Visa fullständig version : Dags för refeed ? Hur gå tillväga isf ?
kallinarn
2012-03-04, 19:09
Har läst att folk som går under diet brukar ibland köra på en refeed någon gång under deffen.
Jag är inne på lite över 5veckor i min deff, det mesta har varit frid och fröjd och har lyckats hamna på strax under 12 bf (kaliper).
Kom och funderade om det kanske var dags att köra refeed själv då jag på senaste blivit extremt trött och träningen blivit lidande. Är trött då jag vaknar, håller mig pigg en stund på dagen sen vid 20-tiden börjar jag bli sömnig igen, tråkigt.
Menmen, refeed som sagt. I vilket syfte bör man ha en sådan dag och hur ska man äta/träna ifall man ska ha en sådan ? Hur gör ni ?
Syftet är såklart att kunna återhämta sig både mentalt och fysiskt.
Du kan tex köra ett tungt träningspass för att sedan dra direkt till pizzerian och dra en kebabpizza (eller vad du nu känner för). Anledningen till att jag skriver att du kan göra det efter passet är av den enkla anledningen att det är då insulinet/kolhydraterna kan komma till bäst användning.
kallinarn
2012-03-04, 20:07
I kalori väg då?
Überbiffen
2012-03-04, 20:56
Jag gör inget märkvärdigt av det. Håller mig till dieten men äter större portioner av pasta/ris/potatis/quinoa till måltiderna. 500g kolhydrat under dagen istället för ~170. Vaknar 1-1,5kg tyngre dagen efter med ett väldigt uppskattat tryck i kroppen. Väger strax under 120.
vicarious
2012-03-04, 22:20
Ät på balans eller litet överskott den dagen. Dra ned lite på proteinet till fördel för kolisar och håll fettet så lågt det går.
Edit: Träna gärna den dagen också och lägg mycket av kolisarna efter träningen.
kallinarn
2012-03-05, 09:02
Okej så här hade jag tänkt isf idag.
Äter en lunch på 600 kcal potatis och kyckling.
Tränar 16, 17 äter jag 3kalkon och skinka mackor - 1800kcal.
Äter sen ostkaka med kvarg 1200kcal.
Alltså 3600kcal. 100över balans
Vad käkar du för monster mackor som ligger på 1800/1200kcal?!
Vad käkar du för monster mackor som ligger på 1800/1200kcal?!
3 mackor på totalt 1800 är ju bara 600kcal styck.
I min värld rätt sansade mackor, en 15cm subway med lågkaloridressing ligger runt 600kcal.
Jag kan utan problem göra 1 macka med 1800kcal i om jag vill :D
Fishtank
2012-03-05, 10:55
Måste hålla med mental där.
Mackor spårar enormt lätt.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
abstract
2012-03-05, 11:10
Måste hålla med mental där.
Mackor spårar enormt lätt.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Indeed. Jag hade en smörgåsperiod back in the days, kunde lätt bli en 7st innan läggdags. Gick upp 7kg på en sommar. Missräknade helt på vad en macka kunde landa på, did the math och fick en lite chock.
Det var de lättaste 7kg jag någonsin droppat, behövde inte göra en enda förändring.
Well, förutom att skippa mackorna då;)
Indeed. Jag hade en smörgåsperiod back in the days, kunde lätt bli en 7st innan läggdags. Gick upp 7kg på en sommar. Missräknade helt på vad en macka kunde landa på, did the math och fick en lite chock.
Det var de lättaste 7kg jag någonsin droppat, behövde inte göra en enda förändring.
Well, förutom att skippa mackorna då;)
Hehe, kvällsmat kring 21 för mig när jag var en go tjokkis *cupid* utgjordes av
4 skivor skogaholmslimpa
40g bregott extrasaltat
8 skivor falukrov
8 skivor ost
5dl mellanmjölk (man ville ju hålla igen lite på fettet ;) )
50g oboypulver
Det blev 4 i mina ögon rätt normalstora mackor med mättande pålägg. Så här i efterhand har jag näringsberäknat mitt forna kvällsmål och det klockar in på 2030kcal.
Och att ta två skivor ost och två skivor korv på en smörgås kändes inte onormalt, ibland toppade jag med tomat eller gurka för att vara nyttig.
kallinarn
2012-03-05, 13:31
Ja hemmagjorda mackor går ju galet fort att proppa i sig hårt, men subway mackor om jag äter 2-3 hela sätter det sig ganska fint och bra. Bra för refeed då de blir lite fett och en hel del kolisar :D
kallinarn
2012-03-05, 23:33
Slutligen blev de iallafall
300gram kyckling, 350gram potatis
2st 30cm subway mackor
600gram ostkaka med 500ml lättglass
Avslutade med lösviktsgodis för jag ville komma upp i 4000kcalmen orkade inte allt, 3500-3600 allt som allt typ, litet överskott. Hoppas det gör susen :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.