handdator

Visa fullständig version : -30kg, vad nu?

StretfordEnd
2012-03-02, 13:04
Hej!
31 oktober ifjol bestämde jag mig för att ta tag i mitt miserabla liv. Vägde minst 150kg (vågens maxvikt), är 24år gammal och 190cm. Sen dess har jag läst mycket på kolo, men idiotiskt nog körde jag bara cardio (2-3 pass i veckan; gång på band eller crosstrainer) fram till för två veckor sedan.

I två veckor har jag nu kört styrketräning varje vardag och det känns mycket roligare/bättre. Senaste perioden jag styrketränade var 2007, så senaste fem åren har jag i princip varit helt stillasittande.

Det jag undrar över är hur mycket underskott ni tror jag kan ligga på. Vet att normen säger -500kcal/dygn, men det tänker jag inte följa. Vill satsa på 1000-1500kcal underskott, om det inte är på tok för mycket. Vad tror ni?

Min morgonvikt idag var 118,4kg. Har haft som mål att komma ner på 100kg till 1 juni (vikten är enligt mig egentligen oväsentligt, mer en morot liksom).

En typisk dags mat kan va:

- 1 nutrilett (måltidsersättning) när jag vaknar (110kcal)
- 2dl whey fx i samband med träning (förmiddag) (230kcal)
- 2 ägg och en burk makrill i tomatsås (410kcal)
- 500g lättkvarg utspritt under eftermiddagen (300kcal)
- 1dl vassle eller casein framåt kvällen (115kcal)
- Fler nutrilett vid hunger (ibland lagad middag istället) (0-500kcal)

dvs 1200-1700kcal

Tack på förhand!

Reaper123
2012-03-02, 13:21
Du kan utan tvekan köra mer än 500 kcal i underskott, för man brukar räkna med 70 kcal per kilo fett på en som ska deffa (gäller väl främst för normalbygda). Så finns god marginal.

Tycker 1200 kcal låter lite onödigt lågt, du lär få fina resultat på 1700-2000 kcal också! Men prova dig fram och känn efter hur pass lågt du orkar ligga!

(jag personligen hade siktat på -1000kcal/dag till att börja med)

Viktigast är att, som du nu insett, köra styrketräning och äta proteinrikt! Dålig koll på vad dom där nutrilettgrejjerna innehåller men jag skulle försöka äta magert kött och sallad som bukfylla i största möjliga mån istället! :)

Lycka till!

Morty
2012-03-02, 15:33
Ser bra ut, kör hårt, osv.

Ganska låg fettmängd med två ägg och lite makrill (20g total?) som enda fettkällor. Men det är inga jätteproblem egentligen.

JakeShaft
2012-03-02, 19:14
Har egentligen inte särskilt bra koll på näringsämnen och upptag men tar du 1-2 nutrilett måltidsersättare per dag kombinerat med den mat du skriver finns det då inte en stor risk för att du får i dig för lite av en uppsjö av de essentiella vitaminer och mineraler man behöver? Menar inte att du faller ihop och dör men det kan vara värt att ägna en tanke åt kanske.

Frisim
2012-03-03, 14:46
Vi har ganska lika kropp verkar det som, jag ligger på 197cm och 115kg, så jag är lite längre och lättare. Jag har lagt upp min deff som så att jag försöker äta ca 2000kcal per dag och samtidigt förbruka ca 3000kcal.

Förbrukningen kanske verkar hög men den ska inte vara svår att uppnå med tanke på hur mycket man väger och all extra energi som man gör av med för att man måste släpa omkring sig själv.

-1000kcal per dag anser jag alltså vara högst rimligt, både för mig och dig.

Om du håller dig på -1000kcal per dag kommer du droppa ca 1kg på en vecka dvs att du kommer tappa ca 13kg fram till 1 Juni. Det är inte alltför långt ifrån målet på 100kg hoppas jag :)

Är nog inga problem att försöka komma upp i -1500kcal per dag heller, men jag skulle då fortsätta satsa på att äta 2000kcal och istället träna mer.