handdator

Visa fullständig version : Bränna fettet

sstrand
2012-02-29, 22:02
Tjena har gått på kortison nu ett tag vilket har resulterat i att jag gått upp 15kg på 1 1/2 månad. Inte lika kul att vara den lille tjuckisen nu när man alltid vart vältränad hela livet. Så har bestämt mig för att nu när jag ändå trappar ner medicineringen så ska ja även börja träna bättre.
Är det löpning och deffa som gäller eller hur fasen ska ja bli av med allt fett?
Nån som har nått tips till schema får gärna skriva nedan eller skicka i PM.

Edit: Kortison har en taskig bieffekt: den bryter ner musklerna och urkalkar skelettet så de blir inte att maxa vikterna utan köra på 3x8 på 80% av det jag klarar i max vikt ungefär.

Bmi = 24.5

16år, 79.5kg, 180cm.

Min första tråd här, så skjut mig inte för eventuella misstag.

mysglenn
2012-02-29, 22:40
sök sök sök, ställs 10gånger om dagen denna fråga hur man blir av med fett...

Kischen
2012-02-29, 22:51
Hur har du lyckats gå upp 15 kilo på den där tiden? Gåslever?

vicarious
2012-03-01, 07:24
Skyll inte på kortisonet. Du har ätit för mer än din kropp har gjort av med. För att gå ned i vikt behöver du äta mindre helt enkelt. Röra på sig mer är aldrig fel men det är faktiskt styrketräning + kostintaget du bör fokusera på, inte löpning eller liknande.

LarsLasr
2012-03-01, 11:59
Skyll inte på kortisonet. Du har ätit för mer än din kropp har gjort av med. För att gå ned i vikt behöver du äta mindre helt enkelt. Röra på sig mer är aldrig fel men det är faktiskt styrketräning + kostintaget du bör fokusera på, inte löpning eller liknande.

Om han vill bli av med fett är väl löpning ett ypperligt alternativ? :)

Till trådskaparen:
Vet inte hur det är att träna med kortisol, lät som du skulle fortsätta med det också så om din läkare sagt något om det ska du nog lyssna på honom. Har han inte sagt något så fråga, om du inte redan vet att du kan träna med fortsatt medicinering.

Hur har du varit vältränad innan som? Vad har du hållit på med?

För att bli av med fett är det kaloriunderskott som gäller. Hur du väljer att uppnå detta är upp till dig, antingen äter man mindre och förbränner dom extrakilona man har eller så lägger man helt enkelt fler timmar på träning utan att ändra på kosten och på så sätt förbränner mer. Styrketräning, löpning, innebandy, simning, promenader, allt är bra för att bränna fett och öka energiförbrukning.

Jag gillar att träna mer för då får man ofta resultat i form av muskler och välmående i samma veva :)

Styrkescheman har du här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=9555

eller

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071

Reaper123
2012-03-01, 12:02
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Nuff said! :)

Sniggel
2012-03-01, 12:04

Varför inte? Vad hade du gjort om din hunger ökat med i genomsnitt 50% och din ämnesomsättning på riktigt förändrats till det negativa? Hade du förbättrat din disciplin?
Att han tagit kortison kan ju dessutom tyda på att han har någon allvarlig sjukdom som brytit ut och då lär man inte vara världens mest motiverade person heller.
Oavsett så tror jag han mer konstaterade vad som hänt och att han nu inte längre går på kortison men att vi bör veta detta eftersom hans benmassa kan ha minskat, vilket är något man bör ta hänsyn till.