handdator

Visa fullständig version : bära saker - träning?

NyKille
2012-03-05, 12:25
Tja, när man bär något, tex en tung påse eller när man flyttar saker osv och man inte gör så mkt rörelser. Tränar man på något sätt då?
Typ om man jobbar på ett lager och flyttar runt saker hela tiden, man blir trött men växer musklerna av det? eftersom man inte gör så mkt rörelser ständigt som i gymmet upp o ner osv

hoppas ni förstår mig :P

Kalliban
2012-03-05, 12:37
Träning = använda musklerna, så ja, det är klart att det är träning. Kroppen anpassar sig efter användningen, så om du lyfter tunga saker på jobbet så kommer kroppen att anpassa sig för det och bygga muskler för att det ska gå lättare. Om det däremot handlar om att lyfta en rulle kvittopapper till kvittomaskinen en gång i kvarten så nej, så kommer du inte bygga några muskler av det. Om arbetet är tyngre än vad kroppen är van vid så kommer du bygga muskler och bli starkare.

I ditt exempel med ett lager så skulle jag tro att man bygger lite muskler tills kroppen har vant sig vid arbetet och sedan kommer man behålla de musklerna. Man måste fortsätta öka belastningen för att fortsätta öka i styrka och volym.

stromming
2012-03-05, 12:46
... Nej, man växer enbart av att vara på gym och använda maskiner. Det har visat sig evolutionärt optimalt. :smash:

Sniggel
2012-03-05, 14:47
Har själv aldrig sett någon få en synbar muskeltillväxt utav att jobba på lager. Om man får det lär det ta 5-10 år innan det ens syns på riktigt (skulle jag tro). Därmed inte sagt att kroppen tränas och orkar med mer av arbetet efter ett tag.

Jag syftar även på otränade smala killar som börjar med lagerjobb, de verkar fortsätta vara smala och omuskulösa även efter att jobbat där ett bra tag.
När det gäller tjocka människor så verkar de ej heller gå ner i vikt utan de fortsätter se ut som de gjorde innan de började jobba.

Det är iaf ett värdelöst sätt att bygga muskler på :P

Hemi
2012-03-05, 17:33
Lagerjobb är sällan speciellt tungt. Få jobb i Sverige är det, men det finns nog undantag forfarande.

garluch
2012-03-05, 17:36
Snickare brukar ju heller inte vara så biffiga om de inte tränar på fritiden.

daimkrysset
2012-03-05, 18:10
Sen jag började mitt lagerjobb så har jag gått ner 12 kilo. Sen rör jag mig kanske mera än dom flesta på lagret också. Under den tiden jag har jobbat har jag knappt tränat. Började nu igen efter ett uppehåll. Har blivit starkare i marklyft än jag var tidigare.

moppepojken
2012-03-05, 18:12
apropå de, jag la betongpannor på ett tak idag. De tog rätt bra i bålen/ländryggen kan jag säga. Har ont i ländryggen nu när jag sitter ner. Rätt tungt om man bär upp och ner 3-5 betongpannor från taket till ställningen och vice versa.