handdator

Visa fullständig version : efterträningsdryck - upplägg...

Lalla
2004-01-17, 12:36
Undar vad ni har för synpunkter på följande.

50g O'Boy pulver efter cykelpassen
60g Excell Vassle + 20g O'Boy efter styrkepassen.

Väger 56kg, 165cm.

Kör enligt följande:
Mån: Styrka, mage/rygg/bröst (ca. 1,5h)
Tis: Cykel 1h intervaller (ca. 90% HRmax)
Ons: Vila
Tor: Cykel 2,5h distans (ca. 70-75% HRmax)
Fre: Styrka armar/axlar (ca. 1,5h)
Lör: Cykel 1h mix (ca. 80% HRmax)
Sön: Vila

Vad tror ni om efter-tränings-dryckerna?
Målsättningen är att lägga på mig massa på överkroppen o få uthålliga "cykelben" så att jag så småningom kan börja pröva på o tävla i cykel...därav inga rena styrkepass för benen. Då skulle jag aldrig palla cykelträningen...

King Grub
2004-01-17, 14:33
Varför inget protein efter cykelpassen? Det är minst lika viktigt efter ett intensivt kondispass som efter ett styrkepass.

För lite kolhydrater efter styrkepassen. Det enda du åstadkommer med det är att försämra återhämtningen och glykogeninlagringen.

Lalla
2004-01-17, 15:48
King > Det var lite det jag undrade över, hur mycket protein efter cykelpassen rekomenderas? 1g/kg där också, eller?

Kanske bör man alltid köra på ca. 1g/kg av både protein och kolhydrater efter alla pass, oavsett om det är cykel eller styrka. Det är ju att göra det hyfsat enkelt för sig...

Men blir inte upptaget av kolhydrater avsevärt långsammare då man blandar med protein?

Naturligtvis ser man till att äta av allt under de andra måltiderna, "nyttig-husmanskost"...:thumbup:

King Grub
2004-01-17, 15:59
King > Det var lite det jag undrade över, hur mycket protein efter cykelpassen rekomenderas? 1g/kg där också, eller?

1 gram per kilo är vad jag använder, men det är långt över vad som är "rekommenderat". Men 30-50 gram, på ett ungefär.

Kanske bör man alltid köra på ca. 1g/kg av både protein och kolhydrater efter alla pass, oavsett om det är cykel eller styrka. Det är ju att göra det hyfsat enkelt för sig...

Sounds like a plan.

Men blir inte upptaget av kolhydrater avsevärt långsammare då man blandar med protein?

Inte tillnärmelsevis så det skulle vara någon nackdel jämfört med att låta bli eller vänta med det ena eller det andra.

Sparrisen
2004-01-17, 21:24
jag brukar köra med gainer + extra tillsatt l-glutamin efter styrkepassen, även efter kondis. Händer att jag blandar i lite proteinpulver också...

Alcazara
2004-01-18, 09:45
När ni ändå snackar om efter-tränings dryck, så passar jag på att fråga vad ni tror är bäst:

3 dl Minimjölk + 2 msk oboy el.
3dl Minimjölk + 2,5 msk vaniljsocker el.
En gainer med motsvarande mängd protte som i 3 dl mjölk?

Detta alltså direkt efter träningen, därefter ett mål mat ca 40 min efter drinken...

Sparrisen
2004-01-18, 11:08
Originally posted by Alcazara
När ni ändå snackar om efter-tränings dryck, så passar jag på att fråga vad ni tror är bäst:

Detta alltså direkt efter träningen, därefter ett mål mat ca 40 min efter drinken...

Självfallet en gainer...

King Grub
2004-01-18, 13:20

Det spelar nog mindre roll, om du nu skall begränsa gainerns storlek till den ynka proteinmängden. Hursomhelst behöver du mer av både protein och kolhydrater, vilket alternativ du än väljer. Mjölken + 1 deciliter O'boy + cirka 35 gram vassleprotein, då börjar det likna en bra återhämtningsdrink.

Alcazara
2004-01-18, 15:59
Men Grub? Jag é ju tjej och ganska liten, ska jag ändå inta så mycket??? Hmmm??

King Grub
2004-01-18, 16:05
Men Grub? Jag é ju tjej och ganska liten, ska jag ändå inta så mycket??? Hmmm??

Cirka 1 gram kolhydrater per kilo kroppsvikt, ja. Och protein finns nog ingen anledning för någon att äta mindre än, säg, 35 gram efter ett pass. Hellre några gram för mycket än för lite efter träningen i alla fall. Det händer inget "farligt" eller "dåligt" för det, men det gör det om du får för lite.

mange_
2004-01-19, 18:24
king crub du verkar ha koll........vet att jag kan kolla upp det men tänkte om du sitter innne med kunskapen..hur mycket russin behöver jag äta för att komma upp i 90 g kolhydrater? skulel vara bra om du kunde säga i nåt mått inte i vikt :)...tack..

King Grub
2004-01-19, 18:31
Jag har inte ett enda russin hemma, så jag kan tyvärr inte gå och kontrollväga åt dig.

Dags att köpa en matvåg, kanske?

mange_
2004-01-19, 22:18
ok men vet du hur mycket 100 g russin innehåller då? :)

Crystal
2004-01-19, 22:22
Ser ingen söndag, existerar den inte för dig? :sleep:

King Grub
2004-01-20, 07:39
Originally posted by mange_
ok men vet du hur mycket 100 g russin innehåller då? :)

Jag vet, och det vet du också efter att ha kollat upp det hos Livsmedelsverket, där du kan söka i deras heltäckande livsmedelsdatabaser, inte bara på russin, utan allt:

http://www.slv.se/templatesSLV/ldb_search____6242.asp

BottenIsNådd
2004-01-21, 21:39
"Mjölken + 1 deciliter O'boy + cirka 35 gram vassleprotein, då börjar det likna en bra återhämtningsdrink."

Är vatten att föredra framför mjölk i denna drink?
Å hur mycke många g kolhydrater är det i en msk ungefär ? =)

King Grub
2004-01-21, 21:54
Originally posted by BottenIsNådd
"Mjölken + 1 deciliter O'boy + cirka 35 gram vassleprotein, då börjar det likna en bra återhämtningsdrink."

Är vatten att föredra framför mjölk i denna drink?
Å hur mycke många g kolhydrater är det i en msk ungefär ? =)

Nej, mjölk ger ett sådant insulinpåslag att det uppväger eventuellt lägre GI.

Jag kan inte svara på gram-frågan. Matvåg? :D

Lalla
2004-01-21, 23:11
Krystal > Söndagar? Vad är det, går de o äta? :D
Var tvungen o "edit" min post, vilodagar på söndagar....;)

Måste det vara så förbannat kallt!!!
Är grymt glass o cola sugen...men jag tänker inte sätta mig i en kall bil bara för det *suck*:furious:

BottenIsNådd
2004-01-21, 23:30
Då kör jag me mjölk istället då.. åkaj, tack :)

Sen har ja precis börjat med L-glutamin också ... är det okej att köra det i samma drink, eller skall man vänta liten stund ?

aliquis
2004-01-22, 00:20
släng i l-glutaminet samtidigt

BottenIsNådd
2004-01-22, 12:11
Okej, tack så mycket ! :)
Är ny här, verkar finnas mycket nyttigt att lära på detta forum... satt 4 timmar igår å bara läste :thumbup:

Zlin
2004-01-23, 12:55
Originally posted by BottenIsNådd
Okej, tack så mycket ! :)
Är ny här, verkar finnas mycket nyttigt att lära på detta forum... satt 4 timmar igår å bara läste :thumbup:

Haha, skojar du? Jag upptäckte finaste flickor-tråden i Allmänt forum för några dagar sedan...finns mycket matnyttigt på det här forumet...;) :naughty:

Calleman
2004-01-23, 15:11
Har säkert sagts tidigare i tråden. Men orkar inte läsa igenom allt. Självklart bör du ta protein även efter cykelpassen. Minst lika viktigt där som efter styrkepassen!