handdator

Visa fullständig version : Health Management - Lund Universitet

Danieel
2012-03-05, 23:06
Tänka kolla om det är någon som går eller har gått den utbildningen?
Är den vettig?
Hur ser det ut med jobb efter examen?
Några fler som funderar på och gå den linjen?
Samt hur är Helsingborg som studentstad?

eternallord
2012-03-05, 23:17
Kan inte säga att det är en studentstad överhuvudtaget. Kan inte på något sätt mäta sig med de mer etablerade studentstäderna.

L2310
2012-03-06, 07:56
Jag började på den utbildningen för ett par år sen, hoppade av efter 30 hp. Enligt mig en total värdelös utbildning. Men det beror ju så klart på vad du vill bli? Men jag tycker den är ganska missvisande, de borde ta bort "health" ur namnet. Inte så mycket av den varan!

Varningsklockorna ringde direkt när alla som sökte kom in och det inte ens behövdes urval (så länge man var behörig dvs) och jag tror ~30-40% hoppade av.

Som sagt det beror på dina intressen och vad du vill bli, men jag rekommenderar den inte!

Mental
2012-03-06, 09:45
Tänka kolla om det är någon som går eller har gått den utbildningen?
Är den vettig?
Hur ser det ut med jobb efter examen?
Några fler som funderar på och gå den linjen?

Jag tittar lite på kursuppläggen osv. Det tycks vara 3*15hp som faktiskt har med häsla att göra. Resten är service managment. Vad har du tänkt att det skall leda till? Vad vill du jobba med? Det är väl tänkt som en utbildning flr

http://www.ism.lu.se/fileadmin/files/msm/pdf/Kursstruktur_SM_Vill_studera.pdf

Termin 2
Inriktningsspecifika kurser, 15 hp

•HEALTH: Hälsa på marknaden
Kursen syftar till att förmedla olika teoretiska och samhälleliga perspektiv på hälsa. Därtill får du grundläggande kunskaper om hälsosektorns utveckling.

Termin 4
SM: Metod och analytisk färdighet, 15 hp

•HEALTH: Friska organisationer
Kursen syftar till att utveckla kunskaper om rättsreglers och etikens betydelse inom hälsosektorn. Kunskapen ska leda till grundläggande och översiktlig kännedom om rättsregler i relevanta delar av rättssystemet och hur dessa regler tolkas och tillämpas.

Termin 6

•HEALTH: Mötet med kunden
Kursen syftar till att ge en förståelse för och kunskap om förutsättningarna för att skapa servicemöten i organisationer som arbetar med människors hälsa, utifrån aspekter av resursfördelning, miljö, samspel och kommunikation.

Danieel
2012-03-06, 14:52
Jag började på den utbildningen för ett par år sen, hoppade av efter 30 hp. Enligt mig en total värdelös utbildning. Men det beror ju så klart på vad du vill bli? Men jag tycker den är ganska missvisande, de borde ta bort "health" ur namnet. Inte så mycket av den varan!

Varningsklockorna ringde direkt när alla som sökte kom in och det inte ens behövdes urval (så länge man var behörig dvs) och jag tror ~30-40% hoppade av.

Som sagt det beror på dina intressen och vad du vill bli, men jag rekommenderar den inte!

Varför tycker du att den var totalt värdelös? :)
Vet inte riktigt vad jag vill bli.
Men tycker hälsa och ekonomi är rätt intressant.
Går ju Samhälle ekonomi för tillfället.

L2310
2012-03-06, 15:44
Då kanske du tycker den är roligare än vad jag gjorde :) jag avskyr ekonomi, haha. Jag tyckte utbildningen verkade väldigt luddig, ingen som riktigt kunde svara på vad man faktiskt utbildade sig till. Jag fick en smärre chock när man började läsa en kurs som heter service management som enbart innehöll ekonomi t.ex. Man blir liksom inte renodlad ekonom av utbildningen trots att man läser ekonomi heller. Hälsodelen var även den rätt luddig, nu gick jag ju inte så pass länge att jag hann påbörja någon hälsokurs men så fort ämnet hälsa nämndes var det i sammanhang som "sjukhusstyrning" osv och det var absolut inte vad jag hade i åtanke som arbete efteråt!

Mitt största ogillande av utbildningen grundar sig nog ändå på att jag inte går ihop med ekonomi, så gillar du det trivs du nog som sagt bättre än mig.

Annars trivdes jag bra som student i Helsingborg, kanske inte en riktig studentstad på samma sätt som typ Lund men det är en väldigt mysig stad att bo i och hade väldigt kul där!

Ursäkta om inlägget är konstigt skrivet eller osammanhängande, skriver på iphonen så kan ha krupit in autocorrect någonstans också... :)

Kimball
2012-03-06, 16:02
Jag går sista terminen på programmet, varför jag gått kvar vet jag inte riktigt, har lite ångest över det hela tyvärr, lite lathet också antar jag, korkat nog.

Hälsokurserna är 90% inriktade på sjukvård, så är man intresserad av de aspekterna är programmet helt okej.

Överlag tycker majoriteten av mina kursare (från alla inriktningarna, retail något exkluderat) att hela "service management" begreppet är väldigt luddigt. Sådär är det säkert för många teoretiska högskoleutbildningar, men många känner sig vilsna av det faktum att du inte får någon "titel", eller hur man ska uttrycka det. Du blir inte ekonom, så mycket ekonomi har vi inte hanterat (mest grundläggande redovisning), men det går självklart läsa till om man vill efter de 3 åren, dock hade jag isåfall hellre valt någon renodlad ekonomiutbildning för att faktiskt få en titel.

Just hälsoinriktningen känns väldigt underprioriterad, dels för att vi haft ganska, enligt vår uppfattning, oseriösa föreläsare osv, men också för att vi fått möjlighet till så mycket sämre "studiebesök" av olika slag vs. de andra inriktningarna. Retail är den inriktning som förmodligen får bäst omdöme av de som läser SM, vilket också märks på intagningen då poängen som krävs där är högre än på de andra inriktningarna. Retail överlag (i mina ögon) verkar mer intressant, men det beror på att jag jobbat en del inom försäljning och därmed fått lite mersmak på den biten.

Allt blir dock vad man gör det till, såklart. Men varken jag eller de polare jag umgås med hade rekommenderat utbildningen, såvida man inte brinner för sjukvård och apsekterna kring det, som sagt, då kan den ge goda förutsättningar för framtiden.

Helsingborg som studentstad är helt okej, men det kan självklart inte mätas med Lund eller andra renodlade studentstäder. För utgångar finns vår egna "Villan" som fungerar lite som Helsingborgs "nation/studentpub" då det är enda stället där det krävs medlemskap i studentorganisationen (Stampus) för att komma in. Fördelen med att det bara finns ett ställe är att alla samlas där varje torsdag och olika evenemang hålls några gånger varje månad. Vi har haft många ruskigt trevliga kvällar på Villan och det är alltid positiv stämning där inne, men självklart finns det också nackdelar så som att man tillslut vet ungefär vilka människor man kommer finna där på torsdagskvällarna. Huruvida detta är negativt eller positivt är upp till en själv.

Så du har långt ifrån samma möjligheter för party i HBG som i Lund som sagt. Dock tar det bara 30min dit med tåget ner dit, så det är inga större problem för den skull.

Mitt intryck efter att ha bott i HBG nu i snart 3 år är dock positivt, det är i mina ögon lagom stort och nära till det mesta. Vissa områden vill man inte bo i om man får välja, men så är det väl i alla städer. Lite tråkigt att innerstaden hamnat väldigt mycket i skymundan för köpcentret Väla ur ren shoppingsynpunkt, men innerstan är fortf. grymt mysig med alla caféer och smågator osv.

Så det är mina 0.02$. Det är svårt med utbildningar osv, men hade jag fått välja hade jag nog investerat studieskulden på något annat, lär bli någon form av vidareutbildning för min del om man inte lyckas vara på rätt ställe vid rätt tillfälle :)

Danieel
2012-03-06, 16:34
Hmmm verkar vara en halvdan utbildning då alltså..
Får leta vidare på utbildningar.

Någon som skulle kunna vägleda mig lite? :)
Kille som gillar och träna. Läser Samhälle Ekonomi och trivs rätt bra.
Vet inte riktigt vad jag vill arbeta med i framtiden.

Mental
2012-03-06, 17:22
Hmmm verkar vara en halvdan utbildning då alltså..
Får leta vidare på utbildningar.

Någon som skulle kunna vägleda mig lite? :)
Kille som gillar och träna. Läser Samhälle Ekonomi och trivs rätt bra.
Vet inte riktigt vad jag vill arbeta med i framtiden.

Jag skulle ha rekommenderat pol mag, men den utbildningen slutade ges 2007

Mental
2012-03-06, 17:26
Har du betygen borde det här passa dig.

http://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program/?pKod=SPO1K&lasar=11/12

Ekonomi, samhällsvetenskap med en nypa juridik och politik. Bra breda möjligheter. Utbildningen i uppsala har bäst rykte och bäst kontaktnät

Mental
2012-03-06, 17:31
20.77 eller 1.5HP krävdes 2011. Det är svårt att komma in, men det är en topputbildning