Visa fullständig version : Mycket fett i kosten
Tja!
Till att börja med bulkar jag med just nu med 400kcal+
Jag behöver käka runt 4250kcal för att uppnå detta.
Ganska nyligen gick jag ner från 4g protein/kg till 3,5g/kg, då ligger jag även på 3,5g kolhydrat/kg. Det blir 315g kolhydrat, jag tycker det räcker gott och väl för en som bara styrketränar.
Men däremot får jag trycka i mig 2g fett/kg vilket blir 180g fett om dagen.
Är det negativt med så mycket fett egentligen?
Jag äter så mycket fett för att slippa fylla med ut med massa kolisar.
Mina största fettkällor är avokado,olivolja samt valnötter.
Mvh
JakeShaft
2012-03-01, 23:10
2g fett/kg ger 38E%. LCHF förespråkar minst 60E% i "veckortidningsversionen" och än mer i den "riktiga"? Tvivlar starkt på att det är farligt åtminstone med "normala" källor. Bättre vetande har säkert bra svar. Jag väger 12 kg mindre men får i mig ungefär lika mycket fett.
Jag är inte så jävla kunnig men tycker att 4250kcal låter mycket? Får jag fråga vad du gör för att komma upp till så högt energibehov?
Notera att jag som sagt var inte vet så mycket, men 3k är iaf över 400kcal överskott för mig skulle jag tro(även gjort en energibehovsmätning förr).
2g fett/kg ger 38E%. LCHF förespråkar minst 60E% i "veckortidningsversionen" och än mer i den "riktiga"? Tvivlar starkt på att det är farligt åtminstone med "normala" källor. Bättre vetande har säkert bra svar. Jag väger 12 kg mindre men får i mig ungefär lika mycket fett.
Okej då kanske jag inte behöver sitta och nojja över ett för högt fettintag:)
Tack för ditt svar.
Mvh
Jag är inte så jävla kunnig men tycker att 4250kcal låter mycket? Får jag fråga vad du gör för att komma upp till så högt energibehov?
Notera att jag som sagt var inte vet så mycket, men 3k är iaf över 400kcal överskott för mig skulle jag tro(även gjort en energibehovsmätning förr).
Det är ganska högt men det är vad som krävs tydligen, jag styrketränar 5 pass i veckan endast. Min energibalans ligger på 3400kcal så jag lägger till 450 som jag förbränner (cirka) under ett pass, sen 400kcal till för att nå önskat överskott (400kcal)
Vilodagar käkar jag 3800kcal, så har jag ett överskott om 400kcal där.
Statsen är
170cm
90kg
9% bf mätt med 3punkts kaliper
Mvh
willtjam
2012-03-01, 23:57
Okej då kanske jag inte behöver sitta och nojja över ett för högt fettintag:)
Tack för ditt svar.
Mvh
Det är ganska högt men det är vad som krävs tydligen, jag styrketränar 5 pass i veckan endast. Min energibalans ligger på 3400kcal så jag lägger till 450 som jag förbränner (cirka) under ett pass, sen 400kcal till för att nå önskat överskott (400kcal)
Vilodagar käkar jag 3800kcal, så har jag ett överskott om 400kcal där.
Statsen är
170cm
90kg
Mvh
Det var då en jäkla fin form :thumbup:
Problemet med ett högt intag av fett från olja är dålig näringstäthet. Dock är det en icke-fråga på nästan 4500 kcal per dygn.
Ristretto
2012-03-02, 09:15
Varför vill du inte fylla ut med mer kolhydrat?
Men däremot får jag trycka i mig 2g fett/kg vilket blir 180g fett om dagen.
Är det negativt med så mycket fett egentligen?
Nej inte mer än vad kaloriöverskottet ger.
Mina största fettkällor är avokado,olivolja samt valnötter.
Mvh
Det där ser jag däremot som onödigt. Ät feta livsmedel så slipper du tillsätta fett.
Varför vill du inte fylla ut med mer kolhydrat?
Har redan testat det, har legat på allt mellan 350 och 500g kolhydrat om dagen och jag gillar det verkligen inte.
Problemet med ett högt intag av fett från olja är dålig näringstäthet. Dock är det en icke-fråga på nästan 4500 kcal per dygn.
Hur menar du med dålig näringstäthet?
Hur menar du här?
Det där ser jag däremot som onödigt. Ät feta livsmedel så slipper du tillsätta fett.
Hm okej, men avokao, och valnötter är ju feta livsmedel?
Är inte det bra källor och dessutom feta livsmedel?
Fru_Flisa
2012-03-02, 11:13
Är inte det bra källor och dessutom feta livsmedel?
Nej, det är kosttillskott. Köpes på hyllor brevid eaa.
Nej, det är kosttillskott. Köpes på hyllor brevid eaa.
Olivolja, avokado och valnötter? Du har andra typer av affärer än jag är van vid...
Statsen är
170cm
90kg
Mvh
Jag kanske är ute och cyklar här men innebär inte detta i princip att man tillhör Sverigeeliten i byggning förutsatt hyffsad symmetri?
Jag kanske är ute och cyklar här men innebär inte detta i princip att man tillhör Sverigeeliten i byggning förutsatt hyffsad symmetri?
Låter hyggligt bitig på 170 cm ja.
bara jag som vill se bild på personen i fråga?
Akerhage
2012-03-02, 14:50
Pics please!!
Ingen idé ni hakar upp er på formen..
Detta är min offseason form och den är grymt dålig just nu.
Jag vägde in på 77,5kg med 4% kroppsfett förra året.
Jag kommer inte posta några bilder, den som väljer att inte tro mig får göra det, varsågod isf.
Inte en chans i världen att det stämmer de du säger. Lägg ner... Hade detta stämt, så hade du aldrig frågat oss om hjälp.
Inte en chans i världen att det stämmer de du säger. Lägg ner... Hade detta stämt, så hade du aldrig frågat oss om hjälp.
Tro vad du vill som sagt.
Varför skulle jag inte kunna fråga andra om hjälp trots mina stats?
Vad vet du om vilket kostupplägg jag använt mig av under åren?
Högfett diet har jag aldrig testat, därför frågar jag andra byggare om lite råd.
Tror du inte byggare byter tips med varandra bara för att dem har bättre stats än nybörjare kalle som tränat 1 år?
Jag trodde kolozzeum hade byggare också och inte bara disco killar med 75kg flötform, tydligen hade jag fel.
Får helt enkelt vända mig någon annanstans där inte stället endast består av nybörjare.
Mvh
Akerhage
2012-03-02, 17:03
Jag ville mest se bilder för det var imponerande stats, inte för att jag inte trodde dig. Fan att du lyckades pricka in min vikt där med! :)
Fru_Flisa
2012-03-03, 01:24
Det som jag skulle tänka på vid högt fettintag är att undvika mycket omega 6 som är inflammatoriskt just av den anledningen.
Sen finns det ju olika källor, väljer du mycket kött som är fett är det värt att tänka en gång extra över riskerna med cancer. Nu skrev du inte att du äter kött men man vet ju aldrig.
Annars tror jag inte det är några risker, eller inga jag vet, så länge du som håller formen sas, inte blir fet.
Det som jag skulle tänka på vid högt fettintag är att undvika mycket omega 6 som är inflammatoriskt just av den anledningen.
Sen finns det ju olika källor, väljer du mycket kött som är fett är det värt att tänka en gång extra över riskerna med cancer. Nu skrev du inte att du äter kött men man vet ju aldrig.
Annars tror jag inte det är några risker, eller inga jag vet, så länge du som håller formen sas, inte blir fet.
Tack för svaret.
Är nog rätt lugnt då, enda jag äter som kan bidra med omega 6 är väl isf valnötterna, lite smör. Vet dock inte hur mycket omega 6 valnötter bidrar med.
Avokado samt olivolja har ju mestadels enkelomättade fetter. Så inget att oroa sig för där.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.