handdator

Visa fullständig version : Dricka rapsolja, dåligt för hälsan?

Maatteess
2012-03-03, 17:52
Hejsan.
Har en diskussion med min mamma om rapsolja är bra att dricka (blandat med mjölk och ägg och annat såklart). Hon påpekar att det är dåligt för hjärtat och sånt. Jag nekar till det men hon anvisar sig att det är så. Har mossan rätt denna gången eller är det helt ofarligt för mig.*flex*
Jag använder 1/2 dl.

mikaelj
2012-03-03, 17:53
Det gör inget för hjärtat, men varför skulle du vilja dricka olja istället för att äta vanlig mat? Betydligt godare.

Rått ägg tas upp sämre än tillagat ägg.

stromming
2012-03-03, 17:55
Jag körde ½ dl i mina proteinshakes förra året. Hade väldigt svårt att gå upp och hade inte aptit till att äta tillräckligt mycket riktig mat. Har aldrig mått så bra, inga problem över huvud taget och nu kan jag strunta i rapsoljan för att min aptit är ikapp min kroppsstorlek

Edit: Såklart anekdotiskt "Bevis", så ta det inte på något sätt som sanning, det är bara min erfarenhet.

wcanka
2012-03-03, 18:02
Jag körde ½ dl i mina proteinshakes förra året. Hade väldigt svårt att gå upp och hade inte aptit till att äta tillräckligt mycket riktig mat. Har aldrig mått så bra, inga problem över huvud taget och nu kan jag strunta i rapsoljan för att min aptit är ikapp min kroppsstorlek

Edit: Såklart anekdotiskt "Bevis", så ta det inte på något sätt som sanning, det är bara min erfarenhet.

Tror du man kan ha 1,5dl vasslepulver + ½dl rapsolja i shakern sen fylla på med vatten efter tränigen?

Maatteess
2012-03-03, 18:03
Det gör inget för hjärtat, men varför skulle du vilja dricka olja istället för att äta vanlig mat? Betydligt godare.

Rått ägg tas upp sämre än tillagat ägg.
Jag äter mycket annars, jag är relativt smal så det skadar ju inte med lite extra rapsolja? :)

Anders The Peak
2012-03-03, 18:13
Nu brukar jag ofta prata kolhydrater och det fortsätter jag med. Jag tycker att du ska pressa på med kolhydrater eftersom det signalerar tillväxt av muskler vilket inte fett gör. Men om det är svårt att komma upp i energiintag så visst kan man äta fett men med risken att det direkt lagras in som kroppsfett. När det gäller kolhydraterna bör du undvika att äta för mycket fruktsocker eftersom det ökar inlagringen av fett och ökar det viscerala fettet (http://sv.wikipedia.org/wiki/Viscera) vilket är hälsovådligt.

kottovic
2012-03-03, 18:18
Så med andra ord får vi som nyttjar mer fett än kolhydrater vid en viktuppgång större kagge. Intressant.

TREX
2012-03-03, 18:19
Så med andra ord får vi som nyttjar mer fett än kolhydrater vid en viktuppgång större kagge. Intressant.

Är det verkligen det? I kroppsbyggarkretsar har ju fett alltid varit lite "no-no" medans kolhydraterna först på senare tid blivit "no-no".

Supermicke
2012-03-03, 18:24
har använt rapsolja i drinkar förut men kör i gröten nu, riktigt smidigt!

Anders The Peak
2012-03-03, 18:32
När ni nu vill gå upp i vikt antar jag att det inte handlar om att lägga på sig ett jämnt fettlager a 1-2 cm utan förhoppningsvis kvalitativ muskelmassa, eller har jag fel?

När det gäller kolhydraterna bör du undvika att äta för mycket fruktsocker eftersom det ökar inlagringen av fett och ökar det viscerala fettet vilket är hälsovådligt.

LunaSpice
2012-03-03, 18:34
Tror du man kan ha 1,5dl vasslepulver + ½dl rapsolja i shakern sen fylla på med vatten efter tränigen?

Fett direkt efter träning ger ett avsevärt mkt långsammare upptag av både protein och kolhydrater. Så fettsnålt som möjligt direkt efter passet. Sen efter 1-2 timmar kan du käka en "normal" måltid med fett, protein och kolhydrater.

wcanka
2012-03-03, 18:37
Tack lunaspice!

kottovic
2012-03-03, 18:40
När ni nu vill gå upp i vikt antar jag att det inte handlar om att lägga på sig ett jämnt fettlager a 1-2 cm utan förhoppningsvis kvalitativ muskelmassa, eller har jag fel?

Hur får man en viktuppgång att endast bestå av muskler? Vi som dessutom inte räknar kcal likt en bodybuilder utan höftar.

Anders The Peak
2012-03-03, 18:46
Hur får man en viktuppgång att endast bestå av muskler? Vi som dessutom inte räknar kcal likt en bodybuilder utan höftar.

Precis som jag säger i inlägget fyll på med ca 50-70 E% kolhydrater lite beroende på aktivitetsnivå. Det skapar förutsättningar för maximal muskeltillväxt om du samtidigt äter lagom med protein 20-25E% samt näringtimning direkt i anslutning till träningspasset.

sandahl
2012-03-03, 19:17
Precis som jag säger i inlägget fyll på med ca 50-70 E% kolhydrater lite beroende på aktivitetsnivå. Det skapar förutsättningar för maximal muskeltillväxt om du samtidigt äter lagom med protein 20-25E% samt näringtimning direkt i anslutning till träningspasset.

Men är du dum på riktigt?
Det spelar ingen roll om du överäter med protein,kolhydrat eller fett, så kommer du lägga på dig lika mycket fett ändå.

Anders The Peak
2012-03-03, 19:20
Det spelar ingen roll om du överäter med protein,kolhydrat eller fett, så kommer du lägga på dig lika mycket fett ändå.

Tydligen är jag det Sandahl...

Silencer
2012-03-03, 19:33

Det gör all skillnad. Det är något med kolhydrater som gör att musklerna vill växa.

Anders The Peak
2012-03-03, 19:33

Läste du vad jag skrev Sandahl?
Tror du att du maximerar förutsättningarna för muskeltillväxt med fett som energikälla?
En enkel fråga bara ...

kottovic
2012-03-03, 19:43
Tror du att du maximerar förutsättningarna för muskeltillväxt med fett som energikälla?
En enkel fråga bara ...

Jag skulle vilja se studier, finns väl byggare som uppnått bra resultat med ex LCHF ?

Anders The Peak
2012-03-03, 19:50
Jag skulle vilja se studier, finns väl byggare som uppnått bra resultat med ex LCHF ?

Du menar ketogendiet visst det är vanligt när man deffar.

Har du några exempel på byggare som har fått goda resultat med hjälp av LCHF?

TREX
2012-03-03, 19:53
Har aldrig hört talas om "bra" byggare som byggt på LCHF, snarare LCLF i så fall.

LunaSpice
2012-03-03, 20:08
Byggare går nog sällan/aldrig på LCHF men det blir vanligare och vanligare bland elitidrottare. Björn Ferry t.ex. äter LCHF.

Nåja, TS, du kan dricka din rapsolja... du kommer inte dö eller gå upp i vikt (om du inte överskrider ditt kcalbehov).

Sverker
2012-03-03, 20:20

Hur skulle det gå till:confused:

Det tar massor av år med tung och intensiv träning för att bygga rejäl musklemassa. Att fettrenden bara är några år gör det ännu mindre sannolikt.

daloatf
2012-03-03, 20:21
Ferry är ju räka =)

kottovic
2012-03-03, 20:22
Du menar ketogendiet visst det är vanligt när man deffar.

Har du några exempel på byggare som har fått goda resultat med hjälp av LCHF?

Sid Knutson. Men som sagt, fanns det studier för hög kolhydrat jämförst högt fett i muskelbygge?

LunaSpice
2012-03-03, 20:42
Ferry är ju räka =)

Som sagt, byggare kör inte i särskilt stor utsträckning med LCHF och Björn är ingen byggare. Däremot är han elitidrottare. :)

Anders The Peak
2012-03-03, 20:59
Sid Knutson. Men som sagt, fanns det studier för hög kolhydrat jämförst högt fett i muskelbygge?
Här är rekommendationerna för massabygge från de som ska kunna det här, samt en del mer i ämnet. (http://pec.umz.ac.ir/Files/CD_1/European%20Jnl.%20of%20Sport%20Science/Euro_Sport_Sci_08_02_2008.pdf)

Sid Knutson en trevlig kille som gärna brer på en del extra när han får tillfälle, men jag tror inte att han är representativ för en byggare av lite klass även om han har stått på scenen. Men precis som Sverker tar upp så tar det ansenlig tid att bygga muskler. Därför måste man se allt i det perspektiv som är möjligt för en naturlig byggare.

Silencer
2012-03-03, 21:06
Jag har bulkat på alla möjliga dieter men 60e%+ från kolhydrater har gett överlägset resultat jämfört med andra metoderna.

sandahl
2012-03-03, 22:06
En enkel fråga bara ...

Det var inte ens det jag citerade, du påstår att ett överskott av kolhydrater ger mindre fett och större muskeltillväxt men det kan du glömma.

Det är kcal in och ut som styr fett inlagringen.

Det finns inga som helst fördelar med att mosa i sig 600g kolhydrat och 90g fett istället för 300g kolhydrat och 150g fett.

Anders The Peak
2012-03-03, 23:45
Det var inte ens det jag citerade, du påstår att ett överskott av kolhydrater ger mindre fett och större muskeltillväxt men det kan du glömma.

Det är kcal in och ut som styr fett inlagringen.

Det finns inga som helst fördelar med att mosa i sig 600g kolhydrat och 90g fett istället för 300g kolhydrat och 150g fett.

Du har helt fel Sandahl men du kanske kan bevisa motsatsen när du redan är igång.

Förväntar mig att du kommer med något som övertygar och inte bara slänger ur dig dumheter, eller ska jag säga elementära skitsaker som exakta sanningar.

Röda Björnen
2012-03-03, 23:48

Du borde läsa ditt argument här igen och sen tänka igenom om det verkligen stämmer :)

MVH

Anders The Peak
2012-03-04, 00:36
Jag förstod inte att du inte förstod vad jag pratade om... Nu förstår jag bättre efter ditt godag yxskaft svar.
Nästa gång ska jag lägga ned mer tid på pedagogiskt förklara vad jag skriver eftersom du inte förstod och då är det säkert fler som inte hängde med i resonemanget.
Du kan läsa pdf:n som jag länkade till så får du större förståelse för vad jag predikar om, eftersom du inte ser skogen pga alla träd som står ivägen och skymmer sikten.

LarsLasr
2012-03-04, 01:12
När det gäller kolhydraterna bör du undvika att äta för mycket fruktsocker eftersom det ökar inlagringen av fett och ökar det viscerala fettet (http://sv.wikipedia.org/wiki/Viscera) vilket är hälsovådligt.

Tänkte bara fråga om du menar fruktos här eller "socker från frukt"?

Dumt om någon börjar undvika frukt för att det skulle vara hälsovådligt :)

Lepras
2012-03-04, 04:49
Tänkte bara fråga om du menar fruktos här eller "socker från frukt"?

Dumt om någon börjar undvika frukt för att det skulle vara hälsovådligt :)

Att inte äta för mycket är inte samma som att undvika--Tänk logiskt :)

leanimal
2012-03-04, 12:26

Ät protein och bli fet!

LarsLasr
2012-03-04, 12:34
Att inte äta för mycket är inte samma som att undvika--Tänk logiskt :)

Saken är den att frukter innehåller relativt små mängder fruktos, medan däremot strösocker innehåller 50% fruktos.

Mycket frukt = ingen fara, däremot mycket socker = hälsovådligt.
Fruktsocker kändes som en lite otydlig term.

I dessa dagar med 16åringar som ska äta proteinpulver och vara opti ville jag inte att någon ska tro att det är farligt att äta frukt.

Jag är dock inte 100% säker så tänkte Anders kunde bekräfta/dementera med ett svar eller kanske kommentera när fruktintaget blir för högt.

Anders The Peak
2012-03-04, 13:18
Jag tror att jag länkar till Ola Wallengrens post på body för att reda ut det. (http://forum.body.se/showpost.php?p=72386&postcount=1)

Men jag menar inte att man ska undvika frukt utan ser det som ett bra alternativ till godis osv..

Ett totalt intag på ca 50-80g/dag eller ca 10-15E% har sannolikt inte några negativa effekter utan kanske bara fördelar. Vid energiöverskott kan mängderna begränsas till de lägre rekommendationerna. Vid energiunderskott spelar mängden fruktos en mycket mindre roll eftersom det inte kan bildas något överskott men man bör nog ändå inte överstiga 15E%.

LarsLasr
2012-03-04, 14:16
Tack, grym länk :)

svag74
2012-03-04, 19:52
Nu brukar jag ofta prata kolhydrater och det fortsätter jag med. Jag tycker att du ska pressa på med kolhydrater eftersom det signalerar tillväxt av muskler vilket inte fett gör. Men om det är svårt att komma upp i energiintag så visst kan man äta fett men med risken att det direkt lagras in som kroppsfett. När det gäller kolhydraterna bör du undvika att äta för mycket fruktsocker eftersom det ökar inlagringen av fett och ökar det viscerala fettet (http://sv.wikipedia.org/wiki/Viscera) vilket är hälsovådligt.

Om TS häller i sig olja så kan man ju utgå från att det har att göra med aptitproblem, och inte att han tycker att just olja är så jäkla gott?

Haken med kolisar är ju att det mättar av bara fan, förutom de goda kolisarna som bara slinker ner, men dem ska man ju inte äta så mycket av :(