handdator

Visa fullständig version : Ketodiet - Upplägg med kost och tillskott - Vill ha feedback

Chaokoh
2012-03-04, 20:18
Hejsan jag har tänkt inleda en ketodiet. Jag är 25 år och har tränat till och från i ca 7 år. Har använt kreatin, gainer och någon
pwo sporadiskt men har nu som mål att deffa ner mig till sommaren och sedan börja bygga muskler på allvar. Kanske startar igång
en journal här på forumet :)

Mina stats är: 175 cm lång, 75 kg, ca 18-20 % bodyfat.
Jag håller på att ta fram ett träningsupplägg just nu så vet inte exakt hur träningen kommer att se ut men ska försöka träna
med halvkroppspass så jag tränar musklerna 2 gånger i veckan. De passen kommer att va med fokus på basövningar, reps
mellan 3-8. Kommer förutom det förmodligen också köra ett pass med aktiv återhämtning och/eller ett pass intervaller.
Alltså 5-6 pass/vecka. Kommer att ha en fastedag i veckan där jag inte äter något på 24-28 timmar, Den dag kommer jag
inte ha något tungt styrketräningspass.

Jag planerar att ligga på ca 1800 kalorier per dag + de som kommer från grönsaker samt tillskott
200 g protein = 800 kcal
100 g fett = 900 kcal

Tänkte köra på följande upplägg:

Morgon: 50 gr protein, 30 gr fett, 4 st omega3 - zink, multivitamin, d-vitamin

Lunch: 40 gr protein, 30 gr fett, 4 st omega 3

60 minuter innan: Gakkic
20 minuter innan: PWO
15 minuter innan: EAA

Under passet: Vasslehydrolysat

60 minuter efter passet: vasslehydrolysat, kreatin

30 min efter det: Middag - 50 gr protein, 40 gr fett, 4 st omega3

Kvällsmål: 30 gram protein, magnesium, ev lite glycin tunga tunga träningsdagar

Kommer att försöka inta 5 gr leucin innan måltiderna för att spika proteinsyntesen. Kommer också att använda mig av
mer lättsmälta proteinkällor till frukost och lunch, såsom kyckling, torsk och fläskfile. Detta för att uppladdningen med
träningsnutritionen ska komma till sin fulla rätt. Tänkte köra detta upplägg i 3-4 v för att sedan utvärdera mina resultat.
Kommer också efter den perioden införa lite snabba kolhydrater i drinken med EAA 15 minuter innan träningen.

Vore oerhört tacksam för åsikter/råd/tips mm!! :)

vicarious
2012-03-04, 22:44
jag tränar musklerna 2 gånger i veckan.

Onödigt under deff.

Kommer förutom det förmodligen också köra ett pass med aktiv återhämtning och/eller ett pass intervaller. Alltså 5-6 pass/vecka.

Onödigt under deff.

Kommer att ha en fastedag i veckan där jag inte äter något på 24-28 timmar

Varför?

Under passet: Vasslehydrolysat

Onödigt om du har tagit EAA innan och tar vassle efter också.

Kommer att försöka inta 5 gr leucin innan måltiderna för att spika proteinsyntesen.

Onödigt.

Är inte Gakkic en PWO förresten?

Chaokoh
2012-03-05, 04:19
Att träna musklerna två gånger per vecka anser jag är optimalt, bara man har ett vettigt schema. Antar att du menar att det räcker med en gång i veckan? Enligt mig är det förlegat, musklerna kräver knappast 7 dagar för återhämtning. Mer träning inklusive fullständig återhämtning = mer utveckling. Att många proffs tränar en muskel med massa övningar och reps per pass är en annan femma.

Kardio är knappast nödvändigt under deff men aktiv återhämtning (typ cirkelträning med vikter) och intervaller kommer jag att köra för att hålla konditionen uppe och starta igång fettförbränningen.

ett dygns fasta ska, Enligt vad jag har läst, ha många fördelar. Fettförbränningen är mycket stor, bra för mage /tarmsystemet o få vila, framför allt från ett högt proteinintag så att kroppen inte vänjer sig och till slut börjar använda protein som bränsle. Bra för hormonbalansen osv.

Leucin är den aminosyra som höjer proteinsyntesen mest av alla. Ett intag av den följt av fullvärdigt protein verkar kunna stimulera en högre proteinsyntes = Möjlighet till mer muskeltillväxt.

Gakkic sägs kunna höja mjölksyretröskeln och kan göra att man orkar något extra reps. Den följde med när jag köpte ett paket med tillskott, därför blev det den också.

Sverker
2012-03-05, 07:25
Varför skulle mage och tarmen behöva vila ?
Hjärtat vilar inte. Njurarna vilar inte. Levern vilar inte, osv, osv.
Låter för mig som ett sätt att ställa till allmän obalans i magen.

Protein är bränsle. Spelar ingen roll hur du lägger upp ätandet. Allt protein du äter blir till energi. Det är något enstaka gram som bli kroppsprotein.....i bästa fall.

vicarious
2012-03-05, 07:41
Att träna musklerna två gånger per vecka anser jag är optimalt, bara man har ett vettigt schema. Antar att du menar att det räcker med en gång i veckan? Enligt mig är det förlegat, musklerna kräver knappast 7 dagar för återhämtning. Mer träning inklusive fullständig återhämtning = mer utveckling. Att många proffs tränar en muskel med massa övningar och reps per pass är en annan femma.

Du har inte funderat på att återhämtningen är lite sämre när du underäter? Tror du att du kommer utvecklas särskilt mycket när du dietar?

Kardio är knappast nödvändigt under deff men aktiv återhämtning (typ cirkelträning med vikter) och intervaller kommer jag att köra för att hålla konditionen uppe och starta igång fettförbränningen.

Samma sak här. Var rädd om den återhämtning du har när du ger kroppen mindre energi än den behöver. Dessutom behöver fettförbränningen ingen hjälp att "starta igång". Det klarar kroppen själv utan problem.

ett dygns fasta ska, Enligt vad jag har läst, ha många fördelar. Fettförbränningen är mycket stor, bra för mage /tarmsystemet o få vila, framför allt från ett högt proteinintag så att kroppen inte vänjer sig och till slut börjar använda protein som bränsle. Bra för hormonbalansen osv.

Majoriteten av det protein du äter oxiderar till energi. Om det är en så kallad "lågproteindag" du syftar på så finns det inga bevis på att det finns några fördelar med ett sådant upplägg.

Leucin är den aminosyra som höjer proteinsyntesen mest av alla. Ett intag av den följt av fullvärdigt protein verkar kunna stimulera en högre proteinsyntes = Möjlighet till mer muskeltillväxt.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3608869&postcount=1
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2653948&postcount=2

Chaokoh
2012-03-05, 17:55
Varför skulle mage och tarmen behöva vila ?
Hjärtat vilar inte. Njurarna vilar inte. Levern vilar inte, osv, osv.
Låter för mig som ett sätt att ställa till allmän obalans i magen.

Protein är bränsle. Spelar ingen roll hur du lägger upp ätandet. Allt protein du äter blir till energi. Det är något enstaka gram som bli kroppsprotein.....i bästa fall.

Tanken var att ha en lågproteindag men efter lite googling på det kom jag in på denna tråd så jag tänkte prova det en dag i veckan de 4 första veckorna i dieten:
http://forum.bartoll.se/showthread.php?319-24-28-timmars-fasta-st%C3%A4ll-dina-fr%C3%A5gor-h%C3%A4r!

vicarious
2012-03-05, 18:30
Tanken var att ha en lågproteindag men efter lite googling på det kom jag in på denna tråd så jag tänkte prova det en dag i veckan de 4 första veckorna i dieten:
http://forum.bartoll.se/showthread.php?319-24-28-timmars-fasta-st%C3%A4ll-dina-fr%C3%A5gor-h%C3%A4r!

Kolla gärna här också. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=142687

Jag hade definitivt lyssnat på Ola och KG istället för Bartoll.

Sverker
2012-03-05, 19:11

Njaa...låter mer som någon udda behandligsmetod mot magsår:(
Skulle vi inte absorbera proteinet i kosten kommer grabbarna ( tarmbakterierna ) i tjocktarmen att jubla och producera massor av illaluktande gaser.

Har man de problemen skulle jag istället ta det lugnare i livet. Mindre stress och mer vila. Sänka träningsmängden något. Välja en skonsammare kost mot magen. Ffa mindre fett och protein som stimulerar bildandet av magsyra. Fisk och ris eller någon god soppa på kyckling är lugnande för magen.

Chaokoh
2012-03-05, 19:51
Stort tack för era synpunkter. Det uppskattas!
Ska fundera/googla vidare på fastedygnet...

Om ni kollar på eneridelen, ca 1900 kcal. 200 g protein och 100 g fett samt 300- 500 g grönsaker + tillskotten. Känns det för lite på mina stats med 4 gympass samt ett pass intervaller/vecka?

vicarious
2012-03-05, 19:57
Stort tack för era synpunkter. Det uppskattas!
Ska fundera/googla vidare på fastedygnet...

Om ni kollar på eneridelen, ca 1900 kcal. 200 g protein och 100 g fett samt 300- 500 g grönsaker + tillskotten. Känns det för lite på mina stats med 4 gympass samt ett pass intervaller/vecka?

Räkna ut hur mycket kcal det blir totalt, med tillskott och grönsaker. Räkna sedan ut ditt ungefärliga energibehov sen så ser du ungefär var du ligger.

Chaokoh
2012-03-07, 18:20
......................................Protein..... ...Fett..........Kolhydrater........Kcal

Kyckling file, 600 gram..........120g...............12g.............. .2g...............600

Fläskkarré, 250gram.............44g.................17g....... .......0g................333

Kokosmjölk, 400 gram............6g..................68g........... ...4g...............640

Spenat, 300 gram ................9g...................0g........... ...4,5g..............60

Lök, 100 gram......................1g..................0g.. ..............6g................32

Omega 3, kapslar, 12 st .........0g.................12g...............0g.. .............108

Casienproteinpulver, 25g........20g..................0g..............1g .................87

TOTALT: .........................200g.............109g.... ..........17g............ 1860kcal

Jag har räknat fläskkarré som 7 gram fett sitället för 11 gram då jag steker den utan tillsatt stekfett och den släpper mycket fett vid tilllagningen.

Det som tillkommer på de 4 dagarna med styrketräning är 20 g EAA och 30 g Vasslehydrolysat vilket tillsammans ger 190 kcal i form av protein/aminosyror.

Jag kommer att köra på Joachim Bartolls deffguide "The Body Transformation guide" men enbart styrketräningen därifrån. Det är 4 pass hård styrketräning per vecka, med olika varianter av halvkroppspass. Kommer endast att köra ett cardio/intervallpass per vecka.

Ser upplägget bra ut?