handdator

Visa fullständig version : Flathead måste ned i vikt - men vad ska han akta sig för?

Flathead
2012-03-02, 20:07
WALL OF TEXT. Varning alltså. Bilder finns längre ner.

Hej!

Jag heter "Flathead" och jag har levt i detta avlånga land (och på världen) i 19 år. Sedan dess att jag var 10 år gammal har jag ökat i vikt kontinuerligt (mer än vad som behövs helt enkelt) och nu väger jag plågsamma 121 kilogram. Efter en resa till Bahamas med mycket sol och bad vägde jag 113 (trots att jag ätit så in i h****** mycket, flera chipspåsar om dagen, då snackar jag estrella stora, vilket gjorde det ofattbart att jag gått ned 8 kilo på 3 veckor..) men några veckor efter att jag kommit hem klättrade jag tillbaka upp till 121 kilo.

Nu vill jag ta tag i problemen på riktigt och jag tror att mitt seriösa problem är småätande. Då jag håller mig på samma vikt hela tiden (under hela året) så tror jag att om jag eliminerar småätandet så går jag ned i vikt. Min frukost är trots allt bara 150 kalorier (har bestämt mig för det och frukosten är alltid densamma, 1 dl havregryn + 2 dl vatten = gröt), lunchen på 350-700 kalorier (räknar!) och middagar på cirka 700-1500 kalorier. På middagar har jag också något att eliminera. Småätanden, vad kan det vara.. Mandlar t.ex., när jag väl äter mandlar tar jag kanske 3 stycken, sen tänker jag, äh, när jag ändå börjat kan jag ta 10 till, sen 15 till, sen 20 till. (slutar med 40-50 st) Sen tittar jag på kalorier per mandel och mår illa av att jag ätit så mycket.. (25 kalorier per mandel)

Det kan vara kex, praliner, choklad, mackor (och inte en, många) med rikligt med smör, ostbitar som gör så att det blir ett höghus på mackan, några salamiskivor samt lite bacon på det gånger antalet mackor jag äter. (3-4)

Har räknat ut att kroppen förbränner ca. 3000 kalorier så som jag rör mig. (Cirka 1 timme promenad per dag, dessutom försöker jag intensiv jogga allt vad jag pallar på plats innan jag duschar mig vart andra dag, 1 minut bara, men då börjar hjärtat klappa och om jag kör 10-20 sekunder till brukar jag ramla till golvet och blir typ helt paralyserad i några sekunder av smärtan vid hjärtat. Sen försöker jag upprepa det, åtminstone två gånger till med 30 sekunders pauser)

Jag är 183cm. Mitt mål är att vara 75-85kg (någonstans där) vid sommarens slut eller vinterns början. Alltså 36kg-46kg på totalt ca. 30 veckor eller 40 veckor. (Försöker satsa på 36 kg efter 30 veckor, 46 kg efter 40 veckor). Tror ni det går? Jag är riktigt motiverad och under sommaren ska jag dessutom köpa dessa vattendiets pulver från Allévo eller liknande för att köra de här kickstart faserna varannan vecka varannan månad, har hört om att de flesta går ned 3-4kg per vecka på dessa.

Men hur ska jag göra? Vad tycker ni? Har ni några rekommendationer? Jag vet att det är kalori in < kalori ut som gäller, men har ni några tips på hur jag slutar med småätandet, har disciplin. Jag har riktigt stor motivation, men det känns som att när jag ser mat (går ofta förbi köket för ett glas vatten) så tänker jag, äh, drömvikten kan vänta, jag tar 4 nävar fulla med valnötter.

Sen har jag ett till problem, bristningar. Jag har bristningar som går över HELA magen, från där brösten slutar ända ner till där benen börjar, jag har bristningar ända från armhålan som går ner hela vägen till benen (på sidan av kroppen), bristningar under manboobsen, bristningar på armarna, bristningar på axlarna. Det är bara bristningarna på armarna som hunnit bli vita samt de på axlarna, och de flesta säger att de syns mindre, men för mig syns de mycket mer... Efter dusch/bad/ha varit i solen så framhävs mina bristningar ännu mer. Trots att mitt hår är brunt fick jag lyckligtvis svart kroppsbehåring vilket döljer mycket av bristningarna på magen, men överallt syns de om jag bara lyfter armarna (jag trycker oftast armarna mot kroppen från sidan när jag är utan tröja för att dölja problemområdena, snälla, hjälp mig, försvinner dessa med tiden? Kan dessa opereras bort? Kommer jag att få problem med löshud?

Här kommer lite bilder...

http://img651.imageshack.us/img651/2211/20120302190142.jpg
(http://img651.imageshack.us/img651/2211/20120302190142.jpg)

http://img59.imageshack.us/img59/7817/20120302190119.jpg
(http://img59.imageshack.us/img59/7817/20120302190119.jpg)

http://img40.imageshack.us/img40/2662/20120302190216.jpg
(http://img40.imageshack.us/img40/2662/20120302190216.jpg)

Tyvärr väldigt svårt att se bristningarna, men ni ser kroppen. Juste, jag har också bristningar över hela knäskålarna. Sen har jag inga mer på kroppen. Jag har dragit linjer på första bilden för att göra det enklare att se.

Den bilden som inte är på magen är på axlarna från ryggsidan.

Tack och snälla - ni behöver inte vara snälla. Jag vet hur jag ser ut och att jag är fet. Det är bara att säga det ni vill.

EDIT: Om ni undrar över behåringen, rakade mig som ung en gång.. Sen har det bara växt och blivit ännu längre än vad det var från början.

EDIT2: Bor i GBG om ni undrar.

WHITEFOLKS
2012-03-02, 20:12
Läs deffguiden där står allt du behöver rent tekniskt.

Sen när det gäller småätandet så finns det ju inte så många alternativ, du måste sluta med det, så enkelt är det.

1000kcal underskott om dagen är det du måste uppnå för att nå ditt mål. Dvs 2000kcal om dagen nu och mindre allt eftersom din vikt går ner om du inte höjer din förbrukning genom träning eller liknande.

wcanka
2012-03-02, 20:15
Är själv ingen dietexpert så jag är väl ingen säker källa. Huvudsaken när man vill gå ner är ju att göra av med mer energi än vad du äter!
Här är en länk och en hemsida som kanske kan hjälpa dig, när jag blev intresserad av träningen var den här killen så otroligt mycket till hjälp http://scoobysworkshop.com/calorie-calculator/

Följ instruktionerna på sidan så räknar den ut hur varje måltid ska se ut :)
glöm inte bort att gå/jogga ( så att hjärtat behöver jobba ) varje dag. Det är pretty much mina erfarenheter :)

Vill bara önska dig stort lycka till, börja ät rätt och promenera så kommer det gå som en dans :D

Nils.R
2012-03-02, 20:29
(Cirka 1 timme promenad per dag, dessutom försöker jag intensiv jogga allt vad jag pallar på plats innan jag duschar mig vart andra dag, 1 minut bara, men då börjar hjärtat klappa och om jag kör 10-20 sekunder till brukar jag ramla till golvet och blir typ helt paralyserad i några sekunder av smärtan vid hjärtat. Sen försöker jag upprepa det, åtminstone två gånger till med 30 sekunders pauser)

Det där låter inte helt nyttigt, håll dig till promenader i början, du orkar mkt längre och det är skonsammare för din kropp

Flathead
2012-03-02, 20:30
Jag ska försöka införskaffa tuggummin, när suget slår till tar jag ett istället för att proppa mig med dålig mat. Tack för svaren - jag ska ta en titt på sidorna ni båda gav. Tack så mycket! Jag tänkte även att den här tråden skulle vara en sorts motivation för mig, att nu har jag visat mina problem för allmänheten (de visste dock redan om det) och att det nu är mycket enklare. Kändes mycket enklare nu när jag skrev av mig dessutom.

wcanka
2012-03-02, 20:31
Jag ska försöka införskaffa tuggummin, när suget slår till tar jag ett istället för att proppa mig med dålig mat. Tack för svaren - jag ska ta en titt på sidorna ni båda gav. Tack så mycket! Jag tänkte även att den här tråden skulle vara en sorts motivation för mig, att nu har jag visat mina problem för allmänheten (de visste dock redan om det) och att det nu är mycket enklare. Kändes mycket enklare nu när jag skrev av mig dessutom.

Bra! Var motiverad och stenhård med din kost så ska du få fina resultat :)

Flathead
2012-03-02, 20:46
Jag kan säga hur en middag ser ut för mig (har aldrig kunnat räkna ut riktigt hur mycket det är jag äter under dessa):

Tacos (ex)

Två tacobröd av märket Santa Maria (största varianterna), sen tar jag 125g köttfärs på vardera (10% fett), två matskedar turkisk yoghurt på vardera, en matsked tacosås hot på vardera, tre-fyra droppar superstark tomatsås, 2-3 matskedar vanlig yoghurt på vardera, riktigt mycket sallad på vardera, till detta tar jag en halvliter cola. Sen äter jag köttfärsen som blir över med sked (50g ungefär..). Förr åt jag fyra stycken med 150g köttfärs på varje, så har minskat men fortfarande för mycket. Jag misstänker att det är brödet som har väldigt mycket kalorier, nästan 400 styck?

En annan måltid, hamburgare (hemma lagade):

Äter alltid två hamburgare i följande stil:

Hamburgarbröd från Max (frisco bröd), rikligt med hamburgar dressing (så att det täcker brödet i princip till 50%, ketchup andra halvan), 125g hamburgarkött på (från Scan, frysta), tacosås (en matsked), två tomatskivor, gurka, lök, mer ketchup, på med brödet sen käkar jag det så. Sen en till i samma regi. Till det tar jag en halvliter fanta.

Andra gånger brukar vara färsk ravioli, fylld med skinka med en hemmagjord sås på tomater, cirka 180g ravioli totalt (det här är enda gångerna jag mår bra, när jag äter ravioli, då jag vet att det inte är SÅ mycket). Andra gånger käker jag spaghetti med köttförssås, 200g köttfärs, tomater, 180g spaghetti (räknat i OKOKT form). Pastarätter tar jag med vatten.

Wok kan det hända att jag gör, grönssaksmix från Felix (i princip 0 kalorier) + 85 gram nudlar (räknat i OKOKT form). Till det här kör jag 25cl kolsyrat vatten.

Fisk äter jag också någon gång i veckan, blir cirka 225 gram lax, dill, citron, sen tar jag också 150 gram hummersoppa på det och om inte hummersoppa, 2-3 stora potatisar.

Vad kan jag ändra här som ni ser? All läsk ska omedelbart bort. Det vet jag.

wcanka
2012-03-02, 20:49
Det enda jag ser är att du äter en jävla massa såser, dressingar, yoghurt osv, jättebra näringskällor om man vill gå upp i vikt!
Så här på rak arm skulle jag säga att strunta i såserna :)

Flathead
2012-03-02, 20:58
Oj, dubbelpost. Sorry.

Flathead
2012-03-02, 20:58
Det enda jag ser är att du äter en jävla massa såser, dressingar, yoghurt osv, jättebra näringskällor om man vill gå upp i vikt!
Så här på rak arm skulle jag säga att strunta i såserna :)

Okej. Tomatsåserna gör jag ENDAST på tomater så de borde inte vara så farliga, men ska helt klart skippa de andra såserna. Ska sedan när jag äter hamburgare (en gång i veckan) försöka att köra utan överdelen på burgaren, utan bara med botten brödet. Eller så gör jag en dubbelburgare som en big mac. Kanske ännu bättre.

Samma med tacosen, ska försöka bara äta ett bröd. Jag tror att jag gjorde ett litet test på hur mycket kalorier som fanns i hamburgardressingen jag åt, tror det motsvarade mer än vad brödet+köttet hade tillsammans i kalorier men sen försökte jag trycka undan det så jag hade en ursäkt till att äta det, men nu när jag tänker på det är det äckligt mycket kalorier.

Tack återigen!

wcanka
2012-03-02, 20:59
Äter du samma mat varje vecka? :O

Kanske lättast att hålla koll på kaloriera då :)

Flathead
2012-03-02, 21:06
Äter du samma mat varje vecka? :O

Kanske lättast att hålla koll på kaloriera då :)

Ja det gör jag tyvärr. Jag har inte mycket recept på lager, såhär ser en vecka ut (ungefär):

(middagar alltså):

Färsk ravioli med tomatsås
Hamburgare (2 st)
Tacos (2 st)
Fiskrätt
Wok

Lördagar/Söndagar varierar, oftast kyckling i någon form eller kött. Oftast tillsammans med ris/bulgur, dock lite (men mer av köttet).

Vardagsrätterna kan bytas ut mot följande (det här är recepten jag kan):
Baconlindade kycklingfiléer späckade med philadelphiaost samt annat (2 st filéer)
Spaghetti/makaroner med köttfärssås
Tacosen kan varieras med kyckling istället för köttfärs
Kyckling med potatis
Kött med potatis + champinjon/kantarellsås
Fläskentrecote med potatis
Kalops med potatis
Schoritzo korv (2 st) med ägg, bröd, ost, smör, tomater, osv. Blir lite som en stor frukost till middag istället

Men OFTAST äter jag det som jag skrev ovan. Det händer att jag gör något nytt också, men inte ofta då det misslyckas rätt ofta. Frukost är alltid densamma och förblir alltid 150 kalorier.

willtjam
2012-03-02, 21:08
Ifall du vill ha resultat snabbt och har disciplinen för det så är den här boken ruskigt prisvärd: http://www.bodyrecomposition.com/the-rapid-fat-loss-handbook
Han skriver exakt hur du ska äta och träna.

Nu vet jag inte vad alla andra har skrivit, men jag råder dig att styrketräna under viktnedgången. Lycka till!

StrangeKraem
2012-03-02, 22:39
Ja.. enklaste sättet att veta vad du bör hålla dig undan från är väl att kolla upp innehållet för det du äter. Utnyttja de appar som finns om din mobil stöder det, det finns flertalet (gratis) matdagböcker som funkar helt ok, använd livsmedelverkets hemsida.. etc.

När det kommer till variation av mat; det finns en jättebra tråd här på Kolo där folk delar med sig av vad för maträtter dom äter, ofta med bilder och om du frågar så tror jag nog säkert att du får recepten också. Registrera dig på några recept-sidor (har för mig att det finns en tråd fylld med sådana sidor här också) och försök inspireras av de maträtterna, gör dom nyttigare/smalare och generellt mer.. ja, "dig själv" vänliga.
Det blir mycket roligare att gå ner i vikt/deffa när man kan variera, och personligen tycker jag det blev trevligare att laga maten när det inte bara blev samma gamla saker som hamnade på bordet och i matlådan.

Annars skulle jag väl tipsa lite om att testa att äta tacos utan bröd, funkar finfint i mitt tycke i varje fall! De flesta korvar o dyl är väl kanske inte att rekommendera, men det finns väl givetvis undantag (åter igen; kolla upp innehållet). Tänk på vad du har i dina såser och hur mycket pasta du äter, kalorierna kan lätt springa iväg där :)

Det här fixar du!

Flathead
2012-03-05, 16:25
Varför är det så att vågen visar olika varje gång man väger sig? När är den optimala tiden att väga sig? Efter att man vaknat, gjort sina behov och innan frukost? Hursomhelst, är riktigt glad just nu.

Vägde mig efter cirka en och en halv veckas träning och nedskärning av mat, de tre senaste vägningarna har visat samma sak - 116.2 kilo! Det är nästan 5 hela kilo! Och något ännu bättre är att jag inte gått på toa på en och en halv dagar (har förstoppning efter att jag åt något konstigt preparat, eftersom att jag hade diarré efter all denna träning kroppen var ovan vid) så när förstoppningen väl släpper kommer jag säkerligen att gå ned ännu mer.

Det var en riktig boost att se något sådant och jag ska göra allt för vinna över vikten hur ont det än må göra.

Zizou
2012-03-05, 16:31
Varför är det så att vågen visar olika varje gång man väger sig? När är den optimala tiden att väga sig? Efter att man vaknat, gjort sina behov och innan frukost? Hursomhelst, är riktigt glad just nu.

Vägde mig efter cirka en och en halv veckas träning och nedskärning av mat, de tre senaste vägningarna har visat samma sak - 116.2 kilo! Det är nästan 5 hela kilo! Och något ännu bättre är att jag inte gått på toa på en och en halv dagar (har förstoppning efter att jag åt något konstigt preparat, eftersom att jag hade diarré efter all denna träning kroppen var ovan vid) så när förstoppningen väl släpper kommer jag säkerligen att gå ned ännu mer.

Det var en riktig boost att se något sådant och jag ska göra allt för vinna över vikten hur ont det än må göra.

Vätska, tarminnehåll osv.
Väg dig samma tid varje dag, t.ex direkt när du har vaknat och pissat.

Flathead
2012-03-07, 16:25
Hej!

Sen undrar jag - vilka träningsövningar kan jag göra utan att gå till gym nu i början? Knäböj, armhävningar (norska), situps, löpa på plats och promenader är det jag har på listan. När jag väl når mitt mål (väger 115.2 kilo nu! -0.9kg på 2 dagar!) vill jag kunna göra ganska många armhävningar och sådant, även om jag inte kommer att gå till gym förren jag kanske når 80-90 kg vill jag ändå inte se ut som ett benrangel när jag väl når den vikten, därför vill jag göra muskelövningar hemma med saker som alla har hemma.

Tack!

krillek
2012-03-07, 20:19
Mitt tips är att väga sig en gång i veckan då vikten kan gå upp och ner vissa dagar sen blir man oftast mer taggad när man kanske gått ner ex. 4kg på en vecka istället för att se en minskning på 0.7kg varannan dag. Det är väl mest psykiskt men ändå.
Själv väger jag mig alltid Måndagar direkt när man gått upp.

Du kan ju även köpa ett par hantlar eller en bänk med skivstång om det finns plats för det.
Med dessa redskapen kan man göra en jäkla massa olika övningar för hela kroppen.

rutiga
2012-04-04, 16:48
Kolla runt på youtube där finns endel träningspass som man kan göra hemma. Lite roligt med variationen med.

Stryc9
2012-04-05, 08:53
Mitt tips är att väga sig en gång i veckan då vikten kan gå upp och ner vissa dagar sen blir man oftast mer taggad när man kanske gått ner ex. 4kg på en vecka istället för att se en minskning på 0.7kg varannan dag. Det är väl mest psykiskt men ändå.
Själv väger jag mig alltid Måndagar direkt när man gått upp.

Du kan ju även köpa ett par hantlar eller en bänk med skivstång om det finns plats för det.
Med dessa redskapen kan man göra en jäkla massa olika övningar för hela kroppen.

Tycker det är ok att väga sig varje dag, då ser man om man gjorde rätt eller fel dagen innan