handdator

Visa fullständig version : Energydryck-bränna fett

Foshoi
2012-02-29, 22:31
Energydryck såsom redbull,burn,powerking mfl innehåller som känt höghalt koffein. Koffein ökar väl fettförbränningen?
Nu till frågan om jag vill bränna fett och inte lägga på mig fett kan energydryck hjölpa till? Eller iallafall inte göra det svårare?

willtjam
2012-02-29, 22:35
En fördel med koffein dom diskuterats under träning är dess glykogenbesparande effekt p.g.a. ökad fettoxidation. Med lite enklare ord så leder alltså koffein till att mer fett kan utnyttjas som energikälla under fysisk ansträngning och ju mer fett man kan utnyttja desto mindre kolhydrater förbrukas. Det tar alltså längre tid för kolhydratdepåerna att ta slut ju bättre fettförbränning du har (5). Den teorin är intressant och förefaller rimlig men samtidigt ifrågasätts den då man i studier inte alltid har kunnat uppmäta en förändring av substratutnyttjande mellan fett och kolhydrater trots koffeinintag (4, 6).
http://traningslara.se/koffein-ett-tillskott-som-fungerar/

Förvänta dig inga mirakel.

Fishtank
2012-02-29, 22:42
Energydryck såsom redbull,burn,powerking mfl innehåller som känt höghalt koffein. Koffein ökar väl fettförbränningen?
Nu till frågan om jag vill bränna fett och inte lägga på mig fett kan energydryck hjölpa till? Eller iallafall inte göra det svårare?

Med tanke på kalorierna energidrycker innehåller så nej.
Rent koffein höjer förbränningen lite men inte nämnvärt.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Kischen
2012-02-29, 23:13
Med tanke på kalorierna energidrycker innehåller så nej.
Rent koffein höjer förbränningen lite men inte nämnvärt.

De finns som sockerfria, typ 12 kcal per burk.

Fishtank
2012-02-29, 23:26
Did not know faktiskt.

Sheogorath
2012-03-01, 06:09
Dessutom innehåller de försvinnande lite mängd koffein jämfört med exempelvis kaffe, tagit i beaktning den mängd man normalt intar.

En normalstor Red Bull (250 ml) innehåller 80 mg koffein. En normalstor kopp kaffe (modernt slag, ej farmors servis) innehåller runt 180 mg koffein. En normal stor kopp svart te innehåller runt 90 mg koffein. Även om man dricker den största Red Bull-burken som finns på marknaden (473 ml, den ser gigantisk ut) får man bara i sig drygt 150 mg koffein.

abstract
2012-03-01, 07:40
Dessutom innehåller de försvinnande lite mängd koffein jämfört med exempelvis kaffe, tagit i beaktning den mängd man normalt intar.

Det är väldigt många, iaf i min bekantskapskrets, som går runt och tror att en Red Bull "innehåller ungefär 30 koppar kaffe". Blicken på dem när jag berättar. Tänk femåring + Disneyland brunnit ner-skämt.

Stacco
2012-03-01, 11:29
Prova några koppar kaffe och häll i rikligt med cayennepeppar, ska väll tillfredställa ditt eftersökta koffeinintag samt öka kroppstemperaturen en aning.

Baler Evans
2012-03-01, 11:35
Prova några koppar kaffe och häll i rikligt med cayennepeppar, ska väll tillfredställa ditt eftersökta koffeinintag samt öka kroppstemperaturen en aning.

Hej ändtarmsbesvär xD...

Kischen
2012-03-01, 11:45

En normalstor Red Bull (250 ml) innehåller 80 mg koffein. En normalstor kopp kaffe (modernt slag, ej farmors servis) innehåller runt 180 mg koffein. En normal stor kopp svart te innehåller runt 90 mg koffein. Även om man dricker den största Red Bull-burken som finns på marknaden (473 ml, den ser gigantisk ut) får man bara i sig drygt 150 mg koffein.

U sure? Jag dricker inte kaffe men det där låter högt? 5 koppar kaffe och folk har dragit i sig ett gram koffein?

Reaper123
2012-03-01, 11:52
U sure? Jag dricker inte kaffe men det där låter högt? 5 koppar kaffe och folk har dragit i sig ett gram koffein?Enligt:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Koffein

Sheogorath
2012-03-01, 13:15
U sure? Jag dricker inte kaffe men det där låter högt? 5 koppar kaffe och folk har dragit i sig ett gram koffein?

Ja, någonstans i 1 g-krokarna om det är 2,5 dl-muggar och normalstarkt kaffe. Se tabellen. 120 mg koffein utgår från 15 cl vilket är en farmorskopp om jag ser rätt när jag bildgooglar.

mattilainen
2012-03-01, 13:24
du går ner i vikt av att hamna på kaloriunderskott.

om en burk med energidryck kanske göra att du gör av med 1-10 kcal mer på ett dygn så får du i dig i snitt 150 - 300 kcal på burken. Förstår du då vart jag vill komma?

Sniggel
2012-03-01, 13:32
Ja, någonstans i 1 g-krokarna om det är 2,5 dl-muggar och normalstarkt kaffe. Se tabellen. 120 mg koffein utgår från 15 cl vilket är en farmorskopp om jag ser rätt när jag bildgooglar.

Lol. Det förklarar varför jag tycker jag får effekt av kaffe (starkt) men har svårare för att känna av koffeintabletter. Mina "koppar" är typ på 4 dl :P

Sheogorath
2012-03-01, 13:33
Lol. Det förklarar varför jag tycker jag får effekt av kaffe (starkt) men har svårare för att känna av koffeintabletter. Mina "koppar" är typ på 4 dl :P

Hehe. :D

Sniggel
2012-03-01, 14:00
Blir ju cirka 320 mg enligt tabellen som länkades. Då är det inte längre motsägelsefullt om jag jämför tabletter med kaffe. Jag är helt enkelt koffeintålig.