Visa fullständig version : Allergisk mot godis?
Kan man vara allergisk mot något i godis, alltså lösgodis (inte choklad/nötter)? Jag äter inte godis ofta alls, men sedan flera år tillbaka när jag väl äter godis så vägrar det ligga kvar i magen. Jag har tänkt att jag spyr upp det för att jag har överätit och magsäcken är full, men idag åt jag bara lite lösgodis för ca 10kr och efter det spydde jag säkert 20 gånger under två timmars tid. Det blir inte så att jag mår särskilt illa och känner den här magsjukekänslan och måste sitta på knä vid toan och spy sönder, utan det kommer bara upp lite granna då och då tills allt är borta från magen. Så ja, tror ni att det är allergi eller är jag bara känslig mot det eftersom jag äter det så sällan? :)
WHITEFOLKS
2012-03-03, 16:51
Lösgodis är inte direkt bara "en sorts godis".
Klart det finns saker man kan vara allergisk mot i "lösgodis" men det verkar troligare att det är något annat som ligger bakom om du inte vet om att du har allergier i allmänhet.
Det är inte psykiskt så att du tycker att godiset är onyttigt osv och omedvetet vill göra dig av med det?
Lösgodis är inte direkt bara "en sorts godis".
Klart det finns saker man kan vara allergisk mot i "lösgodis" men det verkar troligare att det är något annat som ligger bakom om du inte vet om att du har allergier i allmänhet.
Det är inte psykiskt så att du tycker att godiset är onyttigt osv och omedvetet vill göra dig av med det?
Nej, det är klart.. Men typ vanligt gelé- skum- och lakrisgodis.
Jo, jag har också tänkt att det kan vara orsaken, men idag t.ex. när jag åt så lite godis och dessutom efter en så lång tid utan onyttigheter mådde jag inte det minsta dåligt över att det var onyttigt. Jag kan äta bullar och andra onyttiga bakelser utan problem.
WHITEFOLKS
2012-03-03, 17:12
Är det på tom mage som du äter?
Är det på tom mage som du äter?
Nej, hade ätit min vanliga frukost på 250g kvarg, funlight och hallon ett par timmar innan.. Det kom dock inte upp konstigt nog :s
Vissa färgämnen, typ azofärgämnen kan ge överkänslighetsreaktioner:
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Allergi/Vilka-ar-halsoriskerna-med-azofargamnen/
Socker, fruktossirap, glukossirap, gelatin ger inga reaktioner.
Lecithin ( från soja ) i choklad och kola skulle kunna ge reaktion. Mjölkpulver givetvis.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.