskler kommer med en pipig röst så blir ju hela bilden jättefel.

tänkte mest på bilderna som postades i tråden.. "den fysiken" då är man manlig.

filmjölk
2012-03-07, 16:04
Humor är förbannat manligt. Och med det i åtanke borde du känna dig manlig om du så bytte garderob med Peter Siepen.

Tackar! Men är humor manligt? Det är en positiv egenskap (om det är nån måtta på humorn, kompulsitivt flamsande är negativt) men jag vill nog inte tillskriva humor som vare sig manligt eller kvinnligt.

Tricklew
2012-03-07, 16:07
Jag vill nog också tillskriva humor till manlighet, och här är något litet till alla som inte håller med.

XJ4vwnzRsNM

filmjölk
2012-03-07, 16:08
nje inte de första man tänker på .. men känns som grabbar tycker manlighet är muskler. den som tex orkar lyfta tyngst i bänkpress är manligast?.. jag själv tycker det är bara en liten del tänk om en stor kille med stora muskler kommer med en pipig röst så blir ju hela bilden jättefel.

tänkte mest på bilderna som postades i tråden.. "den fysiken" då är man manlig.

Det är som du säger en del. Men med en väldigt manlig fysik, kan en man "komma undan" med mindre manliga saker. Kan du döda en älg beväpnad med bara din råstyrka kommer du undan med att tex. inte ha körkort.

TREX
2012-03-07, 16:19
Tackar! Men är humor manligt?

Om humor är manligt låter jag vara osagt men en man behöver inte vara rolig.

Mollestam
2012-03-07, 17:51
Whiskey.

Infidel
2012-03-07, 18:10
Whiskey.

+1, whiskey är manligt.

JJOHANSSON
2012-03-07, 18:31
En man som gör sitt eget sprit är en riktig man.

Och jävligt snål...

filmjölk
2012-03-07, 18:48
Whiskey.

Jag tycker att det beror på. Whiskey är en sån där sak som antingen är ett kraftattribut eller något som bara blir fejk. Visst, man kan vara whisky-affecionado och gilla whisky oavsett fjollighet, inget fel i det, men det kan stjälpa istället för att hjälpa ens manlighet, men gillar man whisky så sätter man sitt whiskydrickande före sin manlighet.

Här följer ett MANLIGT exempel på Whiskey-drickande.

En av regn genomsur comboy gör fast sin skabbiga oryktade häst utanför saloonen, sparkar upp svängdörrarna och tittar trött på folket omkring sig, med ens tystnar lokalen, folk slutar prata, pianisten slutar spela och den vackra flickan på scen som nyss dansat och blixtvisat underkäderna för de skäggiga gubbarna i lokalen, stelnar till och tittar skräckslaget på nykomlingen. Cowboyen rättar till sitt revolverhölster och går långsamt fram mot bardisken, hans stövlar slår högljutt mot trägolvet vid varje steg och han lämnar ett spår av lera efter sig. "Whiskey!" väser han fram till den skräckslagna bartender, som skyndsamt och med ostadiga händer häller upp ett snapsglas fyllt till bredden.

Här är ett exempel som blir fel, och bara blir GHEEY!

Mårten öppnar lägenhetsdörren för sina polare Amir och Sebastian. "VIIIRRRREEE!!!" skriker han åt dem med ett lyriskt leende. "VIIIRRRREEEE!!!!" svarar Amir och Sebastian som ett glatt eko. Det är förfest på G. Tung Techno spelas på stereon och Mårten visar glatt sina polare sin samling Whiskyflaskor i bokhyllan. Johhnie Walker, Statesman, Macmyra, några Irländska Blended, några rökiga sorter från förra årets resa till Skottland och en ironisk Jack Daniels. De väljer en Stesman, slår upp varsitt glas och konstaterar att den är äcklig, skotsk är bättre, rökigt till max skall det va! De tar varsinn rökig istället, samtidigt som de provar skjortor, fixar frillan, och diskuterar vilken nattklubb de skall till.

hurril
2012-03-07, 19:24
Haha jag vill pussa filmjölken. På ett för honom manligt upplevt vis så klart :)

filmjölk
2012-03-07, 21:29
Haha jag vill pussa filmjölken. På ett för honom manligt upplevt vis så klart :)

*love* Jag tror att det finns få förutom Hurril som skulle kunna tungkyssa en annan man, båda iklädda balklänningar, till tonerna av Gunther och ändå se helt fullkomligt heterosexuellt manlig ut.

JJOHANSSON
2012-03-07, 22:17
Filmjölk, du har aldrig funderat på att skriva en bok? :D

En ny bibel t ex.

Kwon
2012-03-07, 22:22
Här följer ett MANLIGT exempel på Whiskey-drickande.
En av regn genomsur comboy gör fast sin skabbiga oryktade häst utanför saloonen, sparkar upp svängdörrarna och tittar trött på folket omkring sig, med ens tystnar lokalen, folk slutar prata, pianisten slutar spela och den vackra flickan på scen som nyss dansat och blixtvisat underkäderna för de skäggiga gubbarna i lokalen, stelnar till och tittar skräckslaget på nykomlingen. Cowboyen rättar till sitt revolverhölster och går långsamt fram mot bardisken, hans stövlar slår högljutt mot trägolvet vid varje steg och han lämnar ett spår av lera efter sig. "Whiskey!" väser han fram till den skräckslagna bartender, som skyndsamt och med ostadiga händer häller upp ett snapsglas fyllt till bredden.

Här är ett exempel som blir fel, och bara blir GHEEY!
Mårten öppnar lägenhetsdörren för sina polare Amir och Sebastian. "VIIIRRRREEE!!!" skriker han åt dem med ett lyriskt leende. "VIIIRRRREEEE!!!!" svarar Amir och Sebastian som ett glatt eko. Det är förfest på G. Tung Techno spelas på stereon och Mårten visar glatt sina polare sin samling Whiskyflaskor i bokhyllan. Johhnie Walker, Statesman, Macmyra, några Irländska Blended, några rökiga sorter från förra årets resa till Skottland och en ironisk Jack Daniels. De väljer en Stesman, slår upp varsitt glas och konstaterar att den är äcklig, skotsk är bättre, rökigt till max skall det va! De tar varsinn rökig istället, samtidigt som de provar skjortor, fixar frillan, och diskuterar vilken nattklubb de skall till.

Haha lol

Manligt skrivet Filmjölk!

TREX
2012-03-07, 22:28
Dricka whiskey känns som något folk gör för att det har blivit "manligt", det är en förutsättning att man ska vara och är manlig när/bara för att man gör det.

Det gör det omanligt.

Ren vodka är manligare än whiskey, eftersom det inte har samma "stämpel" över sig.

Och nu menar jag ingen fulvodka, utan exempelvis den här ifrån Leon Verres

http://www.therichtimes.com/wordpress/wp-content/uploads/2011/08/billionaire_vodka_7118.jpg

För 3,7 miljoner dollar.

312
2012-03-07, 22:38
Dricka whiskey känns som något folk gör för att det har blivit "manligt", det är en förutsättning att man ska vara och är manlig när/bara för att man gör det.

Det gör det omanligt.

Ren vodka är manligare än whiskey, eftersom det inte har samma "stämpel" över sig.

http://www.therichtimes.com/wordpress/wp-content/uploads/2011/08/billionaire_vodka_7118.jpg

För 3,7 miljoner dollar.
Fan vad gay. Lite "tecnhofärgahåretvittväger50kg"-stuk över det hela.

kottovic
2012-03-07, 22:50
jvSmiQRCgCs

TREX
2012-03-07, 22:54
Fan vad gay. Lite "tecnhofärgahåretvittväger50kg"-stuk över det hela.

Snarare "Backslickmedkostymsådyrsåduskulleskitanerdignärduf icksevaddenkostar"-stuk.

312
2012-03-07, 23:05
Snarare "Backslickmedkostymsådyrsåduskulleskitanerdignärduf icksevaddenkostar"-stuk.

Eller "Duärdumihuvudetomduköperensådandyrchampagneflaskad injävlaidiotjävel", ungefär. Inte riktigt, men du hajjar. Tecnhofag.

frozzon
2012-03-07, 23:11
läsa bok mellan seten.

Spartansk
2012-03-08, 00:36
Klart som f-n humor är manligt!

Hur raggar en kille upp en tjej? Genom att vara rolig.
Hur raggar en tjej upp en kille? Genom att vara snygg och lite mystisk.

Väl i ett förhållande, vem måste ständigt stå för underhållningen för att inte bli dumpad?

Hur många manliga komiker finns det?
Hur många kvinnliga komiker finns det?

Vad är gemensamt för alla gruppledare/alfahanar/coola killar genom tiderna? Bland annat att de får folk att skratta hela tiden.

Ledsen att jag bara kommer med lösryckta exempel snarare än saklig argumentering, men jag är trött i hjärnan och orkar inte vänta med att svara till i morgon.

ARMSTARK
2012-03-08, 09:47
När det gäller en biffig fysik, manligt eller inte, man står inte ensam i ett hörn på krogen med en biffig kropp.

stridis
2012-03-08, 10:48
När det gäller en biffig fysik, manligt eller inte, man står inte ensam i ett hörn på krogen med en biffig kropp.

Blir det inte problem med ens väldiga kroppshydda att klämma in flera i hörnet?

Nitrometan
2012-03-08, 11:25

Det gör det omanligt.

För 3,7 miljoner dollar.

Låter som nåt för Alex Hope.

http://www.therichtimes.com/wordpress/wp-content/uploads/2012/03/fdf-550x550.jpg

http://www.therichtimes.com/alex-hope-the-man-who-paid-the-most-expensive-bar-tab/

AronP
2012-03-08, 12:12
Lite lätt hjulbent är manligt. Att gå med pondus kan väga upp mkt.

BelowAverage
2012-03-08, 17:32
Ett mäktigt pondusflås i konversationer som detective chief inspector Barnaby i Midsummer Murders. Grymt manligt.

mangemani
2012-03-08, 17:50
Lite lätt hjulbent är manligt. Att gå med pondus kan väga upp mkt.

javisst, titta bara på amandus i big brother..

filmjölk
2012-03-08, 17:56
Prince Arthas Menethil the Lich king i world of warcraft måste vara manligast någonsin.

Han är iofs inte riktig, men skitsamma.

Han är kung, hypermuskulös, 3m lång, suverän på att slåss, principfast, har basröst, har gigantisk haka, han byter aldrig kläder etc...

Spartansk
2012-03-08, 17:59
Prince Arthas Menethil the Lich king i world of warcraft måste vara manligast någonsin.

http://actionfigures.be/news/wp-content/uploads/2010/11/wowlinch.jpg

Klär han sig inte lite gay? Mantel och allsköns utsmyckningar...

Edit: Åååh, vad jag älskar när bilden blir 180 % större när man klistrar in den här än den var på sidan man kopierade den från. Orkar fasen inte ändra nu.

JJOHANSSON
2012-03-08, 23:27
http://actionfigures.be/news/wp-content/uploads/2010/11/wowlinch.jpg

Klär han sig inte lite gay? Mantel och allsköns utsmyckningar...

Edit: Åååh, vad jag älskar när bilden blir 180 % större när man klistrar in den här än den var på sidan man kopierade den från. Orkar fasen inte ändra nu.

http://news.bbc.co.uk/media/images/41668000/jpg/_41668866_lordi_getty300.jpg

JJOHANSSON
2012-03-17, 19:05
3OopGEMoJ-Q