handdator

Visa fullständig version : 2,5 dl vatten, lika mycket kiss?

__Linnea__
2012-03-04, 05:34
Hej!

Jättekonstig fråga, men...
Under normala kroppsliga omständigheter, innebär 2,5 dl vatten mer än vanligt 2,5 dl mer kiss också?

Sverker
2012-03-04, 07:58
Teoretiskt Ja.
Det som kommer in måste komma ut också. Annars skulle du bli en vattenballong.

Praktiskt är det omöjligt att undersöka. Omsättningen av vatten är långsam och det finns massor av variabler i ekvationen. Kroppen möjligt att reglera koncentrationen på urinen spökar.

Holabandola
2012-03-04, 08:52
De gjorde en liten undersökning om det på tv.
En kille fick dricka 1l öl, en fick dricka 1l vatten och en fick dricka 1l energidryck(sockervatten typ).
Killen som drack öl pissade ut 0,7l, vatten 0,5l och den som drack energidrycken bara 0,2-3 om jag minns rätt.

TREX
2012-03-04, 09:00
Du pissar ut det som blir över, vet inte hur många dl/timmen det är vi kan suga åt oss men mer än så och det går rakt ut.

Fredron
2012-03-04, 09:00
En kille fick dricka 1l öl, en fick dricka 1l vatten och en fick dricka 1l energidryck(sockervatten typ).
Killen som drack öl pissade ut 0,7l, vatten 0,5l och den som drack energidrycken bara 0,2-3 om jag minns rätt.

Det var inte mycket till undersökning.

Alkro
2012-03-04, 12:13
Man gör sig även av med vätska via andning, svettning, avföring etc.

Sniggel
2012-03-04, 12:39

Här har du en bättre undersökning som även den är värdelös
3 grupper - står beskrivet vad de drack (vid t=0)
Vid olika tidpunkter mättes urinutsöndringen i de olika grupperna.
Jag kan avslöja så mycket som att jag är "A" :P
Observera att ingen hänsyn togs till vad deltagarna gjort innan de kom till undersökningen.

Apos78
2012-03-04, 18:21
Hej!

Jättekonstig fråga, men...
Under normala kroppsliga omständigheter, innebär 2,5 dl vatten mer än vanligt 2,5 dl mer kiss också?

Det beror på vad du gör. Det behöver inte nödvändigtvis leda till en vätskeelimination via urinen. Varmare väder leder till kraftigare svettning, kallt väder kan leda till ökade förluster via andningen och en hastigt påkommen diarré ger annat resultat i den vita stolen.

Om det dock handlar om en större mängd än så och du dricker detta under relativt kort tid så kommer det att leda till en akut ökad urinmängd. Sen om denna sett till hela dygnet korrelerar med ditt ökade vätskeintag är svårt att säga. Förmodligen skulle man se skillnad om man gjorde en mätning.