Visa fullständig version : Förkyld vid deff!
JoHannibal
2012-03-05, 18:39
Jag har blivit förkyld nu tredje gången på 8 veckor, antagligen p.g.a. deff.
Jag är "aldrig" sjuk/förkyld annars och brukar ha ett riktigt bra immunförsvar och vara den som retar andra för att de är sjuka :em:
Jag ligger på 500-600kcal underskott per dag och tränar styrketräning 3 dagar i veckan och kondition 1-2ggr i veckan.
Oftast går det över efter 3-4 dagars vila, men jag vill helst slippa ännu en förkylning!!
Tips välkomnas för att motverka förkylning, eller är det bara att bita ihop??
vicarious
2012-03-05, 18:42
Tänka på att sköta hygienen :)
Hur hård konditionsträning kör du?
JoHannibal
2012-03-05, 18:45
Tänka på att sköta hygienen :)
Hur hård konditionsträning kör du?
Haha ska duscha extra länge ;)
Badminton 1h 1 dag i veckan är inte så farligt, samma med 1h Zumba. Brukar köra cirkelträning 1 dag och det är lite hårdare.
Funderar på att skippa konditionspassen någon vecka och se om det hjälper, men det är tråkigt att inte träna :(
Vattukvinnan
2012-03-06, 10:48
Jag med blivit förkyld o ont i halsen!!! Fan va trist! Bara ta sig en vila, sköta kosten, dricka mkt vatten o grönt te o köra på när man blir piggare igen?!! Muskelmassan?! Kommer den dala märkbart på en vecka..... (inte va?!) känns tråkigt om det man slitit för i sex veckor nu halkar efter......
RobinSilver
2012-03-06, 10:50
+1
Andra förkylningen på en månad *grr27*
Deff tar hårt på immunförsvaret.
Alltså, jag har svårt att tänka mig att immunförsvaret blir kasst bara för att man ligger på några hundra kcals minus. Mer troligt att många deffar under de vanligaste förkylningsmånaderna.
Sparven från Minsk
2012-03-06, 11:28
Ta multivitamin, drick mycket och ta extra c-vitamin. Fugerar för mig :D
JoHannibal
2012-03-06, 12:50
Ta multivitamin, drick mycket och ta extra c-vitamin. Fugerar för mig :D
Jag har så svårt för brustabletter, dricker dock citronvatten i hopp om samma effekt.
Det störiga är att jag inte blir "jätteförkyld" utan blir lite smått förkyld med några veckors/någon veckas mellanrum. Man är ju hellre rejält sjuk 3-4 dagar och får vara frisk sen,det är ju svårt att prestera på gymet när man är halvdålig hela tiden *cry*
Helt förkylningsfri denna deff hittils! 2000IE D-vitamin each day gör tricket för mig. Huskurer ftw.
Jag brukar ha mycket problem med förkylningar överlag och har varit krasslig en längre tid, men inledde en deff för drygt en vecka sedan lite på vinst och förlust, jag trodde den skulle bryta ut men det har den inte gjort. Även fast man deffar kan man få i sig antioxidanter, vitaminer och andra näringsämnen som kroppen behöver, så en varierad kost är nog bra (tex. bara ett glas apelsinjuice om dagen står för det rekommenderade dagliga intaget av vitamin C) . Nu är jag ju iofs lite av en amatör på kost-biten, men hittills har det funkat för mig, peppar peppar...
Jag är också väldigt noga med att inte fingra i ansiktet när jag är nere på gymmet. Handtagen på hantlar, skivstänger och maskiner är rena virus- och bakteriefällan. Jag brukar spruta desinfektion i händerna lite nu och då på gymmet, och tvätta dem rejält efter passet.
Håller jag mig frisk hela den här våren så är det 3 år sen jag hade minsta lilla sjukdomssymptom. Tidigare var jag sjuk minst 1 gång om året men jag har konditionstränat mer sen dess, möjligen kan det ha haft effekt. Äter inte särskilt mycket grönsaker och frukt. Handhygien har förmodligen stor betydelse och att man inte festar ideligen.
Däremot tror jag inte det är något vidare att köra hårda pass under deff. Men lätta pass går säkert bra.
JoHannibal
2012-03-08, 07:08
Tack! Skall nog prova nån multivitamin och se om det hjälper.
Har även varit alkoholfri och sovit mycket under hela deffen (9 veckor) och äter frukt flera ggr i veckan, men det är svårt att hålla reda på vitaminintaget om man "tar en frukt då och då". Skall nog plocka bort 1 dags träning (konditionspass) också så det blir vila 3ggr i veckan ist för 2 dagar.
Popliteus
2012-03-08, 08:04
Blev förkyld av att läsa denna tråd.. Eller så var det den gamla tanten som satt och hostade på mig hela bussresan igår.. Jaja, som ngn redan nämnt har D-vitamin funkat iaf för mig tidigare.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.