handdator

Visa fullständig version : Viktminsking 7veckors resultat

Träna för livet
2012-03-03, 14:52
Hej!

För 7veckor sedan bestämde jag mig att fan börja ta hand om min kropp mera och inte låta den ta så mycket stryk. Jag kom överens med min bror och mamma att börja ett nytt hälsosammare liv med kost och träning (Underlättar som fan eftersom vi alla är med på det).

Lite info om mig: "För 7veckor sedan"

Ålder: 18
Vikt: 108,5 kilo
Midja: 112 cm
Längd: 194 cm
Distans: Sprang 1 mil på 95 minuter

Jag tog även bild på min kropp för 7 veckor sedan - Mage, ben, rygg, armar etc.

Info nu efter 7 veckor:

Ålder: 18
Vikt: 98
Midja: 104
Längd: 194
Distans: Sprang idag en mil på 69 minuter! Men brukar ligga på 78 minuter på 1 mil.

Jag är otroligt stolt över mig själv efter som ett av mina delmål var att komma just under 100kilo vilket jag inte har varit under på kanske 8månader.

Mitt mål är att ligga på 88 kg vid slutet av Maj och sedan börja jobba på ett 6 pack. När jag var vid 12-13 hade jag en väldigt fin mage med 6 rutor på som syntes lite lätt.

Jag vill punktera att jag gör inte detta för beach -12 eller något sådant fjantigt. Jag vill helt enkelt gör en livförändring och börja ta hand om min kropp.

Inte bara har jag ned 10.5 kg på dessa 7 veckor men jag har också fått betydligt mera energi, glädje och bättre motion.

Etc:

För 7 veckor sedan sprang jag en mil på 95/98 minuter, nu springer jag det på 69-78 minuter (Inte kanon bra men det är jävligt bra för mig som i princip aldrig tränat kondition förut).

Min träning ser ut så här:

5-6 dagar i veckan springer jag på löpbandet, brukar alltid springa 1 mil på 4 av de passen, de andra springer jag runt 7-8 kilometer. Totalt 5-6 ~ mil i veckan. De dagar jag vilar brukar jag alltid promenera 2-3km.

Kost:

Frukost: Kvarg med vatten - 200 kalorier

Lunch: Kvarg igen - 200 kalorier

Middag: Brukar äta varierat men alltid runt 65% protein 20% vitaminer etc 15% kolhydrater (Om jag ska springa 1 mil så äter jag alltid pasta dagen innan så jag orkar) (600-800kalorier)

Totalt: runt 1200 kalorier av mat men ibland kan det ligga på 1400 kalorier ~ beror lite på dagen och aktivitet. Men runt 1200-1400

Min fråga till er som kan träning, är mitt program bra? Personligen mår jag väldigt bra och har inte ätit något onyttigt på 7 veckor och jag måste bara säga att jag mår som en gud!

Mitt mål är som sagt:

88 kilo vid slutet av maj
Bygga upp ett 6 pack efter det

Kan jag klara av mina mål tror ni? Hur lång tid tar det att bygga upp ett tydligt 6 pack med intensiv träning? Är mitt nuvarande program bra? Varför minskar jag inte så mycket i midjan?

Tack för att du läste och hoppas du kan hjälpa mig!

312
2012-03-03, 14:55
Du bör verkligen styrketräna under viktnedgång för att hålla kvar så mycket muskelmassa som möjligt, det är väl fett du vill tappa?

Grattis till viktnedgången i alla fall. :thumbup:

Träna för livet
2012-03-03, 14:59
Jo min plan är att gå ned till 88 kilo, sedan kolla min fett% för att sedan ligga på ett underskott vid -1000kcal och styrketräna mycket för att få 6-packet.

Men nu vill jag bara bli av med allt fett och därför springer jag runt 5 mil i veckan och ligger på 800 underskott ~. Men jag ser alltid till jag äter mycket protein så musklerna inte förbränns.

Men nu vill jag bara gå ner i vikt! Sedan fokusera på styrketräningen

willtjam
2012-03-03, 14:59
Gör dig själv en tjänst och börja styrketräna nu direkt istället. Nu när du går ner så består viktnedgången av både muskler och fett, och det är ju rätt onödigt att göra sig av med muskler ifall du ska bygga upp dom sen igen. Så, börja styrketräna och ät lite mer protein. Det finns bra nybörjarscheman i träningsdelen. :)

Anledningen till att du inte minskar i midjan är att du är kille. Stackars oss killar. Runt midjan är killarnas värsta zon och för tjejerna så är det rumpan och låren. Det försvinner sist och det är där det samlas först, tyvärr.

Träna för livet
2012-03-03, 15:01
Gör dig själv en tjänst och börja styrketräna nu direkt istället. Nu när du går ner så består viktnedgången av både muskler och fett, och det är ju rätt onödigt att göra sig av med muskler ifall du ska bygga upp dom sen igen. Så, börja styrketräna och ät lite mer protein. Det finns bra nybörjarscheman i träningsdelen. :)

Anledningen till att du inte minskar i midjan är att du är kille. Stackars oss killar. Runt midjan är killarnas värsta zon och för tjejerna så är det rumpan och låren. Det försvinner sist och det är där det samlas först, tyvärr.

men kan jag inte fokusera på det sedan när jag har nått 88 kilo? Tycker det är skönt att springa nu och gå ned i vikt. Sedan när jag ligger på 88kilo~ så börjar jag styrketräna - mitt mål är som sagt ett 6 pack och då ska man väl deffa med -1000kcal och styrketräna?

willtjam
2012-03-03, 15:03
Först och främst så är inte löpning ett krav vid en viktnedgång, utan det går precis lika bra att styra den via kosten. Men det ju självklart inte förbjudet.

Grejen är att du måste ha några muskler att deffa fram också, vilket du inte lär ha ifall du fortsätter viktnedgången utan styrketräning. Och ett underskott på 1000 kcal är inte ett krav vid en deff, utan det beror på hur mycket kroppsfett man har.

Du gör självklart som du vill, men alla här kommer att rekommendera styrketräning. :)

King Grub
2012-03-03, 15:05
Vill du bara gå ner i vikt rent allmänt och struntar i om det är fett- eller muskelvikt och inte bryr dig om att du sänker din ämnesomsättning, försämrar din kroppssammansättning, osv, kör på utan att styrketräna.

Vill du minska i främst fettvikt, styrketräna.

Träna för livet
2012-03-03, 15:05
Först och främst så är inte löpning ett krav vid en viktnedgång, utan det går precis lika bra att styra den via kosten. Men det ju självklart inte förbjudet.

Grejen är att du måste ha några muskler att deffa fram också, vilket du inte lär ha ifall du fortsätter viktnedgången utan styrketräning. Och ett underskott på 1000 kcal är inte ett krav vid en deff, utan det beror på hur mycket kroppsfett man har.

Du gör självklart som du vill, men alla här kommer att rekommendera styrketräning. :)

Okej, räcker det med 1 styrkepass i veckan om jag kör 4 motionspass?

willtjam
2012-03-03, 15:06
Jag skulle vilja säga minst två pass i veckan, men det är min amatörbedömning.

Träna för livet
2012-03-03, 15:08
Okej, kanske skulle slänga in det då eftersom ni säger att det fokusera på fettförbränning. Ska jag träna hela kroppen eller några speciella områden? Kan inte så mycket om styrketräning

willtjam
2012-03-03, 15:09
Du kan börja med tvådagarsprogrammet som finns här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Vet du inte vad allt betyder så står det här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

Träna för livet
2012-03-03, 15:15
Okej, jag kör på med 3 kondition och 2 styrke i veckan! Jag kör efter tvådagarsprogrammet, tack! :)