handdator

Visa fullständig version : Deffa eller inte deffa?

hetsig
2012-03-01, 14:55
`Har tränat nu i ca 2 månader och har ökat ganska bra men stör mig något enormt på mina fettdepåer.. Skulle jag vilja få bort mina lovehandles och fläsket på magen. Funderar på om jag ska köra en kort deff för att få bort några kilo fett och sen bygga vidare därifrån.

Är 188cm lång och väger 75kilo morgonvikt.

http://i1081.photobucket.com/albums/j359/hetsig/fett2.png

http://i1081.photobucket.com/albums/j359/hetsig/fetto.png

Med tanke på att jag är ganska lång och inte väger så mycket så borde väll min bf inte vara så hög, och därmed skulle jag inte behöva gå ner så många kilo?

stridis
2012-03-01, 15:10
Deffa ner dig till önskad BF% sedan öka långsamt med kvalitet tills du kommer upp till respektabel vikt.

willtjam
2012-03-01, 15:15
+1 på stridis!

mysglenn
2012-03-01, 15:21
Deff, lätt! ;)

vicarious
2012-03-01, 15:38
En liten deff hade varit på sin plats, sen börja bygg upp musklerna långsamt.

312
2012-03-01, 16:19
Deffa ner dig ~5kg, sen bygg långsamt. :)

Det är ju egentligen bara dina "lovehandles" som syns, eller hur man ska säga. Om dem var mindre så skulle jag absolut bulka, långsamt.

agent0range67
2012-03-01, 16:21
Har han 15% i bf?

WHITEFOLKS
2012-03-01, 16:23
Tycker snarare han ska satsa på en recomp.

hetsig
2012-03-01, 16:44
Härligt då börjar deffen imorn!

Funderar på att gå ner ca 5kilo, borde räcka för att bli av med fettet på höfterna.

Tycker snarare han ska satsa på en recomp.

Recomp? Vad är detta?

willtjam
2012-03-01, 16:53
Recomposition med t.ex. leangains.

MicheG
2012-03-01, 16:54
Förstår inte hur du ens kan tänka på att deffa med den lilla muskelmassan du har. Sluta titta på dagsformstråden, ät nyttigt, träna hårt och ge din kropp den sömn och vila den behöver. En 5kg(ren fettmassa) deff idag skulle få dig att se ut som ett skelett. 70kg, säg 68kg tömd är ju näst intill skrämmande lite på 188cm..

mysglenn
2012-03-01, 17:06
Förstår inte hur du ens kan tänka på att deffa med den lilla muskelmassan du har. Sluta titta på dagsformstråden, ät nyttigt, träna hårt och ge din kropp den sömn och vila den behöver. En 5kg(ren fettmassa) deff idag skulle få dig att se ut som ett skelett. 70kg, säg 68kg tömd är skelettliknande på 188cm..

Nu kommer snart deffmaffian med argumenten att ju mindre % kroppsfett man har desto större % blir den uppgångna vikten muskelmassa (hur man nu verkligen kan garantera det, det beror ju på proteinintag, tränignskvalitet etc)

Men iaf jag håller med dig, mitt första svar var lite små-trollande å min sida, ville inte vara först med att skriva att karln INTE bör deffa det första han gör.

Snälla någon, han har tränat i 2 månader på gym!

Till trådskaparen: Skit i termer av deff, bulk osv, kör hårt på gymmet bara och ät bra (mycket protein etc.) så kommer du se mycket bättre ut på sikt.

iaf VAD DU ÄN GÖR, sluta INTE på gymmet

Jag själv gjorde det brutala misstaget att deffa en hel sommar i min ungdom, utan styrketräning.. blev smal som en sticka och fick köpa sjukt mycket nya kläder.- Sen när jag väl började gymma igen så stack jag iväg i vikt igen och fick köpa nya nästan direkt...

efter detta insåg jag att det är sjukt korkat att börja deffa om man inte kan "se normal ut" efter deffen, så nästa gång jag deffade var många år senare (hmm 5 närmare bestämt). Då vägde jag in på 81kg på mina 177cm och ca 8% kroppsfett, magrutor och baletten. DÅ såg man faktiskt att jag "gick på gym" och inte var någon som rymt från gulags fängelsehålor...

Det startas en sådan här tråd typ varannan dag och det är samma folk som svarar att det är bäst att deffa, och vi andra som säger att du ska skita i deff/bulk, utan bara köra på. Med största sannolikhet kommer du att gå upp i fett igen och deffa, sedan bulka, deffa, bulka.. ja du förstår...

sen finns det en annan "skola" som säger att man promt skall deffa på våren och bulka på hösten, vintern och ligga på balans under sommaren (när man har sitt 6pack och allt ja du vet)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=180083

Iaf jag sammanfattar, vad du än gör prioritera STYRKETRÄNINGEN

Donner
2012-03-01, 17:06
Förstår inte hur du ens kan tänka på att deffa med den lilla muskelmassan du har. Sluta titta på dagsformstråden, ät nyttigt, träna hårt och ge din kropp den sömn och vila den behöver. En 5kg(ren fettmassa) deff idag skulle få dig att se ut som ett skelett. 70kg, säg 68kg tömd är ju näst intill skrämmande lite på 188cm..

för det första, varför skulle han få för sig att dra en tömning? För det andra är det enligt mig och många andra bättre att deffa ner sig till en bättre bf% för att sedan bygga. trivs man inte med mängden fett så ska man absolut deffa. Ett skelett kommer han verkligen inte se ut som.

Donner
2012-03-01, 17:08
Nu kommer snart deffmaffian med argumenten att ju mindre % kroppsfett man har desto större % blir den uppgångna vikten muskelmassa (hur man nu verkligen kan garantera det, det beror ju på proteinintag, tränignskvalitet etc)

Men iaf jag håller med dig, mitt första svar var lite små-trollande å min sida, ville inte vara först med att skriva att karln INTE bör deffa det första han gör.

Snälla någon, han har tränat i 2 månader på gym!

Till trådskaparen: Skit i termer av deff, bulk osv, kör hårt på gymmet bara och ät bra (mycket protein etc.) så kommer du se mycket bättre ut på sikt.

iaf VAD DU ÄN GÖR, sluta INTE på gymmet

Jag själv gjorde det brutala misstaget att deffa en hel sommar i min ungdom, utan styrketräning.. blev smal som en sticka och fick köpa sjukt mycket nya kläder.- Sen när jag väl började gymma igen så stack jag iväg i vikt igen och fick köpa nya nästan direkt...

efter detta insåg jag att det är sjukt korkat att börja deffa om man inte kan "se normal ut" efter deffen, så nästa gång jag deffade var många år senare (hmm 5 närmare bestämt). Då vägde jag in på 81kg på mina 177cm och ca 8% kroppsfett, magrutor och baletten. DÅ såg man faktiskt att jag "gick på gym" och inte var någon som rymt från gulags fängelsehålor...

Det startas en sådan här tråd typ varannan dag och det är samma folk som svarar att det är bäst att deffa, och vi andra som säger att du ska skita i deff/bulk, utan bara köra på. Med största sannolikhet kommer du att gå upp i fett igen och deffa, sedan bulka, deffa, bulka.. ja du förstår...

sen finns det en annan "skola" som säger att man promt skall deffa på våren och bulka på hösten, vintern och ligga på balans under sommaren (när man har sitt 6pack och allt ja du vet)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=180083

Iaf jag sammanfattar, vad du än gör prioritera STYRKETRÄNINGEN

Så det tog dig alltså 5 år att se tränad ut på låg bf?

hetsig
2012-03-01, 17:18
mjo hade nog aldrig tänkt den tanken heller om det inte va så att allt fett har lagt sig på höfterna..

Det blir nog att deffa några kilo så får jag se om det var en dålig ide

Har läst igenom deff guiden här men såg inget om styrketräning. Ska jag göra några ändringar eller kör jag på som vanligt? Just nu kör jag tresplitt 4-5 ggr i veckan med ca 12 reps per set

willtjam
2012-03-01, 17:47
Många brukar sänka repsantalet till runt 6, men så länge du strävar efter att lyfta lika tungt (eller mer) så torde det inte spela någon roll. Eftersom du inte har tränat så länge så borde du öka väldigt bra under deffen också.

mysglenn
2012-03-01, 18:05
Så det tog dig alltså 5 år att se tränad ut på låg bf?

Jag tränade inte superseriöst men ökade cirkus 15kg muskler.

Hade inte direkt mycket muskler att börja med, körde väl bänk på 20kg

Sen är det ju givetvis subjektivt vem som är "tränad" och inte...

Sen så styr gener ganska mycket hur fort man ökar, alla har inte samma förutsättningar att bygga massa.

Vill du veta mera om min träningskarriär, go a head and ask

ökade mitt raw SL total med cirkus 60kg på en sommar genom att superbulka, gick upp drygt 10kg på drygt 2månader.

Lite annan kuriosa är att jag har brutit revben i frontböj :)

Donner
2012-03-01, 18:13
Jag tränade inte superseriöst men ökade cirkus 15kg muskler.

Hade inte direkt mycket muskler att börja med, körde väl bänk på 20kg

Sen är det ju givetvis subjektivt vem som är "tränad" och inte...

Sen så styr gener ganska mycket hur fort man ökar, alla har inte samma förutsättningar att bygga massa.

Vill du veta mera om min träningskarriär, go a head and ask

ökade mitt raw SL total med cirkus 60kg på en sommar genom att superbulka, gick upp drygt 10kg på drygt 2månader.

Lite annan kuriosa är att jag har brutit revben i frontböj :)

Nu var mitt inlägg kanske lite provocerande och det var inte meningen. Min poäng var att man verkligen inte måste träna flera år för att få lov att deffa. Jag drog min första deff efter ungefär 6 månader och kom ner på rätt låg bf i en skaplig form. verkligen inget monster och det är jag fortfarande inte men man ser definitivt att jag tränar. väger 75-76 på 186 cm.

så att råda honom att träna några år innan han deffar är enligt mig skitsnack. han kommer troligtvis vara mer nöjd med sin kropp om 1 år om han deffar först och bygger långsamt än om han fortsätter lägga på sig ffm tillsammans med muskler.

mysglenn
2012-03-01, 18:23
Nu var mitt inlägg kanske lite provocerande och det var inte meningen. Min poäng var att man verkligen inte måste träna flera år för att få lov att deffa. Jag drog min första deff efter ungefär 6 månader och kom ner på rätt låg bf i en skaplig form. verkligen inget monster och det är jag fortfarande inte men man ser definitivt att jag tränar. väger 75-76 på 186 cm.

så att råda honom att träna några år innan han deffar är enligt mig skitsnack. han kommer troligtvis vara mer nöjd med sin kropp om 1 år om han deffar först och bygger långsamt än om han fortsätter lägga på sig ffm tillsammans med muskler.

Och jag skrev att jag inte blev speciellt nöjd av att ha deffat ner mig till ~60kg efter 6månaders träning...

Såklart att man inte behöver vänta 5år.

En annan grej jag ville belysa är det praktiska konsekvenserna av att "först deffa, sedan bygga" blir, nämligen kläder :P han är en fattig "student", det blev iaf ett av mina problem som sagt, sedan fick jag köpa nya igen efter 3månaders bulk igen på hösten haha

Sen är det väl så att man själv ska vara nöjd först och främst, ville grabben deffa det först han gör fine, bara han fortsätter med styrketräningen! Jag skulle dock inte ge honom rådet att deffa för han är inte ens "fet" eller "mullig"... skulle ge hård styrketräning chansen redan från början, han behöver ju inte grisbulka.

Sen 76kg på 186cm skrämmer man inga dörrvakter med heller :D

kottovic
2012-03-01, 18:26
Ja du bör deffa annars förbrukar du dina framtida chanser att kunna bli grov och dessutom få plack och annat gott. Att lära sig träna ordentligt innan man börjar deffa är enligt pöbeln onödigt.

martikainen
2012-03-01, 18:29
Om du inte trivs i din kropp och vill gå ner i vikt (få bort lovehandels) så är det detta du bör göra, ingen på kolo kan eller bör bestämma åt dig, alla har olika mål med sin träning och kropp.
Jag var också tokigt missnöjd med min kropp för några år sedan och dietade ner mig utan tanke på muskelmassa, och jag har lyckats rätt bra trots detta, om det hade gått lättare utan den första dieten? Vem vet, och vem bryr sig egentligen? Jag lider inte av det idag och jag är glad att jag gjorde det.

zeusden1
2012-03-01, 19:10
Ja du bör deffa annars förbrukar du dina framtida chanser att kunna bli grov och dessutom få plack och annat gott. Att lära sig träna ordentligt innan man börjar deffa är enligt pöbeln onödigt.

Kan inte antyda om du spelar på sarkasm eller inte, men jag tycker att man ska ha någorlunda koll på träningen innan man deffar.

kottovic
2012-03-01, 19:20
Kan inte antyda om du spelar på sarkasm eller inte, men jag tycker att man ska ha någorlunda koll på träningen innan man deffar.

Av dom "vännerna" som prompt envisades med att deffa först så är det bara EN som idag tränar, resten la av när dom blev små och ynkliga. Den klicken som gick åt andra hållet håller fortfarande på och det är blandat styrkelyftare och strandkroppar. Att vara lite "fet" under perioder för att komma längre i träningen tycker jag är ett bevis på ambition Alla har inte tid eller ork att sitta och räkna kcal och göra allt perfekt, det ska vara kul - INTE blodigt allvar!

willtjam
2012-03-01, 19:28
Så bara för att dina "vänner" har svag viljestyrka så ska inte TS deffa?

kottovic
2012-03-01, 19:29

Det handlar om psykologi och det tar några år att förstå innebörden min son.

willtjam
2012-03-01, 19:50
Sounds legit :thumbup:

Walato
2012-03-01, 20:11
Varför inte bara ligga på "balans" ett tag, tills du är nöjd.

Graafen
2012-03-01, 20:16
Skit i vad folk säger, vill du deffa så deffa, din kropp... bättre att du trivs med den innan du börjar bygga som fäään, enligt mig då.

Oftast när man ställer denna fråga så vet man redan svaret själv, dvs deff..

Donner
2012-03-01, 20:22

Det har jag väl heller aldrig påstått? Och framför allt så är inte mitt mål att skrämma dörrvakter. Utan att ha en frisk, sund och så lätt kropp som möjligt.

kottovic
2012-03-01, 20:30
Det har jag väl heller aldrig påstått? Och framför allt så är inte mitt mål att skrämma dörrvakter. Utan att ha en frisk, sund och så lätt kropp som möjligt.

ÄR man stammis i dagsformen 3.0 så handlar det om mer än frisk och sund. Alla har vi våra ursäkter men den där är uttjatad. *popcorn*

wcanka
2012-03-01, 20:31

På 184cm och 65kg då jävlar blir dom rädda! *flex*

Donner
2012-03-01, 20:36
ÄR man stammis i dagsformen 3.0 så handlar det om mer än frisk och sund. Alla har vi våra ursäkter men den där är uttjatad. *popcorn*

Uttjatad möjligtvis. Det är väl uppenbart att man vill ha en snygg kropp. Men för den delen behöver man inte vilja se ut som ett hus.

z_bumbi
2012-03-01, 21:24

Du verkar ha hängt upp dig på viljestyrka, i din egen tråd med liknande fråga så påstod du att de som inte hade stark viljestyrka inte fick problem med sitt förhållande till mat.
Om man tittar på målen som många har med att träna, speciellt i den känsliga åldern mellan 10 och 70 år, så vill folk bli starkare. Oavsett om de säger det eller inte så märks det att det kul att lägga mer vikt på stången/flytta ner pinnen ett hack i hissen etc. Det är det enklaste sättet att mäta framsteg och även det som i början går snabbast. Det finns ett litet antal som inte bryr sig men de är väldigt få om jag jämför med resten som jag har träffat på.
Styrkeökningen sker inte alls lika snabbt, om ens överhuvudtaget, om de deffar och då upptäcker de att de som inte deffade ökade mycket snabbare och de har en mycket längre väg att komma ifatt. Om person a som inte deffar har x i viljestyrka och person b som deffar också har x så är det inte säkert att x räcker för att vända den trenden för person B medan person A fortsätter träna.
Person B trycks dessutom ner ytterligare när det visade sig att han inte såg ut som sina idolbilder eller vad han nu vill se ut som då han inte hunnit lägga på sig några muskler.

willtjam
2012-03-01, 21:51
Du verkar ha hängt upp dig på viljestyrka, i din egen tråd med liknande fråga så påstod du att de som inte hade stark viljestyrka inte fick problem med sitt förhållande till mat.
Om man tittar på målen som många har med att träna, speciellt i den känsliga åldern mellan 10 och 70 år, så vill folk bli starkare. Oavsett om de säger det eller inte så märks det att det kul att lägga mer vikt på stången/flytta ner pinnen ett hack i hissen etc. Det är det enklaste sättet att mäta framsteg och även det som i början går snabbast. Det finns ett litet antal som inte bryr sig men de är väldigt få om jag jämför med resten som jag har träffat på.
Styrkeökningen sker inte alls lika snabbt, om ens överhuvudtaget, om de deffar och då upptäcker de att de som inte deffade ökade mycket snabbare och de har en mycket längre väg att komma ifatt. Om person a som inte deffar har x i viljestyrka och person b som deffar också har x så är det inte säkert att x räcker för att vända den trenden för person B medan person A fortsätter träna.
Person B trycks dessutom ner ytterligare när det visade sig att han inte såg ut som sina idolbilder eller vad han nu vill se ut som då han inte hunnit lägga på sig några muskler.

Va? Jag har inte sagt ett ord om viljestyrka tidigare. Jag tyckte det bara var konstigt att kottovic rådde TS att inte deffa för att hans kompisar hade gett upp på träningen.

mysglenn
2012-03-01, 21:53
Va? Jag har inte sagt ett ord om viljestyrka tidigare. Jag tyckte det bara var konstigt att kottovic rådde TS att inte deffa för att hans kompisar hade gett upp på träningen.

och anledningen till att de gjorde det kanske var det som Z_bumbi skrev...

kottovic
2012-03-01, 22:11

Era katastrofala kroppsideal gör att varenda snorunge med två kulor gör vadsom för några synliga rutor. Att dom som föreslår deff ser ut därefter och ständigt publicerar bilder på deras underbara kroppar visar rätt tydligt vilka som tränar för sig själv och inte för andras skull. "Jag vill vara sund och smidig"....

willtjam
2012-03-01, 22:23
Jag har inte aning om vad du pratar om. Får inte folk posta bilder på sig själva när dom deffar då det kan influera andra?

mysglenn
2012-03-01, 22:35
Jag har inte aning om vad du pratar om. Får inte folk posta bilder på sig själva när dom deffar då det kan influera andra?

Han menar att det är lite paradoxalt att säga att man tränar för hälsans skull och tycka att man själv är snygg och frekvent posta bilder på sin "dagsform"?

willtjam
2012-03-01, 22:37
Äh, paradoxalt behöver det ju inte vara. En hälsosam kropp innebär ju rätt ofta låg andel kroppsfett och relativt tränade muskler.

mysglenn
2012-03-01, 22:42
Äh, paradoxalt behöver det ju inte vara. En hälsosam kropp innebär ju rätt ofta låg andel kroppsfett och relativt tränade muskler.

Du hängde nog inte med.

Det är det frekventa postandet av bilder för att visa andra som är paradoxalt om man nu tränar "för sin egen skull".

iaf, vi kanske bör låta trådskaparen svara på vad han har för mål med träningen i det stora hela.

Lägg märkte till att en så pass erfaren person med hög status som z_bumbi har skrivit några sjukt klockrena poster i denna och i din tråd om "deffa eller ej".

willtjam
2012-03-01, 22:52
Du hängde nog inte med.

Det är det frekventa postandet av bilder för att visa andra som är paradoxalt om man nu tränar "för sin egen skull".

iaf, vi kanske bör låta trådskaparen svara på vad han har för mål med träningen i det stora hela.

Lägg märkte till att en så pass erfaren person med hög status som z_bumbi har skrivit några sjukt klockrena poster i denna och i din tråd om "deffa eller ej".

Jaha, du menar så. Att posta bilder bara för att man är nöjd då man tränar för hälsans skull är ju inte så konstigt menade jag, men det var ju inte samma sak.

bumbi skrev en grej här om något som han har fått om bakfoten, och min tråd spårade ur när du och kottovic började hitta på massa fakta och har ingenting med den tränande/deffan massan att göra utan den var till för att jag ville ha råd ang. min situation.

kottovic
2012-03-01, 22:55
Jaha, du menar så. Att posta bilder bara för att man är nöjd då man tränar för hälsans skull är ju inte så konstigt menade jag, men det var ju inte samma sak.

bumbi skrev en grej här om något som han har fått om bakfoten, och min tråd spårade ur när du och kottovic började hitta på massa fakta och har ingenting med den tränande/deffan massan att göra utan den var till för att jag ville ha råd ang. min situation.

Du och alla smala sötnosar ska bli grova och fina. Du kan tänka på deff om 12månader och under tiden träna hårt som en son ska göra.

mysglenn
2012-03-01, 23:19
Du och alla smala sötnosar ska bli grova och fina. Du kan tänka på deff om 12månader och under tiden träna hårt som en son ska göra.

+1

deffa ni små barn

hoppas jag blir bannad snart! *drool*

hetsig
2012-03-01, 23:22
oj då det blev en het debatt det här :O

Är ganska osäker på vad jag ska göra, får fundera lite.

Tanken med att deffa nu va ju att jag skulle kunna få en schysst kropp ganska tidigt i träningen och inte behöva bygga upp kanske 10kilo muskelmassa innan jag är nöjd med hur jag ser ut.

men lägger deffen åt sidan för nu, känns som lite för risky business nu i början iaf

mysglenn
2012-03-01, 23:24
oj då det blev en het debatt det här :O

Är ganska osäker på vad jag ska göra, får fundera lite.

Tanken med att deffa nu va ju att jag skulle kunna få en schysst kropp ganska tidigt i träningen och inte behöva bygga upp kanske 10kilo muskelmassa innan jag är nöjd med hur jag ser ut.

men lägger deffen åt sidan för nu, känns som lite för risky business nu i början iaf

några har ju till och med sagt att du själv innerst inne vet vad du vill, jo deffa

de är smått sekteristiska dom där... kolla gärna in deras journaler och bilder mm så ser du vilka personer du får "tips" av...

tigerofsweden
2012-03-01, 23:39
några har ju till och med sagt att du själv innerst inne vet vad du vill, jo deffa

de är smått sekteristiska dom där... kolla gärna in deras journaler och bilder mm så ser du vilka personer du får "tips" av...

Ja det är bättre att ta åt sig tips av tuffingar som ska "skrämma dörrvakter" :D

Fartman
2012-03-02, 00:07
Jag antar att du börjat styrketräna för att bli "biffigare" och starkare. En deff i nuläget skulle troligtvis bara göra att du ser smal eller tom mager ut. Dina nuvarande fettdepåer är ganska små och det är troligtvis inte någon annan än du själv som öht tänker på dom. Lite mer överkroppsmuskler kommer att göra att dom syns mindre.

hetsig
2012-03-02, 00:11

Jora deffa vill jag göra men vågar bara inte ta risken av att det kan bli dåligt

MicheG
2012-03-02, 00:41
Vad värderar du högst såhär i början av din "träningskarriär"? Radar upp lite punkter åt dig som jag har lärt mig av egna erfarenheter.

1. Bli av med lovehandles

+Mindre lovehandles
-Minskad muskelmassa
-Mindre styrka
-Mindre energi
-Sämre återhämtning = Betydligt viktigare med vila/sömn
-Större fokus på kost och träning
-Minskad motivation

2. Inte lägga en tanke på deff/bulk / Träna & ha kul

+Ökad muskelmassa
+Starkare
+Njuta av att kunna äta och dricka vad du än känner för
+Ökad motivation
-Det tar längre tid innan din kroppsform blir mer symmetrisk.

Enkel matematik i min värld. Vad är viktigt för dig? Min åsikt är fortfarande att du är fortsatt helt färsk på gymmet och du bör inte lägga en tanke på att deffa eller bulka utan bara träna, äta och ha kul! Men det framgår även att du vill deffa för att bli nöjd med din kropp. Kör hårt på det valet som passar dig bäst! Deff-guiden är en mkt bra start om du ska ge dig in på den resan. Lycka till!

Popliteus
2012-03-02, 10:09
Vad värderar du högst såhär i början av din "träningskarriär"? Radar upp lite punkter åt dig som jag har lärt mig av egna erfarenheter.

1. Bli av med lovehandles

+Mindre lovehandles
-Minskad muskelmassa
-Mindre styrka
-Mindre energi
-Sämre återhämtning = Betydligt viktigare med vila/sömn
-Större fokus på kost och träning
-Minskad motivation

2. Inte lägga en tanke på deff/bulk / Träna & ha kul

+Ökad muskelmassa
+Starkare
+Njuta av att kunna äta och dricka vad du än känner för
+Ökad motivation
-Det tar längre tid innan din kroppsform blir mer symmetrisk.

Enkel matematik i min värld. Vad är viktigt för dig? Min åsikt är fortfarande att du är fortsatt helt färsk på gymmet och du bör inte lägga en tanke på att deffa eller bulka utan bara träna, äta och ha kul! Men det framgår även att du vill deffa för att bli nöjd med din kropp. Kör hårt på det valet som passar dig bäst! Deff-guiden är en mkt bra start om du ska ge dig in på den resan. Lycka till!

Att bli av med lovehandles skulle ju kunna fungera som en motivationshöjare, + att en nybörjare på gymmet kan öka i styrka trots viktnedgång.

Knatcharn
2012-03-02, 10:32
Jag själv var inne lite på samma spår nyligen, ser ut typ som du, möjligen lite mer vältränad nu.

Jag kom fram till att vänta tills nästa vår med en första deff och bara bygga så mycket som möjligt fram tills dess (15 månader), men samtidigt lägga på så lite fett som möjligt. En "långsam bulk" helt enkelt. Ät bra och mycket mat, med en proteinshake här och var. Märkte redan efter en månad små resultat på bf (tror jag) och styrka. Antagligen pga att jag lade om kosten.

Mitt tips är att kanske se över kosten, deffa inte men ät "hälsosammare", dvs bättre råvaror osv. Läs "Deff - En Guide" som input, men lägg dig nödvändigtvis inte på kaloriunderskott. Bulka nyttigt, kallar jag det. Äter man donken varje dag kommer man öka massa, ja, men med större andel fett.

Måste få med att även jag stör mig dagligen på mina lovehandles men låter tiden ta hand om dem och försöker se till helheten. Om du vill bli stor, lägg fokus på det. En deff kommer ju gå bättre om du känner din kropp väl och kommit in i träningen ordentligt. Alltså om ett bra tag.

Donner
2012-03-02, 11:23
Haha, känner mig rätt träffad i denna diskussionen. ser inget problem eller fel i att man inte vill väga 100kg innan man deffar. att sedan tungviktar-maffian tycker vi som förespråkar detta ser ut som skelett får stå för dom och det rör mig inte i ryggen. så länge man är nöjd med sig själv och sin kropp spelar inte mycket annat roll.

hetsig
2012-03-02, 15:53
Jag själv var inne lite på samma spår nyligen, ser ut typ som du, möjligen lite mer vältränad nu.

Jag kom fram till att vänta tills nästa vår med en första deff och bara bygga så mycket som möjligt fram tills dess (15 månader), men samtidigt lägga på så lite fett som möjligt. En "långsam bulk" helt enkelt. Ät bra och mycket mat, med en proteinshake här och var. Märkte redan efter en månad små resultat på bf (tror jag) och styrka. Antagligen pga att jag lade om kosten.

Mitt tips är att kanske se över kosten, deffa inte men ät "hälsosammare", dvs bättre råvaror osv. Läs "Deff - En Guide" som input, men lägg dig nödvändigtvis inte på kaloriunderskott. Bulka nyttigt, kallar jag det. Äter man donken varje dag kommer man öka massa, ja, men med större andel fett.

Måste få med att även jag stör mig dagligen på mina lovehandles men låter tiden ta hand om dem och försöker se till helheten. Om du vill bli stor, lägg fokus på det. En deff kommer ju gå bättre om du känner din kropp väl och kommit in i träningen ordentligt. Alltså om ett bra tag.

jo hur jag än gör nu så kommer jag inte vara nöjd tror jag. En deff hade gjort att jag antagligen skulle se för smal ut och om jag inte deffar har jag kvar mitt fula fett.

Just nu ligger jag nog ganska exakt på balans, har gått up 1kilo på 2mån. Så tänkte nog ge det 6mån till om det inte ser bättre ut med den extra muskelmassa jag kommer lägga på mig blir det nog en deff.

tratte
2012-03-02, 16:28
detta blir mitt första inlägg. skapade ett konto här i syfte på att göra en tråd som denna, väger också 75kg på 186 cm. det jag kom fram till och valt att göra är lägga mig på balans och sedan göra en minideff från maj fram till midsommar för att tappa ca 4kg fett och känna mig ok på stranden i sommar.

WHITEFOLKS
2012-03-02, 17:35
Haha, känner mig rätt träffad i denna diskussionen. ser inget problem eller fel i att man inte vill väga 100kg innan man deffar. att sedan tungviktar-maffian tycker vi som förespråkar detta ser ut som skelett får stå för dom och det rör mig inte i ryggen. så länge man är nöjd med sig själv och sin kropp spelar inte mycket annat roll.

skillnaden är att du har typ längd och vikt som han men med mycket mer muskelmassa.

Du behöver väl -2kg fett till typ optimal form med hyfsad muskelmassa. Tar han bort 5kg har han antagligen inte särskilt låǵ fett% och ingen muskelmassa.

De 76kg han är på nu kommer han vara tvungen att gå upp till oavsett om han någonsin kommer vilja se "bra ut", antagligen 5-6kg till (innan han deffar ner sig.)

Jag skulle gissa att han skulle ha roligare och komma snabbare dit han vill om han helt enkelt bara börjar träna nu på balans/litet överskott istf gå ner i vikt, se riktigt smal ut och sen börja gå upp i vikt. På 2 månader med bra träning och skött kost på balans kan han nog få till en rätt bra recomp som han är nöjd med (som delmål).

willtjam
2012-03-02, 17:43
detta blir mitt första inlägg. skapade ett konto här i syfte på att göra en tråd som denna, väger också 75kg på 186 cm. det jag kom fram till och valt att göra är lägga mig på balans och sedan göra en minideff från maj fram till midsommar för att tappa ca 4kg fett och känna mig ok på stranden i sommar.

4 kg på en månad kan bli lite för fort, så jag skulle nog rekommendera dig att dubbla tiden. Ifall du inte kör på någon beprövad crash diet alltså.

tratte
2012-03-02, 18:15
4 kg på en månad kan bli lite för fort, så jag skulle nog rekommendera dig att dubbla tiden. Ifall du inte kör på någon beprövad crash diet alltså.

menade från 1a maj ofc. inte sista som du antog :) med andra ord hade ja tänkt gå ner ca 0.5kg/vecka.

willtjam
2012-03-02, 19:35
Jag tänkte bara i form av månader och inte något speciellt datum. My bad! :P Det blir säkert bra :)

zeusden1
2012-03-02, 19:41

4kg på en månad fort? Mycket vätska förloras i början så 4kg är ju piece of cake!

willtjam
2012-03-02, 19:52
Beror ju på ifall man räknar med vätskan eller ej. Nu skrev han ju 4 kg fett. =)