handdator

Visa fullständig version : Axelposition vid marklyft

exevision
2012-03-04, 11:46
Har läst både att man ska vara helt avslappnad i axlarna medans en del menar att man ska dra ihop skulderbladen lätt. Orsaken till att jag funderar på detta är att min högra axel vill mer framåt än den vänstra om jag slappnar av helt i axlarna vid marklyft. Och detta är något jag försöker träna till så att båda axlar ska vara lika. Tycker då att det är dumt att stretcha ut axeln vilket då sker vid marklyft. Men om jag då drar ihop skulderbladen, är det skonsamt för axeln i övrigt? Jag har ju lite lätt problem/smärta vid skivstångcurl i höger axel vilket blir bättre om jag drar bak axlarna helt och detta problem har minskat med tiden nu.

Så, hur ska man göra? Helt avslappnad eller dra bak axlarna lite? Som jag förstått det så ska man ju absolut inte rulla bak axlarna under eller vid slutet av lyftet.

stromming
2012-03-04, 11:52
Nu är inte jag den bästa på detta på kolo, men för att få igång diskussion skulle jag säga att det ligger till såhär:

Axlarna ska vara helt fast i en neutral till lätt bakåtdragen position, absolut inte framsläppta. Det som gör att det gör ont i axlarna är just att du låter dem dras ut av en sådan kraft. Själva rörelsen att dra bak axlarna görs inte av axlarna själva, utan av romboiderna och trapsen och är essentiell för att inte skada sig i marklyft.

midwinterholes
2012-03-04, 13:31
Så, hur ska man göra? Helt avslappnad eller dra bak axlarna lite? Som jag förstått det så ska man ju absolut inte rulla bak axlarna under eller vid slutet av lyftet.
Jag kör med framåtsläppta axlar och böjd övre rygg i start av lyftet. Reser mig och behåller triangel-vinkeln tills jag nästan står helt upp, reser sedan ryggen rak och avslutar med att brösta ut och dra bak axlarna.

På vägen tillbaka är det allt i reverse men mycket fortare. Är detta dålig teknik? Är det därför jag suger i marken? Finns ingen möjlighet för mig att starta med neutrala axlar och rak rygg, mina armar är för korta/för stel i hamstrings.

luderlasse
2012-03-04, 13:46
OM jag förstått saken rätt så skall man för att lyfta mycket i marklyft ha böjd bröstrygg och framsläppta axlar! Det borde ge mindre hävarm och kortare lyftväg.

midwinterholes
2012-03-04, 13:54
OM jag förstått saken rätt så skall man för att lyfta mycket i marklyft ha böjd bröstrygg och framsläppta axlar! Det borde ge mindre hävarm och kortare lyftväg.
Det värmer att veta att jag har bra teknik och ändå suger.

Hehe bra att veta vad som gäller iaf.

mara1
2012-03-04, 14:32
http://www.youtube.com/watch?v=Qp8Sx9dX9LM&feature=relmfu

Förklaras väldigt bra i den videon. Brösta upp dig och låt axlarna var lite famåtlutande.

luderlasse
2012-03-04, 15:13
Det värmer att veta att jag har bra teknik och ändå suger.

Hehe bra att veta vad som gäller iaf.

Det är bara att mata på min herre, jag försöker köra mark 2-3 ggr i veckan, är ändå rätt klen, kan rekommendera detta upplägg:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5385130&postcount=12

exevision
2012-03-04, 15:27
Jag kör med framåtsläppta axlar och böjd övre rygg i start av lyftet. Reser mig och behåller triangel-vinkeln tills jag nästan står helt upp, reser sedan ryggen rak och avslutar med att brösta ut och dra bak axlarna.

Att dra bak axlarna på slutet måste ju vara dåligt på sikt för axlarna!

luderlasse
2012-03-04, 15:37
Att dra bak axlarna på slutet måste ju vara dåligt på sikt för axlarna!

Varför skulle det vara det?

exevision
2012-03-04, 15:40
Varför skulle det vara det?

För att det blir en enorm belastning på axlarna?
Men, någon annan vet troligen bättre.

exevision
2012-03-04, 15:43
Axon menar att man ska dra bak axlarna lätt och hålla det hela lyftet.
http://axon.blogg.se/2009/november/en-liten-guide-om-stela-raka-marklyft.html
4.Dra lätt ihop skulderbladen (rotera bak axlarna lätt)

Iof var det raka marklyft

mikaelj
2012-03-04, 15:49
Lyssna inte på något Axon skriver om.

exevision
2012-03-04, 15:52
◦Don’t roll the shoulders: the shoulder is like the spine, it can be easily and permanently damaged unless you exercise proper form at all times. Keep your shoulders slight back, don’t let them droop forward.

http://www.thedeadlift.com/deadlifting/deadlifting-mistakes/

mikaelj
2012-03-04, 15:56
wh-ikyBAQr8

tomn
2012-03-04, 16:09
Lyssna inte på något Axon skriver om.

Varför skulle man inte lyssna på något som Axon skriver om?

mikaelj
2012-03-04, 16:18

Det orkar jag inte förklara. Det är enklare att använda sökfunktionen på forumet.

stromming
2012-03-04, 16:24

För att han ganska ofta har fel. Och de gånger han har rätt beror det nog ofta på att han har så fel att han har rätt igen.

tomn
2012-03-04, 16:27
Det orkar jag inte förklara. Det är enklare att använda sökfunktionen på forumet.

Så du baserar det på något som han har gjort för x antal år sedan? Verkar ju... bra?

För att han ganska ofta har fel. Och de gånger han har rätt beror det nog ofta på att han har så fel att han har rätt igen.

Vad har han fel i så ofta? Konstigt att "alla" är så negativt inställda till honom på detta forum. Han är utbildad naprapat och personlig tränare osvosv medan de flesta inte har någon liknande utbildning. Ändå så verkar "alla" på forumet veta bättre än honom.

Självklart menar jag inte att man bara skall se till vad man har för titlar. Men det som sägs här på forumet om Axon är ju bara löjligt.

stromming
2012-03-04, 16:36
Konstigt att "alla" är så negativt inställda till honom på detta forum.

Jag tycker att det är märkligare att folk lyssnar troget på honom trots att han har fel så ofta

exevision
2012-03-04, 16:38
Tycker vi kan lämna snacket om Axon och återgå till axlar och marklyft ;)

kottovic
2012-03-04, 16:43
Kostantinovs styrka är sjukt men drar han inte mer eller mindre enbart med ryggen? Rätt eller fel men är det något att eftersträva för oss "vanliga". :D

tomn
2012-03-04, 16:47
Jag tycker att det är märkligare att folk lyssnar troget på honom trots att han har fel så ofta

Vad är det som han har fel på så ofta då? Du kan väl skicka några grejjer som inte är gamla som han säger är fel.. Jag tror inte att han är någon "guru" eller så. Men tycker det är löjligt med attityden.

luderlasse
2012-03-04, 18:22
http://www.thedeadlift.com/deadlifting/deadlifting-mistakes/

Dom har ju ingenting att backa det på, verkade ju inte vara någon bra artikel angående marklyft det där. Men man ska alltid lyssna på sin kropp, gör det ont att ha axlarna framåt ska man ju inte fortsätta med för nån "snubbe" på ett forum sa att det var bra.

Tittar man på herr konstantinovs så har han böj på bröstryggen, axlarna framåt och är väldigt bålstark. Därför kan han lyfta så :)

Jag tycker man ska köra marklyft så man vet vad man gör och därför undviker att skada sig, använda vikter man kan hantera osv.

exevision
2012-03-04, 19:23
Dom har ju ingenting att backa det på, verkade ju inte vara någon bra artikel angående marklyft det där. Men man ska alltid lyssna på sin kropp, gör det ont att ha axlarna framåt ska man ju inte fortsätta med för nån "snubbe" på ett forum sa att det var bra.

Tittar man på herr konstantinovs så har han böj på bröstryggen, axlarna framåt och är väldigt bålstark. Därför kan han lyfta så :)

Jag tycker man ska köra marklyft så man vet vad man gör och därför undviker att skada sig, använda vikter man kan hantera osv.

Du har nog rätt. Ska köra så att det känns okej för axlarna. Vill ju inte förvärra min hållning av axlarna som jag försöker träna så den blir bättre.

Hittade ett flertal artiklar som menar att man ska hålla in axlarna/skulderbladen lite, dock inte max. Bland annat denna:

http://www.bodybuilding.com/fun/drobson101.htm
Shoulders should be held back, squeezed tightly, and positioned over the bar - they should never be rounded.