handdator

Visa fullständig version : Inte nödvändigt att äta direkt efter gympass?

312
2012-03-03, 14:45
fqSNOKL5ZkA

~06:57

Jag såg detta klipp igår när benacii länkade det i en tråd, och blev lite fundersam. Stämmer det som han säger i klippet att ju längre man väntar med att äta efter ett gympass (fastande träning), ju större "anabolic answer" får man? Hur stor skillnad i sådana fall?
Jag har alltid hört detta med att äta inom 1h, samt inta vassle/EAA/BCAA direkt efter. Lite intressant det där med att det viktiga är vad man äter före, inte efter, eftersom det tar ett tag för maten att tas upp. Har inte riktigt tänkt på det förut. Jag brukar inte alls bry mig om vad jag äter före, bara vad jag äter efter.

King Grub
2012-03-03, 14:46
Ju fortare du tillför aminosyror/protein efter träning, desto bättre.

protein intake immediately after exercise may be more anabolic than when ingested at some later time.

Am J Physiol. 1997 Jul;273(1 Pt 1):E122-9.

312
2012-03-03, 14:48
Ju fortare du tillför aminosyror/protein efter träning, desto bättre.

Am J Physiol. 1997 Jul;273(1 Pt 1):E122-9.

Tack för svaret, då fortsätter jag så.
Men, om vi säger såhär, jag äter 500g kyckling med pasta. 2h senare går jag och tränar (1h tar passet), då lär väl fortfarande kyckling tas upp, så är det viktigt att äta igen direkt efter då?

limenka
2012-03-03, 14:48
I dont even know...

312
2012-03-03, 14:49
I dont even know...

Vad menar du? :D

WHITEFOLKS
2012-03-03, 14:53
Det är skillnad på nödvändigt och fördelaktigt.

Antagligen kan du få resultat även om du äter 8h efter träning.

Det kan vara så att det anaboliska gensvaret är större för "ett intag" men jag tror inte netto blir bättre av att vänta då du har missat tillfälle att stimulera fler gånger och även haft en längre period av nerbrytning.

Han har nog till största del rätt i att BEHOVET är kraftigt överdrivet.

Kischen
2012-03-03, 15:10
Tack för svaret, då fortsätter jag så.
Men, om vi säger såhär, jag äter 500g kyckling med pasta. 2h senare går jag och tränar (1h tar passet), då lär väl fortfarande kyckling tas upp, så är det viktigt att äta igen direkt efter då?

Känns inte som att det är nödvändigt att äta igen direkt efter då. Som du sa så har du redan en bra del aminosyror i omlopp. Du borde ätit det efter istället :D

wcanka
2012-03-03, 15:33
Lånar tråden lite, är det lika viktigt att äta efter ett löppass på ca 20min? :)

sipufonatemo
2012-03-03, 15:39
Jag brukar dricka en gainer på 370 kcal direkt efter träningen. Sen tar det kanske 2 timmar innan jag är hungrig för gainern mättar en hel del. Jag har gått ett tag och funderat över om jag kanske borde dricka 2/3 eller hälften så mycket gainer och äta inom ca en timme istället. Kanske är ingen av dessa två alternativ idealiska.

kottovic
2012-03-03, 16:19
Hur stor skillnad i långa loppet är det om man intar protein senare ex 1h efter än direkt? Det är väl i huvudsak det totala under dygnet som avgör tillväxten snarare än enskilda mål?

King Grub
2012-03-03, 16:37
Ja, men proteinbalansen är negativ efter styrketräning tills aminosyror finns att tillgå. Ju längre tid det tar, desto mer tid av dygnet förlorar man till negativ proteinbalans.

Har man ätit en stor måltid nära inpå passet är det säkert mindre viktigt, men hur mycket mindre är oklart, då ett sådant upplägg inte är undersökt vad jag vet.

Nebuchadnezzar
2012-03-03, 16:37
Hur stor skillnad i långa loppet är det om man intar protein senare ex 1h efter än direkt? Det är väl i huvudsak det totala under dygnet som avgör tillväxten snarare än enskilda mål?

Fram till det att du tillför aminosyror kommer nedbrytningen vara större än uppbyggnaden.

Det jag undrar är hur viktigt det är att äta "mat" nån timme efter proteinet - går det att köra en shake till efter en timme och då äta 2 timmar efter träningen utan att förlora avsevärt på det? För visst stimuleras proteinsyntesen maximalt av en vassleshake ändå?

WHITEFOLKS
2012-03-03, 17:14
Fram till det att du tillför aminosyror kommer nedbrytningen vara större än uppbyggnaden.

Det jag undrar är hur viktigt det är att äta "mat" nån timme efter proteinet - går det att köra en shake till efter en timme och då äta 2 timmar efter träningen utan att förlora avsevärt på det? För visst stimuleras proteinsyntesen maximalt av en vassleshake ändå?

Jag tror man kan teoretisera fram att det skulle vara allt från lite sämre till bättre :)

Så jag skulle inte oroa mig, känns det bra och passar in bra för dig så kör på.

sipufonatemo
2012-03-04, 12:56
Vilket är bäst för mig som bulkande ektomorf att dricka direkt efter träningen: en gainer eller enbart vassleprotein?

Zizou
2012-03-04, 13:03
Vilket är bäst för mig som bulkande ektomorf att dricka direkt efter träningen: en gainer eller enbart vassleprotein?

Om du har problem att få i dig kalorier från vanlig mat så att du hamnar på överskott, så bör du ta gainern.
Har du inga problem med maten, så skulle jag säga vassle.

sipufonatemo
2012-03-04, 13:11
Om du har problem att få i dig kalorier från vanlig mat så att du hamnar på överskott, så bör du ta gainern.
Har du inga problem med maten, så skulle jag säga vassle.

Så det finns inget plus med att få i sig kolhydrater direkt efter träningen så som det är ett plus att få i sig protein direkt efter träningen (enligt vissa)?

Sniggel
2012-03-04, 13:17
Så det finns inget plus med att få i sig kolhydrater direkt efter träningen så som det är ett plus att få i sig protein direkt efter träningen (enligt vissa)?

Inte i sig (när det gäller den nivån de flesta av oss tränar här, inklusive bodybuilders på hög steroidfri nivå). Dock om du flyttar ett kolhydratsintag från ett annat tillfälle till efter träning kan det vara så att det finns en typ av fördel på kroppskomposition.
(glykogeinlagring är "insulinoberoende" direkt efter träning, möjligtvis lägre fettinlagring vid detta tillfälle än om kolhydratarna intas vid annat tillfälle)

sipufonatemo
2012-03-04, 13:25
Inte i sig (när det gäller den nivån de flesta av oss tränar här, inklusive bodybuilders på hög steroidfri nivå). Dock om du flyttar ett kolhydratsintag från ett annat tillfälle till efter träning kan det vara så att det finns en typ av fördel på kroppskomposition.

Vad menar du med det fetstilta? Jag är nybörjare. Tycker du jag ska ta gainer eller bara vassleprotein direkt efter träningen?

edit: ok såg nu din edit som du la in precis

Sniggel
2012-03-04, 13:31
Vad menar du med det fetstilta? Jag är nybörjare. Tycker du jag ska ta gainer eller bara vassleprotein direkt efter träningen?

edit: ok såg nu din edit som du la in precis

Tänk dock på att det är detaljonani och förmodligen inget man kan märka av speciellt enkelt. Det kan vara så att det är en fördel att lägga en stor del av de planerade kolhydraterna under dygnet efter träning. Och vill man vara opti så gör man det. Pga de eventuella fördelarna :P
Risken är dock att man är på tok för opti och lägger alla kolhydrater här oavsett. Följden kan då bli att man får magproblem samt att man blir seg i huvudet av att inte äta kolhydrater vid andra tidpunkter ;) (obs, säger inte att alla blir det)

312
2012-03-04, 13:34
En fråga som inte har något med det här att göra: Om man inte har tränat på ~2 månader, och sen börjar. Blir alla muskler lite "större" pga glykogendepåer fylls, eller liknande? Mina armar har växt ganska bra på tre veckor bara. Glykongendepåerna eller typ muskelminne?

Sniggel
2012-03-04, 13:43
En fråga som inte har något med det här att göra: Om man inte har tränat på ~2 månader, och sen börjar. Blir alla muskler lite "större" pga glykogendepåer fylls, eller liknande? Mina armar har växt ganska bra på tre veckor bara. Glykongendepåerna eller typ muskelminne?

Det kan nog vara en kombination av både och. Träning ökar ju musklernas förmåga att lagra in glykogen och slutar du träna tappar du en del av den förmågan. Muskelminnet fungerar förmodligen så att du har byggt upp en större muskelmassa genom att öka antalet cellkärnor i muskelcellerna. Så att när du stimulerar proteinsyntesen igen sätter alla "fabriker" (cellkärnor) igång på full fart vilket innebär att muskelmassa kan tillverkas snabbt. Tror jag iaf, vet inte hur mycket belägg jag har för detta.
Ytterligare muskeltillväxt utöver "minnet" kan kräva fler cellkärnor och är en mer långsam process.
Förmodligen fler faktorer involverade...

sipufonatemo
2012-03-04, 13:51
Det kan nog vara en kombination av både och. Träning ökar ju musklernas förmåga att lagra in glykogen och slutar du träna tappar du en del av den förmågan. Muskelminnet fungerar förmodligen så att du har byggt upp en större muskelmassa genom att öka antalet cellkärnor i muskelcellerna. Så att när du stimulerar proteinsyntesen igen sätter alla "fabriker" (cellkärnor) igång på full fart vilket innebär att muskelmassa kan tillverkas snabbt. Tror jag iaf, vet inte hur mycket belägg jag har för detta.
Ytterligare muskeltillväxt utöver "minnet" kan kräva fler cellkärnor och är en mer långsam process.
Förmodligen fler faktorer involverade...

Va?! Jag trodde inte att en cell kunde ha mer än en cellkärna. Förutom vid celldelningen. Det är inte mitokondrier?

TheIsh
2012-03-04, 14:13
Så varför inte dricka vassle under träning?

frozzon
2012-03-04, 16:44
för att det kräver energi för att omvandla maten du stoppar i dig till energi, om du äter under träning kommer den energin det krävs att omvandla näringen till energi hindra dig för att prestera i gymmet. i dont know shit tho :P