Visa fullständig version : Hur räknar livsmedelsproducenterna kalorier?
Jag undrar mer av nyfikenhet än kalorinoja. Jag har t.ex. en fäbless för Sven P:s hamburgare och en sådan (90 g) innehåller enligt tillverkaren ca. 243 kcal men när man stekt ett par sådana är det ju en mindre sjö av fett kvar i stekpannan vilket får mig att undra hur de kommer fram till näringsvärdet som står på förpackningen.
Vad tror ni? Räknar de en fryst burgare med allt vad den innehåller eller en tillagad utan det överflödiga fett som rinner ur under stekning?
(Jag sökte faktiskt men det är inte lätt att hitta rätt bland alla trådar som innehåller ordet "kalorier".)
Sheogorath
2012-03-01, 21:56
Jag undrar mer av nyfikenhet än kalorinoja. Jag har t.ex. en fäbless för Sven P:s hamburgare och en sådan (90 g) innehåller enligt tillverkaren ca. 243 kcal men när man stekt ett par sådana är det ju en mindre sjö av fett kvar i stekpannan vilket får mig att undra hur de kommer fram till näringsvärdet som står på förpackningen.
Vad tror ni? Räknar de en fryst burgare med allt vad den innehåller eller en tillagad utan det överflödiga fett som rinner ur under stekning?
(Jag sökte faktiskt men det är inte lätt att hitta rätt bland alla trådar som innehåller ordet "kalorier".)
Det är burgaren med allt som finns i den som näringsvärdet gäller. Vill du få ett mer korrekt värde får du väga stekpannan före och efter stekning och anta att mellanskillnaden är fett. Multiplicera gramvikten med 9,03 och du får den kalorimängd som "förlorats" till pannan.
Det räknar på receptet.
Nötkött 23 % fett. 97%.
Koksalt. 2 %
Kryddor. 1 %.
Vips för vi en rå hamburgare som innehåller 22 % fett och ca 20 % protein.
Hur du steker är upp till dig. Sedan varierar det hur mycket fett någon hamburgare släpper. En seg hamburgare släpper mindre fett medan en hamburgare som knappt håller ihop i stekpannan släpper mer.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.