Visa fullständig version : Fasta under deff?
Detenice
2012-03-06, 16:16
Tjenare, nu är det så att jag undrar om det gör någon nytta om man kör en 24h deff var 10-15 dag? (Typ 2-3 gånger per månad)
Tack på förhand!
Litenochlortig
2012-03-06, 16:18
Sålänge du inte styrketränar i början eller mitten av fastan så kan jag bara tänka mig fördelar med fastan, det är en grym boost till deffen måste jag säga.
Fishtank
2012-03-06, 17:19
Du menar inte äta något alls under en hel dag?
Det du skulle tjäna på det är att du går hungrig och sen får du äta en monsterportion dagen efter, Annars inget annat
Kroppen nollar inte varje dygn.
vicarious
2012-03-06, 22:08
Kroppen nollar inte varje dygn.
+1. Något värt att tänka på. Bara för att klockan slår 00.00 så nollställs ingen räknare i kroppen :D Men dygnsvis brukar vara ett smidigt sätt att dela upp det på bara.
astrodog
2012-03-06, 22:16
Tjenare, nu är det så att jag undrar om det gör någon nytta om man kör en 24h deff var 10-15 dag? (Typ 2-3 gånger per månad)
Tack på förhand!
Ett annat förslag: deffa inte totalt, men se till att dricka mycket grönsaksjuicer (sallad, broccoli, kål, basilika osv.), toppa med kokosolja, lite kött och eventuellt en del vassle samt lite frön (pumpa/solros). Det vill säga inte en total fasta, men en period då du äter färre kalorier och nyttigare än normalt. En underätningsfas, helt enkelt. Jag tror att en deff var 10-15 dag gör skillnad minst i proportion till frekvensen, men om du är intresserad av periodisk fasta så är det värt att göra det oftare. Varje dag, t.ex. Lev som normalt i övrigt, se till att träna ändå.
menar du att om du som man (2000 kcal vid deff) så äter du ingenting en dag soch sedan äter 4000 kcal dagen efter, eller skippar du helt?
jag ska äta 1320 kcal vid deff. men nu är genomsnitts kcal ca 1300 om jag INTE äter en dag, vilket vore perfekt. så man jämnar ut värdet.
Jag är också nyfiken på det då jag läst om många fördelar med att fasta ett dygn ett par gånger i månaden. Det som oroar en är ju eventuell muskelförlust.
Jag är också nyfiken på det då jag läst om många fördelar med att fasta ett dygn ett par gånger i månaden. Det som oroar en är ju eventuell muskelförlust.
ja, varför talar man inte om det om fasta när det är så mycket prat om det annars.
MEN det borde vara HELT okej, eftersom kroppen inte har en nollställning vid midnatt.
Vad är det för magiska fördelar ni talar om? skulle vara väldigt intressant att höra. Eller handlar kanske mest om att få utlopp för sina bulimiorgier dagen efter? :-)
Sheogorath
2012-03-07, 19:03
Eftersom kroppen inte nollställs vid midnatt kan man fasta ett dygn utan muskelförlust. Eller två dygn. Eller tre dygn. Eller fyra dygn. Eller tre veckor. Eller två månader. Eller....?
"Forskningen idag visar på att kroppen kan ta upp och bearbeta mer protein under längre tid än man först trott. Det innebär att vi klarar av längre perioder av fasta och till och med ketos (typ "svält") om du sett till att äta tillräckligt stor mängd långsamt protein (kasein finns i bl.a. mjölk och kvarg/kesella) innan. Om detta är korrekt möjliggör det att man kan bygga muskler samtidigt som man går ner i fettmassa utan att tvingas äta små måltider som bara irriterar hungern snarare än stillar den. Det leder även till att man använda denna metoden jämt och slippa behöva bulka på hösten för att sedan deffa till våren igen vilket sliter på kroppen. Forskningen visar på att muskelnedbrytning inte startar förrän glukosreserverna i levern har tömts så äter du rätt så tar det upp till 28 timmar innan en ökad nedbrytning av musklerna startar vilket inte ger något hinder för en fasta på mindre än ett dygn, 16 timmar rekommenderat
Kroppen ställer inte heller inte in sig på svält så lätt som många tror utan det tar uppemot 60 timmar innan metabolismen börjar avta på grund av att man inte ätit. Periodisk fasta låter dig bearbeta maten längre tid än du äter vilket logiskt sett borde leda till en ökad total förbränning"
King Grub
2012-03-07, 19:18
Det är just i tidigt fastande stadie som muskelnedbrytningen är förhöjd.
What is the result of depletion of the liver's glycogen stores? Gluconeogenesis from lactate and alanine continues, but this process merely replaces glucose that had already been converted into lactate and alanine by the peripheral tissues. Moreover, the brain oxidizes glucose completely to CO2 and H2O. Thus, for the net synthesis of glucose to occur, another source of carbons is required. Glycerol released from adipose tissue on lipolysis provides some of the carbons, with the remaining carbons coming from the hydrolysis of muscle proteins.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK22414/
Det är just i tidigt fastande stadie som muskelnedbrytningen är förhöjd.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK22414/
Men för länge länge sedan, så åt man ju inte särkilt ofta, och deras muskler försvann ju inte bara sådär påengång.
det går inte ihop med att "inget ställs in vid midnatt"
inte som att kroppen tänker - nu har hen inte ätit på 5 timmar, nu börjar vi muskelnedbrytning, det vet ju inte kroppen om en.
En tanke jag har är ju att vår kropp inte är skapad för samhället vi lever i idag. Vi är ju i grund och botten ett djur som i många tusen år levde som jägare/samlare. Jag tror ju knappast att vi fick i oss mat var 3/4:e fjärde timme som många förspråkar, på den tiden. Ibland gick det nog något dygn innan man fick mat igen och ibland frossade man stort på ett nyfält djur. Se bara på periodisk fasta/IF (16timmar per dag) den metoden har ju blivit otroligt populär. Jag har testat den och tyckte faktiskt inte om upplägget eller reultaten men jag är glad att jag testade det. Nu vet jag att det inte är något för mig.
Men för länge länge sedan, så åt man ju inte särkilt ofta, och deras muskler försvann ju inte bara sådär påengång.
det går inte ihop med att "inget ställs in vid midnatt"
inte som att kroppen tänker - nu har hen inte ätit på 5 timmar, nu börjar vi muskelnedbrytning, det vet ju inte kroppen om en.
Du får nog läsa på lite bättre innan du klipper och klistrar citat och läsa igenom det du postar, för du vet nog inte riktigt vad det är du skriver.
Jag undrar fortfarande vilka fördelar 24 fasta har?
Sen behöver man ju inte välja mellan att äta varannan timme och att fasta ett dygn...
En tanke jag har är ju att vår kropp inte är skapad för samhället vi lever i idag. Vi är ju i grund och botten ett djur som i många tusen år levde som jägare/samlare. Jag tror ju knappast att vi fick i oss mat var 3/4:e fjärde timme som många förspråkar, på den tiden. Ibland gick det nog något dygn innan man fick mat igen och ibland frossade man stort på ett nyfält djur. Se bara på periodisk fasta/IF (16timmar per dag) den metoden har ju blivit otroligt populär. Jag har testat den och tyckte faktiskt inte om upplägget eller reultaten men jag är glad att jag testade det. Nu vet jag att det inte är något för mig.
precis vad jag också menar och tänker på.
jag har läst om flera som minskade i fett% med fastan.j
jag är så jävla sugen på detta nu.
den som förespråkar fasta är ju Leangains.
Du får nog läsa på lite bättre innan du klipper och klistrar citat och läsa igenom det du postar, för du vet nog inte riktigt vad det är du skriver.
Jag undrar fortfarande vilka fördelar 24 fasta har?
Sen behöver man ju inte välja mellan att äta varannan timme och att fasta ett dygn...
http://fitnessguru.se/periodisk-fasta
http://traningomotivation.blogspot.com/2011/05/intermittent-fastingperiodisk-fasta-vad.html
samt källorna han har är:
http://www.leangains.com/.
Varför tror alla att urtidsmänniskan åt sällan?
Tittar vi på andra primater så småäter de mest hela tiden, vad är det som säger att människan skiljer sig åt i det hänseendet ?
Varför tror alla att urtidsmänniskan åt sällan?
Tittar vi på andra primater så småäter de mest hela tiden, vad är det som säger att människan skiljer sig åt i det hänseendet ?
Småäter hela tiden gör ju väldigt många människor idag. Med mellanmål hit o dit osv. Jag kan absolut tänka mig att människan gick omkring och smååt ganska ofta, speciellt när det var säsong för frukt/bär/nötter och liknande föda som växer. Men som sagt ibland hände det nog att man inte fick någon föda, alternativt det fanns viktigare saker att göra vilket innebär att det inte blev något ätande under ett dygn eller två.
King Grub
2012-03-07, 19:55
Jo. Vi pratar inte om "midnatt" här. Givetvis vet kroppen om att den inte får föda på lång tid.
astrodog
2012-03-07, 21:10
Känns som folk jämför äpplen med päron, som vanligt... Vi börjar om tråden genom att först definiera "nytta" som TS frågade efter. Är det fett, muskler eller hälsa som du vill ha en effekt på?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.