handdator

Visa fullständig version : Gå upp i vikt (annan kost)

SleepingBear
2012-03-05, 22:32
Tjenare!

har besökt detta forumet från och till och har läst en del intressanta trådar, men nu behöver jag lite mer specifik hjälp för just mig och tänkte då slänga in min första tråd. :hbang:

Lite allmän info.

Väger i dagsläget 86kg (lägsta jag vägt på länge) men vill tillbaka upp till runt 95kg igen. Är strax över 190cm. Tränar 3 gånger i veckan.

Har riktigt stora problem att gå upp i vikt men åt andra hållet är det inga problem. Innan vintern kom låg jag på 94kg och trivdes bra med denna vikten, men har ändrat en del matvanor för att bli lite nyttigare och trivs bra med det så långt. Slutade äta godis, chips, kakor osv. och dricker väldigt sällan dricka. Även lagt sprit och öl på hyllan.

En typisk träningsdag för mig ser ut på följande vis. (tis, ons, fre)

Går upp 4.15 och käkar fullkorns havrekuddar eller andra nyttigare "flingor" med låg sockerhalt med mjölk (grön), ett glas juice och två fullkornsmackor.

Åker iväg till jobbet, jobbar som snickare så är ett ganska fysiskt krävande arbete.

Käkar frukost på jobbet 8.45. Antingen müsli (med diverse frön i, med låg sockerhalt) med fil eller risgrynsgröt. Även två fullkornsmackor och dricker vatten. Åt tidigare fiberhavregryn men har förätit mig på det.

11.15 någon frukt. (detta får gärna bytas ut mot något annat).

13.30 Matlåda hemifrån. (allt från kött, fisk, kyckling osv, bra mat som min fru lagar.)

15.30 Dricker gainer.

17.00 - ca. 18.15 träning.

Efter träning, gainer.

Middag ca. 19.30, beroende lite på när det går att äta.

Dagarna det inte tränas på ser liknande ut förutom att träningen stryks. Vad kan jag göra för att få upp min vikt till runt 95kg igen i matväg, alla tips är välkomna.

Ska tillägga att jag är inte ute efter att få en Arnoldkropp utan vältränad och välmående.

//Bear

Kischen
2012-03-05, 22:35
Du äter en massa lågkaloriegrejer (grön mjölk) och är noga att undvika tomma kalorier (socker) och förstår inte varför du inte går upp i vikt? :)

SleepingBear
2012-03-05, 22:37
Skulle du kunna ge mig tips på vad man kan ta istället. Kost är inget jag har stenkoll på, därav att jag skrev denna tråden. *rolleyes*

Rakanichy
2012-03-05, 22:57
Extra proteinshakes/ proteinbars.
Mer mackor helt enkelt.
Större portioner
Kaloritäta livsmedel såsom såser, nötter, nötsmör, smör, ostar osv

Kischen
2012-03-05, 22:58
Det bästa är att släppa tänket på "nyttigt och onyttigt"

Vill du gå upp i vikt så gäller det att äta mer kalorier helt enkelt. Ta röd mjölk istället, ha sylt i morgonflingorna, ett par ägg under dagen osv.

1684_
2012-03-06, 06:16
Jag reagerade också direkt på grön mjölk, 1,5% fett. Drick standard, 3%!
Släng i någon/några brukar 250g keso 4% som mellanmål med 1 ägg macka med majonäs kanske?
En stor fylld baugette kanske?`

Å om du e aktiv kan du lätt äta pannkakor, hamburgare å sån mat med. Som sagt, du ska inte hänga upp dig på onyttigt vs nyttig mat för de finns inte. Vi e alla e olika och olika förutsättningar!

Tolkia
2012-03-06, 07:06
Att mjölken är i grön förpackning säger ju inget om man inte vet var personen bor. Där jag bor är det standardmjölken (3%) som säljs i grön förpackning. Som en parentes, eftersom folk reagerar på det.

OneManArmy
2012-03-06, 07:10
Någon som har svårt att gå upp i vikt bör inte ha orden "Någon frukt" i sitt kostschema.

z_bumbi
2012-03-06, 07:35
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159376

Pretorian
2012-03-06, 07:38
Försök att äta större portioner "helt enkelt". Ta 600 gram köttfärs till middagen istället för 300 gram eller vad du nu äter.

Jag själv skulle så gott det går inte försöka trycka i mig massor med mackor och socker.

Kischen
2012-03-06, 07:42
Att mjölken är i grön förpackning säger ju inget om man inte vet var personen bor. Där jag bor är det standardmjölken (3%) som säljs i grön förpackning. Som en parentes, eftersom folk reagerar på det.

Menar du att det finns en värld utanför storstaden? .. Skulle inte tro det va :D

vicarious
2012-03-06, 08:02
Släng in 3-5 proteinshakes om dagen. Enkelt, smidigt, billigt och du behöver inte trycka i dig mer mat om du tycker det är jobbigt. Samt att det kanske ger dig lite bättre resultat av träningen.

mysglenn
2012-03-06, 08:15
släng in 3-5 proteinshakes om dagen. Enkelt, smidigt, billigt och du behöver inte trycka i dig mer mat om du tycker det är jobbigt. Samt att det kanske ger dig lite bättre resultat av träningen.

+1

kottovic
2012-03-06, 08:17
+1

+1

mysglenn
2012-03-06, 08:19
+1

Inte äta mackor och skit, det får man plack av.

kottovic
2012-03-06, 08:20
Inte äta mackor och skit, det får man plack av.

Inge olja heller för då blir kaggen extra stor av allt fett runt organen.

mysglenn
2012-03-06, 08:25
Inge olja heller för då blir kaggen extra stor av allt fett runt organen.

Han borde deffa istället.

SleepingBear
2012-03-06, 21:22
Tackar för alla svaren, blev betydligt mer än jag hade hoppats på. :)

Anledningen till grön mjök istället för röd är att jag har väldigt svårt för att dricka röd, smakar "grädde" för mig. Men man kan alltid göra ett nytt försök.

Stora portioner äter jag redan och kommer inte kunna äta mera vid samma tillfälle.

Ägg har jag förätit mig på, men skulle ev. kunna ha äggröra på mackan.

Det får helt enkelt bli så att jag börjar med att utöka intaget av gainer, lägger det istället för frukten och även en stund innan träning.

Röda Björnen
2012-03-06, 21:31
Varför äta Gainer, är väl okej efter träning men annars ?

Ett hett tips är Havregryn!! Havregryn och mjölk.

200 G Havregryn
2 Dl mjölk

830 Kcal sisådär i en måltid som kostar... 2-3 kr :thumbup:
122 G Kolisar
33 G Protte
17 G Fett [Mestadels omättat]

JAg lägger själv även ibland till lite Fiskolja eller Olivolja eller Rapsolja sisådär en 30 G som frukost, en skön start på dagen. Hoppas detta kan hjälpa dig :)

MVH