handdator

Visa fullständig version : Skillnaden på dessa två träningssätt?

Machop
2012-03-06, 18:42
Jag har en fundering, som är som såhär:

Jag kan under mina Bröst/axlar/triceps-pass köra enbart Bröst och axlar men ändå ta ut mig i triceps så mycket att jag får träningsvärk dagarna efter.

Vad jag undrar är om detta är ett mindre effektivt sätt att träna triceps än om jag skulle träna triceps separat, eftersom när jag kör bröst och axlar, dvs olika slags pressar, så tränas ju triceps men inte lika tungt.

Vad säger ni?
Vore det bättre att t.ex lägga axlarna på en egen dag och ta bröst och triceps en annan?

Machop
2012-03-06, 19:24
bump. need some help over here!

Fordon
2012-03-06, 19:29
Det är givetvis mindre effektivt för triceps om du inte tränar triceps specifikt. Men vad som kommer ge mest i längden totalt sätt är svårare att säga. Sen är det stor skillnad på att träna och träna. Vill du hellre prioritera triceps än bröst/axlar så lägg triceps på en egen dag och anpassa bröst/axel-passet efter tricepsträningen.

LarsLasr
2012-03-06, 19:30
Blir triceps större? Ökar du i dina övningar?

Finns många som kör halvkroppspass med bra ökningar på triceps och finns många som kör dom separat med bra ökningar, kör det du tycker om utan att fundera på vad som är bäst så länge du ökar i vikt och blir mer muskulös.

SvingarN
2012-03-06, 19:53
Undrar också det där. Är det så att det är bättre för ett syfte (t.ex. styrka) att köra slut på axlar o triceps genom bänk och kanske någon komplettering, medan för byggare kanske är bättre att köra kanske 5 split där man separerar bröst axlar triceps från varandra och kanske även lats och biceps?

exor
2012-03-06, 20:25
Den mesta av mintricepsträning får jag av pressarna. Brukar köra 6 set tricepsextensions efter allt bänkande för att dom ska bli nöjda.

Rova
2012-03-06, 20:47
Själv kör jag 13 set pressar, plus 4 set triceps, känner att det räcker gott och väl, beror väll mycket på hur stort ROM man använder när man kör, om man kör så att triceps kopplas in så mycket som det går känns det inte som man måste tortera den efter.

prOtotype
2012-03-06, 20:48
Det är givetvis mindre effektivt för triceps om du inte tränar triceps specifikt. Men vad som kommer ge mest i längden totalt sätt är svårare att säga. Sen är det stor skillnad på att träna och träna. Vill du hellre prioritera triceps än bröst/axlar så lägg triceps på en egen dag och anpassa bröst/axel-passet efter tricepsträningen.

På vilket sätt är det givet? Specifik tricepsträning när man redan tränar massa pressar kan väl lika gärna leda till att återhämtningsperioden blir för lång för ens schema och därmed hämma superkompensering och tillväxt?

Anders The Peak
2012-03-06, 20:56
Jag har en fundering, som är som såhär:

Jag kan under mina Bröst/axlar/triceps-pass köra enbart Bröst och axlar men ändå ta ut mig i triceps så mycket att jag får träningsvärk dagarna efter.

Vad jag undrar är om detta är ett mindre effektivt sätt att träna triceps än om jag skulle träna triceps separat, eftersom när jag kör bröst och axlar, dvs olika slags pressar, så tränas ju triceps men inte lika tungt.

Vad säger ni?
Vore det bättre att t.ex lägga axlarna på en egen dag och ta bröst och triceps en annan?

Nu kan man inte säga att pressövningarna är dåliga tricepsövningar eftersom militärpress är en av de effektivaste tricepsövningarna. Men det kan vara bra att köra liggande extension runt huvudet eller sittande french för att få med det långa huvudet. Kom ihåg att långa huvudet gillar för det mesta högreps 12-16 reps så att du får ordentlig pump i triceps.

Machop
2012-03-06, 21:43
Nu kan man inte säga att pressövningarna är dåliga tricepsövningar eftersom militärpress är en av de effektivaste tricepsövningarna. Men det kan vara bra att köra liggande extension runt huvudet eller sittande french för att få med det långa huvudet. Kom ihåg att långa huvudet gillar för det mesta högreps 12-16 reps så att du får ordentlig pump i triceps.

Ja men det är precis det här jag menar. Även om t.ex hantelpress brukar ses som en bröstövning så tar den ju rätt hårt på triceps också, nästan lika hårt som om man skulle köra t.ex pushdowns för enbart triceps.

Jag har haft problem med mina armbågar och har därför svårt för att köra både liggande extension runt huvudet och sittande french press.

Finns det ingen annan triceps-övning som fokuserar mest på triceps långa huvud men som ej inkluderar denna rörelse i armbågen? Till exempel smalbänk, dips eller någon form av smala armhävningar? :)

svenbanan
2012-03-06, 23:37
Jag har haft problem med mina armbågar och har därför svårt för att köra både liggande extension runt huvudet och sittande french press.

Finns det ingen annan triceps-övning som fokuserar mest på triceps långa huvud men som ej inkluderar denna rörelse i armbågen? Till exempel smalbänk, dips eller någon form av smala armhävningar? :)

Du kanske kan testa med ez-stång eller en hantel som duhåller med bägge händerna. För mig känns detta i alla fall bättre i armbågarna. I liggande extension alltså...