Visa fullständig version : Tekniktips - Knäböj
Skulle uppskatta respons på mina knäböj.
Kassa vinklar då jag filmade själv, men får se om det duger.
Samtliga vikter är på 80 % 1 RM
ngIqLlRWkm4&feature=channel
dVjG0Kz5Pwk&feature=channel
ni_l_D9-kC0&feature=channel
Tack för bra filmer ur olika vinklar.
Bra djup och i huvudsak bra teknik, men svanka inte så mycket i början. Det gör att du måste "osvanka" i bottenläget och sedan svanka tillbaka. Det var precis en sådan grej som gav mig ryggskott i november förra året. Försök att hålla en och samma rygg- och bålposition i hela rörelsen så långt det går.
Prova också att lägga stången lite lägre. Med högre vikter kommer den nuvarande placeringen att göra rätt så ont.
Jag gillar. Lite vigare i fotleden skulle betyda mer upprätt ställning, men det är inget som är helt nödvändigt.
+1 på Pjotor. Desto mer låst i ryggen, desto bättre. Spänn magen hårt.
Tack för era kommentarer!
Jag är naturligt väldigt svank, men ska tänka på det nästa gång.
Ska även justera stångpositionen lite också. Även jobba på buktrycket.
Blir en del att tänka på nästa gång :)
Ser inte alls illa ut om jag ska vara ärlig :) Ang. stångposition så ser jag inga fel? För att inte svanka mycket så kan du aktivt spänna rumpan och spänna in magen :)
ChrisDEFC
2012-03-05, 14:52
För att inte svanka mycket så kan du aktivt spänna rumpan och spänna in magen :)
Intressant tips, ska absolut prövas!
Ontopic: tycker det ser riktigt bra ut och då brukar jag va gnällig när det kommer till knäböj och teknik... Enda skulle vilja ändra är stångplaceringen. Jag själv får mycket stabilare böj genom att flytta ner stången rejält jämfört med din placering. Lägre tyngdpunkt och ingen tendens till framåtfall.
För att inte svanka mycket så kan du aktivt spänna rumpan och spänna in magen :)
Detta ska jag också testa. Har, även jag, naturligt mycket svank så jag vågar inte gå "atg" på "tunga" vikter för att det känns som att spänningen i ländryggen ska släppa. Nu kommer jag nog bara precis till tävlingsgodkänt (knappt ens det ibland.) Tack för tipset. :thumbup:
Ser inte alls illa ut om jag ska vara ärlig :) Ang. stångposition så ser jag inga fel? För att inte svanka mycket så kan du aktivt spänna rumpan och spänna in magen :)
Intressant tips, ska absolut prövas!
Ontopic: tycker det ser riktigt bra ut och då brukar jag va gnällig när det kommer till knäböj och teknik... Enda skulle vilja ändra är stångplaceringen. Jag själv får mycket stabilare böj genom att flytta ner stången rejält jämfört med din placering. Lägre tyngdpunkt och ingen tendens till framåtfall.
Tack!
Ska som sagt experimentera lite med stångposition och se hur det känns.
Även fullt fokus på svank (?!) nästa pass
Skulle dessa var godkända om jag någon gång får för mig att tävla (raw)?
moppepojken
2012-03-05, 20:40
Jag är ingen expert och jag tycker det ser bra ut förutom att du "vrider" höften "bakåt" på väg ner och då "försvinner" svanken eller ialafall så blir ryggen rak. Är det okej att göra så eller hur ser ni på det ? :D:D
stromming
2012-03-05, 20:49
Jag är ingen expert och jag tycker det ser bra ut förutom att du "vrider" höften "bakåt" på väg ner och då "försvinner" svanken eller ialafall så blir ryggen rak. Är det okej att göra så eller hur ser ni på det ? :D:D
Testa läsa inläggen ovanför?
moppepojken
2012-03-05, 21:32
Testa läsa inläggen ovanför?
Det kan ju vara bra, hehe .D
Men det är alltså inte "farligt" att man "böjer" med höften.
ChrisDEFC
2012-03-05, 23:05
Precis på gränsen. Jag skulle säga (mittenvideon) att första är godkännd men de två andra repsen tror jag inte att du skulle få godkännda. Sen är det väl olika bedömning på olika tävlingar åxå. I regel är det väl något slappare på mindre tävlingar (vad jag förstått). Siktar du på tävling eller liknande så får du kanske jobba lite mer på din rörlighet eller om du redan har den gå lite djupare.
Ang stångplacering: testa att lägg stången så långt ner du känner dig bekväm med, sen rullar du ner stången ett halvt varv till. Det brukar funka. I början kommer det kännat som den ska ramla av men det gör den inte enligt min erfarenhet.
Tyngden mer på hälarna, underlättar med knäböjsskor.
Mitt tips är att skaffa knäböjsskor, du får bättre vinklar och sen är de bättre för ryggen också.
Tack för er feedback!
Har funderat på böjskor, ska se om jag hinner åka ut och prova ett par till veckan.
Ska försöka gå ner lite djupare nästa gång också
Jag tycker helt klart att djupet ser godkänt ut. :thumbup:
Reglerna för att få ett godkänt djup är väl att m. quadriceps femoris (lårmuskelns) övre fäste ska vara lägre än knäet, om jag inte minns fel. Och det tycker jag definitivt att det ser ut att vara.
Testade idag att placera stången längre ned på ryggen.
Kändes lite ovant men fick en betydligt bättre stabilitet när jag tryckte på när det fick tungt.
Kändes verkligen skillnad på att ryggen höll sig i position på ett bättre sätt.
tack för tipset!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.