handdator

Visa fullständig version : Efterträningsmat. Munk? Göteborgs stil

Nils
2004-01-17, 18:07
jag har funderat lite på det där med snabba kolhydrater efter träning och tänkte att man borde använda det till något gott. Men jag är inte speciellt sugen i sockersött godis av typen skumbananer ;)
Så jag kollade lite på munkarna i affären.
(och nu menar jag munkar av typen
"Göteborgsnamn på bakverk med äggviteskum-kärna och kexbotten, doppad i choklad eller kokos" med choklad i mitt fall.)
Innehåll: Socker, äggvita,vatten,glykos,veg olja,cacaopulver och lite EXXX
Kexbotten: Vetemjöl, veg olja, natriumbikarbonat.

Med tanke på ordningen och att kexbotten nog nästan bara är vetemjöl så missstänker jag att detta är rätt fettfritt med fullt av snabba kolhydrater trots sitt chokladaktiga yttre.
Men jag hittar inga tabeller över sådana här munkar (bara andra munkar).
Någon som vet vad de innehåller eller har andra kommentarer?
Nils

King Grub
2004-01-17, 18:16
Jag tror inte heller det går åt speciellt mycket fett i bakningen av sådana kexbottnar, så de har säkert rejält högt GI och borde fungera fint efter träningen. De verkar innehålla en hel del snabbt protein dessutom, i och med att äggvita står listat före vatten till och med. :thumbup:

-xR-
2004-01-17, 22:48
Efter träningen brukar jag köpa nybakat bröd med kebabsås (pizzeria) som jag får för en femma. Dock misstänker jag att kebabsåsen förstör återhämtningen men vet inte hur mycket eller hur stor "skada" den gör... Vad säger Grub om detta?

King Grub
2004-01-18, 06:39
Jag tror inte du i praktiken behöver oroa dig speciellt mycket, om du inte har någon tävling eller liknande att återhämta dig till, inte om du fyller på med mera kolhydrater under dagen/kvällen. Och brödets enskilda GI sänks inte, utan det är måltidens GI som helhet som blir lägre.

Men visst, vill du maximera blodsockerstegringen, skippa såsen.

Nate
2004-01-18, 09:13
Originally posted by Nils
jag har funderat lite på det där med snabba kolhydrater efter träning och tänkte att man borde använda det till något gott. Men jag är inte speciellt sugen i sockersött godis av typen skumbananer ;)
Så jag kollade lite på munkarna i affären.
(och nu menar jag munkar av typen
"Göteborgsnamn på bakverk med äggviteskum-kärna och kexbotten, doppad i choklad eller kokos" med choklad i mitt fall.)

Med tanke på ordningen och att kexbotten nog nästan bara är vetemjöl så missstänker jag att detta är rätt fettfritt med fullt av snabba kolhydrater trots sitt chokladaktiga yttre.
Men jag hittar inga tabeller över sådana här munkar (bara andra munkar).
Någon som vet vad de innehåller eller har andra kommentarer?
Nils

Typ mums-mums som är högre?

finns några som heter smarries här på affären som knappt har nåt choklad överdrag, det är så tunt att man ser det vita skummet igenom och ingen kexbotten - de borde väl funka också?

Nate
2004-01-18, 09:17
Kom på att jag alltid har idiotförklarat folk som kommit förbi på NK och beställt en munk. Sen då man säger åt dom att vi har minsann inga munkar (jag tolkar munk som doughnut, eller hur det nu stavas) så blir de förbannade och pekar på cocosbollarna...

Har alltid fram till nu muttrat tyst för mig själv över dessa människor... och undrat hur fasen man får det där till en munk. Finns även många som kallar dom för gräddbullar. Grädde? Var ser du grädde??? :insane: :angel:

Alcazara
2004-01-18, 09:22
När ni ändå snackar om efter-tränings mat, så passar jag på att fråga vad ni tror är bäst:

3 dl Minimjölk + 2 msk oboy el.
3dl Minimjölk + 2,5 msk vaniljsocker el.
En gainer med motsvarande mängd protte som i 3 dl mjölk?

Detta alltså direkt efter träningen, därefter ett mål mat ca 40 min efter drinken...

Nils
2004-01-18, 09:42
Originally posted by Nate
Kom på att jag alltid har idiotförklarat folk som kommit förbi på NK och beställt en munk. Sen då man säger åt dom att vi har minsann inga munkar (jag tolkar munk som doughnut, eller hur det nu stavas) så blir de förbannade och pekar på cocosbollarna...

Har alltid fram till nu muttrat tyst för mig själv över dessa människor... och undrat hur fasen man får det där till en munk.
OK, ja det är exakt dessa "kokosbollar" jag menar, eller dess mer chokladaktiga variant. Men det är en MUNK. Kokosbollar innehåller massa fett och havre och är runda som bollar! :D
Nils

aliquis
2004-01-18, 09:44
alcazara: nerifrån och upp skulle jag tro.

Jag tycker förövrigt också det låter konstigt att kalla det där munkar, en munk är fritterat vetedegsbröd :D

Nate
2004-01-18, 10:52

OK, ja det är exakt dessa "kokosbollar" jag menar, eller dess mer chokladaktiga variant. Men det är en MUNK. Kokosbollar innehåller massa fett och havre och är runda som bollar! :D
Nils

Näe, chokladbollar innehåller massa fett o havre. Kokosbollar/kokostoppar/mums är gjorda av skum med chokladöverdrag :thefinger

Nils
2004-01-18, 11:32

Näe, chokladbollar innehåller massa fett o havre. Kokosbollar/kokostoppar/mums är gjorda av skum med chokladöverdrag :thefinger
OK, så negerbollar (eller då politiskt korrekta chokladbollar) täckta med kokos är alltså inte kokosbollar utan kokosbollar är i själva verket munkar!

Börjar förstå att företaget som gör paketet med Munkar/kokosbollar/kokostoppar utan kokos/mums faktiskt inte skriver något namn alls utan bara "gammaldags" på paketen!
Sen får affären skriva dit munkar på skylten ovanpå med pris och så ;)

Goda är de i vilket fall!
Nils

Berry
2004-01-18, 20:52
Jag som trodde detta var en munk :confused:

http://www.aphroditewomenshealth.com/news/img/doughnut.jpg

oath5
2004-01-19, 00:32
Originally posted by Berry
Jag som trodde detta var en munk :confused:

http://www.aphroditewomenshealth.com/news/img/doughnut.jpg

japp...å fysatan vad goda dem ÄR :eating:

LIM
2004-01-19, 12:20
[QUOTE]Originally posted by Nils

Nils: Vilket bakverk rör det sig om här specifikt?

herr_Arne
2004-01-19, 15:10
Har alltid fram till nu muttrat tyst för mig själv över dessa människor... och undrat hur fasen man får det där till en munk. Finns även många som kallar dom för gräddbullar. Grädde? Var ser du grädde??? :insane: :angel:

Vad har innehållet med namnet att göra? Självfallet heter de gräddbullar.

RealElwood
2004-01-19, 18:18
Nils!!!! Det är inte nå't liknande dom här eller? Borde ju vara samma uppbyggnad tycker man....

http://www.goteborgskex.se/domino/html/GK/Gkexhome.nsf/baddare_ljus.jpg

Socker, vetemjöl, skummjölkspulver, stärkelsesirap, delvis härdat vegetabiliskt fett, invertsocker, kakaosmör, kakaomassa, fettreducerat kakaopulver, gelatin, emulgeringsmedel (sojalecitin), sojamjöl, salt, bakpulver (E500), surhetsreglerande medel (E330), aromer (bl a vanillin), hasselnötter, Mjölkchoklad 33%, Skum 32%, Chokladcreme 24%

kJ per 100 g: 1950
kcal per 100 g: 470
g protein per 100 g: 5,5
g kolhydrat per 100 g: 67,0
g fett per 100 g: 20,0

Edit! Vad är "invertsocker"?

Nate
2004-01-19, 18:40
Originally posted by herr_Arne

Vad har innehållet med namnet att göra? Självfallet heter de gräddbullar.

Självklart har namnet att göra med innehållet att göra :smash:

Kanelbullar heter kanelbullar eftersom att det är kanel i dom :rolleyes:

adde
2004-01-19, 18:49
Är det bara jag som blandar till en skål Vaniljsås och äter/dricker efter träning?

/adde

HenrikG
2004-01-20, 13:46
Jag brukar dricka några glas saft med mycket socker i.

herr_Arne
2004-01-20, 13:52

Självklart har namnet att göra med innehållet att göra :smash:

Kanelbullar heter kanelbullar eftersom att det är kanel i dom :rolleyes:

Hmmm... hoppas du har fel, jag använder nämligen mjällshampo dagligen.:rolleyes:

Tur att man inte har barnshampo iallafall...:eek:

Gräddbullar heter gräddbullar eftersom de är gräddbullar... Ju. :cool:

herr_Arne
2004-01-20, 13:55
Originally posted by adde
Är det bara jag som blandar till en skål Vaniljsås och äter/dricker efter träning?

/adde

Nu är det möjligt att jag är ute och cyklar, men någonting säger mig att jag läst att vaniljsås innehöll 100% mättat fett?

(jajaja, alltså, 100% av fettet var den mättade sorten, naturligtvis är det socker och annat kul i den också... :D )

Berry
2004-01-20, 15:45
Originally posted by herr_Arne

Nu är det möjligt att jag är ute och cyklar, men någonting säger mig att jag läst att vaniljsås innehöll 100% mättat fett?

(jajaja, alltså, 100% av fettet var den mättade sorten, naturligtvis är det socker och annat kul i den också... :D )

Frågan är ju då hur mycket fett det är i vaniljsås.. :rolleyes:

Nils
2004-01-21, 09:15
Originally posted by RealElwood
Nils!!!! Det är inte nå't liknande dom här eller? Borde ju vara samma uppbyggnad tycker man....

http://www.goteborgskex.se/domino/html/GK/Gkexhome.nsf/baddare_ljus.jpg

Socker, vetemjöl, skummjölkspulver, stärkelsesirap, delvis härdat vegetabiliskt fett, invertsocker, kakaosmör, kakaomassa, fettreducerat kakaopulver, gelatin, emulgeringsmedel (sojalecitin), sojamjöl, salt, bakpulver (E500), surhetsreglerande medel (E330), aromer (bl a vanillin), hasselnötter, Mjölkchoklad 33%, Skum 32%, Chokladcreme 24%

kJ per 100 g: 1950
kcal per 100 g: 470
g protein per 100 g: 5,5
g kolhydrat per 100 g: 67,0
g fett per 100 g: 20,0

Det var en hel del fett i de du visar där. Mer än det såg ut som på innehållsförtäckningen. Men nä , de är inte speciellt lika de jag menar.

Men Nate förstod i alla fall :)
Här kommer en liten bild där det nog är små munkar som kommer ut även omd e är små på bilden.
Mycket tunnt chokladskal på munkar. Inga 33% alls. Och ingen chokladcreme.
Nils

Nils
2004-01-21, 09:17
OK, nu kanske munken kommer...

mangs
2004-01-21, 12:05

Det där är gräddbullar eller kokos/choklad-toppar som vissa säger.

En munk är något helt annat.

Sedan har vi Chokladbollar som även populärt kallas negerbollar.

Som sagt, kärt barn har många namn och jag skulle knappast tveka i att frossa i alla ovanstående..... om jag inte gick på diet :MrT:

loboman
2004-01-21, 13:29
Varför röra till det så mycket?
En gainer, alt. prottepulver med dextros... Om man är som mig så triggar det bara igång ett ännu större godissug att käka godis...

Wain
2004-01-21, 17:27

Mmmm... fasiken vad sugen man blev på några munkar nu. Brukar gå runt skolbarn som säljer dem för att få pengar till skolresa. Var är de små ungarna när man behöver dem?!?:cryout: